ADSL = halv duplex?
Fra : Michael Andreasen

Dato : 07-09-02 22:34

Hej. Jeg har følgende setup:

ISP: TeleDK Zillion 512/512

WAN/ADSL

ROUTER (Debian server med 100Mbit full duplex netkort) (eth0)

eth1 (kører full duplex ok)

Swich (100Mbit FD)

Klienter + servere (100 Mbit full duplex)

Alt kører 100Mbit full duplex, undtagen linen ind fra TeleDK - efter opstart
af routeren melder den 100Mbut half-duplex på eth0 - alt andet kører fuld
duplex så vidt jeg kan se.

Er dette normalt? Kan man få den til at køre full duplex på en eller anden
måde?

Mvh
Michael Andreasen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 07-09-02 22:37

On Sat, 7 Sep 2002 23:34:29 +0200, Michael Andreasen wrote:
> [...]
> kører fuld duplex så vidt jeg kan se.
>
> Er dette normalt? Kan man få den til at køre full duplex på en eller

Nej, ADSL'en kører 10 Mbps half-duplex hvis det er et Siemens modem,
Ericsson modem'et kan måske køre 100 Mbps half-duplex, jeg ved det ikke
- men det er 100% ligegyldigt, et 10 Mbps halv-duplex ethernet segment
er rigeligt til en ADSL linie.

Selve ADSL'en er full duplex

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Michael Andreasen

Dato : 07-09-02 22:41

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> [...]
> Ericsson modem'et kan måske køre 100 Mbps half-duplex, jeg ved det ikke
> - men det er 100% ligegyldigt, et 10 Mbps halv-duplex ethernet segment

Ok så er det altså ikke mig der gør noget forkert? Har bare lidt svært ved
at visualisere hvordan ADSL kan køre fuld duplex, hvis netkortet kun kører
halv duplex. Om det er 10/100 Mbit kan jeg godt forstå er ligegyldig når det
er en 512/512 linie.. Men bare jeg ikke på nogen måde "mister" hastighed med
mit setup - så er jeg da også glad nok :ø]

Mvh
Michael

Fra : Jesper Skriver

Dato : 07-09-02 22:48

On Sat, 7 Sep 2002 23:41:05 +0200, Michael Andreasen wrote:
> [...]
> at visualisere hvordan ADSL kan køre fuld duplex, hvis netkortet kun kører

Selve ADSL strækningen, og ethernet segmentet efter modem'er er
uafhængige, i praksis buffer modem'et data modtager fra det ene, til det
kan sendes på den anden, fra ethernet'et kan det modtage data hurtigere
end det kan sendes på ADSL'en, og fra ADSL'en kan det modtage data, som
det skal vente lidt før det kan sende ud på ethernet segmentet, pga.
anden trafik der.