Digitalscope
Fra : Jørgen Carlsen

Dato : 07-09-02 18:00

Fornylig så jeg - med stor glæde - den nye danske film
Halalabad Blues af Helle Ryslinge.
Til sidst i rulleteksten var der et logo, jeg også så i
Blinkende lygter, nemlig Digitalscope. Biografkopierne er altså
cinemascope-format 1:2.35.

Mit gæt er, at filmen er optaget ligesom mange amerikanske
bliver det nu for tiden i Super35 og så først i den endelige
kopiering bliver "scopet".

Er der nogen af jer, der faktisk VED, hvordan det forholder sig
med det danske Digitalscope ?

Det kunne jo også være et Firmanavn/mærke ligesom Panavision er det.

mvh Jørgen Carlsen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 07-09-02 21:28

Jørgen Carlsen <jcarl@daks.dk> writes:

> [...]
> med det danske Digitalscope ?
>
> Det kunne jo også være et Firmanavn/mærke ligesom Panavision er det.

Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er "Digitalscope" et varemærke
for firmaet Digital Filmlab <URL: http://www.digitalfilmlab.com >.

Tilsyneladende scannes kameranegativet (Super16 eller Super35) til
et digitalt intermediate, og alt redigeringsarbejdet foregår så
digitalt, og sluttelig "scopes" filmen digitalt, og en Arrilaser
spytter et anamorft 35 mm internegativ ud - i modsætning til den
traditionelle proces i en anamorf optisk printer.

--
-- Torben.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-09-02 14:33

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spytter et anamorft 35 mm internegativ ud - i modsætning til den
> traditionelle proces i en anamorf optisk printer.

Netop. DFI's blad, "Film", havde noget om det i en artikel om autencitet i
filmbevaringen i nummer 21 (marts-april).

MVH
Jens

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 08-09-02 14:38

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> writes:

> Netop. DFI's blad, "Film", havde noget om det i en artikel om autencitet i
> filmbevaringen i nummer 21 (marts-april).

her:
http://www.dfi.dk/sitemod/moduler/index.asp?pid=10190

Fra : Jørgen Carlsen

Dato : 08-09-02 22:12