Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Øjets dybdeskarphed
Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 21-02-01 10:25

Hvem ved noget om øjets dybdeskarphed?

Hvor meget ændrer det sig i forskellige belysningssituationer? hvad er den
maksimale og minimale normale dybeskarphed (ved hyppige
fokuseringsafstande)? - og, ikke mindst, hvad svarer ændringerne til i
blænder på et kamera?

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen

--
-
Fri musik: www.mellon.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-02-01 13:56

Mikkel Rasmussen wrote:

> Hvem ved noget om øjets dybdeskarphed?

Øjet er udstyret med en linse af biologisk materiale, der kan ændre
facon og dermed brændvidde, men bort set fra det, så adskiller øjets
optiske egenskaber sig ikke væssentligt fra de optiske egenskaber i
fotografiske objektiver, som er fremstillet i glas.

Forskellen er nok, at øjet har et autofocus system der er lynhurtigt, og
at din hjerne kompenserer, så du ikke opfatter/tænker over at du
focuserer, og at din hjerne snyder dig, så du tror, at du har
dybdeskarphed i hele dit synsfeldt.

Jeg ved ikke om øjet får større dybskarphed, når pupillen bliver mindre
i stærkt sollys, men alle de optiske principper og regler siger, at det
burde være tilfældet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : N/A

Dato : 21-02-01 15:50

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 21-02-01 15:50

Der skulle stå: "større i bragende solskin end i tusmørke."

Triggerfinger.

Fra : Per Madsen

Dato : 21-02-01 16:19

Når jeg færdes på søndre side af Alperne
om sommeren, er mine læsebriller helt
overflødige, det må skyldes en forøget
dybdeskaphed i øjet, som måske er indstillet
på f/33.

mhv
Per

Fra : Sim

Dato : 21-02-01 16:40

Mikkel Rasmussen skrev:
"....og at din hjerne snyder dig, så du tror, at du hardybdeskarphed i hele
dit synsfeldt. "

Faktisk kan man træne sig selv op til at "se" områder som ikke er i øjets
fokus:
Fokuser på et objekt, med et andet objekt i forgrunden. Luk så det ene øje,
og koncentrer dig om at bibeholde fokus på det fjernere objekt, og vupti,
ser du en sløret forgrund med en skarp baggrund...
mvh, sim.

--
Simon Bue Schrøder
e-post: simon@oxygene.dk

Fra : P.C.

Dato : 21-02-01 17:26

Hej.
Undskyld jeg blander mig, men det er jo et meget interesant emne, hvorfor sådan
en klump gele kan --- altså "optiken" i øjet, ---- kan gøre øjet til en så
effektiv sans som synet faktisk er.
I bund og grund er dette nok temmeligt off-topic i denne gruppe, for hvem ved
egentlig hvordan synet fungerer, altså om vi bruger synet som vi tror vi gør.
Bagved det hele ligger jo noget temmelig avanceret "soft og hardware" som
ovenikøbet er enten forudprogrameret eller af typen neurale netværk :))
At man "stiller afstanden" ved ubevidst at "måle" øjnenes vinkel mod det man ser
på, er jo smart isig selv, men mennesker der er født med syn på kun det ene øje,
kan jo osse tildels afstandsbestemme, så der er åbentbart mere end en måde ar
indstille linsen . ------ og det foregår stadig ubevidst.
Næ ------ det handler nok nærmere om at vores vanetænkning kun tillader os at
"se" tingene som vi kan forestille os, og at vi "ser" på en helt anden måde end
vi kan blive enige om at vi tror.
En flue f.eks ; mon den ser 132 prikker eller 132 billeder ? ---- og hvordan med
mennesket ; ser mennesket i virkeligheden 132 forskellige images samtidig, for
at have muligheden for at filtrere noget ud fra nogle "billeder" , det tror
_jeg_ nemlig, ------ af flere grunde. Øjet er nok det mest avancerede "kamera"
der findes og så er det rent fysisk så simpelt opbygget som sådan noget kan
være. Bare ireterende hvis man er nødt til at afstandsbestemme og størrelses
vurdere med kun et, ------- så duer man ikke til boldspil :))
MVH.
P.C.

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-02-01 17:27

> Jeg ved ikke om øjet får større dybskarphed, når pupillen bliver mindre
> i stærkt sollys, men alle de optiske principper og regler siger, at det
> burde være tilfældet.

Det er skam tilfældet - og rent reflektorisk udnytter vi det, når vi kniber
øjnene sammen for at se noget småt.
Vi stakler, der må konstatere at langsynethed er noget, der efterhånden
trænger sig på, ved også godt, at vi kan læse bedre uden briller, når bogen
er godt belyst, hvorimod bagsideetiketten på vinflasken, når den står på
hygge i stearinlysets skær, er helt ulæselig uden læsebrillerne.

mvh
Jan