Kat. 6- ~ Kat. 5E Kabel
Fra : Tommy Green Jensen

Dato : 07-09-02 16:11

Hej NG !

Kan nogen fortælle mig, hvad forskellen er på et Kat. 6 kabel og et Kat. 5E
kabel.

Håber ikke spørgsmålet har været oppe fornyelig.

Fra : Dennis Kjær Jensen

Dato : 07-09-02 16:51

Det kan http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=kategori vist forklare

> Håber ikke spørgsmålet har været oppe fornyelig.
Det har det uden tvivl

.... Dennis

Fra : Peter Christiansen

Dato : 07-09-02 19:55

"Tommy Green Jensen" <tommy@tgj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
5E
> kabel.
>
> Håber ikke spørgsmålet har været oppe fornyelig.

Forskellen ligger svjv i at Kategori 6 kabel er forberedt til at kunne køre
med gigabit netværk, hvorimod Kat. 5 kun kan køre med 100 mbit.

mvh Peter.

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 07-09-02 20:10

> Forskellen ligger svjv i at Kategori 6 kabel er forberedt til at
kunne køre
> med gigabit netværk, hvorimod Kat. 5 kun kan køre med 100 mbit.
>
> mvh Peter.

Jeg ville nok nærmere sige, at cat 5 kører med 100 MHz mens Cat 6
kører 200 MHz. Iøvrigt kan cat 5e da også køre 1 gbit?

Fra : Peter Christiansen

Dato : 07-09-02 20:30

"Martin Sjøberg" <martin@sjoeberg.dk> skrev i en meddelelse

> kunne køre

> Jeg ville nok nærmere sige, at cat 5 kører med 100 MHz mens Cat 6
> kører 200 MHz. Iøvrigt kan cat 5e da også køre 1 gbit?

Ja det ser ud til at cat 5e også kan køre med 1 gbit. Så forskellen på 5e
og 6 ligger nok i hvor lange kablerne må være. Givet den højere frekvens på
cat 6 kan man nok have noget længere kabel uden at få for mange
fejltransmissioner.

mvh Peter

Fra : Bjarke Hansen \(lapt~

Dato : 07-09-02 20:40

"Peter Christiansen" <t_h_o_r42@{removethis]hotmail.com> wrote in message

> Ja det ser ud til at cat 5e også kan køre med 1 gbit.

Ja 1000 base-T

> Så forskellen på 5e
> og 6 ligger nok i hvor lange kablerne må være.

Nej, begge er 90+10

> Givet den højere frekvens på
> cat 6 kan man nok have noget længere kabel uden at få for mange
> fejltransmissioner.

Det er rigtigt.

Cat 6 vil i fremtiden blive supporteret af mange former for transmision.

Cat 6, er desuden beregtet til 1000 base-TX transmisionsudstyr... Der skulle
snart komme produkter til dette.. Som vil holde priserne nede omkring 100-TX
udstyr. Switches og netkort til 1000base-t, er stadig en del dyrere end
100-TX udstyr

Fra : Jan T S

Dato : 07-09-02 23:02

Hmm forkert!

Jeg ville nok nærmere sige, at cat 5 kører med 100 MHz

nok ikke det bedste til 1 gbit

Cat 5e køre 125mhz

Cat 6 køre 250mhz

så forskellen ligger i båndbreden og ikke om man kan køre 100 eller 1 gbit
det kan man også i en cat 5e.

Mvh. Js

Fra : Christian Thorsen

Dato : 10-09-02 12:57

Det forstår jeg altså ikke!

> så forskellen ligger i båndbreden og ikke om man kan køre 100 eller 1 gbit
> det kan man også i en cat 5e.

Er båndbredde ikke et udtruk for hastoighed - dvs. antal bits pr. sekund!

Når du skriver at frekvenserne har betydning for båndbredde og ikke om det
er 100 Mbit eller 1 Gbit - så må du godt forklare.... for mig betyder dét
det samme!
Men det er nok fordi der er noget jeg har miosforstået!

Jeg har et lille spm mere:
Hvorfor angiver man nogle gange kabler i Cat 5/6/7
og andre gange angvies de i f.ek.s 1000BaseTX

Tak for alles gode svar!

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

Svar venligst i gruppen og ikke pr. mail

Fra : Arne Keller

Dato : 10-09-02 18:34

On Tue, 10 Sep 2002 13:57:08 +0200, "Christian Thorsen"
<send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> wrote:

>Det forstår jeg altså ikke!

Det skal du ikke være ked af, det er jo den første betingelse for at
lære noget nyt.

>Er båndbredde ikke et udtruk for hastoighed - dvs. antal bits pr. sekund!

Nej.
Båndbredde er et udtryk for den frekvensområder der kan benyttes til
transmission af signaler.

Cat 3 = 10Mhz
Cat 4 = 20Mhz
Cat 5 = 100Mhz
Cat 6 = 250Mhz
Cat 7 = 600Mhz

> [...]
>det samme!
>Men det er nok fordi der er noget jeg har miosforstået!

Cat 6 har en båndbredde fra 0-250Mhz, her kan altså anvendes
applikationer som kan klare sig indenfor disse krav.

100Base-TX er en applikation som så vidt jeg husker har en max
frekvens på 70Mhz, derfor kan denne applikation leve på Cat5/5E/6/7

1000Base-T har et frekvens krav op til 125Mhz og kan derfor leve på
Cat5E/6/7.

>Jeg har et lille spm mere:
>Hvorfor angiver man nogle gange kabler i Cat 5/6/7

Det er kabling standarderne som specificerer disse klasser og der
refererer til frekvensområde og en hel række øvrige elektriske
specifikationer.

>og andre gange angvies de i f.ek.s 1000BaseTX

Dette er ikke kabler det er en applikation som anvedes til 1G Ethernet
på kobber.

snip

>Svar venligst i gruppen og ikke pr. mail

Præcist hvad jeg havde tænkt mig

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.