Øremærkning eller chip?
Fra : Marie-Louise

Dato : 07-09-02 13:03

Hej med jer!

Jeg er lidt i tvivl og håber at én af jer kendere kan hjælpe mig. Jeg
har jo ikke haft racekatte før, og har nu en siameser og en
orientaler. P.g.a problemer med stamtavlerne (som ikke er helt løst
endnu...) har jeg ikke haft mulighed for at komme på udstilling med
dem, men jeg håber snart det er muligt. Tiden er også kommet for at
min kattedreng skal kastreres og dyrlægen smider en gratis øremærkning
oveni Men øremærker man katte der skal på udstilling? De her har
jo enorme flagermusører, og det må da se grimt ud? Er det bedre med en
chip?

Marie-Louise og Horus og
Astarte-som-stadig-ter-sig-som-en-forvandlet-gremlin-og-også-ligner-én

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-09-02 13:34

"Marie-Louise" <mlb@atp-ejendomme.dk> skrev i en meddelelse
> Men øremærker man katte der skal på udstilling? De her har
> jo enorme flagermusører, og det må da se grimt ud? Er det bedre med en
> chip?

Det er nok en smagssag Men en øretatovering må IKKE trække ned
ved bedømmelsen på en udstilling. Overvejer du at udstille i Sverige på
et tidspunkt er det måske smartere med en chip, for det skal de have
dér. Om nogle år bliver det oblikatorisk i FIFe at alle avlskatte skal
mærkes, så jeg vil tro, at chipmærkningen vil blive noget mere populær
efterhånden. Men hvis katten slipper ud, er en øretatovering helt klart
den bedste mærkning i det, at den jo er synlig.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Grit Wessel

Dato : 07-09-02 13:47

> Overvejer du at udstille i Sverige på et tidspunkt er det måske
> smartere med en chip, for det skal de have dér.

Helle, kan du ikke lige uddybe det. Er det en ny regel? Jeg har da aldrig
haft problemer med at udstille Phizackerley i Sverige, og han er kun
øretatoveret.

> Men hvis katten slipper ud, er en øretatovering helt klart
> den bedste mærkning i det, at den jo er synlig.

Jeg er af den overbevisning, at jeg mærker mine katte, for at kunne få dem
igen, hvis det smutter ud og bliver væk. Da der desværre ikke bliver checket
for chipmærkning i langt de fleste tilfælde, så er chipen for mig ikke ret
meget værd. Jeg hælder bestemt mest til øretatovering - og jeg har ALDRIG
oplevet, at det trak ned på udstillinger.
Eneste ulæmpe med øretatoveringen er, efter min opfattelse, at katten skal i
narkose. Nu gør jeg derfor det, at mine katte bliver chipset, og første
gang, de skal i narkose, bliver de øretatoveret. Dette har resulteret i:
en kat, der kun er øretatoveret (Phizackerley)
en kat, der kun er chipmærket (Galadriel)
en kat, der er begge dele (Iphigenia - som blev kastreret i tirsdags og
derfor fik tatovering)

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-09-02 13:52

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i en meddelelse
> Helle, kan du ikke lige uddybe det. Er det en ny regel? Jeg har da aldrig
> haft problemer med at udstille Phizackerley i Sverige, og han er kun
> øretatoveret.

Næ, det er bare mig, der vrøvler En tatovering er OK. Det kommer
sig af, at jeg hele tiden har haft planer om at chipmærke Kesto, hvis
han skulle til Sverige inden han skulle kastreres. Men du har altså helt
ret - chip eller tatovering er hip-hap.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 07-09-02 13:37

Hej Marie Louise
Jeg håber da snart det går i orden med dine stamtavler.
Du kan sagtens udstille en siameser/orientaler med øremærkning. Kirsten
Bunas flotte Casmir (flere gange BIS-kastrat) er øremærket og det har aldrig
givet problemer. Men jeg må da indrømme at jeg selv har valgt at chip-mærke
min hankat, også lidt fordi jeg ved at øremærkningen nogen gange kan blive
for svag til at kunne aflæses.
Hilsen Vibeke

Fra : Marie-Louise Baden

Dato : 07-09-02 14:27

>Hej Vibeke!

Stamtavlerne er skam søgt, de er bare ikke sendt til mig endnu.. Så der
er stadig håb. Jeg har bare en fornemmelse af at være lidt i unåde hos
den kære opdrætter, så mon ikke hun trækker fremsendelsen lidt? De er
søgt for over en måned siden.

Men jeg får trygt begge barylere øretatoveret og håber på at jeg kan
komme med på en af de næste udstillinger. De er vokset meget og jeg
synes selv de er blevet utrolig smukke, men det vil da være sjovt at
sammeligne dem lidt med andre katte! Der kommer snart nye billeder
i albummet!

Hilsen
Marie-Louise

Fra : Camilla Scharff

Dato : 08-09-02 23:23

"Marie-Louise Baden" <mlb@atp-ejendomme.dk> skrev...
> [...]
> er stadig håb. Jeg har bare en fornemmelse af at være lidt i unåde hos
> den kære opdrætter, så mon ikke hun trækker fremsendelsen lidt? De er

Det behøver du slet ikke at være - Felis Danicas stambogsførers printer (he
he - altså hende, som udskriver samtlige danske stamtavler's printer...) har
været i stykker i over en måned - og først for ca. 14 dage siden fik hun en
ny. Altså, ventetid på stamtavlerne!
Hvis du skal bruge dem fordi du skal på udstilling, så skal du bare kontakte
opdrætteren, som kan bede sin stambogssekretær om en bekræftelse på at
stamtavlerne er søgt - ingen problemer i det

Mvh. Camilla

Fra : Bobo

Dato : 08-09-02 19:09

Hej marie-louise.
Jeg stillede min dyrlæge samme spørgsmål en gang fordi jeg ville have mine
katte chippet....
hun sagde til mig at der her i DK ikke er tradition for at kigge efter
chip.....derfor ville hun ikke anbefale det, selvom jeg nu hellere ville
foretrække et lille stik frem for en bedøvelse....
ved ikke hvordan jeres dyrlæger har det med det, men min mener det er spild
af penge, kan da også godt lidt se det, men sys det er synd da det er det
mindst stressende for katten (efter min mening).
Knuz Jinnie