Taurin (lang)
Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 07-09-02 12:31

Fandt lige denne beskrivelse:

Hvad er Taurin?
Taurin blev opdaget i 1827 i tyren, deraf navnet. Det er en aminosyre der er
sammensat af de svovlbundne aminosyrer: methionin og cystein.
Modsat klassiske aminosyrer, der er bundne i komplekse
proteinsammensætninger, forbliver Taurin ubundet. Følgende væv er meget rigt
på Taurin: muskelvæv, hjerte, centralnervesystemet, nethinden i øjet.

Den første kendte betydning af Taurin
I katte er Taurin essentiel for dannelsen af galden, der har betydning for
optagelsen af fedtstoffer i tyndtarmen.

Modsat andre pattedyr, kan katten ikke bruge en anden aminosyre end Taurin
til at udføre denne funktion. Derfor kan kattens behov for Taurin ikke
imødekommes med andre svovlbundne aminosyrer i foderet. Katten skal have
tilført Taurin direkte gennem sit daglige foder.

Dette betyder at katten er afhængig af et animalsk baseret foder, da Taurin
ikke findes i vegetabilske råvarer.

Andre fysiologiske betydninger af Taurin

Taurin og synet
Taurin er uundværligt for opretholdelsen af nethinden i øjet (nethinden er
den membran der dækker selve øjet). I nethinden er Taurinkoncentrationen 100
til 400 gange større end den er i blodet. Siden 1975 har man vidst, at hos
en kat der udsættes for en kronisk mangel på Taurin, nedbrydes nethinden
systematisk og dette vil føre til total blindhed indenfor 2 år. Tilføres
katten Taurin undervejs i forløbet, kan processen standses, men skader der
allerede er opstået, kan ikke helbredes.
Taurin og hjertefunktionen
Taurin udgør 50% af de frie aminosyrer i hjertemuskulaturen. Det er ikke så
længe siden (1987) at forholdet mellem Taurinmangel og hjerteproblemer blev
bekræftet. De berørte dyr havde en markant udvidelse af den venstre del af
hjertet. Ved at tilsætte Taurin til foderet, kan problemet afhjælpes.

Taurin og reproduktion
Taurinmangel kan give flere forskellige problemer i forbindelse med kattens
reproduktion: manglende fertilitet, aborter, abnormiteter hos nyfødte
killinger, vækstproblemer hos killinger.

Diverse
Taurin er essentielt for udviklingen af nervesystemet. Der er også kendt at
Taurin har en beskyttende effekt på cellemembranerne. Det har betydning for
blodets evne til at størkne, immunforsvaret, beskyttelse af lungevævet.

Diagnosticering af Taurinmangel hos katte
Hvis der er opstået Taurinmangel hos katten, vil nedbrydningen af nethinden
og hjerteproblemerne være meget forskellige fra kat til kat. Nogle katte
viser overhovedet ingen tegn på problemer. Når der er mistanke om
Taurinmangel hos katten, kan dette kun konstateres ved at kontrollere
Taurinindholdet i blodet. Hvis niveauet her er for lavt, har katten
Taurinmangel.

Forebyggelse af Taurinmangel hos katte
Efter at have konstateret en sammenhæng mellem hjertesygdomme og
Taurinmangel, har man hævet grænsen for det optimale Taurinindhold i kattens
foder. I dag er videnskaben enig om at anbefale minimum 1000 mg Taurin pr.
kg tørstof i tørfoder, eller 0,1%. Niveauet i dåsefoder skal være dobbelt så
højt, eller 0,2%. Effektiviteten af Taurinen i foderet er afhængig af
foderets kvalitet og de råvarer der er brugt.

Der er ikke tilsat Taurin til hundefoder, da hunde ikke har det samme behov
for Taurin. Dette er en af grundene til, at det ikke er optimalt at fodre
katte med hundefoder gennem en længere periode.

Fra : Søren Houlberg

Dato : 07-09-02 13:17

Hej Randi!

Virkelig flot fundet

Jeg kan jo allered nu udlede at så er det der whiskas posefoder jo ikke godt
nok på det områder (der var jo kun 1000 mg/kg) snip<I dag er videnskaben
enig om at anbefale minimum 1000 mg Taurin pr.
kg tørstof i tørfoder, eller 0,1%. Niveauet i dåsefoder skal være dobbelt så
højt, eller 0,2%.>snap

Så om ikke andet må det da være grund nok - er der nogen der ved hvor meget
der er i RC? - har de fået taurinen med - min kattemad er nemlig i tønde -
så posen er smidt ud

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 07-09-02 13:19

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

meget
> der er i RC? - har de fået taurinen med - min kattemad er nemlig i tønde -

Hej Mette Sofie

Jeg ved at i RC fit tørfoder er der 1,8 g/kg og i RC indore er der 1,5 g/kg
og whiskas complete(tørfoder) er der 1,75 g/kg

Men jeg ved ikke noget om deres vådfoder endnu!

Randi

Fra : Søren Houlberg

Dato : 07-09-02 13:33

Kære Randi!

Men så er der jo egentligt for meget???

hvad gør det så???

Hilsen
Mette Sofie
Der syntes det er fedt der er sårn en klog en man kan spørge om mad

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 07-09-02 13:37

> Men så er der jo egentligt for meget???
>
> hvad gør det så???

Nej det er anbefalet MINIMUM 0,1% og i de nævnte produkter var der 0,18%,
0,15% og 0,175% i vådfoder minimum 0,2%

Hilsen Randi

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 07-09-02 14:19

Jeg har analysen på RC Vet-cat liggende -dvs. RC's egen pjece som jeg fik
hos min nye dyrlæge forleden. Her ser det således ud med taurinen:
Vital Milk: 0,25
Growth: 0,15
Young Adult (til kastrater): 0,15
Mature Adult (til kastrater): 0,15