Indhold i kattefoder
Fra : Søren Houlberg

Dato : 07-09-02 12:10

Hej jeg kan se i klappekagetråden at der nu bliver talt indhold i div.
fodertyper og at I mangler Whiskas.

Jeg giver selv Banyo det som snack ind imellem (1/3 til missen resten til
hunden *GG*) - vil altså ikke have skyld for fejlfodring

Det er de små yyyyndige poser med bidder i gele (Ja det tror pokker nogen
hopper på den....) en ose koster ca. 3,95 kr. i Bilka og den jeg sidder med
er med Oksekød og Kalkun 100g - ja 4 kg. kat skal ha 400 g.

Indholdet i sådan en pose er:
Kød og animalske biprodukter (min. 4% oksekød, min. 4% kalkun), Korn,
vegetabilske proteinekstrakter, mineralstoffre, sukker, vegetabilske
biprodukter

Næringsværdi:
Råprotein 8,0%
Råfedt 4,5%
Råaske 2,5%
Kulhydrat (NFE) 2,3 %
Træstof 0,7%
Vand 82%
Magnesiun 140mg/kg.
taurin 1000 mg/kg
Energi 290kJ (70kcal)
TILSAT:
Vitamin E 100mg/kg

Håber i kan bruge det til noget.....
Dog husker jeg fra min "veterinærsygeplejtid" at Taurin faktisk også er
vigtigt i kattefoder - det har vist ikke været nævnt i de andre
indholdsfortegnelser?
Spørg ikke hvad det er Taurin gør - men en dame ville selv lave kattemad og
der var det vigtigt med taurin og det vidste hun ikke hvor hun skulle få
fra????

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 07-09-02 12:28

Hej Mette Sofie.

Jeg er igang med en stor undersøgelse af foder og jeg har taget whiskas med

Taurin er en aminosyre som findes i amimalske proteiner katten har brug for
Taurin hver dag men kan ikke selv - som de fleste andre dyr - fremstille det
ved nedbrydning af andre andre aminosyrer. Derfor er protein/animalske
proteiner så vigtige og derfor bør der være en stor koncentration i maden
ca. 30-40 %

Hilsen Randi

Fra : Jette

Dato : 08-09-02 01:12

"Randi Skindbjerg Kristensen" skrev:
> Jeg er igang med en stor undersøgelse af foder og jeg har taget
whiskas med

Det lyder meget, meget spændende... er det noget vi må få en kopi af til
vores fælles hjemmeside når det er færdigt?

Mvh. Jette

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 08-09-02 09:24

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> skrev i en meddelelse
> whiskas med
> >

> Det lyder meget, meget spændende... er det noget vi må få en kopi af til
> vores fælles hjemmeside når det er færdigt?
>
> Mvh. Jette

SELVFØLGELIG...men der går lidt tid... det er en stor mundfuld med alle de
udregninger....
Men så snart den er klar så får du da bare en kopi.

Randi

Fra : marianne hellemose

Dato : 08-09-02 10:12

Nej det er lidt af et arbejde, du har kastet dig ud i,
hvis så "fagfolkene" bare kunne blive enige, om hvad og
hvor meget katte skal have af de forskellige ting, det ville
da lette lidt på det.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Pia J

Dato : 08-09-02 15:31

Jeg har en pose Brugsens kattemad stående efterladt af kattens tidligere
ejer - er du interesseret i den? Altså indholdsfortegnelsen. (hvid pose, blå
tekst) Der er også et par dåser af samme slags.

:Pia

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 08-09-02 15:35

> [...]
blå
> tekst) Der er også et par dåser af samme slags.

Ja tak Kender du også pricen?

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-09-02 13:09

Hej Mette Sofie
Taurin er en aminosyre der er meget vigtig for øjne og
hjerte, mangel kan give deforme killinger (ved fødsel)
og hjertesygdomme

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-09-02 13:18

In article <3d79de8c$0$27676$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Søren
Houlberg <skodfilter@mail.dk> wrote:

> Spørg ikke hvad det er Taurin gør - men en dame ville selv lave kattemad og
> der var det vigtigt med taurin og det vidste hun ikke hvor hun skulle få
> fra????

Synes jeg kan huske noget om at katten kan miste synet af taurinmangel?
Andre der kan huske mere?

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 07-09-02 13:22

Ann R Skrev
> Synes jeg kan huske noget om at katten kan miste synet af taurinmangel?
> Andre der kan huske mere?

Ja se tråden om Taurin

Hilsen Randi

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 07-09-02 13:22

Hej Mette Sofie
Bare lige en bemærkning: du skriver at du giver hunden 2/3 af Whiskasmaden,
det skal du nok passe lidt på med da hunde kan få proteinforgiftning af at
spise kattemad. Der er betydeligt flere proteiner i kattemad end i hundemad
(det skal der være da katte har et større proteinbehov).
Hilsen Vibeke, hvis to hunde da også "smager" lidt af kattenes Whiskasmad
ind imellem.

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-09-02 13:34

En lidt spændende "historie" (synes jeg)

http://www.price-pottenger.org/Articles/PottsCats.html

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-09-02 14:01

Søren Houlberg <skodfilter@mail.dk> wrote:
> Dog husker jeg fra min "veterinærsygeplejtid" at Taurin faktisk også
> er vigtigt i kattefoder - det har vist ikke været nævnt i de andre
> indholdsfortegnelser?

de indholdsfortegnelser jeg har skrevet ( henholdsvis RC Indoor og KiteKat)
har begge indeholdt taurin.....
Kitekat : Taurin 750 mg/kg
RC Indoor: Taurin 1,5 g pr kg

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Søren Houlberg

Dato : 07-09-02 14:12

Hej!

Bare rolig.

Min hund vejer 40 kg og ca. én gang hver 14. dag får hun lige en smager (ca.
66 g da det jo må være 2/3 af 100g *G*) Det tror jeg altså ikke den tager
skade af

Hilsen
Mette Sofie