Vedligeholdelse af motor
Fra : Michael Pedersen

Dato : 07-09-02 11:37

Hej

I vores sejlbåd ligger en diselmotor. En volvo MD 17c. Ændret fra
søvandskøling til ferskvandskøling. Hver år ved optagning skifter jeg olie
og oliefilter og køre vandsystemet igennem med kølervæske så det ikke
frostsprænger om vinteren. en gang på 5 sæsoner har jeg skiftet
vandudskillesfilteret, og har regnet med at gøre dette igen i år. Endvidere
bliver der puttet stævnrørsfedt i i den pakninger der er ved
skroggennemgangen. Remmen til generatoren bliver checket regelsmæssigt og en
gang er den blevet strammet. Ligeledes bliver diverse befæstninger til
skroget eftergået regelmæssigt (er der en bolt der har løsnet sig), ligesom
olie i gear og motor checkes for om der skal toppes op. Vandfilteret tilses
også regelmæssigt for evt tilstopning. Impellen er også blevet skiftet en
gang.

Når vi sejler for motor er forbruget ca. 2l diesel/time og vi bruger 60 - 80
liter disel om året, altså max 40 timers motordrift.

Mit spørgsmål er: Hvis jeg bestiller en fagmands eftersyn, hvad vil han så
skulle lave ud over ovenstående, når motoren iøvrigt kører upåklageligt.

Venlig hilsen

Michael Pedersen

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 07-09-02 19:47

Hej Michael.
Som jeg læser dit indlæg har du styr på tingene og jeg tror egentlig ikke du
har brug for en fagmand.
Blot husk at når båden skal op skal motoren køres varm og olie og evt.
oliefilter skiftes.
Mvh.
Kurt
Maskinmester
S/K Lynetten

Fra : Lars Andersen

Dato : 09-09-02 08:13

"> Blot husk at når båden skal op skal motoren køres varm og olie og
> [...]

Hej Kurt

Hvorfor er det lige man bør gøre dette ved optagning og ikke ved næste
søsætning? For du mener vel ikke man skal gøre det der også?

v.h. Lars A.

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 09-09-02 19:47

Hej Lars.
Der har altid været en gylden regel at skifte olien og evt. oliefilter inden
båden kommer på land.
I løbet af sejlsesonnen har olien fået en del urenheder bl. a. svovl m.m..
som skal fjernes.
Skift olien inden optagningen og når foråret kommer og du drejer nøglen er
motoren bare klar og starter 1. gang uden flere olieskift.
Mvh.
Kurt
S/K Lynetten

Fra : Claus Frørup

Dato : 07-09-02 20:16

Isang tao pinangalanan Michael Pedersen nagsulat :

klip<en omhyggelig klargøring>

>Mit spørgsmål er: Hvis jeg bestiller en fagmands eftersyn, hvad vil han så
>skulle lave ud over ovenstående, når motoren iøvrigt kører upåklageligt.

Jeg har ikke en pind forstand på dieselmotorer, men mon ikke det eneste
der mangler at blive tjekket er gløderørene?

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Jakob S. Køster

Dato : 09-09-02 14:56

Man ku´ da godt tjekke gløderørene - men hvis motoren kører upåklageligt at
det rimeligt sikkert at rørene har det optimalt.
Normalt ville et defekt gløderør give en lidt besværlig gjort start og du
vil derfor vide det.

Men du kan sagtens hive rørene ud, forbinde dem direkte over batteriet med
en tilstrækkelig tyk ledning du binder på, og så sikrer dig at de gløder
fuldt op inde for den foreskrevne tid.

/Jakob

Fra : Claus Frørup

Dato : 09-09-02 21:17

Isang tao pinangalanan Jakob S. Køster nagsulat :

> [...]
>en tilstrækkelig tyk ledning du binder på, og så sikrer dig at de gløder

Aha... jeg forestillede mig bare at man tjekkede gløderørene lige så
ofte som man tjekker tændrør på en benzinmotor.

Fra : Michael Pedersen

Dato : 10-09-02 20:30

Tak for jeres besvarelser og råd. Jeg fortsætter som hidtil hvilket også har
været at køre motoren op i driftstemperatur før olieskift. Det gør også
skiftet betydeligt lettere da varm olie er tynd, og olien i kold tilstand, i
den sidste halvdel af oktober, er tyk og svær at få suget op

Venlig hilsen

Michael Pedrsen

Fra : Ole

Dato : 11-09-02 20:01

Jakob S. Køster <jsk@get2.SPAM.net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lM1f9.63082$ww6.4521493@news010.worldonline.dk...
> [...]
> en tilstrækkelig tyk ledning du binder på, og så sikrer dig at de gløder

Jeg har lige måtte udskiftet min båd fra en med simpel Vire motor til en med
Yanmar 1 cyl diesel så jeg lytter med store, udslåede ører med på
diskusionen

Blot et lille tillægsspørgsmål:
Hvor sidder gløderøret på en Yanmar 1GM10SD. Har ledt forgæves i manualen.
-Findes der i øvrigt en bedre instruktionsbog end den lidt svært læselige
originale på 5 sprog med ikke særlig læsevenlige oversættelser til dansk.

mvh Ole Pagh

Fra : Jakob S. Køster

Dato : 11-09-02 20:15

Ups - retter lige mig selv.
Det kan selvfølgelig være at jeres gløderør ikke kører på 12 volt - og
derfor skal de ikke forbindes direkte over batteriet.
På en ældre landrover diesel sidder gløderørene i serie med et ekstra
gløderør i instrumentbrættet (for at man kan se den er gløderøret er glødet
op) og så i serie med en modstand - bare for at gøre det rigtig
besværligt........
Men hvis i er i tvivl, så spørg jeres forhandler om glødetid, spænding og
evt. strøm der skal trækkes - men vær opmærksom på at gløderøret sagtens kan
trække 10 ampere, således er det ikke alle måleinstrumenter der kan tåle
strømmen.

Men skriv og spørg hvis i vil vide mere - enten her eller på min mail (fjern
SPAM)

/J

Fra : Karsten

Dato : 21-09-02 10:00

Jeg gør det samme. Skifter også olie ved optagning. Når jeg så fylder
olie på igen, undlader jeg at fylde helt op. I foråret fylder jeg så
resten på lige før motoren startes. På den måde er der olie på
knastakslen mm. når motoren startes.
Desuden tager jeg kileremmen til generatoren af, så den ikke står i
spænd på det samme punkt hele vinteren.
Kølevands impelleren checker jeg kun hver andet år. Der står
kølervæske i pumpen om vinteren; det beskytter den mod udtørring.
Batterierne tager jeg også ud og lader op et par gange i løbet af
vinteren, da de (vist nok) ikke kan tåle at blive helt afladede.

Det med fagmanden kan du roligt glemme, du har vist styr på det selv

Karsten.