bruge en bestemt font
Fra : Leonard

Dato : 07-09-02 10:58

Jeg vil gerne bruge en bestemt font på en hjemmeside, men jeg er ikke
sikker på at alle har denne font lokalt.
Jeg vil samtidig gerne give folk mulighed for at fravælge min font,
skalere den osv.
Kan det gøres elegant så det virker på de fleste platforme og
browsere?

--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 07-09-02 14:46

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev
> [...]
> skalere den osv.
> Kan det gøres elegant så det virker på de fleste platforme og

Du kan vel lave en generisk font-family.

F.eks.:

#minfont {
font-family: verdana, arial, sans serif;
}

Ovenstående betyder, at browseren vælger fonten verdana, hvis denne ikke
eksisterer bruges arial og hvis denne heller ikke eksisterer vælger
browseren selv en font uden fødder (sans serif)
(Se http://www.html.dk/tutorials/css/lektion4.asp)

Gør på samme måde med din specielle font. Find nogle der ligner og stil dem
efter din favorit.

Alternativt kan du bruge billeder i stedet for din specielle font. Metoden
kan udemærket bruges på overskrifter, citater ol. små stykker tekst man
gerne vil give et specielt udseende. Denne opfylder selvfølgelig ikke dit
krav om scallerbarhed, men det er faktisk det eneste alternativ udover at få
din bruger til at downloade din font.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Claus Sørensen

Dato : 10-09-02 11:53

Kasper Kyndsberg wrote:

> #minfont {
> font-family: verdana, arial, sans serif;
> }

Husk - den generiske skrifttypefamilie sans-serif skal skrives med
bindestreg:

#minfont {
font-family: Verdana, Arial, sans-serif;
}

Normal skrives de ikke-generiske skrifttypefamilier med stort begyndelses
bogstav og omkranses af anførselstegn, hvis de består af flere ord:

#minfont {
font-family: 'Zapf Dingbats', Verdana, Arial, sans-serif;
}

De herligste hilsner