NIC Load Balancing netkort søges
Fra : elvis

Dato : 07-09-02 03:27

Hej

Kan i anbefale et netkort, som kan køre Load Balancing ? Selvf. 100 Mbit
kort til Ethernet.

Jeg skal selvf. så have 2 ens netkort i, og have købt en switch til formålet
som understøtter dette.

Lige nu har jeg et Realtek 8139 netkort i, men det understøtter ikke dette ?

På forhånd tak for alle svar der kommer.

mvh elvis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-09-02 11:43

On Sat, 7 Sep 2002 04:26:50 +0200, "elvis"
<FJERNDETTEelvis@beskedboks.dk> wrote:

> Kan i anbefale et netkort, som kan køre Load Balancing?

Intel PRO/100 Server Adapter eller PRO/100 Dual Port Server
Adapter.

> Jeg skal selvf. så have 2 ens netkort i, og have købt en switch
> til formålet som understøtter dette.

Du kan godt nøjes med et enkelt dual-port kort. Og læs så for en
god ordens skyld lidt på aggregation (load-balancering) så du
ikke forventer at få 200 Mbps ud af det.

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=linkaggr

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 07-09-02 22:17

elvis wrote:
> Hej
>
> Kan i anbefale et netkort, som kan køre Load Balancing ? Selvf. 100 Mbit
> kort til Ethernet.

D-Link DFE-580TX,

http://www.dlink.com.au/products/adapters/dfe580tx/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 08-09-02 22:37

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> wrote:

> D-Link DFE-580TX,
>
> http://www.dlink.com.au/products/adapters/dfe580tx/

Du kan nok ikke lide Elvis...

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-09-02 07:04

Ulrik Lunddahl wrote:
> Du kan nok ikke lide Elvis...

Han sidder faktisk i min forrude. :)

Hvad hentyder du til?

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 09-09-02 21:52

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> wrote:

> Hvad hentyder du til?

Elvis spørger efter et kort der understøtter Load Balancing, og du anbefaler
et kort der nok har flere porte, men ikke understøtter en eneste standard.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-09-02 22:46

Ulrik Lunddahl wrote:
> Elvis spørger efter et kort der understøtter Load Balancing, og du anbefaler
> et kort der nok har flere porte, men ikke understøtter en eneste standard.

Hvilken standard spørger elvis om?

Så vidt jeg husker spørger elvis om et kort der kan lave load
balancing... hvad i D-Link kortet understøtter ikke dette?

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 09-09-02 23:52

> Hvilken standard spørger elvis om?

Elvis skriver:

> [...]

> Så vidt jeg husker spørger elvis om et kort der kan lave load
> balancing... hvad i D-Link kortet understøtter ikke dette?

D-Link skriver (http://www.dlink.com/tech/faq/dfe580tx-faq.htm):

- Supports load balancing and fault tolerance features under Windows NT 4.0
- DFE-580TX should connect to ports without trunking activated.

Jeg kunne fristes til at spørge dig om du kender kortet, eller bare
anbefaler i blinde, kortet er et udemærket 4 ports kort, med noget crappy
LB/LA software der kun fungerer med NT 4.0

Når elvis skriver at han vil købe en switch der understøtter LB/LA, tænker
jeg her på:
- Cisco Fast Ether Channel.
- Intel Link Aggregation.
- og så naturligvis 802.3ad

D-Link kortet understøtter ingen af ovenstående, hvilket i mine øjne gør
kortet til et 4 ports kort, intet andet.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 10-09-02 00:06

Ulrik Lunddahl wrote:
> Jeg kunne fristes til at spørge dig om du kender kortet, eller bare

Selvfølgelig kender jeg kortet, har arbejdet med de sidste 4-5 år.

> anbefaler i blinde, kortet er et udemærket 4 ports kort, med noget crappy
> LB/LA software der kun fungerer med NT 4.0

Og som løser det elvis spørger om.

Han spørger ikke om LA.

> Når elvis skriver at han vil købe en switch der understøtter LB/LA, tænker

Han skriver ikke at han vil købe en switch der understøtter LA.

> D-Link kortet understøtter ingen af ovenstående, hvilket i mine øjne gør
> kortet til et 4 ports kort, intet andet.

Som du selv skriver understøtter de LB i software.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 10-09-02 00:39

> Og som løser det elvis spørger om.
> Han spørger ikke om LA.

Ja, hvis man har skyklapper på og konkluderer at han kun vil bruge NT 4.0

> Han skriver ikke at han vil købe en switch der understøtter LA.

Nævn mig en switch der ikke understøtter den form for LB som DFE-580
tilbyder, deraf udleder jeg at han mener både LB/LA, ellers var der jo ingen
ide i at købe en ny switch.

Ja, men følger ingen standarder og kun til NT 4.0, derfor skrev jeg:

> [...]

Kvæuler du bare videre, jeg har med vilje stavet det forkert så du i det
mindste har noget at kvæulere over.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 10-09-02 15:34

Ulrik Lunddahl wrote:
> Ja, hvis man har skyklapper på og konkluderer at han kun vil bruge NT 4.0

Hvorfor hakker du så ikke også ned på Asbjorn, hans løsninger virker jo
heller ikke på en *BSD eller GNU/Linux?

> Nævn mig en switch der ikke understøtter den form for LB som DFE-580
> tilbyder, deraf udleder jeg at han mener både LB/LA, ellers var der jo ingen
> ide i at købe en ny switch.

Er der ikke nogen ide i at købe en ny switch, hvis den gamle fx ikke kan
følge med?

> Kvæuler du bare videre, jeg har med vilje stavet det forkert så du i det
> mindste har noget at kvæulere over.

Hvad har du stavet forkert?

Hvad kvæulere jeg over?

Som jeg ser det "hidser" du op over at jeg ikke blot gentager det samme
Asbjorn skrev.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 10-09-02 19:58

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> wrote:

> Hvorfor hakker du så ikke også ned på Asbjorn, hans løsninger virker jo
> heller ikke på en *BSD eller GNU/Linux?

Fordi jeg mener du giver manden et dårligt råd, jeg vurderer på hans
beskrivelse af problemet at han ikke har den store forstand på emnet, og
derfor heller ikke kan vurdere snot fra godt.

Du kan for øvrigt læse.

http://www.intel.com/support/network/adapter/ans/teaming.htm

Det står lidt om hvad der fungerer undet Linux.

Han skrev:

> [...]

Det læser jeg som om han vil købe en switch der understøtter LB/LA ikke at
den gamle switch er for langsom, en forkert farve, eller fyldt med
kærnemælk, jeg mener det er klart hvad han efterlyser.

> Hvad kvæulere jeg over?

Kan du ikke selv se det ?

> Som jeg ser det "hidser" du op over at jeg ikke blot gentager det samme
> Asbjorn skrev.

Jeg hidser mig op over at manden måske går ud og køber et kort han ikke kan
bruge til en hylende fis, men jeg er måske også skadet af, at der til daglig
stilles krav om at min rådgivning skal være seriøs.

Kan ingen andre i gruppen se at det er forkert at anbefale et D-Link kort
som ikke kan køre LB/LA under andet end Windows NT 4.0 til elvis ???

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 10-09-02 22:07

Ulrik Lunddahl wrote:
> Fordi jeg mener du giver manden et dårligt råd, jeg vurderer på hans
> beskrivelse af problemet at han ikke har den store forstand på emnet, og
> derfor heller ikke kan vurdere snot fra godt.

Hvis han læster mit link og Asbjorns link, regner jeg med han kan se
forskellen, endvidere kan han vel også se forskellen i prisen.

> Du kan for øvrigt læse.
> http://www.intel.com/support/network/adapter/ans/teaming.htm
> Det står lidt om hvad der fungerer undet Linux.

Godt, det var også på tide, gad vide hvornår de implementere IPSec i
driveren. For OpenBSD har Intel været lukket land på dette punkt.

> Det læser jeg som om han vil købe en switch der understøtter LB/LA ikke at
> den gamle switch er for langsom, en forkert farve, eller fyldt med
> kærnemælk, jeg mener det er klart hvad han efterlyser.

Jeg så det blot som der var en grund til at han ville bruge LB, og han
måske tror hans switch ikke kan følge med, taget i betragning af hans
nuværende setup er et Realtek 8139 netkort.

> Kan du ikke selv se det ?

Jeg kan godt se du ikke er enig i at D-link kortet kan det som elvis
spørger om.

> Jeg hidser mig op over at manden måske går ud og køber et kort han ikke kan
> bruge til en hylende fis, men jeg er måske også skadet af, at der til daglig
> stilles krav om at min rådgivning skal være seriøs.

Kan du så ikke blot skrive at elvis skal være opmærksom på det kun
virker til NT4.0 og ikke understøtter standarderne for LB/LA?

At påstå D-link kortet ikke understøtter en eneste standard, er at
fordreje sandheden, hvordan virker det ellers på et ethernet segment?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-09-02 23:23

On Tue, 10 Sep 2002 23:07:03 +0200, "Christian E. Lysel"
<sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> wrote:

> At påstå D-link kortet ikke understøtter en eneste standard, er at
> fordreje sandheden, hvordan virker det ellers på et ethernet segment?

Hvis D-Link-kortet kører load-balancering uden at gøre det ud fra
en af de to alm. standarder (IEEE 802.3ad og Cisco EtherChannel),
så mener jeg, det er rimeligt at sige, kortet ikke understøtter
en eneste standard. For hvis det ikke gør det, så kan det kun
load-balancere i den ene retning, nemlig ud af serveren, ikke ind
til serveren.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-09-02 07:31

Asbjorn Hojmark wrote:
> Hvis D-Link-kortet kører load-balancering uden at gøre det ud fra
> en af de to alm. standarder (IEEE 802.3ad og Cisco EtherChannel),

Jeg hentyder mere til 802.3 og 802.3u, og påstanden om at kortet ingen
standarder understøtter.

> [...]
> en eneste standard. For hvis det ikke gør det, så kan det kun
> load-balancere i den ene retning, nemlig ud af serveren, ikke ind

Enig, og således også med med andre løsninger som fx stonesoft.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-09-02 22:13

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> wrote:

> Jeg kan godt se du ikke er enig i at D-link kortet kan det som elvis
> spørger om.

Så er jeg glad, og skal ikke genere dig mere...

> Kan du så ikke blot skrive at elvis skal være opmærksom på det kun
> virker til NT4.0 og ikke understøtter standarderne for LB/LA?

Jeg lavede en joke, jeg brude måske have været mere tør i filten, men det er
simpelthen for åbenlyst at D-Link kortet er crappy til LB/LA, men et
fantastisk fint 4 ports kort, jeg kender ikke DFE-580TX særligt godt men
DFE-570TX har vi solgt flere hundrede af, næsten allesammen til den samme
kunde, og de er ganske glade for dem.

> At påstå D-link kortet ikke understøtter en eneste standard, er at
> fordreje sandheden, hvordan virker det ellers på et ethernet segment?

Sluder, alle andre end dig læser sætninger og forstår dem i relation til
hele teksten, altså når vi snakker om LB/LA og jeg siger at kortet ikke
understøtter en eneste standard mener jeg naturligvis LB/LA standarder.
Desuden er det åbenlyst at kortet understøtter en masse andre standarder, en
af dem fortæller hvor hullet til skruen skal bores så de kan monteres i et
standard kabinet.

EOD, jeg gider ikke mere...

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-09-02 22:29

Ulrik Lunddahl wrote:
> [...]
> DFE-570TX har vi solgt flere hundrede af, næsten allesammen til den samme

Det er et dejligt kort, har som sagt brugt de de sidste 5 år, til mange
firewall installationer, og har aldrig haft et eneste problem.

> kunde, og de er ganske glade for dem.

Det fleste kunder rynker dog på næsen over ordet D-Link, indtil man
fortæller om hvilke komponenter det er bygget over.

Den anden software driver jeg også fandt understøtter de samme
komponenter, så i teorien kan man bygge LB/LA i henhold til
standarderne, har dog ikke testet det.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-09-02 22:44

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> wrote:

> Det er et dejligt kort, har som sagt brugt de de sidste 5 år, til mange
> firewall installationer, og har aldrig haft et eneste problem.

Ok, men nu er det bare sådan et DFE-580TX kortet ikke er mere end omkring et
år gammelt...

> Det fleste kunder rynker dog på næsen over ordet D-Link, indtil man
> fortæller om hvilke komponenter det er bygget over.

Det er ikke mit indtryk, en del kunder rynker på næsten over alt andet end
3Com eller Intel, de køer et navn og en organitation og et stort vareflow og
der af naturligvis også nogen bedre drivere og noget bedre support.

Jeg kan godt forstå dem, men der er ikke altid tekniske argumenter for at gå
denne vej.

> Den anden software driver jeg også fandt understøtter de samme
> komponenter, så i teorien kan man bygge LB/LA i henhold til
> standarderne, har dog ikke testet det.

Tænker du på Znyx driveren ?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-09-02 08:39

Ulrik Lunddahl wrote:
> Ok, men nu er det bare sådan et DFE-580TX kortet ikke er mere end omkring et
> år gammelt...

Jeg hentyder til 570'eren, som du selv skrev om.

> [...]
> 3Com eller Intel, de køer et navn og en organitation og et stort vareflow og
> der af naturligvis også nogen bedre drivere og noget bedre support.

De gange 3com eller intel kort har givet problemer, har deres support
enten ikke været til at få fat i, eller også har de ikke ment det var
deres problem, fx at intel kortet ikke kunne se netværket, hvor andre
producenter ikke havde problemer.

Dlink's 570 har jeg som sagt aldrig haft problemer med, bortset fra en
kunde der mistet sit kort, men det var i en vandskade :)

> Tænker du på Znyx driveren ?

Ja.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 12-09-02 18:21

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> wrote:

> Jeg hentyder til 570'eren, som du selv skrev om.

Ok, det var bare ikke helt klart, for du anbefalede jo DFE-580 kortet.

> [...]
> enten ikke været til at få fat i, eller også har de ikke ment det var
> deres problem, fx at intel kortet ikke kunne se netværket, hvor andre

Hvad skal de også sige til dig hvis du fejlmelser at du ikke kan se
netværket, fejlen kan jo ligge 100 vis af steder, og behøver ikke være
relateret til kortet.

Når jeg tænker på support mener jeg noget i stil med at der er flere
leverandører/teknikkere der er skrappe på Intel og 3Com kort end der er på
D-Link kort.

Ud over det er support jo også at meget software og hardware har
kompabilitets lister, og er din hardware ikke på listen må du skifte den før
firmaet sender en teknikker ud.

Jeg kan godt forstå nogen vælger at bruge Intel eller 3Com som standard, og
de koster jo efterhånden også det samme som D-Link kortene.

> Dlink's 570 har jeg som sagt aldrig haft problemer med, bortset fra en
> kunde der mistet sit kort, men det var i en vandskade :)

Jeg tror som heller ikke det er dårligt hardware, men man kan komme i klemme
i alt det bløde med ikke mærkevare kort.

> Ja.

Se svaret til din anden post.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-09-02 18:35

Ulrik Lunddahl wrote:
> Ok, det var bare ikke helt klart, for du anbefalede jo DFE-580 kortet.

Så havde jeg indskudt sætningen i linien over.

> Hvad skal de også sige til dig hvis du fejlmelser at du ikke kan se
> netværket, fejlen kan jo ligge 100 vis af steder, og behøver ikke være
> relateret til kortet.

Fejlen forsvandt som dug for solen ved at skifte kortet ud med en anden
producents.

> Jeg tror som heller ikke det er dårligt hardware, men man kan komme i klemme
> i alt det bløde med ikke mærkevare kort.

Det største problem med D-Link er at de nogle gange ændre indmad uden at
orientere om dette, i tilfældet med 570 har de heldigvis kaldt den 580.
Dog er jeg ked af at miste 570'eren.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-09-02 23:45

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote:

>Kan ingen andre i gruppen se at det er forkert at anbefale et D-Link kort
>som ikke kan køre LB/LA under andet end Windows NT 4.0 til elvis ???

For hvad det er værd, så er jeg enig med dig.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-09-02 18:29

Ulrik Lunddahl wrote:
> [...]

http://www.d-link.co.uk/long_desc.asp?id=332

....4 NWay 10BASE-T/100BASE-TX ports with Win NT / 2000 Load balancing
software...

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 12-09-02 21:07

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> wrote:

> ...4 NWay 10BASE-T/100BASE-TX ports with Win NT / 2000 Load balancing
> software...

Du har ret, jeg kan se at der er noget windows 2000 software med nu.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-09-02 22:04

Ulrik Lunddahl wrote:
> Du har ret, jeg kan se at der er noget windows 2000 software med nu.

Men jeg tror det er ret nyt.

Ved du hvorfor 570'eren døde?

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 13-09-02 00:14

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> wrote:

> Ved du hvorfor 570'eren døde?

Naturligt ville være, at Intel ikke ønsker at føde konkuranterne, men at man
naturligvis ikke kan slå produktet ihjel over natten.

Det er lang tid siden 2114x chipsettet forsvandt i low-end markedet, nu er
det åbenbart også kommet til de lidt mere specielle produkter.

Jeg kunne forestille mig at Znyx har en bedre aftale end D-Link, men jeg
aner ikke noget om det.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-09-02 08:01

Christian E. Lysel wrote:
> D-Link DFE-580TX,

Eller hvis det skal kører på lidt flere platformer, kan du jo kikke på,

http://www.znyx.com/support/drivers/os/default.htm

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 12-09-02 18:12

Mbit

> Eller hvis det skal kører på lidt flere platformer, kan du jo kikke på,
> http://www.znyx.com/support/drivers/os/default.htm

Jeg tror ikke Znyx driveren kan køre på kort med Sundance ST201 chipset, men
jeg kan jo tage fejl.

På Znyx kortene sider der Intel 21143 lige som på de gamle D-Link DFE-570TX
kort, men dem kan du jo ikke købe mere.

Har du prøvet ?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-09-02 18:23

Ulrik Lunddahl wrote:
> Jeg tror ikke Znyx driveren kan køre på kort med Sundance ST201 chipset, men
> jeg kan jo tage fejl.

Nej, deres driver er primært skrevet til deres egne interface,

http://www.znyx.com/support/drivers/default.htm

> På Znyx kortene sider der Intel 21143 lige som på de gamle D-Link DFE-570TX
> kort, men dem kan du jo ikke købe mere.

*Snøft*

> Har du prøvet ?

I denne tråd snakker jeg ikke D-Link, men der bør være en chance (som
jeg skrev i anden tråd) for at 570'eren kan virke med znyx's driver.