AMP cat 6 system
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-09-02 20:22

Hej folkens..

Mest henvendt til elektrikere, eller andre folk der montere netværk

Ja, jeg i denne uge skulle montere et AMP cat 6 system.

Det har givet en del problemer...

Blandt andet denne nye cat 6 connectore, som AMP har lavet... Først var vi
begyndt at montere AMP´s Quantum connectore... Men næe nej, det skulle være
det rigtige cat 6 connectore..

Har dog fundet ud af dette på AMP´s side:

http://www.ampnetconnect.com/systems/category6/cat6faq.asp?SysCom=0&partOrSy
sID=4

http://shor.ter.dk/477803526

Men vi måtte til at montere disse nye connctore...

Men næe nej.. DIsse nye connectore, har en sådan afæastning og "kabelholder"
som skal klikkes ned over stikket... Men disse, kan jo ikke være i underlag,
eller andre danske dåser....

Så hvad gør man så?

Montere dem uden! Lidt uklogt efter min mening... Men vi kunne jo ikke gøre
så meget andet...

Men det betød at ca. hvert andet stik fejlede ved test... Dvs, at corene var
hoppet op af stikket... Og for det ikke skulle være løgn.. var man jo næd
til at teste det andet stik igen.. Man kan dårligt nok, skrue udtaget ind
igen, uden at de fejler igen.. Så det har godtnok gået til hovedet...

Angående hovedrum... Så var headroom også ret dårlig... Den laveste 1 db,
den højeste 7db. Der er blevet brugt AMP`s Cat6E kabel.

Hvad er jeres erfaringer til dette AMP system???

Jeg synes det er noget være bæ lort whatever at montere, og så holdet det
heller ikke...

Gad vide om Lexcom´s stik har patent på deres nemme montering??

Mvh. Bjarke

Fra : Arne Keller

Dato : 08-09-02 00:00

On Fri, 6 Sep 2002 21:22:24 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>det rigtige cat 6 connectore..
>
>Har dog fundet ud af dette på AMP´s side:

Dette forklarer jo tydeligt at de 2 systemer ikke skal blandes, det
burde din overmontør eller grosist have haft styr på.

> [...]
>
>Så hvad gør man så?
>
>Montere dem uden! Lidt uklogt efter min mening... Men vi kunne jo ikke gøre

Som jeg læser beskrivelsen kan man montere dem eller lade være, hvis
fabrikanten supporterer montering uden denne aflastning skulle det vel
ikke være et problem.

> [...]
>til at teste det andet stik igen.. Man kan dårligt nok, skrue udtaget ind
>igen, uden at de fejler igen.. Så det har godtnok gået til hovedet...

Er der anvendt det rigtige værktøj for at montere ?
110 klemmer er normalt gode til at holde en ledning fast.

snip

>Gad vide om Lexcom´s stik har patent på deres nemme montering??

Det kan også være at andre ikke ønsker at bruge dette system, 110
klemmerne er meget hurtige at montere når man har erfaringen og
værktøjet.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Jan T S

Dato : 08-09-02 00:20

Vi har ingen problemmer med dem, bruger ikke disse aflastninger der er med,
aflaster dem i dåsen som man gør med 230v kabler
og få,er en next på ca. 5db.

Men som Arne skriver er det vigtig man bruger det rigtigt værktøj så er det
lige så nemt som Lexcom.

Mvh. Js

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-09-02 02:18

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Er der anvendt det rigtige værktøj for at montere ?
> 110 klemmer er normalt gode til at holde en ledning fast.

Ja da, vi har lige fået helt nyt AMP værktøj... En sådan Svenskertang, er nu
en blå tang med en dejlig lille pind, til at trykke og hive ledninger op
med... Ligesom i LSA værktøjet.

> Det kan også være at andre ikke ønsker at bruge dette system,

Hvorfor ikke, jeg synes den er rimelig fix..

Connectoren, holder kablet centreret, på plads og lige til at montere
ledningerne, og klemme sammen.

> 110
> klemmerne er meget hurtige at montere når man har erfaringen og
> værktøjet.

Ja klemmerne er nemme at montere.. Men jeg synes ikke det er så nemt, når
man skal holde på kablet, stikket, og samtidigt få ledningerne på plads..
Især ikke hvis kables skal monteres centreret. Jeg synes også at Quantum
connnectoren var svær i starten. Men det lærer man jo efterhånden.. Så det
er vel kun tilvending..
Svenden mandende og svovlede også over AMP´s patchpanel... Når der er en
fejl, er det delme svært at komme til at rette fejlen.. Da alle kablerne jo
ligger hen over

Men at stå op mod et loft, og skal monter en "højrøvet" connector, og finde
et sted at trykke ledningerne på plads. Kan godt være lidt problematisk...

Men whatever,,, jeg lærer det nok. Der skal laves 2 etager mere i næste uge.

Fra : Jan T S

Dato : 08-09-02 08:26

> Svenden mandende og svovlede også over AMP´s patchpanel... Når der er en
> fejl, er det delme svært at komme til at rette fejlen.. Da alle kablerne
jo
> ligger hen over

Der er det du barre skal bruge disse aflastninger som er med de
connector,der ikke er plas til i dåsen
så bliver det helle meget nemmer at gører med.

om de stikker bagud eller ligger hend over gør ingen forskel på testen.

Mvh. Js

Fra : Arne Keller

Dato : 08-09-02 10:00

On Sun, 8 Sep 2002 03:17:34 +0200, "Bjarke Hansen"
> [...]

>en blå tang med en dejlig lille pind, til at trykke og hive ledninger op

Jeg troede at den hed en Brøndby tang

>Hvorfor ikke, jeg synes den er rimelig fix..
>
>Connectoren, holder kablet centreret, på plads og lige til at montere
>ledningerne, og klemme sammen.

Jeg kender mange som sværger til 110 systemet fordi de har monteret
tusindvis af dem og har gode erfaringer.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-09-02 17:10

> Jeg troede at den hed en Brøndby tang

Hehe jo det heder den også...

> Jeg kender mange som sværger til 110 systemet fordi de har monteret
> tusindvis af dem og har gode erfaringer.

Okay, men til sammenligning, holder LSA systemet vel også ledningen ordenlig
på plads?
Synes da ikke det er noget specielt problem, at få et monteret kabel, ud af
connectoren (uden vold) Da vi skulle afmontere Quantum connectorne.

Men nu bruger i jo også 110 systemet hos Awaya/Lucent?

Kender du Lexcom systemet?

Jeg synes godt der kunne læres lidt om denne enkelte, men smarte
connector...

Prøv at se mit scannede billede i news:dk.binaer under Lexcom

Som sagt, holder den kablet centreret, på plads.. Desuden aflaster den også
kablet, med stikket der pressen ned over.. Har endnu ikke oplevet, at en
leder ikke havde fat i skæreklemmerne.

Fra : Arne Keller

Dato : 08-09-02 18:28

On Sun, 8 Sep 2002 18:10:09 +0200, "Bjarke Hansen"
> [...]

>Synes da ikke det er noget specielt problem, at få et monteret kabel, ud af
>connectoren (uden vold) Da vi skulle afmontere Quantum connectorne.

Du skrev at lederne fald ud af klemmerne, det gør de normalt ikke.

>Kender du Lexcom systemet?

Ja.

>Jeg synes godt der kunne læres lidt om denne enkelte, men smarte
>connector...

Jeg ved præcis hvordan den ser ud, og den tager efter min mening
væsentlig længere tid at montere end en fornuftig 110 connector

Tænk også på at connectoren bare er en del af det samlede system.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-09-02 18:49

> Du skrev at lederne fald ud af klemmerne, det gør de normalt ikke.

Ja, men det er jo så fordi, udtaget bliver skuet ind. Så kan det ikke
undgås, at kablet måske vrider en smugle. Som gør at de hopper ud nemt...

Nu er det også en ny 110 klemme.. De gamle i APS system, var ca. 1 cm høje..
Hvor de nye kun er ca. 4mm høje. Så det kan være det går ud over styrken.

> Jeg ved præcis hvordan den ser ud, og den tager efter min mening
> væsentlig længere tid at montere end en fornuftig 110 connector

Men det kan jeg så ikke forstå. Hvor er det, det går hurtigere med en 110
connector?

Det eneste jeg kan se, tager lidt tid.. Er når man skal klippe lederne på LK
connectoren.. Men det tager altså ikke mere en 3-4 sekunder.

Med 110 connectoren, skal du have tangen frem, og ramme hver leder i
stikket. Og finde et sted at trykke den sammen med... Den holder der kunne
bruges til Quantum connectoren,, skulle rigtigt først ind i en holder, til
at skyde ledninger på plads.. Det tager da lidt tid at få den ind i
holderen... Med LK´eren kan man stå frit og montere.. Uden at have nogen
flade, at skyde ledningerne på plads.. Jeg kan ikke se den praktiske fordel
ved de 110 Connectorer, indtil videre.

> Tænk også på at connectoren bare er en del af det samlede system.

Jo

Nu er LK, nu også lige kommet med nye Patchpaneler.. hvor der er plads til
24/48 i en højde.. Uden brug af monteringsramme.

Fra : Arne Keller

Dato : 08-09-02 20:14

On Sun, 8 Sep 2002 19:48:47 +0200, "Bjarke Hansen"
> [...]

>Hvor de nye kun er ca. 4mm høje. Så det kan være det går ud over styrken.

Jeg har ikke selv monteret de udtag du taler om, men bare læst
monteringsanvisningen.
Men da det er en connector fra nr 2 eller 3 i verden på disse
produkter tror jeg at den er gennemtestet og fungerer.

>Men det kan jeg så ikke forstå. Hvor er det, det går hurtigere med en 110
>connector?

Der findes mange forskellige 110 connectorer på markedet.

Jeg kender 110 connectorer som kan monteres således:

Afisolere
placer lederne på plads
Monter støvdæksel
tryk