The Bourne Identity
Fra : Rikke & Brian

Dato : 06-09-02 17:29

Vílle høre om nogen har set subject (den nye version, mener at have set en
gammel miniserie bygget over samme bog, med Richard Chamberlain). Er den
noget ved, jeg forventer ikke en top film, men en udemærket underholdende
action film.
Har læst bogen for mange år siden, og den var ret god, fuld gang i den,
skrevet af Robert Ludlum, den samme som har skrevet bogen som "Den blodige
weekend" (The Osterman Weekend...eller sådan noget) er bygget over. Den blev
nævnt for et stykke tid siden.

Nå men kom med en anmeldelse, så jeg ved lidt om hvilken slags film det er.
Kunne godt tænke mig at se en god spion thriller, det er lang tid siden.

Mvh. Brian

Fra : Taba

Dato : 06-09-02 18:51

> [...]
> noget ved, jeg forventer ikke en top film, men en udemærket underholdende

Den minder om The Long Kiss Goodnight kan man vist godt sige uden at afsløre
for meget
Underholdende er den, men som du selv siger: Det er ikke en top film, men
dårlig kan man ikke sige den er!

> Nå men kom med en anmeldelse, så jeg ved lidt om hvilken slags film det
er.
> Kunne godt tænke mig at se en god spion thriller, det er lang tid siden.

Jeg kan sige at filmen er en af dem hvor man slår hjernen fra og bare nyder
en god omgang, vel korigeret action. Det er jo en anderledes rolle Mat
Daemon har fået i den film, men den klæder ham helt fint. Den kan sagtens
anbefales, men thriller er der ikke så meget over den (efter min mening)...
Mere action præget

--
/Taba
Fjern "REMOVE" for at svare direkte

Fra : Rikke & Brian

Dato : 07-09-02 06:39

"Taba" <famtabaREMOVE@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Daemon har fået i den film, men den klæder ham helt fint. Den kan sagtens
> anbefales, men thriller er der ikke så meget over den (efter min
Tjaee det er jo nok som jeg havde forventet, en film man ikke behøver at
købe på DVD, men som kan bruges til en hyggelig tur i biffen, eller på leje
til en lørdag aften. Jeg venter nok og ser den på leje video engang så.

OT: Det er lidt træls med DR's strejke, for jeg mangler faktisk Ole M.
(Bogart) anmeldelser af de nye film, jeg er ikke altid enig med ham (men jeg
er det faktisk tit men jeg kan næsten altid finde ud af hvad slags film
det er, og sådan ca. om det er noget for mig. Men han vender vel tilbage
efter konflikten.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 06-09-02 19:50

Rikke & Brian skrev:
> [...]
> set en gammel miniserie bygget over samme bog, med Richard
> Chamberlain). Er den noget ved, jeg forventer ikke en top film, men

Jeg har ikke set den. Jeg har set to anmeldelser: Den ene var Tom Brooke
på BBC World, som omtalte den overvejende positivt som en let fornyende
actionthriller med Matt Damon som en positivt overraskende, anderledes
actionhelt. Den anden var en anden brite, som jeg har glemt navnet på,
men som jeg så i BBC Worlds morgenprogram i morges. Han rakkede den
ned - den var triviel, sagde han, og kritiserede i stærke vendinger Matt
Damon for kun at besidde et enkelt følelsesudtryk filmen igennem. Han
sagde intet positivt om filmen.

Drag din egen konklusion ...

--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Absolut sidste plan:

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-09-02 19:53

On Fri, 6 Sep 2002 18:28:36 +0200, "Rikke & Brian"
<brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote:

> [...]
>noget ved, jeg forventer ikke en top film, men en udemærket underholdende

Den er underholdende, men ekstremt klichéfyldt. Det behøver dog ikke
at være et problem, hvis blot man er opmærksom på det fra første
omgang (og således kan tilpasse sin væskeindtagelse, så det passer med
at man kan gå på toilettet, når helten kysser kvinden).

--
- Peter Brodersen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 07-09-02 21:58

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> skrev:

>Nå men kom med en anmeldelse, så jeg ved lidt om hvilken slags film det er.
>Kunne godt tænke mig at se en god spion thriller, det er lang tid siden.

Fed actionfilm. Matt Damon får Richard Chamberlain til at ligne en
gammel forkølet bøsse.

Kan kun anbefales.
--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : thomas tomcat

Dato : 07-09-02 22:22

in article b0qknu8eoqck031knruv8hasn2j490f7i6@4ax.com, Niels Søndergaard at
ns@post.cybercitypunktumdk wrote on 07/09/02 22:57:

> Matt Damon får Richard Chamberlain til at ligne en
> gammel forkølet bøsse.

X-D
*bWaH-ha-Ha*

Fra : Michael Westi

Dato : 08-09-02 00:13

Tja muligvis, Niels. Men den gamle udgave med Chamberlain er noget mere tro
mod romanen, end den nye med Matt Damon. Men tiderne skifter jo.

Så derfor skal jeg da se den alligevel
--
Mvh Michael
"The intelligence on this globe is constant

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b0qknu8eoqck031knruv8hasn2j490f7i6@4ax.com...

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-09-02 09:12

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Fed actionfilm. Matt Damon får Richard Chamberlain til at ligne en
> gammel forkølet bøsse.
>
> Kan kun anbefales.

Bestemt. God underholdning.

The Bourne Identity er den bedste action/thriller, jeg har set i et pænt
stykke tid. Stilen med et skvæt realisme, hvor udlændinge taler udenlandsk,
og motorcykler ikke bare springer i luften, fordi de kører ind i en bil, er
med til at trække filmen op i forhold til størstedelen af det effekttunge
sjask, man ellers ser i genren for tiden. Klip og fotografi er anonym og på
den måde nærmest gammeldags i sit forsøg på ikke at vække opmærksomhed og
understøtte og drive historien mod sin konklusion. Bortset fra en enkelt,
lille hilsen til John Woo, så er der meget få effekter for effekternes
skyld. Det er ærligt talt noget mere tilfredsstillende end at se f.eks.
Swordfish.

Plottet er udmærket (baseret på en bog af Robert Ludlum), måske en anelse
for gennemskueligt til at være egentligt godt. Jeg endte derfor på omkring
****/6, men med en stor pil op og på vippen til *****

Anbefales også herfra.

MVH
Jens

Fra : Mikkel Winther

Dato : 08-09-02 22:59

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote in message
> [...]
er.
> Kunne godt tænke mig at se en god spion thriller, det er lang tid siden.

Jeg kan ikke lide actionfilm. Eller rettere: Actionfilm skal være rigtigt
gode før jeg kan lide dem. Et par eksplosioner og nogle kampscener gør det
ikke for mig. Med det sagt: The Bourne Identity er en fed film. Det er ikke
stor filmkunst, men det er 2 timers solid underholdning. Klichéfyldt, ja, og
skuespillet er heller ikke noget at råbe hurra for, men en spændende
historie fortalt med masser af humor og overskud. 8/10.

m.
--
- "It really didn't go as bad as it could have."
- "A girl is dead, Zack."

Fra : Per Kristensen

Dato : 10-09-02 09:45

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> skrev i en
meddelelse news:3d78d7a3$0$670$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
er.
> Kunne godt tænke mig at se en god spion thriller, det er lang tid siden.

Jeg var helt vild med mini-serien, som havde Richard Chaimberlan i
hovedrollen.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-09-02 21:42

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev:

>Jeg var helt vild med mini-serien, som havde Richard Chaimberlan i
>hovedrollen.

Så går den i bukserne på dig, når du ser den her, for den er ti gange
bedre.

Fra : Christian Vandsø

Dato : 17-09-02 09:45

> [...]

>noget ved, jeg forventer ikke en top film, men en udemærket underholdende

Hvis du forventer en udemærket actionfilm bliver du ikke skuffet -
for det er den.

> [...]
>weekend" (The Osterman Weekend...eller sådan noget) er bygget over. Den blev

Desværre holder den sig kun svagt til romanen og misser totalt hele
cluet i bogen. Jeg blev yderst skuffet over at de havde skrællet et
helt lag af plottet. Uden at komme med spoilere for dem der ikke
kender historien kan jeg nævne, at David Webb på intet tidspunkt
nævnes i filmen - ja man finder slet ikke ud af hvem han er.

Konklusion: god hjernedød action. Elendig filmatisering af en ellers
udemærket bog.

/Christian

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-09-02 10:01

Christian Vandsø wrote:

> [...]
> kender historien kan jeg nævne, at David Webb på intet tidspunkt
> nævnes i filmen - ja man finder slet ikke ud af hvem han er.

Nu er jeg rigtigt nysgerrig. Jeg har ikke læst bogen, så kunne jeg ikke
lokke dig til at komme med den spoiler alligevel og forklare forskellen?

MVH
Jens

Fra : Christian Vandsø

Dato : 17-09-02 12:16

On Tue, 17 Sep 2002 11:01:12 +0200, "Jens Thomsen" <nobody@home.dk>
wrote:

>Nu er jeg rigtigt nysgerrig. Jeg har ikke læst bogen, så kunne jeg ikke
>lokke dig til at komme med den spoiler alligevel og forklare forskellen?

Spoiler ahead.

Hovedpersonen er ikke Jason Bourne. Han er en top-agent der har fået
plastiske operationer til at ligne ham. Han er på jagt efter en anden
lejemorder - nemlig Carlos. Han forsøger at lokke ham ud af busken ved
at optræde som Jason Bourne. Hans rigtie navn er David Webb (og han er
hen hel del ældre en den dreng de har fået til at spille hovedrollen i
filmen). Det er den væsentligste forskel fra bogen til filmen. Der er
flere mindre forskelle. Alt i alt blev jeg rigtig skuffet, da jeg
havde set frem til en god filmatisering nu Ludlum havde fået lov at se
filmen inden den blev sendt ud.

/Christian

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-09-02 12:56

Christian Vandsø wrote:

> Spoiler ahead.

[SNIP]

Det lyder unægteligt som en helt anden historie. The Bourne Identity er
rimeligt lige ud af landevejen og kunne sikkert have haft godt af et ekstra
lag. Jeg synes nu stadigvæk, at den var glimrende underholdning, men jeg kan
godt forstå skuffelsen.

Tak for uddybelsen.

MVH
Jens

Fra : Anders

Dato : 03-10-02 13:12

> Spoiler ahead.
>
> Hovedpersonen er ikke Jason Bourne. Han er en top-agent der har fået
> plastiske operationer til at ligne ham. Han er på jagt efter en anden
> lejemorder - nemlig Carlos.

(en lidt forsinket kommentar, men de har vel også ret

Det er rigtigt at Jason Bourne er på jagt efter Carlos (også bedre kendt som
Sjakalen), i den tidligere filmatisering med Richard Chamberlain (og i
bogen) er Jason Bourne og tilskueren(læseren) i lang tid i tvivl om vores
hovedperson i virkeligheden ER Carlos/Sjakalen da han jo ikke ved hvem han
er, men kan spore sine spor tilbage til steder hvor Sjakalen har været
involveret i terrorist aktioner, først et stykke henne i bogen/filmen finder
han ud af, at han er på jagt efter Sjakalen (og omvendt).

Da bogen udkom var Sjakalen en af de (hvis ikke den) mest eftersøgte og
frygtede terrorister i verden. Dette tilføjede bogen/filmen en ekstra
dimension. Der er jo så siden sket det at Sjakalen/Carlos er blevet fanget
og sat i fængsel så de har måtte skære den del af plottet fra

Afslutningsvis kan det lige nævnes at kampen mellem Sjakalen og Jason Bourne
fortsætter i nogle efterfølgende romaner.

mvh

Anders HL