MS Windows
briani 27239
Hvad er volume bitmappen?
Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 16:54

Hej,

Jeg kører WinXP Pro UK SP1 og NTFS.
Når jeg kører chkdsk i en kommandoprompt er jeg begyndt at få
denne melding:

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)...
File verification completed.
CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 3)...
Index verification completed.
CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 3)...
Security descriptor verification completed.
Correcting errors in the Volume Bitmap.
Windows found problems with the file system.
Run CHKDSK with the /F (fix) option to correct these.

Jeg kan så køre chkdsk /F og ved næste genstart bliver disken
tjekket, men der meldes at der ingen fejl er på disken. Når jeg
så genstarter WinXP og igen kører en chkdsk i en kommandoprompt,
så får jeg den samme besked igen.

Er volume bitmappen det samme som MFT-tabellen og hvis det er,
hvordan retter jeg så fejlen når chkdsk ikke kan gøre det?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 20:15

Madsen skrev:

> Correcting errors in the Volume Bitmap.
> Windows found problems with the file system.

Nå, jeg fik det fixet ved at køre en chkdsk /f fra Win2000.
Hvorfor det virkede? Aner det ikke.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-09-02 12:21

ha skrev:

> Converting a partition from NTFS to FAT or FAT32 will cause you to
> lose all security settings on all files and directories that you
> may have created on that partition.

[..]

> og på deres hjemmeside skriver de:
> Convert between File Systems without losing data - With
> PartitionMagic, convert file systems without losing data.
> Conversions include FAT to FAT32 and NTFS; FAT32 to FAT; NTFS to
> FAT and FAT32; Primary to Logical and vice versa; and FAT32 to
> NTFS under Windows 2000 Professional.
>
> Der er da vist modstridende eller er det mig der ikke kan læse.

Ja, det virker lidt modstridende. Jeg tror jeg venter med at kigge
på det program, men tak for observationen. :)

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-09-02 17:43

Sat, 07 Sep 2002 13:20:33 +0200, skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

>Ja, det virker lidt modstridende. Jeg tror jeg venter med at kigge
>på det program, men tak for observationen. :)

Øhh, det er muligt, at jeg ikke kan læse, men der står at man
mister de sikerhedsmuligheder ntfs giver, når man konverterer
tilbage til fat (32) og det er da helt korrekt, eftersom man jo
ikke kan bruge sikkerhed på fatpartitoner.

Derudover mister man jo ikke data som sådan.

Så jeg ser ikke noget modstridende.

Fra : ha

Dato : 07-09-02 19:57

> Derudover mister man jo ikke data som sådan.

Nej, det gør man jo heller ikke.

> Så jeg ser ikke noget modstridende.

Det gør jeg heller ikke længere, godt du var vågen Knud
for jeg har faktisk osse en NTFS jeg også gerne vil have
ændret til fat32.

mvh
ha

Fra : Madsen

Dato : 07-09-02 18:41

Knud Gert Ellentoft skrev:

> [...]
> tilbage til fat (32) og det er da helt korrekt, eftersom man jo
> ikke kan bruge sikkerhed på fatpartitoner.

Nej, det med sikkerhedsmulighederne er jeg med på, men jeg synes
ikke det er nemt at gennemskue om den understøtter NTFS til FAT32
på WinXP. På hjemmesiden står der: '...and FAT32 to NTFS under
Windows 2000 Professional.'

Siden de ikke nævner WinXP her, kunne det godt tyde på at den ikke
er kompatibel med WinXP's NTFS.

Madsen.

Fra : Jens Petersen

Dato : 07-09-02 20:22

On Sat, 07 Sep 2002 19:41:07 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>Windows 2000 Professional.'
>
>Siden de ikke nævner WinXP her, kunne det godt tyde på at den ikke

Er det ikke også lidt risikabelt at konvertere hvis der er fejl i
filsystemet, det ender da bare med en halv konvertering.

--
Jens
Never make the same mistake twice, make all of them once.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-09-02 20:34

Sat, 07 Sep 2002 21:21:46 +0200, skrev Jens Petersen <jp@c.dk>:

>Er det ikke også lidt risikabelt at konvertere hvis der er fejl i
>filsystemet, det ender da bare med en halv konvertering.

Man bør altid køre et disktjek først.

Fra : Jens Petersen

Dato : 07-09-02 20:48

On Sat, 07 Sep 2002 21:34:10 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Man bør altid køre et disktjek først.

Jamen såvidt jeg forstår Madsen så bliver fejlen ved at komme igen.

--
Jens
I admit I wrote in COBOL once, but I didn't compile.

Fra : Madsen

Dato : 08-09-02 12:18

Jens Petersen skrev:

> Det er godtnok mystisk, men nu er der vel kun den tunge vej
> tilbage.

Ja og det ville jeg være frygtelig ked af at skulle til, for nu
kører det hele lige så godt og jeg har en hulens masse programmer
inde som jeg bruger i det daglige og de kører også som smurt.
Det vil tage flere dage at få det hele opsat igen så det kører
som det kører nu. Egentlig er der jo ingen stabilitetsproblemer.
Jeg er blot foruroliget over fejlen som chkdsk kommer med, for
sæt nu at den udvikler sig til noget der er værre. Jeg har kørt
diagnosticering af disken med Maxtors værktøj til det formål og
det siger at disken er ok.

> Jeg har ellers 5 års gode erfaringer med NTFS og et par år med
> HPFS så det bedrøver mig at se at du har problemer.

Jeg har prøvet at installere Fix-It Utilities fra Ontrack og den
finder heller ingen fejl på disken så jeg ved snart ikke hvad jeg
skal tro. Har mest af alt lyst til at droppe kørsel af chkdsk i
en kommandoprompt hvis jeg skal være ærlig, for det er jo den
eneste som finder fejl på drevet og tilsyneladede retter dem,
selvom den kun kører i Read Only. Det ligner efterhånden nærmere
en bug i chkdsk.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 08-09-02 14:50

Jens Peter Karlsen skrev:

> Det kunne se ud til at du har en eller flere bad sectors. Prøv at
> køre chkdsk /f /r. Det vil få chkdsk til at markere dem som
> ubrugelige.

Chkdsk fra Win2000:

D:\>chkdsk /f /r
Filsystemtypen er NTFS.
Det aktuelle drev kan ikke låses.

Enhedsnavnet er WINXP.

CHKDSK kontrollerer filer (trin 1 af 5)...
Kontrollen af filer er færdig.
CHKDSK kontrollerer indeks (trin 2 af 5)...
Kontrollen af indeks er færdig.
CHKDSK kontrollerer sikkerhedsbeskrivelser (trin 3 af 5)...
Kontrollen af sikkerhedsbeskrivelser er færdig.
CHKDSK kontrollerer fildata (trin 4 af 5)...
Kontrollen af fildata er færdig.
CHKDSK kontrollerer for ledig plads (trin 5 af 5)...
Kontrol af ledig diskplads er færdig.
Windows har kontrolleret filsystemet og fandt ingen problemer.

Nu har jeg så genstartet til WinXP og pt. finder chkdsk ingen fejl,
men det gør den sikkert om et par minutter hvis jeg kører den igen.

Madsen.

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-09-02 15:18

On Sun, 08 Sep 2002 15:49:58 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Nu har jeg så genstartet til WinXP og pt. finder chkdsk ingen fejl,
>men det gør den sikkert om et par minutter hvis jeg kører den igen.

Det er vel bare en fejl i chkdsk

--
Jens

Be careful when slinging mud, you might lose ground!

Fra : Madsen

Dato : 08-09-02 15:34

Madsen skrev:

> Nu har jeg så genstartet til WinXP og pt. finder chkdsk ingen fejl,
> men det gør den sikkert om et par minutter hvis jeg kører den igen.

Ja, ca. en time efter:

Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

d:\>chkdsk
The type of the file system is NTFS.
Volume label is WINXP.

WARNING! F parameter not specified.
Running CHKDSK in read-only mode.

[...]
CHKDSK discovered free space marked as allocated in the volume bitmap.
Windows found problems with the file system.
Run CHKDSK with the /F (fix) option to correct these.

Der er vist kun den hårde vej tilbage ser det ud til.

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-09-02 20:34

Sat, 07 Sep 2002 19:41:07 +0200, skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

>Siden de ikke nævner WinXP her, kunne det godt tyde på at den ikke
>er kompatibel med WinXP's NTFS.

Det skulle de nyeste versioner da være.

Men ellers ville jeg lave en ny lille partion på f.eks. 1 GB i
fat32, konvertere til ntfs med windowsværktøjet, smide noget
ligegyldigt ind og så konvertere tilbage med PM.

Det burde der ikke kunne ske noget ved.

I sin tid (i et andet årtusinde) gik jeg på en NT serverkursus
(og jeg har lykkeligt glemt det meste), der legede vi jævnligt
med PM frem og tilbage, når vi skulle lave nogen ændringer/lave
noget nyt.

Og der var aldrig nogen af os, der oplevede, at det ikke gik
godt.

Fra : Madsen

Dato : 07-09-02 23:13

Jens Petersen skrev:

> Hvad med at formattere drevet og smide imaget ind, måske
> formatteringen fjerner fejlen.

Hmm, det kan da godt være at man lige skal prøve det også.
Tak for tippet.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 08-09-02 01:08

Jens Petersen skrev:

> Hvad med at formattere drevet og smide imaget ind, måske
> formatteringen fjerner fejlen.

Det har jeg så prøvet, men det er sygt det her.

Efter at jeg havde genindlæst imagefilen startede jeg Win2000 på
C og lod den tjekke D-drevet for fejl. Den fandt ingen fejl.

Genstartede så WinXP på D og lod WinXP tjekke D-drevet i en
kommandoprompt hvor jeg så får følgende:

[...]

Uden at lukke kommandoprompten skriver jeg chkdsk igen og får så
følgende:

[...]

Ingen fejl.
Hvordan kan den have rettet fejl i første omgang når den kun kører i
read only mode? Den siger jo endda selv at jeg skal køre en chkdsk /f
for at rette fejlene.

Om et par minutter kan jeg så køre en chkdsk igen, som temmelig
sikkert finder fejl på drevet. Jeg ærgrer mig vildt over at jeg ikke
gemte en imagefil af WinXP da den kørte FAT32. Jeg smed imagefilen
ud for et par uger siden da NTFS på daværende tidspunkt kørte rigtig
godt, men det glansbillede er falmet en del siden må jeg sige.

Madsen.

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-09-02 09:36

On Sun, 08 Sep 2002 02:07:33 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]

Jeg har ellers 5 års gode erfaringer med NTFS og et par år med HPFS så
det bedrøver mig at se at du har problemer.

Don't worry, I have permission.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-09-02 13:43

Fra : Madsen

Dato : 07-09-02 21:08

Jens Petersen skrev:

> Jamen såvidt jeg forstår Madsen så bliver fejlen ved at komme igen.

Jeg har svært ved at gennemskue hvad der foregår og om der i det hele
tager er fejl på disken, men jeg prøver at konvertere her om lidt.
Er lige blevet færdig med at lave et image af mit drev som det ser ud
pt. så hvis PowerQuest ikke kan konvertere, så kan jeg altid gå tilbage
til NTFS via mit image.

Melder tilbage om det fungerer eller ej.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 08-09-02 15:41

Jens Petersen skrev:

> Det er vel bare en fejl i chkdsk

Ja, det er jo så det jeg håber på, men kan man stole på det?
Jeg kan ikke finde noget om en bug i chkdsk hos MS, men det er jo
også noget som først er sket efter at jeg har installeret SP1, går
jeg ud fra. Har ikke set fejlen tidligere i hvert tilfælde, men den
kan selvfølgelig også været opstået af en anden årsag.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-09-02 21:41

Madsen skrev:

> Melder tilbage om det fungerer eller ej.

Og det gør det ikke.

Den nægter at konvertere.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/pq7/fehler.jpg

Madsen.

Fra : ha

Dato : 07-09-02 21:45

> Den nægter at konvertere.
> http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/pq7/fehler.jpg

Hvorfor hunne sprecher den deutsch lige pludselig?

mvh
ha

Fra : Madsen

Dato : 07-09-02 22:10

ha skrev:

> Hvorfor hunne sprecher den deutsch lige pludselig?

Fordi det lige var en tysk version jeg ramlede ind i.
Jeg må ærlig indrømme at jeg hentede en piratkopi på nettet, for jeg
gider ikke at købe et program til flere hundrede kroner blot for at
opdage, at det alligevel ikke kan det jeg skal bruge det til og det
kunne det jo så ikke.
Godt nok er tysk ikke min stærke side, men jeg kan forstå at den
ikke kan konvertere mit drev selvom jeg (vist nok) har bedt den om
at gøre det. ;)

Man højreklikker på drevet og vælger 'Konvertieren'. Derefter kan
man placere et flueben ud for FAT32 og så beder den selv om at gen-
starte. http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/pq7/konvertieren.gif

Jeg kan dog se at jeg ikke kan afinstallere programmet igen.
'Unable to load DLL', så det går godt. Jeg kan vist lige så godt
smide det image ind jeg lavede tidligere, hvis ikke jeg bestemmer
mig for at formatere drevet og starte forfra med FAT32. Det skal
lige overvejes.

Madsen.

Fra : Jens Petersen

Dato : 07-09-02 22:53

On Sat, 07 Sep 2002 23:09:53 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>lige overvejes.

Hvad med at formattere drevet og smide imaget ind, måske

Apathy Error: Don't bother striking any key.

Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 23:11

Madsen skrev:

> Nå, jeg fik det fixet ved at køre en chkdsk /f fra Win2000.

Det var en kort fornøjelse for det er galt igen. Jeg er ved at være
seriøst træt af det NTFS-filsystem hvis jeg skal være ærlig. Er der
ikke noget med at den nyeste version af Partition Magic kan konvertere
til FAT32 uden at man mister data?

På drev C har jeg Win2000 installeret. Drev C kører FAT32.
Hvis jeg i en kommandoprompt i Win2000 kører en chkdsk /f af drev D,
så siger Chkdsk følgende: 'CHKDSK opdagede ledig plads markeret som
allokeret i enhedens bitmap. Windows har foretaget rettelser i
filsystemet.'

Jeg kan så genstarte til WinXP og køre en chkdsk som så ikke melder
fejl, men i løbet af kort tid er der fejl på disken i WinXP igen,
ifølge chkdsk.
Fejlmeddelelsen er: 'Windows found problems with the file system.
Run CHKDSK with the /F (fix) option to correct these.'
Det gør jeg så og ved næste opstart bliver der ingen fejl fundet på
disken, men chkdsk i en kommandoprompt når WinXP er genstartet melder
den samme fejl igen. 'Run CHKDSK with the /F (fix) option...'

Tilbage til Win2000 og køre en chkdsk /f af WinXP-drevet derfra og
samme fejlmeddelelse igen: 'CHKDSK opdagede ledig plads markeret som
allokeret i enhedens bitmap. Windows har foretaget rettelser i
filsystemet.'

Sådan kan det så blive ved indtil jeg ikke gider længere.

En artikel hos MS fortæller følgende:
Currently, only third-party defragmenter utilities consolidate unused
MFT file record segment records and reclaim unused MFT allocated space.

Spørgsmålet er så hvilket 3. parts utitility som kan det, for det tyder
på at det er sådan noget jeg skal have fat i. Selvom artiklen hos MS
højt og flot påstår at jeg kan rette den fejl jeg har med chkdsk /f så
tyder noget jo på at det ikke bliver rettet alligevel, eller rettere så
bliver den her MFT bitmap smadret efter få minutters kørsel med WinXP.

NTFS File System Corruption
In very rare circumstances, the NTFS $MFT or $BITMAP metafiles may
become corrupted and result in lost disk space. To identify and fix
this issue, run the chkdsk /F command against the volume in question.
Toward the end of chkdsk process, you receive the following message if
the $BITMAP metafile needs to be adjusted:
Correcting errors in the master file table's (MFT) BITMAP attribute.
CHKDSK discovered free space marked as allocated in the volume bitmap.
Windows has made corrections to the file system.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q315688&

Kan Norton Utilities 2002 mon rette sådan en fejl?

Madsen.

Fra : ha

Dato : 07-09-02 09:27

> Er der
> ikke noget med at den nyeste version af Partition Magic kan konvertere
> til FAT32 uden at man mister data?

I hjælpefilen Partition Magic 7 står der:
To convert FAT to FAT32 or NTFS to FAT/FAT32
1 Select a disk and a FAT or NTFS partition.
You can see which partitions are labeled FAT or NTFS by looking at the Type
column in the partition list.
2 Click Operations Convert.
3 Click FAT or FAT32 (the option available depends on the partition you
selected in step 1).
4 Click OK.
Tips:
Converting a partition from NTFS to FAT or FAT32 will cause you to lose all
security settings on all files and directories that you may have created on
that partition. This is because FAT and FAT32 do not support security
attributes inherent with the NTFS file system.
Windows 2000/XP NTFS partitions that have sparse files, reparse points, or
encrypted files should not be converted to FAT or FAT32 with this version of
PartitionMagic.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-09-02 01:16

Du kan læse mere om det her:
http://www.pcquest.com/content/technology/102031401.asp

Fra : Madsen

Dato : 07-09-02 12:21

Jens Peter Karlsen skrev:

> Du kan læse mere om det her:
> http://www.pcquest.com/content/technology/102031401.asp

En rigtig god artikel og tak for den. Jeg forstår nu bedre hvordan
NTFS er skruet sammen. Det er en del mere kompliceret end jeg
umiddelbart havde regnet med.

Jeg har ikke fundet noget i teksten som beskriver præcist hvordan
jeg løser mit problem med: 'CHKDSK discovered free space marked
as allocated in the volume bitmap'.

Gad vide om det har noget at gøre med at disken sådan set ikke er
formateret til NTFS, men blot konverteret fra FAT32 til NTFS, men
når nu muligheden er der i styresystemet, så skulle der vel heller
ikke være noget i vejen for at bruge den.

Jeg defragmenterer jævnligt drevet med VoptXP og ntfs-info fra
Sysinternals fortæller følgende:

d:\Temp>ntfsinfo d

Volume Size
-----------
Volume size : 19085 MB
Total sectors : 39086081
Total clusters : 39086081
Free clusters : 27792622
Free space : 13570 MB (71% of drive)

Allocation Size
----------------
Bytes per sector : 512
Bytes per cluster : 512
Bytes per MFT record : 1024
Clusters per MFT record: 2

MFT Information
---------------
MFT size : 42 MB (0% of drive)
MFT start cluster : 6291456
MFT zone clusters : 25192736 - 29990944
MFT zone size : 2342 MB (12% of drive)
MFT mirror start : 19543040

Umiddelbart kan jeg ikke se at der skulle være noget talt med den
partition, men alligevel melder chkdsk fra en kommandoprompt at der
er fejl på disken og at jeg skal rette dem med chkdsk /f som så
ingen fejl finder. Måske man bare skulle holde snitterne væk fra
chkdsk i en kommandoprompt, men jeg bryder mig ikke specielt meget
om at den finder fejl, for sæt nu at der virkelig er noget galt med
partitionen så man risikerer at miste data lige pludselig.

Madsen.