MS Windows
briani 27239
Problemer med opdatering af WIn XP
Fra : KE

Dato : 06-09-02 11:51

Hejsa NG

Jeg skriver på vegne af mine forældre hvis relativt nye computer pludselig
skaber sig!

Da jeg ikke arbejder med computeren dagligt, kan jeg ikke gengive meget mere
præcist end det jeg gør her:

Computern begynder uden grund at genstarte, og derved fremkomme med
billedet, kontrollerer diskene for fejl - I ved tæller ned fra 10 og
begynder så....
Når den gør det finder den typisk en fejl, og retter den - starter så
normalt op og kan lukkes ned på normalvis, men tænder man så igen laver den
samme nummer!
Lader man den ikke undersøge for fejl genstarter den pludselig, efte at man
måske har kunnet bruge skidtet igennem nogle minutter!

Da jeg kom derud i dag, så jeg længe og bøvlede med det, opgav så og ville
spørge jer her i NG til råds, men så ville min mor lige se om hun hurtigt
kunne rette noget i et dokument og printe det ud - bedst som hun sad og
skrev kom update billedet frem i bunden - jeg sagde til hende at det måske
kunne rette fejlen, så vi valgte at installere (opdateringerne var åbenbart
hentet), med det samme jeg trykkede installér genstartede svinet igen. Og nu
kan vi ikke komme videre; Ved "kontroller diskene for fejl" går den i stå
når den finder en krydeshenvisning i den "dumb" fil, hvis man siger nej til
"kontrollerer diskene for fejl" booter den næsten helt op, og går så ned og
genstarter!

Kan det være noget med update funktionen - og har jeg nogle muligheder? Jeg
overvejer at formattere, men hvordan redder jeg dokumenter mv, når jeg ikke
engang kan få en kommandopromt?

Det er en Athlon 1400 med 512 MB shared ram (16 MB brugt til Grafikkort),
der er dog ingen problemer med Hardwaren - altså ud over den ikke vil starte
op !
--
Best Regards
Kim Eriksen

Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 15:18

KE skrev:

> [...]
> Lader man den ikke undersøge for fejl genstarter den pludselig,
> efte at man måske har kunnet bruge skidtet igennem nogle minutter!

Det er typisk hardwareproblemer. Enten fejl på RAM, strømforsyning
som ikke leverer nok strøm eller måske svinger for meget i spændingen
så computeren genstarter, eller måske lider pc'en af overophedning pga.
manglende eller dårlig køling.

I første omgang ville jeg tjekke RAM for fejl. Det kan gøres med
Memtest86 som kan hentes på følgende adresse:
http://www.memtest86.com/memt30.zip

Læs evt. FAQ'en inde på http://www.memtest86.com/ inden du går i gang.

Hvis I får Windows i gang igen, så prøv evt. at slå automatisk genstart
fra. Kontrolpanel > System > Avanceret > Flueben ud for 'Start & Gen-
oprettelse' og fjern flueben ved 'Automatisk genstart'. Næste gang det
går galt vil den så i stedet komme med en blå skærm som muligvis kan
give et hint om hvad der går galt.

Madsen.