Rammeside.
Fra : Hønemor

Dato : 06-09-02 11:25

Hej med et spørgsmål.
Min første hjemmeside indeholder en masse hele sider.
Index siden er et billede, hvor jeg har sat alle linkene ude i venstre side
( træls).
Jeg ville meget gerne have lavet en såkaldt rammeside med indhold......Der
er en skabelon i front page.
Men jeg har aldrig kunne finde ud af den skabelon og hvilken der skal være
index ? For den indeholder jo 3 sider, når man gemmer den )))))
Hvis det engang lykkedes at lave den....Kan man så få linkene til at poppe
op med hele sider i stedet for at de kommer på højre side, hvor jeg gerne
vil have billedet til at blive ?

Jeg håber der er en sød lille sjæl, som kan svare på disse spørgsmål og som
måske kunne hjælpe ?
Hæfterne om front page uddyber det ikke ret meget.
Hilsen Hønemor

Fra : Hønemor

Dato : 06-09-02 14:55

Jeg har nu fundet en nem vejledning til en Rammeside.
Men er der ingen mulighed for, at man også kan få et link til at vise en hel
side i stedet for at der kun bliver vist i højre side af rammen ?????
Hilsen hønemor

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-09-02 16:11

Se hvad de skriver om brugen af "target".

Fra : Rita Olesen

Dato : 06-09-02 21:39

"Hønemor" skrev:
> [...]
være
> index ? For den indeholder jo 3 sider, når man gemmer den )))))

Hej Hønemor
Når du vil lave en rammeside, der består af en venstre halvdel,
hvor menuen skal være og en højre halvdel til indholdet, så er det
rigtigt, at du skal gemme 3 gange.
Den venstre side med menuen kan du f.eks.kalde: 'menu'.
Den højre halvdel med indholdet kan du f.eks. kalde: 'indhold'.
Den samlede side skal du kalde 'index'
(eller 'default' hvis din udbyder forlanger dette navn)
Den samlede side skal hedde index for at blive genkendt som
en startside.
(Hvis din hjemmeside ikke skulle være en rammeside, men kun bestå
af 1 side, så skal startsiden også kaldes 'index' for at blive genkendt
som en startside)

> [...]
poppe
> op med hele sider i stedet for at de kommer på højre side, hvor jeg

Undersiderne åbnes normalt i højre side, hvis man ingenting ændrer, i
dette
tilfælde er Destinationsrammen i forvejen sat til: 'Sidestandard
(hovedramme)'
Hvis du vil have at undersiderne åbnes i et nyt vindue, skal du sætte
hyperlinkene til dine sider på: Destinationsramme = Nyt vindue
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Hønemor

Dato : 06-09-02 22:49

Tusind tak for din fine forklaring og sikke en dejlig hjemmeside du har
))
Nu kan´jjeg da se, at jeg har noget at gå igang med )))
Jeg var kommet så langt på min hjemmeside, at jeg havde fået gemt omkring
300 filer .....men jeg blev træt af startsiderne,
hvor den første var en side med billede, som så skulle linke over til
startsiden med indhold.
Så nu må jeg jo til at starte forfra, da de gamle sider nok ikke dur til
noget i det nye layout.
P.S. Jeg kan se at du også har nogle enkle sider, som popper op i et nyt
vindue ))
Hilsen Hønemor

Fra : Rita Olesen

Dato : 06-09-02 23:05

"Hønemor" skrev:
> Nu kan´jjeg da se, at jeg har noget at gå igang med )))
> Jeg var kommet så langt på min hjemmeside, at jeg havde fået gemt
omkring
> 300 filer .....men jeg blev træt af startsiderne,

Hej igen Hønemor
300 filer - ja så er der da noget at gå i gang med!

--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Hønemor

Dato : 07-09-02 12:04

Ja, det er et stort arbejde
Er der ikke en eller anden måde, hvor på man kan få nogle af sine gamle
sider kopieret eller sat ind i denne sideramme på ?
KH Hønemor

Fra : Rita Olesen

Dato : 07-09-02 14:29

"Hønemor" skrev: >
> Er der ikke en eller anden måde, hvor på man kan få nogle af sine
gamle
> sider kopieret eller sat ind i denne sideramme på ?
> KH Hønemor

Du kan sagtens bruge dine gamle sider sammen med
din nye hjemmeside, der skal være en rammeside.
De skal bare 'kobles' på den nye hjemmeside ved
at være med i menuen til venstre.
Skriv en beskrivelse af sidenavnene i menuen, f.eks.
Billeder
Blomster

Derefter skal du lave hyperlink der får siderne til at
kunne åbne.
Marker en linje. Højreklik på linjen. Vælg: Hyperlink.
På linjen udfor: Url skrives hyperlinket. Hvis jeg har
en side, hvor selve sidens navn er: billeder.htm så
skriver jeg på linjen:
http://www.ritaolesen.dk/billeder.htm
i samme vindue skal du sætte Destinationsrammen
til den måde, du vil have vinduet åbnet på. Hvis du
vil have siden til at blive åbnet i sidens højre halvdel
skal du måske ikke gøre noget. Destinationsrammen
står sikkert i forvejen til: Sidestandard (Hovedramme)
Hvis du vil have siden til at åbnes i et nyt vindue, skal
klikke på knappen med en lille blyant til højre for
Destinationsramme og derefter vælge: Nyt vindue.

Hvis du sætter alle siderne til at åbnes i et nyt vindue,
så er der jo bare lige det, at disse vinduer, jo alle skal
lukkes igen. Bliver siderne sat til at åbne i sidens
højre halvdel skal man ikke sidde og lukke sider hele
tiden.

(Var det forresten det, du mente med dit spørgsmål?
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Hønemor

Dato : 07-09-02 19:02

Jo, det var det jeg mente og det går også fint ) Tak for din gode hjælp.
Men nu er jeg stødt ind i et andet problem.
En af mine sider skulle laves med 2 spalter og det fungerer fint, men er det
rigtigt at jeg så ikke kan få den vist i højre side ?
Jeg er sat destinationsrammen til sidestandart, men kommer frem som en hel
side....Eller ´skal det være sådan når siden er opdelt med de 2 spalter ?
KH Hønemor

Fra : Rita Olesen

Dato : 07-09-02 19:25

"Hønemor" skrev:
> [...]
hel
> side....Eller ´skal det være sådan når siden er opdelt med de 2

Mener du, at du har lavet en underside, der består af 2 sider ligesom
startsiden?
Hvis du har det, kan det også lade sig gøre at få den vist sidens højre
halvdel. Jeg har lige lagt en testside ud nederst i menuen på min
hjemmeside - på linjen nedenunder: Bagsiden. Der står: 'test-menu-indh'
med hvid skriftfarve. Hvis du vil have undersiden til at se ud som denne
testside du ser, når du klikker på linket, så er her et eksempel på hvad
jeg har kaldt siderne:

venstre halvdel har jeg kaldt: test_menu
højre halvdel har jeg kaldt: test_indhold
den samlede side har jeg kaldt: test_menu_indhold

Hvis det er det du mener, så ser hyperlinket til den samlede side sådan
ud i mit eksempel:
http://www.ritaolesen.dk/test_menu_indhold.htm så er det den samlede
side, der åbnes.

Prøv at gå ind på min hjemmeside: http://www.ritaolesen.dk og klik på
linjen med hvid skriftfarve lige under: Bagsiden for at se, om det er
det,
du mener med en side i 2 spalter.
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Hønemor

Dato : 07-09-02 22:17

Sikke et arbejde du dog lægger i disse indlæg
Nej, det er ikke lige sådan en jeg tænker på.
Det er 2 spalter som er præcis på hver side af midter-stregen.
Lige som den der er i FrontPage > Filer>Ny Side>Generalt>2 kolonner.
Jeg har en sådan side der skal ind på hjemmesiden, som en præsentation, men
jeg ville gerne have til at passe ind i højre side i stedet for at den får
en hel side )
KH Hønemor

Fra : Hønemor

Dato : 11-09-02 11:56

Tak for al jeres hjælp.
Jeg har nu hentet filerne hjem, for jeg laver så mange fejl, når jeg skal
gemme siderne.
Så bliver siderne gemt sammen med index og så får de forskellige navne, så i
ikke kan se dem på nettet, men det er svært at finde ud af, for jeg kan se
dem i frontpage
Så jeg må nok vente med at lave hjemmeside.

KH Hønemor

Fra : Rita Olesen

Dato : 11-09-02 12:29

"Hønemor" skrev:
> [...]
navne, så i
> ikke kan se dem på nettet, men det er svært at finde ud af, for jeg

Hej Hønemor
På din side 'Tutorials 1' var adressen til siderne på den
første og sidste knap jo rigtige nok. Hvis du retter
adresserne på de andre knapper, så de linker til siderne
på samme måde (og ikke linker til siderne på dit D-drev)
så skulle de også komme til at linke rigtigt.

Noget andet jeg lagde mærke til, men glemte at skrive
sidste gang var, at nogle af sidenavnene så sådan ud:
sidenavnet.html.htm - det der er gået galt er,
at da siderne blev navngivet i frontpage, så blev siden
navngivet: sidenavn.html - det eneste du skal skrive er
selve navnet på siden. Du skal IKKE skrive html eller
htm. Frontpage sætter automatisk: .htm i enden på
sidenavnet. Hvis du sletter det ekstra: html eller htm
som nogle sider har fået i navnet, så der kun står .htm
til sidst i sidenavne, bliver det lettere at rette op på
fejlene. Skriv adresserne på knapperne på
samme måde som på den første og sidste knap, så
kommer det til at virke.

> Så jeg må nok vente med at lave hjemmeside.

Ja, men det ville da være synd, hvis du opgav!
Er der ikke et menneske i din nærhed, der kunne
hjælpe dig med det. Det er sikkert hurtigt gjort,
for den der kunne få fingrene i siderne.
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Hønemor

Dato : 11-09-02 13:09

> [...]
> Er der ikke et menneske i din nærhed, der kunne
> hjælpe dig med det. Det er sikkert hurtigt gjort,
> for den der kunne få fingrene i siderne.

Hejsa Rita.
Jeg har ingen hjælpere.
Det største problem er når jeg har lavet en ny side.
Så gemmer jeg den under et navn og næste gang jeg åbner index, så er denne
side skiftet ud med den side jeg lige havde lavet.
Til venstre er menuen, den rører jeg ikke ved og når jeg markerer højre side
og vælger en ny side og gemmer den under et nyt navn, så er index forkert
næste gang.
Når jeg så importerer mine nye sider til webstedet og det gør jeg jo ofline
jeg oploader ikke, så bliver jeg spurgt om jeg vil erstatte min nye fil med
den gamle og det spørger den efter ved alle mine filer hver gang.
Når det er gjort, så er mange af filerne skiftet ud med de gamle og så må
jeg altid slette aller filerne og begynde forfra.
Så har jeg problemer med hvad der skal skrives ind i både hyperlink, billede
og side på hver eneste side jeg laver.
Nogen gange skal man skrive et navn til mappen, hvor filen ligger men andre
gange skal man skrive htm. og andre steder skal man skrive web adressen.
Jeg synes det er forvirrende, og jo flere hæfter og bøger jeg læser, jo mere
forvirret bliver jeg.
Troede ikke at det skulle tage så mange dage at lære at lave og gemme 1 side
i en sideramme
KH Hønemor

Fra : Rita Olesen

Dato : 11-09-02 13:09

"Hønemor" <fagerberg@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
denne
> side skiftet ud med den side jeg lige havde lavet.

Der er ingen grund til at åbne index-siden, når du
skal lave undersiderne! Det er det, der skaber
problemerne.
Hold dig helt fra index-siden med mindre, der
skal laves om på den!

Arbejd med alle undersiderne alene i Frontpage.
Der skal du så bare tage højde for
at undersiderne ikke bliver for brede. Bruger
du tricket med at have panelet Visninger åbent
i højre side - og trækker panelet så langt til højre,
at det fylder det samme som menuen gør, så
bliver resultatet, når siden er uploadet det samme,
som når du laver siden i Frontpage.
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Rita Olesen

Dato : 11-09-02 13:16

"Rita Olesen" skrev:
> panelet Visninger åbent
> i højre side

Jeg mener selvfølgelig at have panelet Visninger
åbent i VENSTRE side!
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Hønemor

Dato : 07-09-02 22:30

Hm........Jeg kan se at mine andre link også kun kan åbnes i hel side og
ikke bliver åbnet i højre side, selv om jeg har indstillet den til det.
Må så tænke lidt igen ))
KH Hønemor

Fra : Rita Olesen

Dato : 08-09-02 08:26

"Hønemor" skrev:
> [...]
og
> ikke bliver åbnet i højre side, selv om jeg har indstillet den til

Hvis hyperlinkene til siderne i menuen er sat til
Sidestandard (Hovedramme) så skal siderne
åbnes i højre halvdel.

Hvis alle hyperlinken er sat til Sidestandard (Hovedramme)
og det alligevel ikke sker, så er mit eneste bud, at forsiden
der er en rammeside, ikke er blevet gemt rigtigt.
Når man opretter forsiden der består af 2 dele, skal
man først gemme den samlede side og give den navnet: index
- derefter navngives ventre side og så højre side.

Hvis du oplyse om, hvor din hjemmeside ligger, så kan jeg -
eller andre sikkert se, hvad det er, der er gået galt.

PS:
Jeg syntes også, at det lød lidt 'sjovt', hvis du mente,
at du ville have en underside, der bestod af en rammeside.
Almindelige undersider skal kunne åbnes i højre side. Da
den ikke gjorde det, troede jeg at du havde eksperimenteret
med at lave en underside, der var en rammeside
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Hønemor

Dato : 08-09-02 12:01

"Rita Olesen" skrev> Hvis alle hyperlinken er sat til Sidestandard
> [...]
>
> Hvis du oplyse om, hvor din hjemmeside ligger, så kan jeg -
> eller andre sikkert se, hvad det er, der er gået galt.

Du har helt ret, jeg var kommet til at gemme forkert, så nu er jeg startet
fra bunden igen
Nu går det fimt, men er igen stødt ind i et problem
Nu bliver siderne åbnet i højre side, men jeg vil nu gerne have at siden
skal passe i størrelse til ruden uden at man skal hive i håndtagene )))
Er der ikke andre muligheder med at få siden ned i størrelse end at vælge at
den skal åbnes på en ny side......For så er jeg jo lige vidt )
Eller om man kan lave et link på siden, så den åbnes i stor størrelse.
KH Hønemor

Fra : Lars Raaby

Dato : 08-09-02 12:41

Hønemor skrev i et tidliger indlæg:

> "Rita Olesen" skrev> Hvis alle hyperlinken er sat til Sidestandard
> (Hovedramme)

Kan du ikke skrive et link til hvor din side ligger på nettet.
Det gør ikke noget at siden ikke er færdig endnu men som Rita skrev så
ville det være en stor hjælp for os nu vi skal hjælpe dig.

--
MVH Lars
www.raaby.dk

Fra : Rita Olesen

Dato : 08-09-02 12:45

"Hønemor" skrev
> Du har helt ret, jeg var kommet til at gemme forkert, så nu er jeg
startet
> fra bunden igen

Jeg havde det nok på fornemmelsen....

> [...]
siden
> skal passe i størrelse til ruden uden at man skal hive i

Når indholdet af en underside skal vises i højre sides halvdel så må
indholdet ikke være lige så bredt, som hvis siden skulle vises i et nyt
vindue. Jeg undgår det ved at placere indholdet på mine undersider i
tabeller.
Tabellerne har både størrelserne: 75 / 80 / 100 i procent. Når de ikke
er større, undgår man at skulle scrolle til højre. - Nogle tabeller er
med
synlige kanter - andre har fået en usynlig kant (størrelse 0)

--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Hønemor

Dato : 10-09-02 08:35

> [...]
> med
> synlige kanter - andre har fået en usynlig kant (størrelse 0)

Hej Rita og andre.
Så er jeg nok startet op med noget, som er for svært, da det jo er min
første hjemmeside )
Jeg har prøvet at lave en ny side og sætte en tabel ind i de størrelser du
skriver, men de er alt for store, så jeg gør noget forkert.
Så der er nok ikke andet for, end at ´jeg må lade siderne åbne overordnet,
da vi har en masse ting der skal ud på den hjemmeside.
Det er også første gang jeg har prøvet at oploade )
Men der er lang vej endnu, da vi skal have meget ud og nogen gange kommer
jeg også til enten at gemme siderne forkert og hvad stierne skal hedde )
Men jeg må prøve så godt jeg kan.
Er det normalt, at der kommer en hvid side inden hjemmesiden bliver hentet ?
Jeg nynes nu det er flovt at give adressen, når jeg er ny på
området.......Så kan i jo se mine bummerter )))
KH Hønemor
www.pspvenner.dk

Fra : Rita Olesen

Dato : 10-09-02 09:17

"Hønemor" skrev:
> Jeg har prøvet at lave en ny side og sætte en tabel ind i de
størrelser du
> skriver, men de er alt for store, så jeg gør noget forkert.

Ja gad vide hvad det kan være...

> Jeg nynes nu det er flovt at give adressen, når jeg er ny på
> området.......Så kan i jo se mine bummerter )))
> www.pspvenner.dk

Der er bestemt ikke noget, at være flov over! Jeg har lige
taget et lille kig på din side. Man kan ikke se billedet 'Link'
på forsiden. Når man højreklikker og ser under Egenskaber,
kan man se, at billedet ligger på dit skrivebord.
På siden Indledning er billederne heller ikke blevet uploadede,
der kan man også se, at de ligger på dit skrivebord.
Jeg - og sikkert også andre - kigger videre, og kommer tilbage
med en melding.
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Rita Olesen

Dato : 10-09-02 10:13

"Hønemor" skrev:
>Jeg har prøvet at lave en ny side og sætte en tabel ind i de størrelser
du
>skriver, men de er alt for store, så jeg gør noget forkert.

Hvis du sætter en tabel til at være f.eks. 100 % så ser den MEGET
bred ud, når man ser siden alene - uden menuen - i Frontpage.
Når samme side bliver vist sammen med menuen, så er tabellen
ikke lige så bred. Når jeg laver en underside, der skal ses sammen
med menuen, så sørger jeg for, at jeg have Visningspanelet åbent.
(Vis/Visningspanel). Man kan så trække Visningspanelet så langt til
højre, at undersiden bliver vist i samme størrelsesbredde, som når
siden ses sammen med menuen. Så kan du se, at tabellen bliver
mindre i bredden. Det er en god ide, at bruge denne metode,
fordi man så kan se, hvordan siden ser ud, når den er uploadet
og bliver set sammen med menuen. Hvis man laver en underside
uden at have Visningspanelet trukket til højre, så ser siden
helt anderledes ud, når den er uploadet.

> Men der er lang vej endnu, da vi skal have meget ud og nogen gange
kommer
> jeg også til enten at gemme siderne forkert og hvad stierne skal hedde
)

Man kan ikke se baggrundsbilledet i menuen, da det linker til dit
skrivebord. I højre halvdel hvor man kan se baggrunden, er det OK.

Knappen 'Link' i menuen kan ikke ses, man kan under Egenskaber se,
at den ligger på dit skrivebord og ikke er uploadet.

Når man åbner siden 'Tutorials 1', så kan man ikke se hoverknapperne.
Du skal også uploade filen 'fphover.class'. Når jeg åbner samme side
i Frontpage kan jeg godt se knapperne. Der er kun 2 af hoverknapperne
der linker rigtigt. Det er den første knap 'Årskalender' og den sidste
knap
'Home'. Alle andre knapper har fået forkert adresse. Knap nr. 2 som jeg
kan se i Frontpage, linker til adressen:
file:///D:/homepage/bottecard/bottecard.html.htm
hvis du uploader filen 'fphover.class' og giver knapperne den rigtige
adresse, så vil man også kunne komme ind på siderne.

Jeg kan se, at den første knap: Årskalender linker til siden:
http://www.pspvenner.dk/aarskalender.htm - når man kommer ind på siden,
kan man ikke se billederne, jeg kan se, at første billede linker til:
file:///D:/pspvenner/aarskalender/kalender1_lille.jpg - billederne er
ikke
uploadede.

Hvis du har de samme billeder liggende flere steder på din computer
er det vigtigt, at du tager billederne fra det rigtige sted - samme sted
som din hjemmeside ligger. Og husker at uploade billederne

> Er det normalt, at der kommer en hvid side inden hjemmesiden bliver
hentet ?

Ja, afhængig af hvor hurtig ens forbindelse er.
--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk