Henta data i en database
Fra : Bengt Wendt Sørensen

Dato : 06-09-02 09:32

Hej
Jeg har en database med noder.
det er meningen at bruger skal kunne gå ind og søge efter enkelte
værker, komponist, anvendelse, eller arkiv nr:

Jeg kan ikke se hvordan man skal skrive et søge ord ind, og
derefter få der rigtige skrevet ud.
Man skal også kunne få hele databasen skrevet ud.

Jeg har læst en masse artikler på webcafe.dk.
men kan ikke finde den rigtige måde at gøre det på

Jeg har adgang til PHP, hvis det skulle være en hjælp.

Venligs Bengt

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-09-02 09:52

Bengt Wendt Sørensen wrote:
> Hej
> Jeg har en database med noder.
> det er meningen at bruger skal kunne gå ind og søge efter enkelte
> værker, komponist, anvendelse, eller arkiv nr:

du kan søge i databasefelter med flg queries:

SELECT node FROM nodetabel WHERE komponist = 'mozart'

SELECT node FROM nodetabel WHERE komponist LIKE '%zart%'

Det er simplificeret - du skal forhåbentlig samle oplysninger fra flere
tabeller, men giver dig vel et hint om dine muligheder

De to giver begge alt med mozart, mens den sidste i tilgift giver dig
alt hvor der et sted i kolonnen 'komponist' står del-ordet 'zart'

> Man skal også kunne få hele databasen skrevet ud.

Øhh - den må du lige præcisere lidt - til backup?

> Jeg har læst en masse artikler på webcafe.dk.
> men kan ikke finde den rigtige måde at gøre det på

Det er ellers et godt sted at begynde

Hvis du vil lære lidt mere om SQL så har w3schools.com en god tutorial.

men skriv bare igen hvis ovenstående ikke hjælper dig videre.

Venligst

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Bengt Wendt Sørensen

Dato : 06-09-02 10:13

Tak for svar,
jeg tror jeg har brug for et eksempel.

Altså hele koden, jeg har bøvlet med det i en hel uge nu.
hver gang jeg prøver så for jeg kun de data jeg har skrevet på siden.

Jeg forestiller mig 4 feldter man kan skrive sine søge data ind i

1 for komponist, 1 for tittel, 1 for anvendelse, og 1 for arkiv nr.

og hvis man så søger efter Bach så får man alle også J. S. Bach
det skal være let og lige til, det er ikke maneg musiker der har den store
EDB kunnen.

Og hele databasen skal kunne skrives ud så man har en liste man kan have i
nodearkivet.

Jeg ved det er en ordentlig mundfuld, men jeg skal bare have hul på det.

Venligst Bengt

Fra : Tinky Winky

Dato : 06-09-02 17:11

> [...]
>
> og hvis man så søger efter Bach så får man alle også J. S. Bach
> det skal være let og lige til, det er ikke maneg musiker der har den store

Hvis du har variablerne $komponist_fra_form $titel_fra_form
$anvendelse_fra_form og $arkivnr _fra_form fra en form:

SELECT * FROM noder WHERE ((komponist LIKE %$komponist_fra_form%) OR (titel
LIKE %$titel_fra_form%)) osv.

Er et eksempel på en SQL sætning - ikke tjekket. Den tager ikke højde for at
man ikke indtaster noget i et eller flere felter.

> Og hele databasen skal kunne skrives ud så man har en liste man kan have i
> nodearkivet.

Hvad skal der stå på listen, der skal skrives ud?

Fra : Bengt Wendt Sørensen

Dato : 06-09-02 18:11

> Hvis du har variablerne $komponist_fra_form $titel_fra_form
> $anvendelse_fra_form og $arkivnr _fra_form fra en form:

Skal det skrives i et htm dokumenty ??
> [...]

> man ikke indtaster noget i et eller flere felter.

> Hvad skal der stå på listen, der skal skrives ud?

Alt hvad der i databasen i listeform

Arkiv Nr: Komponist Titel Anvendelse

og så sorteret enten efter arkivnr eller komponist osv osv

Hilsen Bengt

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-09-02 11:11

Bengt Wendt Sørensen wrote:

> Alt hvad der i databasen i listeform
>
> Arkiv Nr: Komponist Titel Anvendelse

Jeg fornemmer at du i virkeligheden har en serie spørgsmål, og ikke så
meget overblik over hvordan det skal laves...

Jeg tror at du er nødt til at prøve at begynde at lave din applikation
fra bunden af, med reduceret funktionalitet, og så vende tilbage når du
når til et enkeltstående problem som du skal ha løst.

Hvis opgaven er uoverskuelig så er det nok fordi det er for stor en
begynderopgave. Jeg vil egl. gerne hjælpe når det nu er noget med
klassisk musik, men jeg har ikke tid og mulighed pt.

Jeg vil faktisk råde dig til at begynde med at lave et mindre projekt
(fx. en telefonbog til dig selv - helst noget som du kan bruge til noget
så du kan få ideer om udvidet funktionalitet undervejs ) hvor du
bruger database og web. Det vil lære dig en del om dine virkemidler og
muligheder, og ruste dig til den lidt større opgave.

Hvis du ikke føler at dette er nødvendigt, og at du har overblik over
hvordan databasen skal se ud, så kom med et fuldt udkast til databasen
og et forsøg på et udtræk (uanset hvor ubehjælpeligt du føler forsøget
er, bare det er dit bedste), så skal vi gerne stå bi med råd og kritik.

Jeg ved ikke med de andre i gruppen, men _jeg_ famler lidt i blinde over
for hvad det er jeg prøver at hjælpe med

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk