Genvejstast i form
Fra : Emerik Schultz-Peter~

Dato : 06-09-02 08:55

Hej NG
Kan man lave en genvejstast i en form, således at man f.eks. kan trykke
Alt+S for at sende og Alt+R for at rydde formen. Hvordan gør man?

MVH Emerik

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-09-02 11:55

Emerik Schultz-Petersen wrote:
> Hej NG
> Kan man lave en genvejstast i en form, således at man f.eks. kan trykke
> Alt+S for at sende og Alt+R for at rydde formen. Hvordan gør man?
>
> MVH Emerik

Du skal se på accesskey - lidt i stil med det her:

<INPUT TYPE="submit" VALUE="Opdater" NAME="Submit" accesskey="o"
title="knappen kan tilgås med Alt-o">

Vær opmærksom på at du kun kan bruge Alt, og at knapper som er
genvejstaster til menupunkter derfor ikke virker.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Claus Sørensen

Dato : 06-09-02 11:40

Emerik Schultz-Petersen wrote:

> Hej NG
> Kan man lave en genvejstast i en form, således at man f.eks. kan trykke
> Alt+S for at sende og Alt+R for at rydde formen. Hvordan gør man?

Ja - kig på accesskey:

http://www.w3.org/TR/html4/interact/forms.html#adef-accesskey

Men det virker ikke i alle browsere og kan give konflikt med de genveje som
browseren har som standard (ALT+F er Fil-menuen).

Derfor anbefales at benytte numre istedet. Men man er ikke helt enige om,
hvilke, der skal bruges til hvad:

http://std.chbs.dk/usability/accesskey.php

Derimod synes jeg det er vigtigere, at det er en naturlig tabulation ned
gennem en formular, så man ikke skal skifte mellem tastatur og mus for at
navigere rundt i formularen.

De herligste hilsner