Virker i browsere - men ikke i FP!
Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 21-02-01 03:02

Hej - i en sen nattetime.

Jeg har siddet og rodet med et design, som virkede fint lige indtil jeg
lagde sidste hånd på værket - så duede det ikke mere. Dvs, det kører
fint i NS 4.7 og IE 5.0 - men ikke i FP eksempelvisning (FP 2000).

Kort fortalt er der en hovedmenu og et antal undermenuer. Når man
trykker på en knap i hovedmenuen, kaldes den tilsvarende menuside ind i
menurammen (_self), mens en hovedside for det pågældende emne kaldes i
hovedvinduet (main).

Det er lavet med en smule javascript, sådan at linket i forbindelse med
knapperne er en jsfunktion, der kalder de to dokumenter i hver sin
ramme. <a href="javascript:top.multi('link1',link2')" ... > Funktionen
ligger sammen med andre js elementer (preload af knapperne bl.a.) i
index.htm for at få dem preloaded straks, så de ikke skal gentages i
hvert subMenuFoo.htm.

Så længe jeg indskrænkede mig til at lade undermenudokumenterne kalde
funktionen, var der ingen problemer. Funktionen blev egentlig
introduceret for at få en knap i en undermenu, der ikke selv kaldte en
undermenu, men blot et dokument, til at lukke en åben menu ved at kalde
"menu.htm", samtidig med at den åbnede det dokument, som den skulle pege
på i hovedvinduet - altså noget med "top.multi('menu.htm','foo.htm')"
Det virkede fint, også i FP.

Så fandt jeg på, at også de knapper, der åbner en undermenu, samtidig
skulle åbne et dokument i hovedvinduet. Det går også godt, så længe de
kaldes fra undermenuerne.

Men da processen blev flyttet til hovedmenuen, som ikke adskiller sig
fra undermenuerne på anden måde, end at det er den, der kaldes fra
indexsiden, tog pokker ved. Når man kalder
"top.multi('subMenuFoo.htm','foo.htm')" fra menurammen på index.htm
(menu.htm), så påstår FP, at den ikke kan finde den kaldte side. Den
brokker sig ikke over funktionen eller andet js-væsen, den kan bare ikke
finde siden.

De preloadede grafik og onmouseover og onmouseout virker stadig
fortræffeligt alle steder, så stier og sådan noget er korrekt.

Men NS 4.7 og IE 5.0 kan godt! Jeg har tjekket, at de ikke kører på
gamle cachefiler. Hvis jeg bytter lidt om på rammeindexerne i funktionen
inde i FP, ja så kommer det op i de forkerte rammer i NS og IE - men det
kommer. Og når jeg ændrer html filen igen, bliver det rigtigt.

Jeg kan desværre ikke lægge siden op til almen beskuelse, og det er lidt
svært at klippe nogle kodestumper, der giver sammenhæng, så jeg håber,
at problemet er begribeligt beskrevet.

Og ja, i første omgang tror jeg, at det er et FP problem og ikke JS
(derfor ikke clientside). Der er intet brokkeri over objekter eller
syntaks - kun over at FP ikke kan finde de kaldte sider.

Er der mon nogen, der kan hjælpe?

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-02-01 13:05

Hvis det virker i browserne, hvori ligger så problemet?

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 21-02-01 14:20

Hej Jens Peter

> Hvis det virker i browserne, hvori ligger så problemet?

Bl.a. i at jeg har givet et betydeligt antal kroner for FP

Spøg til side - det indikerer, at der er et eller andet problem enten
med designet eller med FP. Hvis det nu er en bug i FP, så er det bare
træls, at man ikke i resten af arbejdet lige kan slå over og kigge i
eksempelvisningen - men du har ret, det er til at leve med.

Men det kunne jo også indikere, at jeg har gjort en eller anden fejl,
som f.eks nyere browserversioner heller ikke vil vise, eller sådan at
det heller ikke virker, når det bliver lagt ud på en server. Og så er
det et reelt problem.

Jeg har i øvrigt prøvet at køre det igen idag, efter at PC'en har været
lukket ned. Det er nøjagtig det samme - fint i browserne, virker ikke i
FP.

Jeg kan i øvrigt føje til, at (og det må så have med scriptet at gøre)
hvis der er angivet et <base target> i head sektionen, virker scriptet
ikke. I undermenudokumenterne, som altså ikke loades sammen med
index.htm er det lykkedes mig at slippe af med <base target>. Men i
menu.htm vil FP meget gerne sætte det ind lige så snart index.htm loades
i eksempelvisningen. Jeg tror nok, at det er lykkedes mig at slippe af
med det ved at slette target angivelsen i frame tagget. Men subMenu
dokumenterne kom fint uden <base target>, selv om menurammen angav
target.

Så måske er det hverken et JS eller FP problem, men derimod et forsøg på
at forbryde sig mod HTML standarderne?

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-02-01 23:56

Du vil sikkert se i den lille grå linie foroven at der står at siden
indeholder ting som skal ses i en browser.
Previewet i FP kan ikke klare alt.