Andres Slægtsforskning
Fra : Palle Hansen

Dato : 05-09-02 21:21

Hej Gruppe

Jeg er ny her i gruppen og ved ikke om mit problem er debateret tidligere
Det drejer sig om en slægtsforsker som har hentet en del af mit materiale
fra min hjemmeside ( gør man bare det ) og lagt det på sin egen side
det kan jeg nogenlunde leve med
men jeg mener ikke hans slægtsforskning er meget gennemarbejdet
og jeg har opfattelsen af at han finder en masse fra div. hjemmesider
og prøver at flætte det sammen med sin egen
Jeg bliver lidt stødt når jeg ser at hans kilder er mig ( mit navn bliver
nævnt )
det jeg mangler er hvor han har resten af sin forskning fra
Gør man bare det??

Palle Hansen
Tærø
Tranen@email.dk

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 05-09-02 21:35

"Palle Hansen" <tranen@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nævnt )
> det jeg mangler er hvor han har resten af sin forskning fra

Det har været drøftet før, men der kommer jo "nye" til hele tiden, så derfor
er det relevant at gentage det igen og igen.

Det du nævner "gør man ikke bare" - det er lang fra seriøst.

Det mindste "man" gør, at er "man" kontakter ophavsmanden - i dette tilfælde
dig - inden man "stjæler med arme & ben".

Problemet er, at det "kun" er dig, der kan se, at resultatet er i det
mindste useriøst, da han blot kopierer de evt. fejl du måtte have gjort - vi
har jo nok alle en eller anden form for fejl i vores data, men de fleste
fejl kender vi, og vi "lever" med dem, til vi får det kontrolleret en ekstra
gang.

Jeg "sværger" selv til at kilder fra før ca. 1940 SKAL være kirkebøgerne og
ikke "en eller ande person", men sådan er vi jo forskellige.

Hvis jeg var dig, så ville jeg kontakte ham, og bede ham fjerne de
oplysninger fra dig, så er "hugget med arme & ben".

--
Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 06-09-02 20:57

"Palle Hansen" <tranen@email.dk> skrev i en meddelelse

> Gør man bare det??
>
> Palle Hansen
> Tærø

Hej Palle!

Nej - det er uhørt at "låne" på denne måde. Vi kender til lignende tilfælde
hvor en person tager andres forskning til indtægt, endda uden at nævne
kilde.

Noget siger mig at det er samme person! Kan du ikke prøve at sende linket
til hans hjemmeside?

Med hilsen

Erik M. Nielsen - Odense

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 07-09-02 12:13

> Jeg bliver lidt stødt når jeg ser at hans kilder er mig ( mit navn bliver
> nævnt )
> det jeg mangler er hvor han har resten af sin forskning fra
> Gør man bare det??

Nej det gør man selvfølgelig ikke!
Men der er desværre brådne kar overalt.
Der findes sågar eksempler på, at data er blevet stjålet to gange.
Første gang til en hjemmeside uden at spørge om lov.
Anden gang downloadet derfra og udgivet på hjemmebrændt CD og
solgt videre til egen vinding.
Vi kan kun opfordre hinanden til at gå langt udenom disse pirater!

Venligst
Poul F. Andersen