Killingevægt?
Fra : Heidi Bojsen

Dato : 05-09-02 20:06

Hej!!

Endnu et spørgsmål fra mig: Hvormeget skal en killing ca tage på om ugen?
Mitzy er snart 15 uger og hun vejer 1565 g. Er det normalt?
Er der ikke flere der kan anbefalde shampoo og natur loppemidle. Se tråden
Shampo?

Hilsen
Heidi og en legesyg killing der er alle steder.

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 05-09-02 21:25

> Endnu et spørgsmål fra mig: Hvormeget skal en killing ca tage på om ugen?
> Mitzy er snart 15 uger og hun vejer 1565 g. Er det normalt?

Jeg fik at vide ved vores første skovkatte kuld at de skulle tage deres
fødselsvægt på hver uge. Så vejede de 115 g ved fødslen skal de altså tage
115 g på hver uge. Men det gælder jo nok kun i de første 10-12 uger.

Vores killinger vejede ca. 1500 g i uge 12.

/Kasper K

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-09-02 21:08

> [...]
> Mitzy er snart 15 uger og hun vejer 1565 g. Er det normalt?
> Er der ikke flere der kan anbefalde shampoo og natur loppemidle. Se tråden

Garfield skulle være 4½ måned, men vejer kun 750 g - det kunne vist tyde på
at hun er noget yngre. Har du en idé om hvor gammel Mitzy var ved den vægt?

Mvh Maria

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 05-09-02 21:34

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Garfield skulle være 4½ måned, men vejer kun 750 g - det kunne vist tyde

> at hun er noget yngre. Har du en idé om hvor gammel Mitzy var ved den
vægt?

> Mvh Maria

Hej!!

Nej det ved jeg ikke. Har faktisk ikke nogen ide om det. Jeg ved at da vi
fik hende for 2 uger siden vejede hun 1330 g.
Bortset fra det, glemte jeg at skrive at hun er ganske almindelig huskat!

Hilsen
Heidi

Fra : Lars Dahl

Dato : 05-09-02 22:09

Heidi Bojsen <Heidi.Bojsen@tdcadsl.dk> skrev i

> [...]
> fik hende for 2 uger siden vejede hun 1330 g.
> Bortset fra det, glemte jeg at skrive at hun er ganske almindelig huskat!

Hej Heidi.

Nu er problemet jo bare, at der ikke er noget der hedder "almindelig huskat"
*S*. Humlen ved en huskat er jo netop, at den kan indeholde hvad som helst.
F.x. ville en Maine-Coon/Skovkatte-blanding - alias "en huskat" - nok være
noget større i den alder, mens en blanding baseret på f.x. burmeser nok
ville være i den vægtklasse. Tager man en tommelfingerregel om at vægten bør
forøges med kattens fødselsvægt hver uge, lyder det faktisk som om vægten er
præcis hvor den skal være.

Mht. shampoo, vil enhver dyrehandler kunne sælge dig en flaske - og så længe
det ikke drejer sig om specielle ting som "udstillingsshine til
langhårsracer" eller lignende, er der ikke den store forskel på de enkelte
mærker.

Mvh. Lars Dahl
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002

Fra : Majer

Dato : 06-09-02 06:27

"Lars Dahl" <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ikke drejer sig om specielle ting som "udstillingsshine til
> langhårsracer" eller lignende, er der ikke den store forskel på de enkelte

Hej Lars!!

Nu du lige nævner "udstillingsshine til langhårsracer", så vil jeg da gerne
høre lidt mere om det. Jeg skal have Creamy med til Sorø, og det er min
første udstilling. Min opdrætter vasker aldrig sine katte, heller ikke før
en udstilling, så hende kan jeg ikke hente hjælpe hos. Men har du nogle gode
fif??

Majer

www.majer.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 06-09-02 09:09

Jeg har også lige et spørgsmål om vask af katte: Hvad gør vasken egentlig
ved pelsen?
Gør det pelsen mere "fluffy" eller tværtimod mere tætliggende til kroppen?
Gør det pelsen mere glat, får den til at skinne, eller gør den mindre
fedtet?

Det ville jo være rart at kende formålet, så man ved om man har brug for
resultatet
(måske er der endda forskellige shampooer til forskellige formål?)

Mvh. Else - der også er i tvivl om hun skal vaske inden udstillingen.

Fra : Lars Dahl

Dato : 06-09-02 17:09

Else Gyldenkærne <gyldenkaerne@post.tele.dk> skrev i
> [...]
> (måske er der endda forskellige shampooer til forskellige formål?)
>
> Mvh. Else - der også er i tvivl om hun skal vaske inden udstillingen.

Hej Else & Majer.

At vaske eller ikke at vaske - det er spørgsmålet. *S* Umiddelbart vil mit
råd til jer begge være: "La' vær'". Med mindre misserne har været for tæt på
noget unævneligt, er det sjældent at en vask kan lave mirakler med en
killingepels - den stritter alligevel som den selv vil *S*. Ellers er
systemet (i hvert fald i vores menageri), at et bad et par dage før
udstillingen får det overskydende fedt i pelsen væk, og får pelsen til at
"fluffe" en smule - dog ikke for meget, da skovkattens pels skal være
grov/strid (ja, jeg ved det godt Else, men Hr. Louis havde altså også noget
at sku' ha' sagt, da dine misser blev til *S*). Til det formål anvender vi
en shampoo der hedder "F1R2 - All seasons coat & skin treatment" (købt hos
Nini dyreartikler for et uhyrligt beløb for en flaske m. 237 ml., som efter
1½ års brug stadig er over halvt fuld). Det vakse ved den er at den bevarer
pelsens naturlige fugtighed, så pelsen ikke letter bare ved lufttrykket, når
man går forbi katten. Vi bruger ikke diverse tre/fire/mange trins
behandlinger, da vores indstilling til udstilling er ret tilbagelænet - og
under alle omstændigheder har bedømmelsen af vores kattes
kondition/præsentation svinget mellem excellent og super på alle de
udstillinger vi har været på (selvom missen så i øvrigt er blevet "slagtet"
*S*).
Fremgangsmåden er følgende: Giv katten den store tur med striglen (ligner
nærmest en formindsket haverive og ser ret brutal ud, men den er utroligt
effektiv og generer ikke katten) og en kam, klip kløer!!! - at gøre det før
badet, skaffer en masse bøvl af vejen bagefter - gør katten våd - og jeg
mener VÅD! - vi holder katten i benene og trækker den frem og tilbage i
badekarret (et babybadekar er ideelt) - det ser ret voldsomt ud, men kattene
brokker sig ikke, og da skovkattens pels er "vandtæt" er det svært på andre
måder. Forresten er det også en god måde at skylle shampooen ud af pelsen
igen. Hent nu din assistent, sæt katten op i håndvasken (eller et andet sted
med en bekvem arbejdshøjde) og gnid den godt ind i shampoo (ca. ½ - 1
teskefuld). Massér sæben godt i bund og lad det sidde lidt. Skyl missen godt
igennem, og når du er færdig - så skyl lige så lang tid igen! Der skal en
masse vand til... Tryk derefter så meget vand som muligt ud af pelsen, og
stop missen ind i et håndklæde (stort og godt sugende), som du frotterer løs
med. Og nu kommer så den store kilde til uenighed: Føntørreren! Vi bruger
den - på minimum varme og med god afstand til katten - samtidig med at vi
børster missen. Det må dog være op til kattene selv, om de vil acceptere det
eller ej. Andre børster katten tør, og atter andre lader den selv klare det.
Det kan dog resultere i en "permanentet" kat (især mavepelsen). Dernæst er
det tid for dagens anden store omgang med strigle og kam - og nu kan det så
småt knibe lidt med samarbejdsviljen fra pelsdyret. Belønningen kommer til
sidst: En fin, ren og velduftende mis - der i løbet af 1 - 1½ dag efter,
også ser ud til at ha' fået mere/større pels. (glemte lige at sige at
omtalte produkt skal stilles på hovedet ca. en halv time før brug, og rystes
grundigt når den skal bruges).
Sådan gør vi her - og spørger man 200 andre udstillere, får man 200
forskellige svar *S*. Jeg håber, nogle af ideerne kan bruges - og hvis ikke,
fik jeg i hvert fald øvet mig lidt på tastaturet *G*

Mvh. Lars Dahl (og Bambi & Frigg der nyder solen i løbegården, og Hr. Louis
der råber: Luk mig ind! Der er stadig en højttaler, jeg ikke har strintet
på!!)

Fra : Helle Andersen

Dato : 06-09-02 17:27

Lars Dahl wrote:
> og Hr.
> Louis der råber: Luk mig ind! Der er stadig en højttaler, jeg ikke
> har strintet på!!)

Men det kan da ikke være den samme Louis, som kun strinter i
badekarret, vel ? *gg*

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Lars Dahl

Dato : 06-09-02 17:44

> Men det kan da ikke være den samme Louis, som kun strinter i
> badekarret, vel ? *gg*
>
> --
> Helle
> DK Tick-Tag
> http://kattenet.dk
> http://dekatten.dk

Strintede!! Han opdagede jo lige pludselig at han _er_ hankat

Lars

Fra : Lene Vang

Dato : 06-09-02 17:31

Uhhhh musik med duft. *GGG* Det kunne bliver det næste store hit.

Hilsen
Lene Vang

Fra : Lars Dahl

Dato : 06-09-02 17:46

Lene Vang <lenevang@get2net.dk> skrev i
> Uhhhh musik med duft. *GGG* Det kunne bliver det næste store hit.
>
> Hilsen
> Lene Vang

Hej Lene.

Det er da ikke umuligt, men jeg tror nok at duften lige skal produktudvikles
en smule først, så... *G*

Mvh. Lars Dahl

Fra : Majer

Dato : 09-09-02 21:41

> Hej Else & Majer.

Hej Lars!

> At vaske eller ikke at vaske - det er spørgsmålet. *S* Umiddelbart vil mit
> råd til jer begge være: "La' vær'". Med mindre misserne har været for tæt

> noget unævneligt,

Jeg tror dog at jeg hopper på en vask alligevel. Creamy's pels virker ret
fedtet på kraven. Ved ikke om det er normalt??

> [...]
> en shampoo der hedder "F1R2 - All seasons coat & skin treatment" (købt hos
> Nini dyreartikler for et uhyrligt beløb for en flaske m. 237 ml., som

Nu har jeg snakket med Niels hos Nini, og får tilsendt en lille flaske. Så
må vi se om det er det rigtige for os.

Din lange anvisning er ikke skrevet forgæves. Den er blevet printet ud, og
jeg vil prøve at følge den... ihvertfald første gang!! *G*...

Anyway, tak fordi du brugte tid på en så udførlig "opskrift"...

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Lars Dahl

Dato : 09-09-02 22:23

> Jeg tror dog at jeg hopper på en vask alligevel. Creamy's pels virker ret
> fedtet på kraven. Ved ikke om det er normalt??

Hmm... Som skovkatteejet, vil du hurtigt finde ud af at *alt* er normalt.
*G*
Selv har vi kun oplevet fedtet krave i forbindelse med, at Hr. Louis var
_meget_ længe om at finde ud af tage så tilpassede mundfulde, at det hele
blev i munden. Måske er det også Creamys problem??

> Din lange anvisning er ikke skrevet forgæves. Den er blevet printet ud, og
> jeg vil prøve at følge den... ihvertfald første gang!! *G*...

Den er også ment som en "kom godt igang inspiration". Desværre er missernes
indbyggede chips ikke så standardiserede, at de reagerer ens på alt *S*.

> Anyway, tak fordi du brugte tid på en så udførlig "opskrift"...

Anytime... For en tastaturtåbe som mig, er det rart med lidt øvelse - og jeg
gider altså ikke skrive, bare for at skrive *S*. Og jeg vil al'så hellere
hjælpe end konkurrere (billigt at sige - vi har ingen sølvkatte *G*).

Mvh. Lars Dahl

Fra : Majer

Dato : 10-09-02 06:29

Og jeg vil al'så hellere
> hjælpe end konkurrere (billigt at sige - vi har ingen sølvkatte *G*).

Tja... I sorø finder vi ud af, om jeg har en sølvkat!! *G*... Er jo ikke
helt sikker, så hun skal farvebedømmes.

Ha en god dag!

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Pernille Scharff

Dato : 06-09-02 10:21

Hej Majer - og Else,

mine erfaringer om kattevask på semilanghår:

Pointen med at vaske katten er selvfølgelig at den skal se godt ud til
udstillingen og det er lidt individuelt fra kat til kat hvad man
skal gøre.

Jeg har (efter gode råd og vejledning) haft fine erfaringer med en
tre-trins-raket, der hedder affedtning, farve og struktur - det er vist
også det de fleste bruger. Dvs. at man starter med at affedte kattens
pels og fjerne hvad der nu sidder af skidt, så bruger en shampoo der
fremhæver kattens farve, og endelig bruger et produkt der giver pelsen
den rigtige struktur. Jeg har brugt produkter fra House of An-ju og
synes de fungerer godt, husk dog at få en vaskevejledning med, for
produkterne skal fortyndes osv.

Hvis man bruger noget forkert til skovkattepels kan man risikere at
pelsen enten klasker totalt eller kommer til at ligne afro-hår fordi den
bliver pustet for meget op, så det er en god ide at afprøve vaskeplanen
et par uger før udstillingen så man kan nå at rette op på eventuelle
KAT-astrofer *GG*

Derhjemme har jeg en vaskeplan liggende, jeg kan lige prøve at maile den
til jer privat når jeg kommer hjem engang

/Pernille

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-09-02 21:44

> Endnu et spørgsmål fra mig: Hvormeget skal en killing ca tage på om ugen?
> Mitzy er snart 15 uger og hun vejer 1565 g. Er det normalt?

Det kommer jo meget an på rasen, og bygning? Fx så vejede min Vidar (Maine
Coon) 3 kg da han var 16 uger. Og min Røskva vejer ca. 3.4 kg og det har hun
gjort i al den tid jeg har haft hende (fra hun var 1½ år - hun er også
huskat). Tjalfe - min anden huskat (han) har vejet ca. 5 kg hele tiden (også
fra han var 1½ hvor jeg fik ham).
Men se på hvordan hun er bygget, det er forholdsvis nemt at se om en kat er
under- eller overvægtig :)
Men umiddelbart syntes jeg da at 1½ kg er lidt i forhold til at hun er 15
uger. - men måske er hun bare spinkelt bygget?

Vibeke J

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 05-09-02 21:46

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Men umiddelbart syntes jeg da at 1½ kg er lidt i forhold til at hun er 15
> uger. - men måske er hun bare spinkelt bygget?

Hej!!

Jeg synes også at det lød af lidt. Men hun trives og har det ellers godt.
Hun er umiddelbart lidt sp0pink45 (Mitzy skriver med) spinklet bygget, men
hun er måske lidt undervægtig. Hvad gør jeg ved det. Hun spiser sit
killingefoder, måske ikke med største velbehag men hun spiser det. Hun
spiser også af Tarzo RC Outdoor og Hair and skin.
Forslag til opfedning modtages gerne!

Hilsen
Heidi og Mitzy der er gået fornærmet, man måtte ikke komme med ud og
gå aftentur.

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 05-09-02 21:48

Kan hun evt. være yngre end de 15 uger? Altså med andre ord, kunne jeg være
blevet snydt. Hvordan finder jeg ud af det?

Hilsen
Heidi

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-09-02 22:03

> Kan hun evt. være yngre end de 15 uger? Altså med andre ord, kunne jeg
være
> blevet snydt. Hvordan finder jeg ud af det?

Jeg kan jo se at du har fødselsdatoen på hende i din profil, så jeg ville
ikke ane hvordan du ville skulle kunne se det. For det er vel den dato du
har fået oplyst af opdrætteren? Og skulle der være nogen grund for ham/hende
til at oplyse en forkert? (ville han/hun gerne af med den hurtigst muligt
efter de 12 uger?)
Måske ville en dyrlæge kunne se om hun svarede til den alder du har oplyst?
Men om hun er en uge yngre eller ældrer gør vel ikke så meget?

mvh

Vibeke J

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 05-09-02 22:06

Det er rigtig. Men jeg har ikke den eksakte dato. Ejeren vidste (mærkelig
nok) ikke præcist hvornår hun var født. Så vi blev enig om den dato, som
også er mandens fødselsdag, og så er det nemmere at huske.
Og jeg er ligeglad med hvor gamle hun er. Nu undre jeg mig bare over hendes
vægt!

Hilsen
Heidi

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-09-02 22:14

> [...]
> også er mandens fødselsdag, og så er det nemmere at huske.
> Og jeg er ligeglad med hvor gamle hun er. Nu undre jeg mig bare over

Hej Heidi,

Ja det virker godt nok lidt underligt at ejeren ikke vidste hvilken dato hun
er fra. Så kan ejeren ikke have holdt så meget øje med katten? Eller også
så har vedkommende nok bare ikke lige lagt mærke til den nøjagtige dato. Det
er jo ikke så vigtigt når det ikke skal skives nogen steder (fx stamtavle).
Men jeg kan godt forstå din undren :) Men når du siger hun er spinkel ville
jeg ikke bekymre mig :) (Heh - det er vist ved at være for sent, jeg skriver
vist bare det samme og det samme igen og igen *gg* - sorry)

Mvh
Vibeke J

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 05-09-02 22:42

Altså mine to vejede også kun 1,5 kg. i 15 ugers alderen - og det er endda
skovkatte. Men de var også de to mindste i kuldet, med en fødselsvægt på
nogen-og-halvfems gram. Nu er de knap 6 mdr. og vejer ca. 2,6 kg. Jeg håber
da at de snart kommer efter det, men det har jo også noget med arv at gøre.
Deres farfar var længe om at blive fuldvoksen, og deres 2-årige far er
stadig temmelig lille.

Det vigtigste må være om hun er ved godt huld - altså ikke mager.

Mvh. Else.

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-09-02 21:58

> Forslag til opfedning modtages gerne!

Tja, hvis det var hun manglede noget mad, og var sulten tror du så ikke hun
ville spise mere af det hun fik?
Ellers kunne man jo give hende noget tun, nogen rejer, eller noget af det
hun godt kan lide? Nogen godbider?

Herhjemme har kattene altid adgang til tørfoder. Kattene får en blanding af
killinge- og voksenfoder, og så får de lidt tun eller rejer morgen og aften
(fordi Tjalfe skal have penicilin og ikke vil spise det uden), og her spiser
de bare det de har behov for.

Jeg ville dog lige se tiden an, når hun er frisk og rask, men bare spinkel
så ville jeg ikke tænke nærmere over det.

Mvh
Vibeke J

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 05-09-02 22:12

> Ellers kunne man jo give hende noget tun, nogen rejer, eller noget af det
> hun godt kan lide? Nogen godbider?

Bortset fra at der ikke er den nødvendige nærring i hverken tun eller rejer.
Det gør bare at katten føler sig mæt uden at få ordentlig nærring.

> [...]
aften
> (fordi Tjalfe skal have penicilin og ikke vil spise det uden), og her

Den kan jeg godt tilslutte mig. Vores katte spiser også hvad som helst, bare
det er blandet op med tun.

> Jeg ville dog lige se tiden an, når hun er frisk og rask, men bare spinkel
> så ville jeg ikke tænke nærmere over det.

Nemlig.

/Kasper K

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 05-09-02 22:27

> Bortset fra at der ikke er den nødvendige nærring i hverken tun eller
rejer.
> Det gør bare at katten føler sig mæt uden at få ordentlig nærring.

Hvor meget nærring er der egentlig i et godt tørfoder? Jeg har puttet mit
foder i en kasse, så jeg har ikke posen, men jeg kunne da finde en dåse tun
og en pose rejer og se at nærringsindholdet var hhv ca. 490 og 420 kJ/100 g.

Vibeke J

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 06-09-02 06:24

> [...]
tun
> og en pose rejer og se at nærringsindholdet var hhv ca. 490 og 420 kJ/100

Men hvad med vitaminer og mineraler??

/Kassper K

Fra : Camilla Scharff

Dato : 05-09-02 22:55

> [...]
> killingefoder, måske ikke med største velbehag men hun spiser det. Hun
> spiser også af Tarzo RC Outdoor og Hair and skin.

Hej Heidi - og Mitzy

Burmeserkillinger og andre af de slanke, orientalske racer, vejer typisk
lidt under 100 g ved fødslen og tager gerne ca. 100 g på om ugen -
hunkillingerne er jo som regel lidt mindre og vejer typisk de der 1500-1600
g i 15 ugers alderen. Hvis Mitzy er en lille spinkel sag, som i øvrigt ser
ud til at have det godt og trives, skal du ikke være bekymret - der findes
ingen "regler" for hvor meget eller hvor lidt killinger som sådan skal veje,
men en god tommelfingerregel er, at de ihvertfald mindst skal veje 100 g for
hver uge de er gamle!
Jeg vil som sådan ikke give dig nogle råd til opfedning - hvis hun er sund
og rask tager hun såmænd nok på i det tempo, som er passende for hende - man
skal aldrig forsøge at forcere vægtøgning på en ellers sund kat. Nogle katte
tager langsomt på, andre hurtigere - nogle bliver store, andre forbliver
små - og sådan er det. Hvis man "opfeder" risikerer man, at de netop bliver
fede - og det er jo ikke meningen.

Mvh. Camilla

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 05-09-02 22:09

> Men umiddelbart syntes jeg da at 1½ kg er lidt i forhold til at hun er 15
> uger. - men måske er hun bare spinkelt bygget?

Det er jeg ikke enig i. For en alm. huskat er det da helt normalt i den
alder.

/Kasper K

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 06-09-02 10:28

Hej

Vi følger jo også vores killinger når de komme til nye hjem og der kan nogen
gange være stor forskel uden katte er tynd.

Han killing på 16 uger 1950 gr, bror samme alder 1800 gr mens 2 søstre
vejede 1450 gr, men de var ikke tynde, og min erfaring er at det regulere
sig igennem killing/ungkatte tiden.
Nogen bliver hurtigt tunge og går så lidt i stå, andre tager noget tid med
at opnå er ordentlig vægt men kan sagtens ende som de største.

Så jeg ville ikke være bekymret.

VH
Gitte
Sacala´s Norske skovkatte
www.sitecenter.dk/sacala

Fra : Kate

Dato : 06-09-02 19:35

Alt dette vejeri inspirerede lige mig til at veje Mowgli. Jeg har intet
forstand på vægtskemaer og sådan noget, men Mowgli virker meget godt
propertioneret på mig. Han er 15 uger gammel og i følge min køkkenvægt
vejer han ca. 2,2 kg (skal nok lige sige at han ikke var 100%
samarbejdsvillig så det kan være forkert med et par hundrede gram).

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer