Medarbejderoversigt med billeder!
Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 05-09-02 15:17

Hej NG!

Jeg skal på vores intranet have lavet en oversigt over medarbejdere, hvor
der til hver medarbejder skal stå lidt oplysninger om afdeling m.m.
Yderligere tages der billeder af alle med digitalkamera som skal på også!

Kan nogle anbefale en smart måde at organisere det på. Umiddelbart vil jeg
bare lave en tabel og sætte billede i en kolonne og resten af info'en i
øvrige kolonner. Men da det drejer sig om 300 medarbejdere vil det fylde
meget!?!

Jeg bruger Frontpage 2000

mvh
Niels Henrik Egebjerg

Fra : Henrik Woer

Dato : 05-09-02 18:33

"Niels Henrik Egebjerg" <nhe@mail.dk> skrev i en meddelelse

Lav en database og en aspside med søgemuligheder. Det er nok nemmest. Du kan
nok finde en du kan bruge på nettet.

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 05-09-02 22:23

"Henrik Woer" <henrik@woer.dk> wrote in message

> "Niels Henrik Egebjerg" <nhe@mail.dk> skrev i en meddelelse
>

> Lav en database og en aspside med søgemuligheder. Det er nok nemmest. Du
kan
> nok finde en du kan bruge på nettet.

Tak for rådet. Hvor laver man databasen. Skal man lave databasen i et andet
program, f.eks. access og herefter vise ved hjælp af "indsæt database
resultarer" ?

En kort beskrivelse af forløbet ville være en stor hjælp.

Med venlig hilsen
Niels Henrik Egebjerg

Fra : Ulrik Friis

Dato : 07-09-02 22:17

> [...]
> resultarer" ?
>
> En kort beskrivelse af forløbet ville være en stor hjælp.

Du afslører ikke meget om dine tanker mhp. opbygningen af oversigten. Jeg
vil foreslå følgende, som umiddelbart også vil være det nemmeste at
administrere og vedligeholde:

Du opretter en database i Access 2000 med de oplysninger der skal være om
den enkelte medarbejder. Her kan du også tilføje billeder. I Access laver du
en tabel og til denne tabel knytter du en række forespørgsler som kan gå på
alle med fornavn der begynder med A, B, C osv. Efternavne, afdeling osv.
osv. Når databasen er klar kan du få den til at virke i samarbejde med FP.

Husk mht. billederne, at de skal være optimerede til web.

1. Opret ny mappe i dit websted, konverter den til et websted (subweb).
Udgiv.
2. Forbind til din webserver (forhåbentlig IIS 5 med tændt asp motor), da
det
følgende arbejde skal udføres *online på serveren*:
3. åbn dit nye websted på serveren (subwebbet)
4. opret mappe med navn fpdb
5. importer din database fra din PC til denne mappe på serveren. FP server
extensions laver så
en databasetilslutning ved hjælp af en robot. Her skal du give din database
tilslutning et godt navn. Resultatet bliver en global.asa fil.
6. åbn ny side, lav en overskrift, placer markøren hvor du vil have vist din
database
7. indsæt => database => resultater, hvorefter der åbner sig en wizard.

Og så er det op til dig hvilken forespørgsel du vælger.

Resultatet sætter FP ind i en tabel som du så kan formatere som du gerne vil
ha' det.

Hvis det går i kage: Slet alt og begynd forfra - selvfølgelig ikke din
database. Vedligehold forgår online på webserveren og vil være overskuelig.

Lige en bemærkning om registerlovgivningen. Jeg bemærkede mig, at du skal
udgive din medarbejder oversigt på firmaets Intranet. Og til de der ikke ved
hvad et Intranet er, så er det alene firmaets medarbejdere, der kan se hvad
der er på Intranettet. Så der er ikke tale om offentliggørelse på
Internettet jf. lovgivningen. Datatilsynet har iøvrigt fastslået, at
arbejdsrelaterede oplysninger om medarbejdere kan lægges på Internettet. Dog
ikke personfølsomme oplysninger såsom billede, privatadresse mv. uden den
ansattes udtrykkelige samtykke.

mvh
Ulrik

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-09-02 23:56

Det er lidt svært at få billederne vist fra Databasen så derfor
anbefales det at man ikke har dem der, men kun en henvisning til hvor
på serveren de findes.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-09-02 20:41

> [...]
> oplysninger om afdeling m.m. Yderligere tages der billeder af
> alle med digitalkamera som skal på også!

Skal digitalkameraet også på hjemmesiden???

> [...]
> kolonne og resten af info'en i øvrige kolonner. Men da det
> drejer sig om 300 medarbejdere vil det fylde meget!?!

Benyt dig af FrontPage 2002 og lav et fotogalleri - det er hurtigere og
nemmere.
Husk i øvrigt hvad registerloven siger om billeder af medarbejdere på en
hjemmeside til offentlig begloelse.

Arne H.Wilstrup

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 05-09-02 22:15

> Skal digitalkameraet også på hjemmesiden???

Ha'Ha Den kunne have været formuleret anderledes.

> Husk i øvrigt hvad registerloven siger om billeder af medarbejdere på en
> hjemmeside til offentlig begloelse.

Kan du uddybe det lidt nærmere - hvad er det specielt man skal være
opmærksom på?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-09-02 16:29

> Ha'Ha Den kunne have været formuleret anderledes.

> Kan du uddybe det lidt nærmere - hvad er det specielt man skal være
> opmærksom på?

Registerloven taler om at man ikke uden involverdes samtykke kan
offentliggøre personlige oplysninger, herunder billder, på nettet. I
visse tilfælde er det blevet tilladt, f.eks. hvor politikere i et byråd
står politisk, hvilke sager, der er underkastet offentlighedsloven etc.
´
En medarbejder kan faktisk sige nej til at få sit kontrafej
offentliggjort på nettet.

læs: http://www.datatilsynet.dk/lovgivning/index.html

overtrædelse af denne kan faktisk i værste fald koste fængselstraf.

--
ahw

Fra : Henrik Woer

Dato : 06-09-02 12:02

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> skrev i en meddelelse
> Benyt dig af FrontPage 2002 og lav et fotogalleri - det er hurtigere og
nemmere.

Jeg tror mere på database + ASP løsningen. Den er nemmere at opdatere og
administrere. Iøvrigt tror jeg de fleste er ligeglade med hvad
registerlovgivningen siger ved. billeder på en hjemmeside. Hvis der
overhovedet står noget om det.

Henrik
http://www.woer.dk/privat/index1.asp

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-09-02 16:33

"Henrik Woer" <henrik@woer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> administrere. Iøvrigt tror jeg de fleste er ligeglade med hvad
> registerlovgivningen siger ved. billeder på en hjemmeside. Hvis der

Det gør der faktisk -læs selv:
http://www.datatilsynet.dk/lovgivning/index.html

overtrædelse af registerloven kan i værste tilfælde medføre
fængselsstraf.

Hvad angår det tekniske - asp-løsningen kan kun benyttes i et NT-miljø -
hvis man ikke har en udbyder, der tilbyder noget sådant eller selv har
en webserver, så kan man ikke benytte asp.
Arne H.Wilstrup

Fra : Henrik Woer

Dato : 06-09-02 17:11

> [...]
> hvis man ikke har en udbyder, der tilbyder noget sådant eller selv har
> en webserver, så kan man ikke benytte asp.

Mon ikke virksomhed med 300 ansatte kan fixe det problem - det tror jeg.

Henrik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-09-02 10:32

> "Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke virksomhed med 300 ansatte kan fixe det problem - det
> tror jeg.

???
Arne H.Wilstrup

Fra : Henrik Woer

Dato : 07-09-02 19:05

> ???

Læs Niels Henriks første indlæg.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-09-02 19:58

> "Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> skrev i en meddelelse

> Læs Niels Henriks første indlæg.

Som jeg ser det, så er der ingen sammenhæng med dit udsagn og så mit.
Hvorvidt en virksomhed har 300 ansatte eller mere er vel uden betydning
for svaret?

En virksomhed kan naturligvis anskaffe sig den nødvendige kapacitet til
tingene, men jeg svarer blot på spørgsmålet, idet jeg gør gældende at
det er nemmere med fotogalleriet i FP, da det ikke kræver noget
yderligere undtagen FP-ext.

Så derfor virker dit svar underligt.

Eller lad mig sige det på en anden måde: hvis virksomheden selv har
professionelle medarbejdere udi FrontPage m.v., så er der vel ingen
grund til at stille spørgsmål i denne gruppe.

Arne H.Wilstrup

Fra : Jock Iuel

Dato : 07-09-02 22:33

Bare til orientering:
Netscape webserver på Netware-platformen kan uden problemer køre ASP -
den supporterer bare ikke FP Ext.

Hilsen
Jock Iuel
webtropolis.dk