| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Jord!! Fra : Jenny Larsen | 
  Dato :  05-09-02 14:56 |  
  |   
            Hej.
 Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 Jenny.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Trine Kornum Christi~ (05-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Kornum Christi~ | 
  Dato :  05-09-02 14:59 |  
  |  
 
            "Jenny Larsen" <jenl@tdcadsl.dk> writes:
 > Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 > hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 Jeg tror det er fordi de mangler et eller andet mineral. Så vidt jeg
 ved kan heste finde på at slikke på jorden, hvis der er et eller andet
 i jorden som de ellers mangler. Lidt ligesom at mennesker der mangler
 et eller andet i kroppen lige pludselig kan få lyst til noget mad de
 ellers aldrig spiser, bare fordi det de mangler er deri.
 Mvh Trine
 -- 
 Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
 http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Tanja Bromley (05-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tanja Bromley | 
  Dato :  05-09-02 15:12 |  
  |   
            
 "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
 news:uofbcy1uv.fsf@trinekc.dk...
 > Jeg tror det er fordi de mangler et eller andet mineral. Så vidt jeg
 > ved kan heste finde på at slikke på jorden, hvis der er et eller andet
 > i jorden som de ellers mangler. Lidt ligesom at mennesker der mangler
 > et eller andet i kroppen lige pludselig kan få lyst til noget mad de
 > ellers aldrig spiser, bare fordi det de mangler er deri.
 
 Ja, det vil jeg også mene. - Det er i hvert fald normalt årsagen.
 Prøv at give hestene et vitamin/mineraltilskud. - Enten hver dag sammen med
 lidt foder, eller stil en balje med granulat ud i folden til dem, og lad dem
 klare forsyningerne selv (giv for guds skyld ikke pilletteret
 vitamin/mineraltilskud ad libitum  -  det smager så godt, at hestene æder
 det, selvom de ikke har behov for det, og så risikerer de at blive
 forgiftede).
 
 Mvh. Tanja
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Liz (05-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Liz | 
  Dato :  05-09-02 21:35 |  
  |  
 
            Jeg tror at det er også en dårlig vane de får.  Hvis én begynder, så lærer
 de andre det også.  Det smitter!!  Det er ihvertfald hvad min hoppe har
 lærte min andre heste.  Og de får fri adgang til salt/mineralsten, samt
 vitaminer/mineraler sammen med fodret en gang om dagen året rundt!!  Så jeg
 tror ikke at de mangler noget.
 Hilsen  Liz (med 4 mere eller mindre jordslikkende arabere   )
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Iben Holst (07-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Iben Holst | 
  Dato :  07-09-02 08:25 |  
  |  
 
            Hej ...
 Mine heste har haft en snert af at slikke på jorden samtidig med at de havde
 både salt- og mineralsten at slikke på. For at undgå for meget jord i maven,
 prøvede jeg at give dem en slikkesten mere; med hvidløg i.
 Hvidløg kan de ikke sådan lige finde i jorden, men det hjalp altså og de
 slikker sådan en sten meget hurtigere færdigt end de andre 2 slags (som de
 dog stadig har).
 Iben   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Liz (07-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Liz | 
  Dato :  07-09-02 20:58 |  
  |   
            Jeg var ellers til foredrag om vinterfodring af heste forleden, og dyrlægen
 der fortalte at heste har svært med at optage uorganiske mineraler, og
 derfor anbefalede at bruge kun organiske.  De fleste
 vitaminer/mineralblandinger er lavet på uorganisk basis, fx Travo mv og
 selvom det står flot på sækken at ved rigtigt doseringer er hesten dækkede
 inde, så er det ikke rigtigt alligevel, fordi hesten kan ikke optage dem i
 kroppen.
 Måske er det derfor hestene slikker jord trods alle forsøg med gængse
 mineralblandinger?  Jeg fik ikke spurgte vedkommende om det desværre - kom i
 tanke om det et par dage senere! Øv.
 Jeg skal til at investere i organiske blandinger fra nu af - de kan
 fåes/købes hos Brogaarden vist nok - og forhåbentligt er det slut med
 jordslikkeri fremover!!
 
 Venlig hilsen  Liz
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Tanja Bromley (07-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tanja Bromley | 
  Dato :  07-09-02 21:58 |  
  |   
            
"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
 news:oQse9.61178$ww6.4263515@news010.worldonline.dk...
 > Jeg var ellers til foredrag om vinterfodring af heste forleden, og
 dyrlægen
 > der fortalte at heste har svært med at optage uorganiske mineraler, og
 > derfor anbefalede at bruge kun organiske.  De fleste
 > vitaminer/mineralblandinger er lavet på uorganisk basis, fx Travo mv og
 > selvom det står flot på sækken at ved rigtigt doseringer er hesten dækkede
 > inde, så er det ikke rigtigt alligevel, fordi hesten kan ikke optage dem i
 > kroppen.
 > Måske er det derfor hestene slikker jord trods alle forsøg med gængse
 > mineralblandinger?  Jeg fik ikke spurgte vedkommende om det desværre - kom
 i
 > tanke om det et par dage senere! Øv.
 > Jeg skal til at investere i organiske blandinger fra nu af - de kan
 > fåes/købes hos Brogaarden vist nok - og forhåbentligt er det slut med
 > jordslikkeri fremover!!
 Ja, ja, JA ... det er nemmerli' rigtigt !
 Og ikke nok med det .... ved anbefalet dagsdosis af de gængse
 vitamin/mineral-blandinger er ikke alle heste dækket ordentligt ind  -
 eller de overdoseres (alt efter hvilket stråfoder man bruger).
 Det kan vist ikke siges ofte nok: Analyse af grovfoder/stråfoder  -
 udarbejdelse af individuel foderplan  -  og smid noget autoritetstro fra sig
 .... så er man godt hjulpet på vej. Og ikke at forglemme ... åbenhed ....
 meget, meget vigtigt, og tit glemt os selvophøjede hestemennesker imellem !
 Jeg personligt har måtte droppe alle gængse heste-tilskud, da de ikke dækker
 mine heste ordentligt ind (+ overdoserer visse vitaminer og mineraler). Man
 lærer hele livet ....
 Jeg kører nu kombi af urter og en kvæg-mineralblanding (uden Zink ...
 væsentligt, idet jeg fodrer med wrap, der har skæv Kobber/Zink-balance), og
 det fungerer bare perfekt ... bortset fra at jeg stadigvæk har en skævhed i
 Kobber/Zink-balancen (den wrap indeholder godt nok meget Zink, skulle jeg
 hilse og sige *S*), som jeg p.t. prøver at få opklaret, hvad jeg skal gøre
 ved (lettere sagt end gjort).
 Pøj-pøj med vinterens foderplaner   
Mvh. Tanja
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jenny Larsen (08-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jenny Larsen | 
  Dato :  08-09-02 14:12 |  
  |  
 
            Vores heste får vitaminer og mineraler og de får hvidløg blandet i foderet,
 så det må være en dårlig vane.
 m. v. h.
 Jenny
 "Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse
 news:3d7a683f$0$27671$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > "Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
 > news:oQse9.61178$ww6.4263515@news010.worldonline.dk...
 > > Jeg var ellers til foredrag om vinterfodring af heste forleden, og
 > dyrlægen
 > > der fortalte at heste har svært med at optage uorganiske mineraler, og
 > > derfor anbefalede at bruge kun organiske.  De fleste
 > > vitaminer/mineralblandinger er lavet på uorganisk basis, fx Travo mv og
 > > selvom det står flot på sækken at ved rigtigt doseringer er hesten
 dækkede
 > > inde, så er det ikke rigtigt alligevel, fordi hesten kan ikke optage dem
 i
 > > kroppen.
 > > Måske er det derfor hestene slikker jord trods alle forsøg med gængse
 > > mineralblandinger?  Jeg fik ikke spurgte vedkommende om det desværre -
 kom
 > i
 > > tanke om det et par dage senere! Øv.
 > > Jeg skal til at investere i organiske blandinger fra nu af - de kan
 > > fåes/købes hos Brogaarden vist nok - og forhåbentligt er det slut med
 > > jordslikkeri fremover!!
 >
 > Ja, ja, JA ... det er nemmerli' rigtigt !
 > Og ikke nok med det .... ved anbefalet dagsdosis af de gængse
 > vitamin/mineral-blandinger er ikke alle heste dækket ordentligt ind  -
 > eller de overdoseres (alt efter hvilket stråfoder man bruger).
 > Det kan vist ikke siges ofte nok: Analyse af grovfoder/stråfoder  -
 > udarbejdelse af individuel foderplan  -  og smid noget autoritetstro fra
 sig
 > ... så er man godt hjulpet på vej. Og ikke at forglemme ... åbenhed ....
 > meget, meget vigtigt, og tit glemt os selvophøjede hestemennesker imellem
 !
 >
 > Jeg personligt har måtte droppe alle gængse heste-tilskud, da de ikke
 dækker
 > mine heste ordentligt ind (+ overdoserer visse vitaminer og mineraler).
 Man
 > lærer hele livet ....
 > Jeg kører nu kombi af urter og en kvæg-mineralblanding (uden Zink ...
 > væsentligt, idet jeg fodrer med wrap, der har skæv Kobber/Zink-balance),
 og
 > det fungerer bare perfekt ... bortset fra at jeg stadigvæk har en skævhed
 i
 > Kobber/Zink-balancen (den wrap indeholder godt nok meget Zink, skulle jeg
 > hilse og sige *S*), som jeg p.t. prøver at få opklaret, hvad jeg skal gøre
 > ved (lettere sagt end gjort).
 >
 > Pøj-pøj med vinterens foderplaner   
>
 > Mvh. Tanja
 >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Lene (09-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lene | 
  Dato :  09-09-02 14:54 |  
  |   
            Hej Jenny,
 har hestene adgang til en saltsten?
 Er det en ren jordfold de går på?
 Hvad består deres fodring i øvrigt af?
 Hvor meget motion får de?
 Sveder de meget ved arbejde?
 
 Mvh. Lene
 
 Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 <3d776254$0$164$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 >Hej.
 >Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 >hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 >Jenny.
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jenny Larsen (09-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jenny Larsen | 
  Dato :  09-09-02 16:16 |  
  |   
            Hej Lene.
 Ja de har en saltsten.
 De er på græs 4-5 om dagen ellers går de på
 jordfold.
 De får valset havre + vitaminer og minraler.
 Vi rider 4-5 gange om ugen, i skoven.
 Ja de sveder, men ikke meget.
 Mvh. Jenny
 
 
 
 
 "Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3d7ca7ad$0$27645$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Hej Jenny,
 > har hestene adgang til en saltsten?
 > Er det en ren jordfold de går på?
 > Hvad består deres fodring i øvrigt af?
 > Hvor meget motion får de?
 > Sveder de meget ved arbejde?
 >
 > Mvh. Lene
 >
 > Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 > <3d776254$0$164$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 > >Hej.
 > >Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 > >hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 > >Jenny.
 > >
 > >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Lene (09-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lene | 
  Dato :  09-09-02 19:01 |  
  |   
            Hej Jenny,
 hvorfor går de ikke på græs hele tiden ?
 Mit bedste bud på deres jord-æderi, er faktisk kedsomhed / stress!
 Kedsomhed, fordi det bare er kedeligt for en hest at trampe rundt uden noget
 at tage sig til - - Stress, fordi heste nu engang er skabt til at æde næsten
 hele tiden, og nogle heste ( specielt fuldblod ) bliver så frustrerede af
 ikke at kunne udfolde deres naturlige drift til at æde - æde - æde, at de
 giver sig til at æde uspiseligt foder, fx jord, træ, affald, hestelort, lort
 i det hele taget.
 Hvad med at smide en god tot hø ind på jordfolden ? Eller noget wrap ?
 Prøv lige - jeg tror de heste straks vil holde op med at gnaske jord.
 
 Ang. vitaminer / mineraler :
 Problemet med heste i dagens Danmark, er meget sjældent at de får for lidt
 vit/min, men at de får alt alt for meget af noget ( som ophober sig i
 kroppen ) og alt alt for lidt af noget andet ( fordi en overdosis på et
 punkt kan forhindre optagelsen af noget andet ).
 Når det er sagt, så skal det også siges at vit/min i pilleform, meget ofte
 IKKE indeholder de mængder som der er skrevet på følgesedlen, da visse
 vit/min forsvinder ( fordamper om du vil ) ved kontakt med ilt. For at
 imødegå dette svind, så er det almindeligt brugt fra firmaernes side at
 overdosere indholdet. Resultatet er at hestene får alt for meget når
 leverancen er ny og alt for lidt når sækken er ved at være tom.
 Derfor bruger jeg selv en flydende vit/min -blanding - så er jeg nemlig HELT
 SIKKER på med hvad og hvor meget  mine heste er dækket ind.
 
 Giv lige en opdate på hvordan det går med dem *s*
 
 Mvh. Lene
 
 
 
 Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 <3d7cbb50$0$192$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 >Hej Lene.
 >Ja de har en saltsten.
 >De er på græs 4-5 om dagen ellers går de på
 >jordfold.
 >De får valset havre + vitaminer og minraler.
 >Vi rider 4-5 gange om ugen, i skoven.
 >Ja de sveder, men ikke meget.
 >Mvh. Jenny
 >
 >
 >
 >
 >"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
 >news:3d7ca7ad$0$27645$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >> Hej Jenny,
 >> har hestene adgang til en saltsten?
 >> Er det en ren jordfold de går på?
 >> Hvad består deres fodring i øvrigt af?
 >> Hvor meget motion får de?
 >> Sveder de meget ved arbejde?
 >>
 >> Mvh. Lene
 >>
 >> Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 >> <3d776254$0$164$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 >> >Hej.
 >> >Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 >> >hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 >> >Jenny.
 >> >
 >> >
 >>
 >>
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ole Braad-Sorensen (09-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Braad-Sorensen | 
  Dato :  09-09-02 19:34 |  
  |  
 
            "Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:
 >Derfor bruger jeg selv en flydende vit/min -blanding - så er jeg nemlig HELT
 Øhhh...!  Undskyld min uvidenhed, men ku vi få et navn på præparatet?
 (Selv om det måtte være en reklame)    
Med venlig hilsen
 Ole Braad-Sørensen
 braadso@soholm.com
 www.soholm.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Lene (12-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lene | 
  Dato :  12-09-02 05:53 |  
  |  
 
            Nej, for jeg gider netop ikke at blive mistænkt for at reklamere for et
 eller andet produkt! Jeg er datalog, ikke sælger!
 Lene
 Ole Braad-Sorensen skrev i meddelelsen
 <0bqpnugmfpufd76653vjaiq3r873jco2md@4ax.com>...
 >"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:
 >
 >>Derfor bruger jeg selv en flydende vit/min -blanding - så er jeg nemlig
 HELT
 >
 >Øhhh...!  Undskyld min uvidenhed, men ku vi få et navn på præparatet?
 >(Selv om det måtte være en reklame)    
>
 >
 >Med venlig hilsen
 >Ole Braad-Sørensen
 >
 >braadso@soholm.com
 > www.soholm.com
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Dennis Thrysøe (12-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis Thrysøe | 
  Dato :  12-09-02 07:12 |  
  |   
            Lene wrote:
 > Nej, for jeg gider netop ikke at blive mistænkt for at reklamere for et
 > eller andet produkt! Jeg er datalog, ikke sælger!
 
 Jeg tror ikke, at det vil være et problem at anbefale et mærke, som man 
 har gode erfaringer med. Hvis det er, bør vi gøre noget ved det. Det 
 ville da være for træls.
 
 Jeg er også i IT-branchen, heller ikke sælger, men generelt nysgerrig ;)
 
 
 -dennis
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Lene (16-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lene | 
  Dato :  16-09-02 13:23 |  
  |   
            Okay,
 jeg bruger Chevinal Plus fra Eclipse Biofarm AB.
 Jeg har prøvet flere andre af deres produkter, fx Karron Oil og Shy Feeder
 B, men har kun ret neutrale erfaringer med dem.
 
 Mvh. Lene
 
 Dennis Thrysøe skrev i meddelelsen ...
 >Lene wrote:
 >> Nej, for jeg gider netop ikke at blive mistænkt for at reklamere for et
 >> eller andet produkt! Jeg er datalog, ikke sælger!
 >
 >Jeg tror ikke, at det vil være et problem at anbefale et mærke, som man
 >har gode erfaringer med. Hvis det er, bør vi gøre noget ved det. Det
 >ville da være for træls.
 >
 >Jeg er også i IT-branchen, heller ikke sælger, men generelt nysgerrig ;)
 >
 >
 >-dennis
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Liz (12-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Liz | 
  Dato :  12-09-02 21:11 |  
  |   
            
"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message
 news:0bqpnugmfpufd76653vjaiq3r873jco2md@4ax.com...
 > "Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:
 >
 > >Derfor bruger jeg selv en flydende vit/min -blanding - så er jeg nemlig
 HELT
 >
 > Øhhh...!  Undskyld min uvidenhed, men ku vi få et navn på præparatet?
 > (Selv om det måtte være en reklame)    
>
 >
 > Med venlig hilsen
 > Ole Braad-Sørensen
 >
 > braadso@soholm.com
 >  www.soholm.com
Hej Ole,  Jeg tror at det hedder Varto eller noget lignende, forhandles
 igennem KFK's butikker ved jeg.  Jeg synes at det er ret træls at dosere -
 pumpen gik i stykker den eneste gang jeg provede det - derfor.  Måske har
 andre mere held.
 Hilsen  Liz
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jenny Larsen (10-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jenny Larsen | 
  Dato :  10-09-02 08:26 |  
  |   
            Hej lene.
 Nu er det jo ikke fordi at vi ikke har forstand på at holde heste at de går
 på jordfold, men pga nogle af dem har tendens til forefangethed.
 Desuden har min veninde haft hest i 17 år så, jeg skulle mene at hun har
 forstand på at fodre korrekt.
 Mvh Jenny.
 
 
 
 "Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3d7ce1af$0$141$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Hej Jenny,
 > hvorfor går de ikke på græs hele tiden ?
 > Mit bedste bud på deres jord-æderi, er faktisk kedsomhed / stress!
 > Kedsomhed, fordi det bare er kedeligt for en hest at trampe rundt uden
 noget
 > at tage sig til - - Stress, fordi heste nu engang er skabt til at æde
 næsten
 > hele tiden, og nogle heste ( specielt fuldblod ) bliver så frustrerede af
 > ikke at kunne udfolde deres naturlige drift til at æde - æde - æde, at de
 > giver sig til at æde uspiseligt foder, fx jord, træ, affald, hestelort,
 lort
 > i det hele taget.
 > Hvad med at smide en god tot hø ind på jordfolden ? Eller noget wrap ?
 > Prøv lige - jeg tror de heste straks vil holde op med at gnaske jord.
 >
 > Ang. vitaminer / mineraler :
 > Problemet med heste i dagens Danmark, er meget sjældent at de får for lidt
 > vit/min, men at de får alt alt for meget af noget ( som ophober sig i
 > kroppen ) og alt alt for lidt af noget andet ( fordi en overdosis på et
 > punkt kan forhindre optagelsen af noget andet ).
 > Når det er sagt, så skal det også siges at vit/min i pilleform, meget ofte
 > IKKE indeholder de mængder som der er skrevet på følgesedlen, da visse
 > vit/min forsvinder ( fordamper om du vil ) ved kontakt med ilt. For at
 > imødegå dette svind, så er det almindeligt brugt fra firmaernes side at
 > overdosere indholdet. Resultatet er at hestene får alt for meget når
 > leverancen er ny og alt for lidt når sækken er ved at være tom.
 > Derfor bruger jeg selv en flydende vit/min -blanding - så er jeg nemlig
 HELT
 > SIKKER på med hvad og hvor meget  mine heste er dækket ind.
 >
 > Giv lige en opdate på hvordan det går med dem *s*
 >
 > Mvh. Lene
 >
 >
 >
 > Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 > <3d7cbb50$0$192$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 > >Hej Lene.
 > >Ja de har en saltsten.
 > >De er på græs 4-5 om dagen ellers går de på
 > >jordfold.
 > >De får valset havre + vitaminer og minraler.
 > >Vi rider 4-5 gange om ugen, i skoven.
 > >Ja de sveder, men ikke meget.
 > >Mvh. Jenny
 > >
 > >
 > >
 > >
 > >"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
 > >news:3d7ca7ad$0$27645$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > >> Hej Jenny,
 > >> har hestene adgang til en saltsten?
 > >> Er det en ren jordfold de går på?
 > >> Hvad består deres fodring i øvrigt af?
 > >> Hvor meget motion får de?
 > >> Sveder de meget ved arbejde?
 > >>
 > >> Mvh. Lene
 > >>
 > >> Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 > >> <3d776254$0$164$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 > >> >Hej.
 > >> >Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 > >> >hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 > >> >Jenny.
 > >> >
 > >> >
 > >>
 > >>
 > >
 > >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Trine Stubbe Teglbjæ~ (10-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~ | 
  Dato :  10-09-02 08:45 |  
  |   
            On Tue, 10 Sep 2002 09:25:44 +0200, "Jenny Larsen" <jenl@tdcadsl.dk>
 wrote:
 
 >Hej lene.
 >Nu er det jo ikke fordi at vi ikke har forstand på at holde heste at de går
 >på jordfold, men pga nogle af dem har tendens til forefangethed.
 >Desuden har min veninde haft hest i 17 år så, jeg skulle mene at hun har
 >forstand på at fodre korrekt.
 
    Det er godt nok i foråret at de er mest tilbøjlige til at
 blive forfangne. April og maj - resten af året er det generelt
 uskadeligt nok at sætte sine heste på fold - blot man lige sørger for
 at græsset ikke er meterhøjt så de foræder sig første dag de er ude :)
 
 
 /Trine.
 What We Do in Life Echoes in Eternity.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Nina Svanholm (10-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Nina Svanholm | 
  Dato :  10-09-02 19:23 |  
  |   
            > Det er godt nok i foråret at de er mest tilbøjlige til at
 > blive forfangne. April og maj - resten af året er det generelt
 > uskadeligt nok at sætte sine heste på fold - blot man lige sørger for
 > at græsset ikke er meterhøjt så de foræder sig første dag de er ude :)
 >
 >
 > /Trine.
 > What We Do in Life Echoes in Eternity.
 
 Det er der så godt nok lige nogen der har glemt at fortælle mine to små
 Shetlandsblandinger!!!
 
 Nina Svanholm.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Trine Stubbe Teglbjæ~ (11-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~ | 
  Dato :  11-09-02 05:39 |  
  |   
            On Tue, 10 Sep 2002 20:22:42 +0200, "Nina Svanholm"
 <hammer@telefona.dk> wrote:
 
 >> Det er godt nok i foråret at de er mest tilbøjlige til at
 >> blive forfangne. April og maj - resten af året er det generelt
 >> uskadeligt nok at sætte sine heste på fold - blot man lige sørger for
 >> at græsset ikke er meterhøjt så de foræder sig første dag de er ude :)
 >>
 >>
 >> /Trine.
 >> What We Do in Life Echoes in Eternity.
 >
 >Det er der så godt nok lige nogen der har glemt at fortælle mine to små
 >Shetlandsblandinger!!!
 
    Så vidt jeg husker er det om morgenen og om aftenen ved solop
 og nedgang at det er værst med indholdet af sukkerstoffer som er det
 der giver forfangenhed. Men jeg kan lige spørge vedkommende jeg fik
 det at vide af.
 
 
 /Trine.
 What We Do in Life Echoes in Eternity.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Lene (12-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lene | 
  Dato :  12-09-02 06:10 |  
  |   
            Øh, Jenny - - - Hvornår har jeg beskyldt jer for ikke at have forstand på
 heste ?????? Du spurgte om noget i gruppen og jeg har forsøgt at svare
 dig - -
 Du er selvfølgelig i din gode ret til ikke at ville høre gruppens - eller
 mit - bud på dit spørgsmål, men du er ikke i din gode ret til at kaste om
 dig med beskyldninger der er revet ud af tynd luft!!!!
 
 Desuden er det ikke nogen SKAM at fodre sin hest forkert, det er en SKAM
 ikke at ville lære, hvordan man gør det bedre!
 
 Forfangenhed er ikke kun et spørgsmål om at heste går på græs. Det KAN være
 et spørgsmål om overfodring i det hele taget.  Det KAN være fordi fodringen
 ikke bliver tilpasset en mindre arbejdsindsat på hestenes fridage.
 
 Min mening, efter nu at have hørt at hestene også har tendens til
 forfangenhed, er at du bør kontakte en dyrlæge, og bede ham om en
 helhedsvurdering af hestenes miljø.
 
 Mvh. Lene
 
 
 Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 <3d7d9e7c$0$30503$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 >Hej lene.
 >Nu er det jo ikke fordi at vi ikke har forstand på at holde heste at de går
 >på jordfold, men pga nogle af dem har tendens til forefangethed.
 >Desuden har min veninde haft hest i 17 år så, jeg skulle mene at hun har
 >forstand på at fodre korrekt.
 >Mvh Jenny.
 >
 >
 >
 >"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
 >news:3d7ce1af$0$141$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >> Hej Jenny,
 >> hvorfor går de ikke på græs hele tiden ?
 >> Mit bedste bud på deres jord-æderi, er faktisk kedsomhed / stress!
 >> Kedsomhed, fordi det bare er kedeligt for en hest at trampe rundt uden
 >noget
 >> at tage sig til - - Stress, fordi heste nu engang er skabt til at æde
 >næsten
 >> hele tiden, og nogle heste ( specielt fuldblod ) bliver så frustrerede af
 >> ikke at kunne udfolde deres naturlige drift til at æde - æde - æde, at de
 >> giver sig til at æde uspiseligt foder, fx jord, træ, affald, hestelort,
 >lort
 >> i det hele taget.
 >> Hvad med at smide en god tot hø ind på jordfolden ? Eller noget wrap ?
 >> Prøv lige - jeg tror de heste straks vil holde op med at gnaske jord.
 >>
 >> Ang. vitaminer / mineraler :
 >> Problemet med heste i dagens Danmark, er meget sjældent at de får for
 lidt
 >> vit/min, men at de får alt alt for meget af noget ( som ophober sig i
 >> kroppen ) og alt alt for lidt af noget andet ( fordi en overdosis på et
 >> punkt kan forhindre optagelsen af noget andet ).
 >> Når det er sagt, så skal det også siges at vit/min i pilleform, meget
 ofte
 >> IKKE indeholder de mængder som der er skrevet på følgesedlen, da visse
 >> vit/min forsvinder ( fordamper om du vil ) ved kontakt med ilt. For at
 >> imødegå dette svind, så er det almindeligt brugt fra firmaernes side at
 >> overdosere indholdet. Resultatet er at hestene får alt for meget når
 >> leverancen er ny og alt for lidt når sækken er ved at være tom.
 >> Derfor bruger jeg selv en flydende vit/min -blanding - så er jeg nemlig
 >HELT
 >> SIKKER på med hvad og hvor meget  mine heste er dækket ind.
 >>
 >> Giv lige en opdate på hvordan det går med dem *s*
 >>
 >> Mvh. Lene
 >>
 >>
 >>
 >> Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 >> <3d7cbb50$0$192$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 >> >Hej Lene.
 >> >Ja de har en saltsten.
 >> >De er på græs 4-5 om dagen ellers går de på
 >> >jordfold.
 >> >De får valset havre + vitaminer og minraler.
 >> >Vi rider 4-5 gange om ugen, i skoven.
 >> >Ja de sveder, men ikke meget.
 >> >Mvh. Jenny
 >> >
 >> >
 >> >
 >> >
 >> >"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
 >> >news:3d7ca7ad$0$27645$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >> >> Hej Jenny,
 >> >> har hestene adgang til en saltsten?
 >> >> Er det en ren jordfold de går på?
 >> >> Hvad består deres fodring i øvrigt af?
 >> >> Hvor meget motion får de?
 >> >> Sveder de meget ved arbejde?
 >> >>
 >> >> Mvh. Lene
 >> >>
 >> >> Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 >> >> <3d776254$0$164$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 >> >> >Hej.
 >> >> >Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 >> >> >hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 >> >> >Jenny.
 >> >> >
 >> >> >
 >> >>
 >> >>
 >> >
 >> >
 >>
 >>
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               E.J (12-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : E.J | 
  Dato :  12-09-02 09:15 |  
  |   
            øh så kunne jeg jo lige tilføje, at jeg ikke beskylder nogle for noget, men
 at du skriver hvorfor de ikke går på græsfold hele dagen, det kan
  jeg ikke helt forstå??!!?
 Jeg mener at det ikke er helt ualmindligt at de går på jordfold.
 Jenny
 
 "Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3d802174$0$133$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Øh, Jenny - - - Hvornår har jeg beskyldt jer for ikke at have forstand på
 > heste ?????? Du spurgte om noget i gruppen og jeg har forsøgt at svare
 > dig - -
 > Du er selvfølgelig i din gode ret til ikke at ville høre gruppens - eller
 > mit - bud på dit spørgsmål, men du er ikke i din gode ret til at kaste om
 > dig med beskyldninger der er revet ud af tynd luft!!!!
 >
 > Desuden er det ikke nogen SKAM at fodre sin hest forkert, det er en SKAM
 > ikke at ville lære, hvordan man gør det bedre!
 >
 > Forfangenhed er ikke kun et spørgsmål om at heste går på græs. Det KAN
 være
 > et spørgsmål om overfodring i det hele taget.  Det KAN være fordi
 fodringen
 > ikke bliver tilpasset en mindre arbejdsindsat på hestenes fridage.
 >
 > Min mening, efter nu at have hørt at hestene også har tendens til
 > forfangenhed, er at du bør kontakte en dyrlæge, og bede ham om en
 > helhedsvurdering af hestenes miljø.
 >
 > Mvh. Lene
 >
 >
 > Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 > <3d7d9e7c$0$30503$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 > >Hej lene.
 > >Nu er det jo ikke fordi at vi ikke har forstand på at holde heste at de
 går
 > >på jordfold, men pga nogle af dem har tendens til forefangethed.
 > >Desuden har min veninde haft hest i 17 år så, jeg skulle mene at hun har
 > >forstand på at fodre korrekt.
 > >Mvh Jenny.
 > >
 > >
 > >
 > >"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
 > >news:3d7ce1af$0$141$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > >> Hej Jenny,
 > >> hvorfor går de ikke på græs hele tiden ?
 > >> Mit bedste bud på deres jord-æderi, er faktisk kedsomhed / stress!
 > >> Kedsomhed, fordi det bare er kedeligt for en hest at trampe rundt uden
 > >noget
 > >> at tage sig til - - Stress, fordi heste nu engang er skabt til at æde
 > >næsten
 > >> hele tiden, og nogle heste ( specielt fuldblod ) bliver så frustrerede
 af
 > >> ikke at kunne udfolde deres naturlige drift til at æde - æde - æde, at
 de
 > >> giver sig til at æde uspiseligt foder, fx jord, træ, affald, hestelort,
 > >lort
 > >> i det hele taget.
 > >> Hvad med at smide en god tot hø ind på jordfolden ? Eller noget wrap ?
 > >> Prøv lige - jeg tror de heste straks vil holde op med at gnaske jord.
 > >>
 > >> Ang. vitaminer / mineraler :
 > >> Problemet med heste i dagens Danmark, er meget sjældent at de får for
 > lidt
 > >> vit/min, men at de får alt alt for meget af noget ( som ophober sig i
 > >> kroppen ) og alt alt for lidt af noget andet ( fordi en overdosis på et
 > >> punkt kan forhindre optagelsen af noget andet ).
 > >> Når det er sagt, så skal det også siges at vit/min i pilleform, meget
 > ofte
 > >> IKKE indeholder de mængder som der er skrevet på følgesedlen, da visse
 > >> vit/min forsvinder ( fordamper om du vil ) ved kontakt med ilt. For at
 > >> imødegå dette svind, så er det almindeligt brugt fra firmaernes side at
 > >> overdosere indholdet. Resultatet er at hestene får alt for meget når
 > >> leverancen er ny og alt for lidt når sækken er ved at være tom.
 > >> Derfor bruger jeg selv en flydende vit/min -blanding - så er jeg nemlig
 > >HELT
 > >> SIKKER på med hvad og hvor meget  mine heste er dækket ind.
 > >>
 > >> Giv lige en opdate på hvordan det går med dem *s*
 > >>
 > >> Mvh. Lene
 > >>
 > >>
 > >>
 > >> Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 > >> <3d7cbb50$0$192$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 > >> >Hej Lene.
 > >> >Ja de har en saltsten.
 > >> >De er på græs 4-5 om dagen ellers går de på
 > >> >jordfold.
 > >> >De får valset havre + vitaminer og minraler.
 > >> >Vi rider 4-5 gange om ugen, i skoven.
 > >> >Ja de sveder, men ikke meget.
 > >> >Mvh. Jenny
 > >> >
 > >> >
 > >> >
 > >> >
 > >> >"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
 > >> >news:3d7ca7ad$0$27645$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > >> >> Hej Jenny,
 > >> >> har hestene adgang til en saltsten?
 > >> >> Er det en ren jordfold de går på?
 > >> >> Hvad består deres fodring i øvrigt af?
 > >> >> Hvor meget motion får de?
 > >> >> Sveder de meget ved arbejde?
 > >> >>
 > >> >> Mvh. Lene
 > >> >>
 > >> >> Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 > >> >> <3d776254$0$164$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 > >> >> >Hej.
 > >> >> >Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 > >> >> >hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 > >> >> >Jenny.
 > >> >> >
 > >> >> >
 > >> >>
 > >> >>
 > >> >
 > >> >
 > >>
 > >>
 > >
 > >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Lene (16-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lene | 
  Dato :  16-09-02 13:17 |  
  |   
            Tjah, godt ord igen så - - *s*
 Jeg spørger, da det jo kunne være fordi der ikke var græs nok til det antal
 heste som er på stedet, og at de derfor må på fold på skift.
 Det er desværre blevet en mere og mere almindelig uskik at heste går på
 jordfolde.
 
 I følge den seneste rapport jeg har læst fra Holland, hvor der var lavet
 undersøgelser af forskellige typer foders indvirkning på heste ( vha. en
 stomi med skruelåg ), var en af konklusionerne at sukkerindholdet i græs
 havde 0 betydning for dannelsen af de toksiner som udløser et
 forfangenhedsanfald.
 
 Mvh. Lene
 
 E.J skrev i meddelelsen <3d804d1b$0$156$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 >øh så kunne jeg jo lige tilføje, at jeg ikke beskylder nogle for noget, men
 >at du skriver hvorfor de ikke går på græsfold hele dagen, det kan
 > jeg ikke helt forstå??!!?
 >Jeg mener at det ikke er helt ualmindligt at de går på jordfold.
 >Jenny
 >
 >"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
 >news:3d802174$0$133$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >> Øh, Jenny - - - Hvornår har jeg beskyldt jer for ikke at have forstand på
 >> heste ?????? Du spurgte om noget i gruppen og jeg har forsøgt at svare
 >> dig - -
 >> Du er selvfølgelig i din gode ret til ikke at ville høre gruppens - eller
 >> mit - bud på dit spørgsmål, men du er ikke i din gode ret til at kaste om
 >> dig med beskyldninger der er revet ud af tynd luft!!!!
 >>
 >> Desuden er det ikke nogen SKAM at fodre sin hest forkert, det er en SKAM
 >> ikke at ville lære, hvordan man gør det bedre!
 >>
 >> Forfangenhed er ikke kun et spørgsmål om at heste går på græs. Det KAN
 >være
 >> et spørgsmål om overfodring i det hele taget.  Det KAN være fordi
 >fodringen
 >> ikke bliver tilpasset en mindre arbejdsindsat på hestenes fridage.
 >>
 >> Min mening, efter nu at have hørt at hestene også har tendens til
 >> forfangenhed, er at du bør kontakte en dyrlæge, og bede ham om en
 >> helhedsvurdering af hestenes miljø.
 >>
 >> Mvh. Lene
 >>
 >>
 >> Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 >> <3d7d9e7c$0$30503$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 >> >Hej lene.
 >> >Nu er det jo ikke fordi at vi ikke har forstand på at holde heste at de
 >går
 >> >på jordfold, men pga nogle af dem har tendens til forefangethed.
 >> >Desuden har min veninde haft hest i 17 år så, jeg skulle mene at hun har
 >> >forstand på at fodre korrekt.
 >> >Mvh Jenny.
 >> >
 >> >
 >> >
 >> >"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
 >> >news:3d7ce1af$0$141$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >> >> Hej Jenny,
 >> >> hvorfor går de ikke på græs hele tiden ?
 >> >> Mit bedste bud på deres jord-æderi, er faktisk kedsomhed / stress!
 >> >> Kedsomhed, fordi det bare er kedeligt for en hest at trampe rundt uden
 >> >noget
 >> >> at tage sig til - - Stress, fordi heste nu engang er skabt til at æde
 >> >næsten
 >> >> hele tiden, og nogle heste ( specielt fuldblod ) bliver så frustrerede
 >af
 >> >> ikke at kunne udfolde deres naturlige drift til at æde - æde - æde, at
 >de
 >> >> giver sig til at æde uspiseligt foder, fx jord, træ, affald,
 hestelort,
 >> >lort
 >> >> i det hele taget.
 >> >> Hvad med at smide en god tot hø ind på jordfolden ? Eller noget wrap ?
 >> >> Prøv lige - jeg tror de heste straks vil holde op med at gnaske jord.
 >> >>
 >> >> Ang. vitaminer / mineraler :
 >> >> Problemet med heste i dagens Danmark, er meget sjældent at de får for
 >> lidt
 >> >> vit/min, men at de får alt alt for meget af noget ( som ophober sig i
 >> >> kroppen ) og alt alt for lidt af noget andet ( fordi en overdosis på
 et
 >> >> punkt kan forhindre optagelsen af noget andet ).
 >> >> Når det er sagt, så skal det også siges at vit/min i pilleform, meget
 >> ofte
 >> >> IKKE indeholder de mængder som der er skrevet på følgesedlen, da visse
 >> >> vit/min forsvinder ( fordamper om du vil ) ved kontakt med ilt. For at
 >> >> imødegå dette svind, så er det almindeligt brugt fra firmaernes side
 at
 >> >> overdosere indholdet. Resultatet er at hestene får alt for meget når
 >> >> leverancen er ny og alt for lidt når sækken er ved at være tom.
 >> >> Derfor bruger jeg selv en flydende vit/min -blanding - så er jeg
 nemlig
 >> >HELT
 >> >> SIKKER på med hvad og hvor meget  mine heste er dækket ind.
 >> >>
 >> >> Giv lige en opdate på hvordan det går med dem *s*
 >> >>
 >> >> Mvh. Lene
 >> >>
 >> >>
 >> >>
 >> >> Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 >> >> <3d7cbb50$0$192$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 >> >> >Hej Lene.
 >> >> >Ja de har en saltsten.
 >> >> >De er på græs 4-5 om dagen ellers går de på
 >> >> >jordfold.
 >> >> >De får valset havre + vitaminer og minraler.
 >> >> >Vi rider 4-5 gange om ugen, i skoven.
 >> >> >Ja de sveder, men ikke meget.
 >> >> >Mvh. Jenny
 >> >> >
 >> >> >
 >> >> >
 >> >> >
 >> >> >"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
 >> >> >news:3d7ca7ad$0$27645$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >> >> >> Hej Jenny,
 >> >> >> har hestene adgang til en saltsten?
 >> >> >> Er det en ren jordfold de går på?
 >> >> >> Hvad består deres fodring i øvrigt af?
 >> >> >> Hvor meget motion får de?
 >> >> >> Sveder de meget ved arbejde?
 >> >> >>
 >> >> >> Mvh. Lene
 >> >> >>
 >> >> >> Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 >> >> >> <3d776254$0$164$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 >> >> >> >Hej.
 >> >> >> >Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 >> >> >> >hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 >> >> >> >Jenny.
 >> >> >> >
 >> >> >> >
 >> >> >>
 >> >> >>
 >> >> >
 >> >> >
 >> >>
 >> >>
 >> >
 >> >
 >>
 >>
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Dennis Thrysøe (10-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis Thrysøe | 
  Dato :  10-09-02 09:41 |  
  |   
            Lene wrote:
 > Hej Jenny,
 > hvorfor går de ikke på græs hele tiden ?
 
 Udover risikoen for forfangehed - for de heste der er disponerede for 
 den slags - bliver nogle heste alt for fede, hvis de går på græs hele 
 tiden. (lad os bare lade være med at nævne hvilken race der især har 
 dette problem ;)
 
 Vores vidundermiddel er: Masser af halm.
 
 Når de ikke går på græs, tilstræber vi, at de altid har halm at gumle på.
 
 
 -dennis
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Trine Stubbe Teglbjæ~ (10-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~ | 
  Dato :  10-09-02 10:49 |  
  |   
            On Tue, 10 Sep 2002 10:40:49 +0200, Dennis Thrysøe
 <dennis@geysirheste.dk> wrote:
 
 
 >Udover risikoen for forfangehed - for de heste der er disponerede for 
 >den slags - bliver nogle heste alt for fede, hvis de går på græs hele 
 >tiden. (lad os bare lade være med at nævne hvilken race der især har 
 >dette problem ;)
 >
 >Vores vidundermiddel er: Masser af halm.
 
    Vidundermiddel? Mange heste har tendens til at blive vommede
 når de spiser meget halm. Hvis man vil supplere dem med stråfoder i
 store mængder bør man vælge hø og fodre i forhold til det.....
 
 >Når de ikke går på græs, tilstræber vi, at de altid har halm at gumle på.
 
    Åh jo - men æder dyret pludslig en balle halm om dagen så er
 fanden også løs i Laxegade..... Fede blir de godt nok ikke - men de
 blir vommede så det er helt uhyggeligt....
 
 /Trine.
 What We Do in Life Echoes in Eternity.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Dennis Thrysøe (10-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis Thrysøe | 
  Dato :  10-09-02 12:54 |  
  |   
            Trine Stubbe Teglbjærg wrote:
 > On Tue, 10 Sep 2002 10:40:49 +0200, Dennis Thrysøe
 > <dennis@geysirheste.dk> wrote:
 > 
 > 
 > 
 >>Udover risikoen for forfangehed - for de heste der er disponerede for 
 >>den slags - bliver nogle heste alt for fede, hvis de går på græs hele 
 >>tiden. (lad os bare lade være med at nævne hvilken race der især har 
 >>dette problem ;)
 >>
 >>Vores vidundermiddel er: Masser af halm.
 > 
 > 
 >    Vidundermiddel? Mange heste har tendens til at blive vommede
 > når de spiser meget halm. 
 
 Ja, ja. Ikke *så* meget halm...
 
 > Hvis man vil supplere dem med stråfoder i
 > store mængder bør man vælge hø og fodre i forhold til det.....
 
 Ja, det er rigtigt nok. Men jeg mente det brugt som beskæftigelse for 
 hestene. De *lever* af græs. Man det ville ikke gå, at lade dem græsse 
 døgnet rundt.
 
 Og når fedme er det man vil undgå, er hø ikke så god en løsning. Til 
 vinter, når de ikke længere lever af græs, bliver kosten også mere 
 baseret på hø. Netop fordi den samlede mængde af stråfoder skal øges så 
 meget.
 
 >>Når de ikke går på græs, tilstræber vi, at de altid har halm at gumle på.
 > 
 >    Åh jo - men æder dyret pludslig en balle halm om dagen så er
 > fanden også løs i Laxegade..... 
 
 Ja - mindre kan også gøre det. Der er jo ikke tale om total 
 beskæftigelsesterapi ;)
 
 Men omvendt ser det ud til - som tråden oprindeligt gik i retning af - 
 at de ikke går og keder sig i de græsfri perioder.
 
 > Fede blir de godt nok ikke - men de blir vommede så det er helt uhyggeligt....
 
 Ja, men mon ikke også det varierer en del...
 
 
 -dennis
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Trine Stubbe Teglbjæ~ (10-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~ | 
  Dato :  10-09-02 16:37 |  
  |   
            On Tue, 10 Sep 2002 13:54:24 +0200, Dennis Thrysøe
 <dennis@geysirheste.dk> wrote:
 
 
 >> Hvis man vil supplere dem med stråfoder i
 >> store mængder bør man vælge hø og fodre i forhold til det.....
 >
 >Ja, det er rigtigt nok. Men jeg mente det brugt som beskæftigelse for 
 >hestene. De *lever* af græs. Man det ville ikke gå, at lade dem græsse 
 >døgnet rundt.
 
    Heh - der skal en hel balle - skriver _en hel balle_ af de små
 til for at holde "min" hest beskæftiget ud over de 5 timer han er på
 fold dagligt. Jeg er helt sikker på at han ville have bedre af at gå
 på græs =) Men bort set fra det store forbrug har han ikke nogen
 stalduvaner! Det er jo noget :)
 
 >Ja - mindre kan også gøre det. Der er jo ikke tale om total 
 >beskæftigelsesterapi ;)
 >
 >Men omvendt ser det ud til - som tråden oprindeligt gik i retning af - 
 >at de ikke går og keder sig i de græsfri perioder.
 
    Så må man vist til at være kreativ - fodbolde - andre heste
 osv :)
 
 >> Fede blir de godt nok ikke - men de blir vommede så det er helt uhyggeligt....
 >
 >Ja, men mon ikke også det varierer en del...
 
    Jo - nogen heste kan ikke tåle at se et halmstrå før de blir
 vommede ;)
 
 
 /Trine.
 What We Do in Life Echoes in Eternity.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Nina Svanholm (10-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Nina Svanholm | 
  Dato :  10-09-02 19:30 |  
  |   
            > Heh - der skal en hel balle - skriver _en hel balle_ af de små
 > til for at holde "min" hest beskæftiget ud over de 5 timer han er på
 > fold dagligt.
 
 Du godeste!!! er din hest kun på fold 5 timer om dagen?!?!?! Det er sgu
 synd!!! Jeg kan godt forstå at han skal have mere end en balle halm for at
 få bugt med kedsomheden, de er altså lavet for at æde og gå mens de æder de
 kære heste!
 
 Venlig hilsen Nina Svanholm.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Trine Stubbe Teglbjæ~ (11-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~ | 
  Dato :  11-09-02 05:42 |  
  |   
            On Tue, 10 Sep 2002 20:30:06 +0200, "Nina Svanholm"
 <hammer@telefona.dk> wrote:
 
 >> Heh - der skal en hel balle - skriver _en hel balle_ af de små
 >> til for at holde "min" hest beskæftiget ud over de 5 timer han er på
 >> fold dagligt.
 >
 >Du godeste!!! er din hest kun på fold 5 timer om dagen?!?!?! Det er sgu
 >synd!!! Jeg kan godt forstå at han skal have mere end en balle halm for at
 >få bugt med kedsomheden, de er altså lavet for at æde og gå mens de æder de
 >kære heste!
 
    Jeg har skrevet det flere gange - men gentager lige for
 retfærdighedens skyld - hesten er rideskolehest og har indtil for
 godt en uges tid siden gået på fold i omkring 16 timer ud af døgnets
 24. Hvis hesten var min havde han helt sikkert både andre foldrutiner
 og andre fodervaner - men da jeg ikke har pengene til at købe ham
 eller en anden så må jeg bide alle mine gode ideer i mig og leve med
 at have halvpart på en rideskolehest =)
 
 /Trine.
 What We Do in Life Echoes in Eternity.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Nina Svanholm (11-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Nina Svanholm | 
  Dato :  11-09-02 06:53 |  
  |   
            > Jeg har skrevet det flere gange - men gentager lige for
 > retfærdighedens skyld - hesten er rideskolehest og har indtil for
 > godt en uges tid siden gået på fold i omkring 16 timer ud af døgnets
 > 24. Hvis hesten var min havde han helt sikkert både andre foldrutiner
 > og andre fodervaner - men da jeg ikke har pengene til at købe ham
 > eller en anden så må jeg bide alle mine gode ideer i mig og leve med
 > at have halvpart på en rideskolehest =)
 >
 > /Trine.
 > What We Do in Life Echoes in Eternity.
 
 Nå ja, jeg havde lige glemt at det ikke er din egen-sorry.
 Men jeg synes nu alligevel at det er synd for de heste der står i stalden
 det meste af døgnet-han er jo ikke den eneste der har en sådan tilværelse.
 Stort set alle stald unoder og andre mærkelige vaner er jo opstået på grund
 af os mennesker-netop fordi at hestene ikke for lov til at leve og være
 hest!
 
 Venlig hilsen Nina Svanholm.
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Trine Stubbe Teglbjæ~ (11-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~ | 
  Dato :  11-09-02 19:29 |  
  |   
            On Wed, 11 Sep 2002 07:53:04 +0200, "Nina Svanholm"
 <hammer@telefona.dk> wrote:
 
 
 >Nå ja, jeg havde lige glemt at det ikke er din egen-sorry.
 
    Det er bare i orden :)
 
 >Men jeg synes nu alligevel at det er synd for de heste der står i stalden
 >det meste af døgnet-han er jo ikke den eneste der har en sådan tilværelse.
 
    Nej, desværre - hvis han var min ville jeg helt sikkert osse
 holde ham på en anden måde - det vil sige med langt mere udeliv og med
 andet foder - fremforalt andet stråfoder. Han er omkring 153 høj - og
 alligevel er han 208 i gjordmål.... og vi taler om en DV'er! Han er
 såååå vommet men det tror jo pokker når han æder omkring en balle halm
 om dagen - som han først dænger til med vand inden han æder det.
 
 >Stort set alle stald unoder og andre mærkelige vaner er jo opstået på grund
 >af os mennesker-netop fordi at hestene ikke for lov til at leve og være
 >hest!
 
    Tjaeh - medmindre ovennævnte ting kan kaldes en uvane - så har
 han ikke nogen stalduvaner og det er jeg trods alt glad for. Han er
 gode venner med naboen og han virker i hvert fald her først på sæsonen
 ret glad for mig når jeg kommer - trods alt =)
 
 
 /Trine.
 What We Do in Life Echoes in Eternity.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Dennis Thrysøe (12-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis Thrysøe | 
  Dato :  12-09-02 07:15 |  
  |   
            Trine Stubbe Teglbjærg wrote:
 >>Men omvendt ser det ud til - som tråden oprindeligt gik i retning af - 
 >>at de ikke går og keder sig i de græsfri perioder.
 > 
 > 
 >    Så må man vist til at være kreativ - fodbolde - andre heste
 > osv :)
 
 Andre heste er - i mit univers - en forudsætning.
 
 
 -dennis
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Trine Stubbe Teglbjæ~ (12-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~ | 
  Dato :  12-09-02 18:30 |  
  |   
            On Thu, 12 Sep 2002 08:14:42 +0200, Dennis Thrysøe
 <dennis@geysirheste.dk> wrote:
 
 
 >>    Så må man vist til at være kreativ - fodbolde - andre heste
 >> osv :)
 >
 >Andre heste er - i mit univers - en forudsætning.
 
    Tjoeh - men man kunne jo have sin hest stående alene af
 forskellige grunde. Eller hesten kunne jo have det skidt med at have
 andre desciderede foldkammerater - eller den kunne stå alene på fold -
 men med udsigt til andre heste i nabofolden af flere forskellige
 grunde ... =)
 
 
 /Trine.
 What We Do in Life Echoes in Eternity.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Lene (09-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lene | 
  Dato :  09-09-02 19:15 |  
  |   
            Hej Jenny,
 hvorfor går de ikke på græs hele tiden ?
 Mit bedste bud på deres jord-æderi, er faktisk kedsomhed / stress!
 Kedsomhed, fordi det bare er kedeligt for en hest at trampe rundt uden noget
 at tage sig til - - Stress, fordi heste nu engang er skabt til at æde næsten
 hele tiden, og nogle heste ( specielt fuldblod ) bliver så frustrerede af
 ikke at kunne udfolde deres naturlige drift til at æde - æde - æde, at de
 giver sig til at æde uspiseligt foder, fx jord, træ, affald, hestelort, lort
 i det hele taget.
 Hvad med at smide en god tot hø ind på jordfolden ? Eller noget wrap ?
 Prøv lige - jeg tror de heste straks vil holde op med at gnaske jord.
 
 Ang. vitaminer / mineraler :
 Problemet med heste i dagens Danmark, er meget sjældent at de får for lidt
 vit/min, men at de får alt alt for meget af noget ( som ophober sig i
 kroppen ) og alt alt for lidt af noget andet ( fordi en overdosis på et
 punkt kan forhindre optagelsen af noget andet ).
 Når det er sagt, så skal det også siges at vit/min i pilleform, meget ofte
 IKKE indeholder de mængder som der er skrevet på følgesedlen, da visse
 vit/min forsvinder ( fordamper om du vil ) ved kontakt med ilt. For at
 imødegå dette svind, så er det almindeligt brugt fra firmaernes side at
 overdosere indholdet. Resultatet er at hestene får alt for meget når
 leverancen er ny og alt for lidt når sækken er ved at være tom.
 Derfor bruger jeg selv en flydende vit/min -blanding - så er jeg nemlig HELT
 SIKKER på med hvad og hvor meget  mine heste er dækket ind.
 
 Giv lige en opdate på hvordan det går med dem *s*
 
 Mvh. Lene
 
 Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 <3d7cbb50$0$192$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 >Hej Lene.
 >Ja de har en saltsten.
 >De er på græs 4-5 om dagen ellers går de på
 >jordfold.
 >De får valset havre + vitaminer og minraler.
 >Vi rider 4-5 gange om ugen, i skoven.
 >Ja de sveder, men ikke meget.
 >Mvh. Jenny
 >
 >
 >
 >
 >"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse
 >news:3d7ca7ad$0$27645$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >> Hej Jenny,
 >> har hestene adgang til en saltsten?
 >> Er det en ren jordfold de går på?
 >> Hvad består deres fodring i øvrigt af?
 >> Hvor meget motion får de?
 >> Sveder de meget ved arbejde?
 >>
 >> Mvh. Lene
 >>
 >> Jenny Larsen skrev i meddelelsen
 >> <3d776254$0$164$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 >> >Hej.
 >> >Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 >> >hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 >> >Jenny.
 >> >
 >> >
 >>
 >>
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Charlotte Andersen (11-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Charlotte Andersen | 
  Dato :  11-09-02 11:19 |  
  |   
            
 "Jenny Larsen" <jenl@tdcadsl.dk> wrote in message
 news:3d776254$0$164$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Hej.
 > Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 > hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 > Jenny.
 
 Hej Jenny.
 
 Køb en saltsten og hæng op i boxen - hvis altså hesten står i sådanne en.
 Der hvor jeg har hest, har der været episoder hvor de heste som kun har
 travlt med at æde, glemmer at drikke - det resultere i, at de får
 forstoppelse. Det har hjulpet efter folk har sat saltsten op. Hesten styrer
 selv om den har behov for salt og så får den også drukket.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           E.J (11-09-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : E.J | 
  Dato :  11-09-02 12:52 |  
  |   
            Jeg tror det kan være fordi at deres tunge klør??
 De kan gå fra græsset op og slikke på jorden, så måske kan det være det,
 ellers tror jeg det er en dårlig vane.
 Jenny.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 "Charlotte Andersen" <ca@azlan.dk> skrev i en meddelelse
 news:3d7f187a$0$10683$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
 >
 > "Jenny Larsen" <jenl@tdcadsl.dk> wrote in message
 > news:3d776254$0$164$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > > Hej.
 > > Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 > > hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 > > Jenny.
 >
 > Hej Jenny.
 >
 > Køb en saltsten og hæng op i boxen - hvis altså hesten står i sådanne en.
 > Der hvor jeg har hest, har der været episoder hvor de heste som kun har
 > travlt med at æde, glemmer at drikke - det resultere i, at de får
 > forstoppelse. Det har hjulpet efter folk har sat saltsten op. Hesten
 styrer
 > selv om den har behov for salt og så får den også drukket.
 >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           JydenFraJylland (21-02-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : JydenFraJylland | 
  Dato :  21-02-03 11:21 |  
  |  
 
            "Jenny Larsen" skrev d. 05-09-02 14:56 dette indlæg :
 > Hej.
 > Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 > hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 > Jenny.
 Jeg vil mene at det er en dårlig vane hestene har fået.
 Passede engang en pony der slikkede på alt, -træ, jord mm.
  Som en tidligere har skrevet, -så smitter det.. de to andre dyr der
 stod der (en hest og en pony) udviklede ligeså stille den samme vane. Så
 står man der med 3 slikkesyge dyr..
 -- 
 Leveret af:
 http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jynis (21-02-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jynis | 
  Dato :  21-02-03 20:44 |  
  |   
            
"JydenFraJylland" <JydenFraJylland.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
 news:3e55fe03$0$142$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > "Jenny Larsen" skrev d. 05-09-02 14:56 dette indlæg :
 > > Hej.
 > > Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 > > hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 > > Jenny.
 >
 > Jeg vil mene at det er en dårlig vane hestene har fået.
 > Passede engang en pony der slikkede på alt, -træ, jord mm.
 >  Som en tidligere har skrevet, -så smitter det.. de to andre dyr der
 > stod der (en hest og en pony) udviklede ligeså stille den samme vane. Så
 > står man der med 3 slikkesyge dyr..
 >
 > --
 > Leveret af:
 >  http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
 Jeg vil mene at en hest der slikker på alt kan ske at mangle mineraler.
 Mvh .
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Musen (23-02-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Musen | 
  Dato :  23-02-03 21:10 |  
  |   
            klip
 > Jeg vil mene at en hest der slikker på alt kan ske at mangle mineraler.
 > Mvh .
 
 Ja det vil jeg nu også mene. Har selv oplevet min hoppe lige pludselig
 begynde at gnave i jorden, og da hun fik en bajle med mineralhalløj holdt
 hun op efter en uges tid....
 
 /Musen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            fudge (27-02-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : fudge | 
  Dato :  27-02-03 20:44 |  
  |   
            > > "Jenny Larsen" skrev d. 05-09-02 14:56 dette indlæg :
 > > > Hej.
 > > > Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 > > > hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 > > > Jenny.
 > >
 Jeg mener også det er tegn på at den mangler mineraler. Vi har haft mange
 ude ved os, som har spist jord. Det er jo ikke så smart, da de kan få kolik
 af det. Så mit råd er, giv din hest flere mineraler. En saltsten er en god
 ting.
 
 Hilsen Susanne
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             taina (27-02-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : taina | 
  Dato :  27-02-03 21:12 |  
  |   
            
 "fudge" <fudge@oncable.dk> skrev i en meddelelse
 
 klip
 
 Så mit råd er, giv din hest flere mineraler. En saltsten er en god
 > ting.
 >
 
 klip
 
 øhhh - lige et lille spørgsmål ang. saltsten. Man kan få dem som rent salt
 og som mineralsten. Jeg køber altid mineralstenene, men hvis nu hesten bare
 har brug for salt, slikker de vel på stenen - og får for mange mineraler?
 Eller omvendt - hvis hesten har brug for mineraler, vil den vel også slikke
 saltstenen, fordi det "lugter lidt af det samme"?
 
 mvh. tina
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Anet (27-02-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anet | 
  Dato :  27-02-03 23:26 |  
  |   
            
 > øhhh - lige et lille spørgsmål ang. saltsten. Man kan få dem som rent salt
 > og som mineralsten. Jeg køber altid mineralstenene, men hvis nu hesten bare
 > har brug for salt, slikker de vel på stenen - og får for mange mineraler?
 > Eller omvendt - hvis hesten har brug for mineraler, vil den vel også slikke
 > saltstenen, fordi det "lugter lidt af det samme"?
 >
 (klip)
 
 Du kan få en ren saltsten, salt og mineraler og så kan du få også salt med hvidløg. Til udendørs brug kan man få en balje som passer
 ned i et bildæk så hestene ikke så let kan vælte den rundt. Eller du kan købe dem firkantede og så kan må få en holder som sættes på
 en væg eller stolpe.
 
 
 --
 
 ~Hilsen
           Annette~
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Trond Øyvind Hermans~ (28-02-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trond Øyvind Hermans~ | 
  Dato :  28-02-03 00:14 |  
  |  
 
            "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message
 news:3e5e906c$0$42641$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 [klip]
 > Du kan få en ren saltsten, salt og mineraler og så kan du få også salt med
 hvidløg.
 Jeg har været til et foredrag om fodring af heste, hvor vi fik at vide, at
 man - mht. salt - bare kan smide en spsk. salt ned i fodret. Det kan hestene
 mægtigt godt lide. Men med en saltsten er de selvfølgelig beskæftiget i et
 stykke tid.
 [klip]
 > Eller du kan købe dem firkantede og så kan må få en holder som sættes på
 > en væg eller stolpe.
 Så skal man bare passe på, at de sidder tilpas lavt, så hesten(e) ikke
 bruger holderen som kløpind - så sidder den nemlig ikke særligt længe.   
mvh
 Trond Øyvind Hermansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Heidi Falch (28-02-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Heidi Falch | 
  Dato :  28-02-03 07:55 |  
  |  
 
            Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev:
 <snip>
 >Så skal man bare passe på, at de
 >sidder tilpas lavt, så hesten(e) ikke
 >bruger holderen som kløpind - så
 >sidder den nemlig ikke særligt længe.   
Taler du af erfaring? ;op~
 -- 
 Knus,
 Trolden
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Trond Øyvind Hermans~ (28-02-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trond Øyvind Hermans~ | 
  Dato :  28-02-03 10:05 |  
  |  
 
            "Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> wrote in message
 news:10464153850.419477315387116@dtext.news.tele.dk...
 > Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev:
 >
 > <snip>
 >
 > >Så skal man bare passe på, at de
 > >sidder tilpas lavt, så hesten(e) ikke
 > >bruger holderen som kløpind - så
 > >sidder den nemlig ikke særligt længe.   
>
 > Taler du af erfaring? ;op~
 Ja. Vi havde her i sommer en holder der sad midt på et træ. Lige i
 "røvhøjde". Efter et stykke tid var alle skruer på nær een knækket. Så var
 det, at jeg skruede den på et godt stykke længere nede på stammen og der har
 ikke været problemer siden. Ja, måske man kunne få det, hvis man havde en
 fallabela...
 mvh
 Trond Øyvind Hermansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Anet (28-02-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anet | 
  Dato :  28-02-03 09:46 |  
  |   
            >
 > Jeg har været til et foredrag om fodring af heste, hvor vi fik at vide, at
 > man - mht. salt - bare kan smide en spsk. salt ned i fodret. Det kan hestene
 > mægtigt godt lide. Men med en saltsten er de selvfølgelig beskæftiget i et
 > stykke tid.
 >
 > [klip]
 >
 Ja, men hvis man sætter en saltsten op så tager hesten selv det som den har brug for. Jeg blev for nogle år siden også anbefalet at
 give min hund salt i hans mad. Jeg gav endda lidt under den anbefalede dosis og pludselig begyndte hunden at tisse på gulvet....det
 har han aldrig gjort før. Det gentog sig flere dage i træk...så kom jeg i tanke om saltet og stoppede straks og så var hunden ok
 igen. Det kan godt være lidt farligt bare at dosere....
 
 
 --
 
 ~Hilsen
           Annette~
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Liz B. (02-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Liz B. | 
  Dato :  02-03-03 10:40 |  
  |   
            
 "Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
 news:3e5e9a75$0$143$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Jeg har været til et foredrag om fodring af heste, hvor vi fik at vide, at
 > man - mht. salt - bare kan smide en spsk. salt ned i fodret.
 
 Jeps, min får ganske alm. husholdningssalt hver dag, ca. 1 spsk blandet med
 fodret.  Jeg begyndte med salt sidst sommer fordi jeg synes ikke de drak
 vand nok.  Og slikstenen var de ikke særlig interesseret i.  Det hjalp så
 jeg fortsætter med det.  Nu er jeg lidt spændt på om de begynder at slik
 jord igen, det var noget af et problem forrig år.
 
 Hilsener  Liz
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jynis (21-02-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jynis | 
  Dato :  21-02-03 20:47 |  
  |   
            
"JydenFraJylland" <JydenFraJylland.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
 news:3e55fe03$0$142$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > "Jenny Larsen" skrev d. 05-09-02 14:56 dette indlæg :
 > > Hej.
 > > Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
 > > hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
 > > Jenny.
 >
 > Jeg vil mene at det er en dårlig vane hestene har fået.
 > Passede engang en pony der slikkede på alt, -træ, jord mm.
 >  Som en tidligere har skrevet, -så smitter det.. de to andre dyr der
 > stod der (en hest og en pony) udviklede ligeså stille den samme vane. Så
 > står man der med 3 slikkesyge dyr..
 >
 > --
 > Leveret af:
 >  http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
 Undskyld . jeg glemte at skrive mit navn under før.
 --
 Jytte Petersen.
 http://hegnoggrovvare.dk
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |