50 små fisk i 63 L ????
Fra : Thomas

Dato : 05-09-02 14:35

Jeg har lige snakket med den lokale dyreforretning som mente jeg kunne have
omkring 50 små fisk alt i alt (platy + neon + zebra) hvis jeg bare sørgede
for at holde det rent.
Det klart at det kunne være skægt med så mange fisk (aktivitet), men det
lyder rimeligt voldsomt ??? Hvad siger I ?

Mvh. Thomas

Fra : Hr. Petersen

Dato : 05-09-02 14:47

Det er nok bedre at dividere det med 2...

Du får masser af affaldsstoffer jo flere fisk, så det bliver flere ture med
spandene hvis du vil ha´flere fisk i.

Mange fisk er mere spændende hvis du kun har nogle stykker.

Køb 5-6 neonfisk istedet for 20 - ellers går de overalt i akvariet.

Platyerne skal der nok komme flere af helt automatisk. Brug hellere penge på
nogle gode planter. Og godt lys.

Fra : Morten Gulev

Dato : 05-09-02 16:33

"Thomas" <asdsa@adsd.dk> wrote in message
> [...]
> Det klart at det kunne være skægt med så mange fisk (aktivitet), men det
> lyder rimeligt voldsomt ??? Hvad siger I ?

En ældgammel tommelfingerregel (ved ikke om den stadig passer) siger at man
kan have en cm. fisk per liter vand. Så udfra den regel kan det godt lade
sig gøre, men det vil virke unaturligt. Mit råd er at lade være; det kommer
til at se rodet ud. Prøv bare at kigge i akvarierne hos din lokale
dyrehandler - de bugner af fisk, men det ser da ikke så spændende ud.

Fra : Plesner

Dato : 05-09-02 19:00

> En ældgammel tommelfingerregel (ved ikke om den stadig passer) siger
> at man kan have en cm. fisk per liter vand. Så udfra den regel kan
> det godt lade sig gøre,

Nu er der ikke en enste af de arter, der kun er 1,26 cm lang, så den går
vist ikke. I øvrigt er der heller ikke 63 liter vand i sådan et akvarium.
De 63 liter er udregnet efter udvendige mål og desuden optager bundlag,
planter og andet i akvariet plads, så litertallet bliver en del mindre.

> men det vil virke unaturligt. Mit råd er at
> lade være; det kommer til at se rodet ud.

Og fiskene kommer til at lide under det.

> Prøv bare at kigge i
> akvarierne hos din lokale dyrehandler - de bugner af fisk, men det ser
> da ikke så spændende ud.

Der går de jo heller ike i prydakvarier, vel ? Det er bare et spørgsmål
om opbevaring til de kan blive langet over disken.

Sidst men ikke mindst ville jeg ikke anbefale neonfisk sammen med de to
andre arter. Neonfisk foretrækker blødt vand, De andre har det fint i det
postevand, vi har herhjemme.

Plesner

Fra : Nette

Dato : 06-09-02 10:38

> "Thomas" wrote
> have

Hej Thomas.

Jeg vil sige at den mand/kvinde ikke har en dyt forstand på fisk
Jeg har et 54 ltrs. og jeg har bittert erfaret, at når jeg får over 20 fisk
i det, så dør de en efter en indtil mandtallet er på 20 igen. ( Zebraer,
neon, plattyer, black mollyer osv)...
Nogle vil endda mene, at 20 fisk til 54 ltr. er for meget.
Så hvordan den forhandler vil proppe 30 fisk mere ned på de 9 ltr. du har
mere, tjaa....det er mig en gåde.
De ville gå lidt ligesom burhøns.....

Nette

Fra : Simon...

Dato : 06-09-02 11:32

> En ældgammel tommelfingerregel (ved ikke om den stadig passer) siger at
man
> kan have en cm. fisk per liter vand.

siger den ikke 1 cm fisk pr. 10L ? sådan foregår det i hvert fald
udendørs.

anyways, hvis du vil have 50 fisk i dit 63L akvarie skal du altså have en
kraftig spandpumpe, en lille indvendig er ikke nok, dvs du kan godt have den
men så snakker vi ret tit vandskift, ellers kommer der for mange affalds
stoffer. og helt ærligt virker sådan en stor pumpe lidt for voldsom til
sådan et lille akvairie, tænk på strømmen den ville lave - dine fisk ville
tro de var i tivoli.... :/

held og lykke med akvariet

mvh.Simon
- der må have ~25cm fisk i sit akvarie (har dog nok omrking en meters penge
:)
- og ~18 meter fisk udendørs (har dog kun 8 store guldfisk og en 30cm koi)
:))

Fra : Arild Madsen

Dato : 07-09-02 00:47

Morten Gulev wrote:
> [...]
> til at se rodet ud. Prøv bare at kigge i akvarierne hos din lokale
> dyrehandler - de bugner af fisk, men det ser da ikke så spændende ud.

Jeg har hørt den gamle tommelfingerregelen mange ganger og liker den
ikke av flere årsaker, for å ta et eksempel så trenger altså 12 fisker
på 4 cm 48 liter, dette skal da gi fiskene nok plass og passe belastning
på filteret. Det skulle da være det samme som om jeg kun hadde 6 fisker
på 8 cm. Problemet er at nå er ikke fiskene bare dobelt så lange men
også dobelt så breie og dobbelt så høye altså 8 ganger så store så det
hjelper lite at antallet er halvert, det er fortsatt 4 ganger så mye
fisk som før, og større fisker krever mere mat. Er filteret fortsatt
tilstrekkelig? Har de nok plass?
Men 50 fisk på 63 liter, greit hvis det er yngel.

Arild Madsen

Fra : KatjaStrofen

Dato : 05-09-02 20:51

Thomas <asdsa@adsd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:al7mii$2j65$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Det klart at det kunne være skægt med så mange fisk (aktivitet), men det
> lyder rimeligt voldsomt ??? Hvad siger I ?

Damn!

Jeg ville nok vælge at skifte fiskepusher - allerede inden jeg var begyndt
at handle der! - kan dog godt se problemet hvis der ikke er nogle
alternativer i nærheden!

50 fisk er da utopi at have i et 63 liters - medmindre 40 af dem er nyfødte
unger!

Start ud i det små... når du køber fisk! - du kan altid købe flere fisk!
Kig især på de ungefødende arter.. de er lette at holde og føder unger
[hvilket er en stor dag.. for en ny akvarist]

Investerer du i 50 fisk.. - vil jeg næsten garanterer.. et dødsfald på
minimum 30 % - indenfor en uge i det akvarie! *er stadig rystet over en
dyrehandler siger sådanne ting*

Men hva.. - der kan jo ogås bo 10 mennesker i en 2 værelses lejlighed.. men
hvor optimalt er det lige det er! :)

Held og lykke med opstarten

katja

som godt kan forstå hvis du er en forvirret nystartet akvarist

Fra : Simon...

Dato : 06-09-02 11:35

> Kig især på de ungefødende arter.. de er lette at holde og føder unger
> [hvilket er en stor dag.. for en ny akvarist]

jeg sidder stadig og glor i timer på dem når der kommer nye, og jeg har haft
akvrie i 15+ år :)
- det er det absolutte højdepunkt for mig.. :))

> Investerer du i 50 fisk.. - vil jeg næsten garanterer.. et dødsfald på
> minimum 30 % - indenfor en uge i det akvarie! *er stadig rystet over en
> dyrehandler siger sådanne ting*

ja det er fandme dårligt, hvem er dyrehandleren ?? han skal da ikke støttes
mere hvis han behandler nye sådan.
hvis du bor på sjælland (KBh) kan jeg anbefale Neonfisken på
frederikssundsvej eller flyvefisken inde ved søerne.

Fra : Nette

Dato : 06-09-02 13:29

"Simon..." wrote>

> jeg sidder stadig og glor i timer på dem når der kommer nye, og jeg har
haft
> akvrie i 15+ år :)
> - det er det absolutte højdepunkt for mig.. :))

Og mine er af en eller anden grund holdt op med at have sex, ser det
desværre ud til...Måske de har haft et skænderi, og han er lagt på is???

> ja det er fandme dårligt, hvem er dyrehandleren ?? han skal da ikke
støttes
> mere hvis han behandler nye sådan.

Ja, det vil jeg da faktisk også gerne advares imod

Nette

Fra : Rovpige

Dato : 06-09-02 20:15

Det ville da være rart at kende navnet på den dyremishandler der har
anbefalet det.

Zoocity er et godt sted at handle fisk. Neonfisken ligeså ....

Jeg har en stor udvendig pumpe (ehiem 2026), 250 L akvarie og jeg har ikke
50 fisk i det.

Fra : Christian H

Dato : 06-09-02 21:59

"Rovpige" <ekh@hl-center.dk> wrote in message
> Det ville da være rart at kende navnet på den dyremishandler der har
> anbefalet det.
>
> Zoocity er et godt sted at handle fisk. Neonfisken ligeså ....

Hmm!
Jeg fik elendig betjening derude, så for mig hedder biksen nu ZooShitty!
Kan ikke huske navnet på sælgeren, hvis salgsargument konstant var "det kan
jeg garantere dig".

mvh
Christian H

Fra : Thomas

Dato : 07-09-02 18:59

Tak for alle rådene.
Rart med den bredde enighed....og dermed en klar guideline for hvordan man
skal forholde sig til spørgsmålet...synderen hedder Aqua Fauna og ligger i
Valby. En af mine venner har ligeledes erfaring med dårlige råd fra selv
samme sted, så det virker umiddelbart ikke som den mest optimale butik for
en ny akvarist.

Thomas

Fra : ts

Dato : 06-09-02 20:40

Man kan sagtens have 50 fisk i et 63L akvarie såfremt der er et
velfungerende biologisk filter, og et overløb i akvariet der konstant fjerne
det "gamle" vand og tilføjer nyt frisk vand. Da dette nok ikke er tilfældet,
tror jeg ikke du skal sætte ret meget mere end 20 - 25 tetra eller fisk i
den strl. i dit akva, hvis du vil se det samme antal levende fisk dagen
efter.

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : KatjaStrofen

Dato : 06-09-02 20:55

ts <NOSPAMblabla@stall.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:alb0at$f29$1@sunsite.dk...
> [...]
> tror jeg ikke du skal sætte ret meget mere end 20 - 25 tetra eller fisk i
> den strl. i dit akva, hvis du vil se det samme antal levende fisk dagen

Jeps og lyskurve - så der ikke sker sammenstød *GG*

katja!

Og tjaeh.. jeg mener nok.. der er mere egnede fisk end tetra - jeg ville
ikke som nybegynder kunne holde 25 tetraer i et 63 liters! - men jeg har så
også sindsyg dårlig erfaring med tetraer!
men tjaeh.. prøv dig frem! :)