MS Windows
briani 27239
Dual boot med Xp & 98
Fra : Michael Larsen

Dato : 05-09-02 14:42

Hej gruppe

Jeg har installeret XP home edition på mit c-drev og vil gerne have
installeret Win 98 på mit d-drev, da nogle spil fungerer bedst herunder.
Er dette muligt? og hvordan?

Jeg har hørt noget med, at man skal installere OS'erne i en bestemt
rækkefølge - men er det nødvendigt ?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-09-02 18:50

Thu, 5 Sep 2002 15:41:31 +0200, skrev "Michael Larsen"
<ma33@post1.novehs.dk>:

>Jeg har hørt noget med, at man skal installere OS'erne i en bestemt
>rækkefølge - men er det nødvendigt ?

Win 98 skal instaleres først, da det er XP, der laver dualboot.

Det kan lade sig gøre, at gøre det omvendt, men det er bøvlet og
besværligt, især hvis du kører med ntfs i XP.

Fra : A.Nonym

Dato : 06-09-02 21:46

Bøvlet og bøvlet.... Så slemt er det da heller ikke.
1. Installer 98 på din primære partition.
2. Kør herefter installationen til XP/Win2000 fra Win98.
3. Husk at vinge af, at du selv vil vælge installationspartition.
4. Når installationen kører kan du vælge om du vil konverterer din partition
til dit nye OS til NTFS. Dette kan undlades, da det kan konverteres senere
ved hjælp af kommandoen convert (læs mere i hjælpefilen til Win2000/XP) .
5. Afslut installation af dit nye OS, og du har nu din dualboot.

Med venlig hilsen

Diskdoctor

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-09-02 22:07

Fri, 6 Sep 2002 22:45:41 +0200, skrev "A.Nonym"
<allmog@oncable.dk>:

>Bøvlet og bøvlet.... Så slemt er det da heller ikke.

Det er jo ikke nok den løsning, der ønskes, der ønskes at
bibeholde den eksisterende XP og det er bøvlet og som nævnt især,
hvis man kører med ntfs.

Det er også bøvlet at læse topciterede svar, vær rar at nøjs med
at citere det mest nødvendige og svar under det citerede.
Kig gerne på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html> - tak.

Fra : Jens Petersen

Dato : 07-09-02 11:21

On Fri, 06 Sep 2002 23:07:07 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Det er også bøvlet at læse topciterede svar, vær rar at nøjs med

Du topciterer da selv

--
Jens
Golf Tip: Don't pick up a lost ball before it stops rolling.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-09-02 17:39

Sat, 07 Sep 2002 12:20:48 +0200, skrev Jens Petersen <jp@c.dk>:

>Du topciterer da selv

Bah.....!

Du skal ikke se på, hvad jeg skriver, men hvad jeg mener.

Fra : Hans Peter Folkmar

Dato : 08-09-02 19:27

Jeg synes at svaret på et relevant spørgsmål forsvandt i mundhuggeri
omkring formalia.
Altså: er det muligt at installere win98 efter XP og stadig bevare dual
boot?
(jeg har sikkert begået 117 formelle fejl i mit indlægs form , undskyld mig)

Hans Peter Folkmar
hpfolkmar@stofanet.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-09-02 19:45

Sun, 8 Sep 2002 20:27:28 +0200, skrev "Hans Peter Folkmar"
<hpfolkmar@stofanet.dk>:

>Altså: er det muligt at installere win98 efter XP og stadig bevare dual
>boot?

Du har vel ikke dualboot nu?

Svaret burde fremgå af Message-ID:

For at kunne give et mere fyldstgørende svar er du nødt til at
svare på

1. Kører du med ntfs på dit c-drev?
2. Skal de installeres på samme fysiske harddisk eller har du
mulighed for at gøre det på to forskellige?

Under alle omstændigheder vil det være lettest, hvis du vil
starte forfra og installere Win 98 først.

PS.
Når du svarer på et indlæg vær rar, at citere efter netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
Se også min signatur.

Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -
tak.

Fra : Hans Peter Folkmar

Dato : 10-09-02 11:38

> [...]
> mulighed for at gøre det på to forskellige?
>
> Under alle omstændigheder vil det være lettest, hvis du vil
> starte forfra og installere Win 98 først.

Jeg har i en periode haft både 98se og xp pro altså valgt ved opstarten
hvilket system der skulle starte, dette af hensyn til program der ikke kan
køre under xp. Jeg har to hd'er der begge er delt i to, 98 på den ene, xp på
den anden(hvor der også ligger en del 98 programmer). Der skete så dette at
98 ikke kunne starte , der kom en fejlmeddelelse om at drev c ( med 98) ikke
indeholdt en gyldig FAT eller FAT 32 partition. Jeg kan imidlertid stadig
fra xp gå ind i 98 partitionerne og ved højreklik-egenskaber få besked om at
det er FAT 32..
Ved tryk på F8 under opstarten kommer der fejlmeddelelser om manglende filer
bl a himem.sys, filer som jeg gennem xp kan gå ind og se ligger i
windowsmappen??
XP kører NTFS filsystemet.
Jeg er ked af at slette min 98 da det vil kræve geninstallation af et
lægeprogram der er noget besværligt. Og meget ked af at gøre det hvis xp så
også skal geninstalleres.

Hans Peter Folkmar
hpfolkmar@stofanet.dk

Fra : Michael Larsen

Dato : 10-09-02 13:32

> Du har vel ikke dualboot nu?
Nej, har ikke dual boot pt

> Svaret burde fremgå af Message-ID:
>
> For at kunne give et mere fyldstgørende svar er du nødt til at
> svare på
>
> 1. Kører du med ntfs på dit c-drev?
Jeps, C-drevet, hvor jeg har XP, kører med NFTS

> 2. Skal de installeres på samme fysiske harddisk eller har du
> mulighed for at gøre det på to forskellige?
Jeg har rig mulighed for at gøre det på forskellige drev

> Under alle omstændigheder vil det være lettest, hvis du vil
> starte forfra og installere Win 98 først.
Har jeg desværre ikke mulighed for....

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-09-02 15:33

Tue, 10 Sep 2002 14:32:08 +0200, skrev "Michael Larsen"
<ma33@post1.novehs.dk>:

>Jeps, C-drevet, hvor jeg har XP, kører med NFTS

Så glem det vil jeg sige, Win 98 skal have sine systemfiler på
C:\ og forstår ikke ntfs.

Det kan med meget besvær lade sig gøre, jeg har ikke lige
opskriften på det, men prøv at søg på google.com f.eks.

>Jeg har rig mulighed for at gøre det på forskellige drev

Du kan, ikke afprøvet selv, med Partition Magic bootdiskette lave
forskellige aktive partioner, når du så booter op, skal du starte
op med dene diskette og vælge aktiv partition.

Pil disken ud af systemet (tag kabel ud) og installer Win 98 på
en anden fysisk harddisk og sæt så XP disken i igen og leg med
ovennævnte med aktive partitoner.

Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 21:56

A.Nonym skrev:

> Bøvlet og bøvlet.... Så slemt er det da heller ikke.
> 1. Installer 98 på din primære partition.
> 2. Kør herefter installationen til XP/Win2000 fra Win98.

Læs hans indlæg igen. :)
Han har allerede installeret WinXP og ønsker at installere Win98
efterfølgende. Der kommer der ikke nogen bootmenu ud af.

Madsen.