MS Windows
briani 27239
Installering af XP
Fra : Vidal

Dato : 05-09-02 14:07

Langt om længe har jeg besluttet mig til at prøve
at installere XP.

Jeg har to HD'er i mit system en på 40 Gb, som er
partitioneret i 4 og en på 6.1 Gb, som jeg har lavet en
backup af Cs Win98 på, så jeg har den at falde tilbage
på, hvis XP ikke vil det jeg vil. Min PC er ikke helt
nylavet.

C er sat til ca 6 Gb. Jeg går ud fra XP har et nyt filsystem,
og bliver lavet om af installationsprog.

Mit egentlige spørgsmål er, om de andre partitioner
bevares med det gamle filsystem, så jeg umiddelbart
vil kunne reinstallere W98 kopien fra min anden HD og
få det til at fungere, hvis XP, som sagt....

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Madsen

Dato : 05-09-02 14:08

Vidal skrev:

> Jeg går ud fra XP har et nyt filsystem, og bliver lavet om af
> installationsprog.

Det er frit valg. Du bliver spurgt om du vil konvertere til NTFS eller
om du vil bevare det nuværende filsystem, som så må være FAT32. WinXP
kan køre med begge filsystemer.

> Mit egentlige spørgsmål er, om de andre partitioner
> bevares med det gamle filsystem, så jeg umiddelbart
> vil kunne reinstallere W98 kopien fra min anden HD og
> få det til at fungere, hvis XP, som sagt....

WinXP rører ikke ved andre partitioner end den du installerer WinXP
på og den rører ikke ved det nuværende filsystem på den partition du
installerer WinXP på, medmindre du beder den om at gøre det under
installationen.

Madsen.

Fra : Villy Dalsgaard

Dato : 06-09-02 09:29

> Det er frit valg. Du bliver spurgt om du vil konvertere til NTFS eller
> om du vil bevare det nuværende filsystem, som så må være FAT32. WinXP
> kan køre med begge filsystemer.

Tak for dit svar. Det har sikkert været diskuteret her
i gruppen, men kan du sige om det kan svare sig at
konvertere? Er der åbenlyse fordele ved det?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 14:04

Villy Dalsgaard skrev:

> Tak for dit svar. Det har sikkert været diskuteret her
> i gruppen, men kan du sige om det kan svare sig at
> konvertere? Er der åbenlyse fordele ved det?

Det kommer helt an på hvad du skal bruge pc'en til og ja; det har
været diskuteret utallige gange i gruppen. :)
NTFS er en god ting hvis du har behov for den ekstra sikkerhed som
filsystemet giver, men du kan f.eks. ikke se filer på et NTFS-drev
hvis du booter pc'en på en Win9x-bootdisk, hvis du skulle få behov
for det.
Hvad hastigheden angår, så er FAT32 nok en anelse hurtigere end
NTFS. Det er i hvert tilfælde hvad jeg har oplevet her, men det er
så lidt at det næsten ikke er værd at nævne.

Se evt.: http://makeashorterlink.com/?F2C5126B1

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 05-09-02 14:23

Vidal skrev:

> Jeg har to HD'er i mit system en på 40 Gb, som er
> partitioneret i 4 og en på 6.1 Gb, som jeg har lavet en
> backup af Cs Win98 på, så jeg har den at falde tilbage
> på, hvis XP ikke vil det jeg vil.

Glemte lige at kommentere dette.
Du er klar over at du både kan have Win98 og WinXP inde på samme tid,
ikke? Hvis du f.eks. vælger at installere WinXP på en anden partition
end C, hvor Win98 er installeret på, så vil WinXP automatisk oprette
en bootmenu hvor du så kan vælge imellem Win98 og XP under opstart.

Madsen.