/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Samba newbie spg.
Fra : Mads N.


Dato : 05-09-02 10:58

Hej NG

Vores NT4-netværk er ved at gå i knæ. Vi er 25 brugere, og jeg har
desværre ansvaret selvom jeg ikke selv har konfigureret vore 2 HP NT4
servere.

Nu tænkte jeg på om ikke man kunne købe en billig server, og
installere samba for at aflaste de 2 NT servere og derfor har jeg et
par spørgsmål.

Det er et lukket netværk, så kan man køre alle brugere som gæster, for
på den måde at undgå at oprette dem som brugere på linux?

Vi har DHCP osv. gennem NT, så den skal egentligt bare indsættes som
ekstra "harddisk" og tilsluttes vores domæne. Er det simpelt?

Jeg har en SuSE 8 pro som jeg havde tænkt mig at bruge. Er der andet
der er meget federe?

Jeg håber på at skabe en succes-historie, så vi kan få cheferne til at
migrere mere over på en Linux-platform. Så alle kommentarer er
velkommen...

/M

 
 
Mogens Kjaer (05-09-2002)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 05-09-02 11:47

Mads N. wrote:
....
> Vi har DHCP osv. gennem NT, så den skal egentligt bare indsættes som
> ekstra "harddisk" og tilsluttes vores domæne. Er det simpelt?
....

Kan man overhovedet dette i samba?

Jo, man kan gøre samba til PDC, men det er du
vel ikke interesseret i (i første omgang)?

Mogens

--
Mogens Kjaer, Carlsberg Laboratory, Dept. of Chemistry
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk


Mads N. (05-09-2002)
Kommentar
Fra : Mads N.


Dato : 05-09-02 12:28

On Thu, 05 Sep 2002 12:47:10 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

>Jo, man kan gøre samba til PDC, men det er du
>vel ikke interesseret i (i første omgang)?

Hvad er PDC?

/M

Alex Holst (05-09-2002)
Kommentar
Fra : Alex Holst


Dato : 05-09-02 13:03

Mads N. <waup-leavemeout-@punkass.com> wrote:
> On Thu, 05 Sep 2002 12:47:10 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:
>
>>Jo, man kan gøre samba til PDC, men det er du
>>vel ikke interesseret i (i første omgang)?
>
> Hvad er PDC?

Jeg tror jeg ved hvorfor jeres NT4 netvaerk er ved at gaa i knae.

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org

Max Andersen (05-09-2002)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 05-09-02 13:23


"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse
news:u4h7la.f68.ln@miracle.mongers.org...
> Mads N. <waup-leavemeout-@punkass.com> wrote:
> > On Thu, 05 Sep 2002 12:47:10 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:
> >
> >>Jo, man kan gøre samba til PDC, men det er du
> >>vel ikke interesseret i (i første omgang)?
> >
> > Hvad er PDC?

Hvis du er administrator, så SKAL du også vide hvad en PDC er og hvad den
laver.

http://www.whatis.com/definition/0,289893,sid9_gci283996,00.html

Efter følgende kan du læse på samba's hjemmeside om hvordan du laver en
linux til PDC, men til det skal du stoppe den nuværende PDC.... ellers går
det i kage....

>
> Jeg tror jeg ved hvorfor jeres NT4 netvaerk er ved at gaa i knae.
>

lol, ja den lød slem.....

Max



Mads N. (05-09-2002)
Kommentar
Fra : Mads N.


Dato : 05-09-02 15:35

Ahh..

Jeg beklager jeg ikke lige genkendte akronymet. Jeg er dog godt klar
over hvad en domain-controller er, og den skulle gerne fortsætte med
at køre på NT.

Jeg synes desværre ikke der kommer mange svar på mine spørgsmål..

/M

Mogens Kjaer (05-09-2002)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 05-09-02 15:55

Mads N. wrote:

> Jeg synes desværre ikke der kommer mange svar på mine spørgsmål..

Det er fordi jeg er i tvivl om, om du virkelig
vil det du spørger om.

Svaret er ja - du kan godt lave en samba server med brugeren
guest, hvor alle kan få læse/skrive rettigheder til alle shares,
bare de kender denne bruger guest's password (som kan være tomt).
Alle kan læse og skrive alt.

- sørg for at tage backup hvert 5. min

Mogens


--
Mogens Kjaer, Carlsberg Laboratory, Dept. of Chemistry
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk


Jakob Goldbach (05-09-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Goldbach


Dato : 05-09-02 16:20

On Thu, 05 Sep 2002 11:58:12 +0200, Mads N. wrote:


> Det er et lukket netværk, så kan man køre alle brugere som gæster, for
> på den måde at undgå at oprette dem som brugere på linux?
>

Hvis du vil undgå at oprette brugere på din linux box kan du
godt lave et drev som alle kan læse og skrive til. Man kan også
slette det de andre har lavet. Var det det du ville ?

Du kan også få din linux/samba til at bruge authentisere mod PDC'en, men
når samba skal til at skrive på filsystemet skal den kende unixbrugeren.

Hertil kan du bruge winbind :
http://www.samba.org/samba/docs/man/winbind.html

> Vi har DHCP osv. gennem NT, så den skal egentligt bare indsættes som
> ekstra "harddisk" og tilsluttes vores domæne. Er det simpelt?
>

DHCP'en har ikke noget med samba at gøre - så den kan du bare lade ligge
på din NT (selvom jeg vil foretrække at have den på linuxboxen)

> Jeg har en SuSE 8 pro som jeg havde tænkt mig at bruge. Er der andet der
> er meget federe?
>

Bare du har samba 2.2.x så er det fint til formålet. Min favorit distro
er debian.

Mads N. (05-09-2002)
Kommentar
Fra : Mads N.


Dato : 05-09-02 16:50

Tak skal i have.

Nu har jeg hvad jeg foreløbigt skal bruge...

/M


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste