[DVD] Ichi the Killer
Fra : Henrik Rytter

Dato : 05-09-02 10:00

Så er der omsider håb forude! Snart kan vi se en uklippet version af
Takashi Miikes mesterværk Ichi the Killer fra en hollandske
distributør. Tilsyneladende bliver den sendt ud flere steder i Europa i
løbet af næste år, men slipper ALDRIG igennem BBFC's (den engelske
filmcensurs) sakse. Den sygeligt perverterede, groteske og til tider
ret splattede humor er ret grænsesøgende.

Men til alle jer der var så heldige at opleve den på Natfilmfestivalen
er der altså omsider håb om at få føjet den til samlingen.
Releasedatoen (PAL Reg 2 DVD) skulle være d. 19/11 og udgiveren er
Dutch Film Works, der tilsyneladende samarbejder med Medusa i England
(som bl.a står for det prægtige selskab Hong Kong Legends).

Eneste problem er, at der også tidligere var snak om et samarbejde
mellem disse parter med henblik på at udgive Tsui Harks The Blade i en
superudgave i Holland. I stedet kom den i en RET skuffende fullframe og
engelsk dubbet udgivelse, der om muligt var ringere end den engelske
DVD-udgivelse. Godt man har sin VHS-original fra Australien!

Men den her gang skulle det altså være en kvalitativ udgivelse. Ichi
kommer ud i anamorfisk widescreen hentet fra de originale negativer,
uklippet, med nyoversatte undertekster og MASSER af ekstramateriale. Så
er der ingen grund til at vente på Media Blasters-udgivelsen i USA.

Se i øvrigt tråden her som snakker om de forskellige versioner der
allerede er på markedet:

http://www.bulletsnbabesdvds.com/modules.php?op=modload&name=News&file=a
rticle&sid=820

I øvrigt kan jeg da anbefale hans underlige lille weirdo-musical The
Happiness of the Katakuris som er ude på DVD i Hongkong. Til ret billig
penge!

mvh
Henrik

Fra : Morten DH

Dato : 05-09-02 15:11

"Henrik Rytter" <rytter@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der ingen grund til at vente på Media Blasters-udgivelsen i USA.
>
> Se i øvrigt tråden her som snakker om de forskellige versioner der

AAARGH!!! Jeg har netop igår modtaget R3 udgaven som så er klippet med ca.
10 min

Øv hvor er jeg træt af at det skal være et fuldtidjob at samle på DVD film
hvis man gerne vil have den bedste udgave af en film...

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 05-09-02 15:18

Henrik Rytter <rytter@mac.com> writes:

> Så er der omsider håb forude! Snart kan vi se en uklippet version af
> Takashi Miikes mesterværk Ichi the Killer fra en hollandske
> distributør. Tilsyneladende bliver den sendt ud flere steder i Europa i

Tak for oplysningen. Jeg stod netop og kiggede på R3 udgaven nede i
laserdisken i dag!

Nå men jeg endte med at købe COME AND SEE (Kino Video) og EUROPA (Tartan)

Fra : Anders Nielsen

Dato : 05-09-02 17:40

Thomas Jespersen <thomas@daimi.au.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:y4nheh4plkn.fsf@chef.daimi.au.dk...

> Tak for oplysningen. Jeg stod netop og kiggede på R3 udgaven nede i
> laserdisken i dag!

Jeg var også tæt på at smide den i kurven, ved min sidste batch fra
dddhouse, men jeg nåede lige at læse på nogle forums, at den er woll klippet

/Anders

Fra : Henrik Rytter

Dato : 05-09-02 19:22

In article <y4nheh4plkn.fsf@chef.daimi.au.dk>, Thomas Jespersen
<thomas@daimi.au.dk> wrote:

> Tak for oplysningen. Jeg stod netop og kiggede på R3 udgaven nede i
> laserdisken i dag!
>
> Nå men jeg endte med at købe COME AND SEE (Kino Video) og EUROPA (Tartan)

Glæd dig til Come And See (hvis du altså ikke har set den før!).
Fuldgod erstatning for den klippede vare :)

mvh
Henrik

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 05-09-02 18:11

Henrik Rytter skrev:

> Så er der omsider håb forude! Snart kan vi se en uklippet version af
> Takashi Miikes mesterværk Ichi the Killer fra en hollandske
> distributør.

Perfekt! Det var også på tide ... Og endnu en glitrende stjerne i
Medusas karakterbog.

Jeg har endnu ikke fået set filmen, men har mulighed for at låne den
klippede udgave. 10 minutter lyder ikke af meget, men vil I anbefale mig
at vente med at se den, til den uklippede version dukker op?

--
Mvh. Peter
"We live in a society of laws. Why do you think I took you to all those

Fra : Henrik Rytter

Dato : 05-09-02 19:20

In article <al836g$jn7$1@sunsite.dk>, Peter Bjerre Rosa
<peter@filmsvar.dk> wrote:

> Jeg har endnu ikke fået set filmen, men har mulighed for at låne den
> klippede udgave. 10 minutter lyder ikke af meget, men vil I anbefale mig
> at vente med at se den, til den uklippede version dukker op?

Vent for guds skyld ;) Det er alt det sjove!

mvh
Henrik

Fra : Prankster Kineses

Dato : 05-09-02 21:55

Hvordan kan du sidde med et "straight face" og sige at Ichi the Killer er et
mesterværk?

Grænsesøgende: Hm måske for 20 år siden.
Perverterede: For en 15 årig teenager ja.
Splattede: Ja hvis man finder dårlig CGI og off screen vold splattet.

Jeg husker den nu som værende sindsoprivende kedelig og ret dårlig
instrueret.

Men måske det er derfor man både kan få vanille og chokoladeis i min lokale
Føtex

Kasper

PS: Husk der vises Evil Dead på 35mm i Gloria i morgen (fredag) og ED 2 -
Dead by Dawn på lørdag... Se www.sal13.dk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 05-09-02 22:05

Prankster Kineses skrev:

> Jeg husker den nu som værende sindsoprivende kedelig og ret dårlig
> instrueret.

Miike en dårlig instruktør? Gulp! Han er da en skinnende stjerne i
Japans nye instruktørkuld.

> PS: Husk der vises Evil Dead på 35mm i Gloria i morgen (fredag) og ED
> 2 - Dead by Dawn på lørdag... Se www.sal13.dk

Ja, men det er møgdyrt!

--
Mvh. Peter
"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me,

Fra : Prankster Kineses

Dato : 05-09-02 22:18

Jeg siger ikke Miike er en dårlig instruktør, men at Ichi er dårligt
instrueret.

Japans nye instruktørkuld? Hvem vil du ellers foreslå?

Jeg har kun set Battle Royal for nylig og den stinker. Og St. Johns Worth,
og den stinker endnu mere.

Den bedste Japan film jeg har set for nylig: helt klart Sakuya Yokaiden

Men kom gerne med nogle tips...

Kasper.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 05-09-02 22:56

Prankster Kineses skrev:

> Jeg siger ikke Miike er en dårlig instruktør, men at Ichi er dårligt
> instrueret.

Okay, fair nok. Jeg har som sagt ikke set filmen endnu, så jeg kan ikke
udtale mig kvalificeret om den. Jeg kunne godt lide Audition, selvom
tempoet var noget dvask. Men japanerne har jo en helt anden
tempoforståelse - og ikke noget ondt i det. Tværtimod lider mange
Hollywood-film af, hvad man kunne kalde "angst for tomrum" (horror
vacui?).

> Japans nye instruktørkuld? Hvem vil du ellers foreslå?

I dunno. Jeg er rookie inden for japansk filmkunst, så jeg kan ikke
udtale mig særlig kvalificeret (endnu). Dog synes jeg, at Miike er en
tand mere twistet end det ældre hold instruktører (fx Kitano).

> Jeg har kun set Battle Royal for nylig og den stinker. Og St. Johns
> Worth, og den stinker endnu mere.

Jeg var nu vild med Battle Royal. Hvad kunne du ikke lide ved den?

> Men kom gerne med nogle tips...

Det skal jeg gerne gøre, efterhånden som jeg selv kommer dybere ind i
det japanske filmunivers. Jeg har som skrevet først lige fået øjnene op
for det. Indtil da må du trække på den enorme viden, de andre skribenter
i gruppen her sidder inde med.

--
Mvh. Peter
"Alright, brain. I don't like you and you don't like me. So just get me

Fra : Jens Thomsen

Dato : 06-09-02 08:03

"Prankster Kineses" <up@yourss.com> skrev i en meddelelse

> Japans nye instruktørkuld? Hvem vil du ellers foreslå?

Sabu, Watanabe Kazushi, Kurosawa Kiyoshi...der er ret mange at tage af.

> Jeg har kun set Battle Royal for nylig og den stinker. Og St. Johns Worth,
> og den stinker endnu mere.

Interessant. I mine øjne er Battle Royale den bedste ungdomsfilm (for det er
det, det er) jeg har set i et par år. En fint underholdende kombination af
Lord of the Flies, Running Man og Sidste time.

> Den bedste Japan film jeg har set for nylig: helt klart Sakuya Yokaiden

Den lyder ellers som en Buffy-klon, men det kunne da være, at man skulle
give den en chance.

MVH
Jens

Fra : Prankster Kineses

Dato : 06-09-02 10:17

Jeg vil ikke ligefrem kalde Sakuya en Buffy klon, men det er en børnefilm,
så det skal man selvfølgelig tage højde for, den er snarere en slags Pokemon
på LSD. Og kan man lide gamle Japanske fantasy/horror film så vil man
genkende mange af figurerne fra deres mytologiske univers, f.eks. en kæmpe
missekat og en mand som ligner en paraply. Effekterne er nogle af de mest
innovative jeg længe har set, men forvent ikke det store sex- og voldsorgie.

Jeg har set Sabus "Monday" og den rørte mig ikke noget særligt og Kiyoshis
"Seance" tager jeg heller ikke med mig i graven.

Men jeg skal måske checke deres andre film ud, så tak for tippet.

Kasper

Fra : Henrik Rytter

Dato : 06-09-02 11:01

In article <3d77c9d5$0$158$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Prankster
Kineses <up@yourss.com> wrote:

> Jeg siger ikke Miike er en dårlig instruktør, men at Ichi er dårligt
> instrueret.

Godt for Miike er en fremragende instruktør, der ikke kun er anerkendt
i fankredse men har fået dedikeret en del artikler til sig i såkaldt
seriøse kritiske filmblade a la Sight and Sound. Jeg forstår ikke du
siger, at Ichii er dårligt instrueret? Hvad er det i håndværket du ikke
forstår? Er det filmens tempo (som er ret typisk for japansk film), er
det klipningen du ikke kan finde hale i, er det historien du ikke helt
kan gennemskue eller hvad er problemet? Jeg synes Miike er en tekniker
af højeste karat!

Filmen lever i høj grad via sine aparte karakterer og lyst til at
"levere noget nyt" indenfor sin genre. Det er det jeg betegner som
grænsesøgende, men jeg vil altså tillade mig at kalde humoren i en film
sygeligt perverteret og grotesk, når dens titelskilt dukker op i en
sold omgang sæd Jeg er godt klar over at du selvfølgelig ikke kan
blive forfærdet over en sådan ting og fx den horrible krogophængning og
diverse kropsmutilationer. Men hvis man ikke kan kalde det perverteret
og splattet så kom med nogle bedre ord?

Smag er forskellig og du har ret til at have din mening. Blot du husker
at argumentere for den. Der hvor filmen knækker lidt for mig er da du
trækker Sakuya frem som noget af det bedste du har set for nylig.
Please! .... den er da noget af det mest ordinære jeg har set længe.
Instruktionen er dybt konventionel og den læner sig kraftigt op af
andre og langt bedre japanske fantasy-film. Filmens sets virker
kulisseagtige og jeg kommer mere til at tænke på en tv-film end en
stort anlagt fantasy film.

Filmens forskellige monstre er belyst og filmede på en måde så deres
fremtræden kommer til at se latterlige ud (uha for et kattemonster!).
Der er intet skræmmende over disse og dermed når filmen vel også frem
til den teenagemålgruppe den sigter imod. Hvad synes de om du optiske
effekter, miniaturerne og de malede baggrunde? Er de flot lavede? Så
hældes der lidt blåt lyspå settet og der ledes en ordentlig portion røg
ind foran kameraet som så tiltes lidt for at gøre det mere dramatisk,
men er alt dette ikke hentet fra klichebogens ABC?

Og historien er da så lige ud af landevejen og så dybt ordinær, at man
faktisk keder sig en hel del. Ingen er jo i fare og man ved ligesom
hvad det hele ender med. Faktisk synes jeg Sakuya mindede om en af de
her såkaldte "action adventure"-spil, hvor man propper en minimalistisk
historie ind som en undskyldning for hele tiden at have kampsekvenser
med nye "horrible" modstandere. Bare ærgerligt at kampsekvenserne er så
dårligt koreograferede, at man bliver nødt til at kompensere for det
igennem klipningen. Nåh ikke mere om Sakuya, men hvis det er denne
genre du kan lide er der da så meget andet der er bedre du kan kaste
dig over. Fx er Zipang fyldt med mere lune og en bedre historie.
Teknisk sparker den røv. Moon over Tao, Renegade Robot Ninja vil du
sikkert også kunne lide. Og hvad med de to Zeiram-film? Har du
nogensinde set de gamle Baby Cart-film så vil du sikker også kunne lide
Lady Snowblood?

Den 23. september udkommer Princess Blade i England. den skulle være
lidt poppet, men med flot koreografi og god
fantasy/action-underholdning. Jeg overvejer lidt selv at bestille den:
http://www.blackstar.co.uk/video/item/7000000072613

> Japans nye instruktørkuld? Hvem vil du ellers foreslå?

Som Jens Thomsen nævnte det holder jeg også meget af Kiyoshi Kurosawa
(ham med Cure og Kairo) og Sabu (Hiroyuki Tanaka). Af sidstnævnte vil
jeg specielt anbefale Dangan Runner og Monday. Postman Blues er også
ok. Jeg var knap så begejstret for Unlucky Monkey og jeg har ikke set
hans nyeste Drive. I øvrigt spiller instruktøreren Sabu sammen med
Shinya Tsukamoto (Gemini, Tetsuo-filmene) i Ichi the Killer Begge
instruktører har jeg i øvrigt haft den fornemme at snakke med. Masato
Harada er også en lidt undervurderet instruktør (fx Bounce Ko Gals)

> Jeg har kun set Battle Royal for nylig og den stinker. Og St. Johns Worth,
> og den stinker endnu mere.

Igen må jeg sige: Virkelig fremragende kritik der har godt fat i
filmene! Jens har et par gode bemærkninger om Battle Royale som jeg kun
kan tilslutte mig. St. Johns Wort (som den hedder! Hvis du har set den
vil du vide hvorfor), er indrømmet ret tam i sin historie men samtidig
er den ret interessant for dens billedside. Den er skudt på digital
video og eksperimenterer meget med farve- og nuanceskift, hvilket i
mine øjne er flot udført. Den lider lidt under "baseret på et
succesfuldt computerspil"-syndromet og jeg kan absolut ikke
tilslutte mig sammenligningerne med Blair Witch Project. Men at filmen
stinker?

Andre film du måske ikke vil kunne lide, men som er fremragende:
Uzumaki, Avalon, Tetsuo 1+2, Kairo, Cure, 8 Tomb Village, Gemini etc.
Cure er lige udsendt i Frankrig på DVD m. engelske undertekster og der
går rygter om en Criterion-udgivelser efter dens biografvisninger i USA
(http://www.cowboypictures.com/cure/). Her er rygterne
(http://pub47.ezboard.com/fcriterioncollectionforumfrm2.showMessage?topi
cID=39.topic)

> Den bedste Japan film jeg har set for nylig: helt klart Sakuya Yokaiden
>
> Men kom gerne med nogle tips...
>
> Kasper.

Udover de ovenstående anbefalinger vil film som Versus og Junk (zombie
vs yakuza-film) nok appellere mere til dig. De er da også ganske
underholdende, men stor filmkunst er det ikke.

Warrior-labelen i England er begyndt at udgive nogle japanske
horrorklassikere som fx Ghost Story of Yotsuya (Illusion of Blood)
http://www.blackstar.co.uk/video/item/7000000071421
Nedklippet fra 190 (!) minutter til 105 .... ahem ... Så den skal man
nok holde sig fra!

Blood Thirsty Eyes (Lake of Dracula)
http://www.blackstar.co.uk/video/item/7000000072117

Hell Screen (Portait of Hell)
http://www.blackstar.co.uk/video/item/7000000070043

men måske det er lidt for gammeldags for en feinschmecker som dig

Ellers glæder jeg mig selv vanvittigt til at se Sogo Ishiis "Electric
Dragon 80.000 Volt". Nogle der fik set den? Håber den er god! Og så
selvfølgelig de 5-6 nye Miike-film der er på vej Føj hvor er han
produktiv.

mvh
Henrik

Fra : Prankster Kineses

Dato : 06-09-02 12:05

Hej Henrik,

Først tak for tipsene. Jeg har selvfølgelig set Tetsuo, Gemini og nogle af
Baby Cart filmene. Jeg har også set en del fra Japan Shock, men der var
langt mellem snapsene.

Men tag dig lige sammen. Fordi jeg ikke lige deler jeres hovedløse dyrkelse
af Ichii og Battle Royal, så er det næppe en grund til at jorde mig vel?
Eller er det sådan diskusionsniveauet ligger her i gruppen?

Når jeg ikke lige kommer med alenlange argumenter mod Battle Royal og St.
Johns Wort (antyder du at jeg ikke har set den fordi jeg laver en
stavefejl?), så skyldes det dels jeg var på vej i seng, dels at det er længe
siden jeg så dem, og dels at jeg ikke gad. Det her er jo en nyhedsgruppe
ikke et Phd forsvar så du kan ikke afkræve argumenter fra alle når det
passer dig som en anden skolelærer.

Det var forøvrigt en fejlformulering fra min side at kalde Sakuya den bedste
japanske film jeg har set for nylig, der skulle have stået den bedste nyere
japanske film, jeg har selvfølgelig set en masse ældre som er langt bedre,
f.eks. "Tokaido Yoatso Kaiden" som er en af de bedste ghost stories jeg
længe har set.

Nå ro på igen. Du brænder for Miike (hvis Audition jeg elsker) og jeg for
noget andet. Jeg har bare set for mange hypede japanske film til at tage det
alvorligt mere. Desværre, for der er sikkert en masse godt jeg er gået glip
af.

Men igen tak for ideerne, som jeg vil forfølge.

Kasper.

Fra : Henrik Rytter

Dato : 06-09-02 13:27

In article <3d788bb9$0$5631$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Prankster
Kineses <up@yourss.com> wrote:

> [...]
> Baby Cart filmene. Jeg har også set en del fra Japan Shock, men der var

Velbekomme!

> Men tag dig lige sammen. Fordi jeg ikke lige deler jeres hovedløse dyrkelse
> af Ichii og Battle Royal, så er det næppe en grund til at jorde mig vel?
> Eller er det sådan diskusionsniveauet ligger her i gruppen?

Næh men hvis du siger, at en film stinker tror jeg du bør føre
argumenter herfor. Det her er en diskussionsgruppe. Det var ikke ment
som "at jorde dig", men for at gå i dialog med dig. Jeg har også mine
meninger og prøver på bedste vis at give udtryk for dem! Derfor prøver
jeg blot at forstå hvorfor du synes at Ichii er dårlig instrueret? Det
er da ganske fair hvis du ikke kan lide den. Igen det der med personlig
smag! Men indlægget er jo netop for at markere at det ikke er en
"hovedløs dyrkelse", men én med omtanke

> Når jeg ikke lige kommer med alenlange argumenter mod Battle Royal og St.
> Johns Wort (antyder du at jeg ikke har set den fordi jeg laver en
> stavefejl?)

Nope .. men det var bare en vigtig pointe i filmen. Sorry hvis det lød
forkert. Det var ikke ment på den måde!

> [...]
> siden jeg så dem, og dels at jeg ikke gad. Det her er jo en nyhedsgruppe
> ikke et Phd forsvar så du kan ikke afkræve argumenter fra alle når det

Se ovenstående. Jeg mener det er god praksis herinde i gruppen at prøve
at forklare andre, hvorfor man synes en given film er den fedeste eller
den lammeste film de nogensinde har set. Sådanne kritkløse holdninger
kan jeg ikke bruge til noget som helst, hvis det ikke blot ledsages af
en lille smule forklaring på hvorfor! Men sådan er vi så forskellige.
Den slags poster gider jeg heller ikke normalt at kommentere, men synes
det er oplagt hvis andre har noget spændende eller informativt at sige.
Men nu var sagen sådan set, at du svarede på et indlæg jeg havde lavet.
At jeg så giver dig svar på tiltale kan vel ikke være den største
ulykke. Så undskyld meget at jeg prøver at argumentere mig ud af det
hele, men det er nu engang min diskussionsform. Jeg vil nu stadigvæk
gerne forstå hvorfor du synes Miikes instruktion er dårlig?

> [...]
> f.eks. "Tokaido Yoatso Kaiden" som er en af de bedste ghost stories jeg

Det var bedre

> [...]
> af.
>
> Men igen tak for ideerne, som jeg vil forfølge.

Selv tak! Håber du også kunne bruge tipsene. Jeg var trods alt lidt
konstruktiv

mvh
Henrik

Fra : Tenzel Kim

Dato : 09-09-02 15:11

Henrik Rytter wrote:

> [...]
> forstår? Er det filmens tempo (som er ret typisk for japansk film), er
> det klipningen du ikke kan finde hale i, er det historien du ikke helt

"Hvad er det du ikke forstår? Er det klipningen du ikke kan finde hale
i? etc." Hvad fanden skal det nu til for? Bare fordi han mener at Ichii
er en dårligt film behøver det ikke at betyde at der er noget ved den
eller dens håndværk han ikke forstår. Han er bare ikke enig i at Miike
har gjort et godt job med Ichii.

Tenz.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-09-02 16:08

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er en dårligt film behøver det ikke at betyde at der er noget ved den
> eller dens håndværk han ikke forstår. Han er bare ikke enig i at Miike

....og det er da bestemt fint nok. Det er bare ikke så fandens befordrende
for en diskussion at komme med den slags udmeldinger uden at bakke dem op
med lidt mere kød. Så kan vi lige så dreje nøglen til nyhedsgruppen rundt og
sætte en opslagstavle op i stedet.

Jeg er - uden at have set bemeldte film - selv meget nysgerrig for at høre
mere om Kaspers problem med instruktionen, og hvor han synes, at den fejler.
Mest af alt, fordi mit begrænsede kendskab til Miike netop har efterladt et
indtryk af en teknisk kompetent, velovervejet og meget japansk
filmfortæller.

MVH
Jens

Fra : Henrik Rytter

Dato : 11-09-02 09:03

In article <3D7CAC04.3050905@hotmail.com>, Tenzel Kim
<tenzel_kim@hotmail.com> wrote:

> [...]
> er en dårligt film behøver det ikke at betyde at der er noget ved den
> eller dens håndværk han ikke forstår. Han er bare ikke enig i at Miike

Hvorfor nu bruge bandeord? Er det ikke lidt primitivt, hvis du ønsker
at lave et opråb?

Hvis du havde læst diskussionen ordentlig igennem ville du vide, at det
faktisk ikke handler om, hvorvidt Ichi er en god film eller ej. Alle
har lov til at have deres mening og langt størstedelen vil sikkert ikke
finde Ichi's kvaliteter specielt interessante. Det jeg i første gang
følte mig provokeret af var, at det blev hævdet, at Ichi var dårligt
instrueret. Det kunne jeg ikke selv forstå, da jeg mener den er
særdeles kompetent i denne afdeling og ville gerne have et argument for
denne påstand. Mener du selv, at grunden til, at du ikke kan lide en
given film er, at den er håbløst instrueret? Think not! Jeg har senere
snakket med Kasper og han da også beklaget at diskussionen røg ned på
et forkert niveau, men det beror på vores forskellige syn at bruge
diskussionsgrupperne på. Eftersom det var mit indlæg, der direkte blev
kommenteret følte jeg mig også berettiget til at give svar på tiltale.
Som nu

Det er da perfekt med et forum som dk.kultur.film, hvor man kan komme
med sin holdning til en film. Alle har lov til en mening, men det
mindste de kan gøre er da at prøve at beskrive, hvori begejstringen
består. I længden bliver man simpelthen træt af at læse ³Ringenes Herre
er den fedeste film fordi den er så god². Det betyder på ingen måde at
det skal være "dybe" diskussioner, men hvad er der i vejen med
diskussioner for folk der ønsker at forholde sig til dem på mere
kritisk vis. Der ud over skal der også informeres om nye releases,
skrives anmeldelser, videregives rygter, opklares spørgsmål osv. Der
skal være plads til det hele og det er vel derfor usenet er blevet så
populært.

Tro mig men jeg har i MANGE år været vant til at folk ikke deler
begejstring med netop de typer af film jeg holder af (selvom jeg
egentlig kan lide stort set alle genrer og film fra alle mulige lande).
Derfor giver jeg mig ikke til at gokke folk i nøden fordi de ikke kan
lide det samme som mig. I stedet for vil jeg a) prøve at forklare
hvorfor jeg kan lide dem og b) hører argumenter for hvorfor modparten
synes de er latterlige. Enkelte gange sker det ligefrem, at folk kan
flytte deres erkendelse. Men se bare ham fyren, der for et par uger
siden konsekvent udtalte at han ikke kunne lide japanske film. Hvor
konstruktivt er det måske at definere et helt lands filmproduktion på
denne vis? Egentlig dækker det jo bare over manden er totalt uvidende
om store dele af japansk film og måske har set et par enkelte japanske
film, der var dårlige. I hvert fald førte han ingen argumenter derfor.
Hvor konstruktivt synes du selv sådan en betragtning er? Det er ligesom
at sige at livet er for kort til franske film (eller danske) for den
sags skyld. Og sådan noget kan da godt få mit blod i kog.

Hvis du synes ovenstående er tågesnak vil jeg befinde mig aldeles
fortrinligt i dit kill-filter.

I øvrigt kan jeg følge op på min indledende post ved glædeligt at kunne
konstatere, at der bliver tale om en 2 disc-udgave og at "the audio
commentary for the Ichi The Killer R2 DVD is now complete. It features
HK Cinema Expert Bey Logan, Lead Actress Paulyn Sun credited as Alien
Sun (In The Mood For Love), and Associate Producer Elliot Ton"

(taget fra http://www.bulletsnbabesdvds.com/)

mvh
Henrik

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 11-09-02 09:37

Henrik Rytter skrev:

> Hvis du synes ovenstående er tågesnak vil jeg befinde mig aldeles
> fortrinligt i dit kill-filter.

Jeg bakker helt op om din holdning til gruppens brug.

> [...]
> features HK Cinema Expert Bey Logan, Lead Actress Paulyn Sun credited
> as Alien Sun (In The Mood For Love), and Associate Producer Elliot

Ah, Bey Logan! Jeg elsker simpelt hen hans kommentarspor. Tit er de
langt mere interessante end fx instruktørens små anekdoter. Interessant,
at de sætter en Hongkong-ekspert til at tale om japansk film.

--
Mvh. Peter
"Jeg har fået hemmeligt telefonnummer med 13 cifre, så det er ekstra

Fra : Henrik Rytter

Dato : 11-09-02 09:57

In article <almvb9$g5h$1@sunsite.dk>, Peter Bjerre Rosa
<peter@filmsvar.dk> wrote:

[snip]

> Ah, Bey Logan! Jeg elsker simpelt hen hans kommentarspor. Tit er de
> langt mere interessante end fx instruktørens små anekdoter. Interessant,
> at de sætter en Hongkong-ekspert til at tale om japansk film.

Ja jeg glæder mig også. Jeg har ikke hørt et kommentarspor fra Bey
Logan som jeg synes har været dårligt. Selvom jeg selv synes at have en
vis viden omkring Hongkong-film har han masser af facts, som kun en der
er bekendt med sproget, bor i byen, har arbejdet i filmindustrien
(primært produktion ... vi glemmer hans lidt pinlige optrædender i
Hongkong-film ... Circus Kids anyone!) og samtidig er en ægte fan, kan
levere. Hong Kong Legends (er sammen med Criterion) er nok en af de
labels man bør have størst respekt for. Det oser af kvalitet.

Men spændende at se hvordan det går med at kommentere japansk film?
Ichi bør dog være en oplagt investering til at undersøge det.

Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor Bey Logan i artikler og omtaler
kalder chambara-film for chanbara? Anyone? Måske en kinesisk variation.
Så lad os endelig få ham på lydsporet af en japansk samurai-film.

mvh
Henrik

Fra : Geir Friestad

Dato : 11-09-02 11:21

Henrik Rytter <rytter@mac.com> wrote:

| Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor Bey Logan i artikler og
| omtaler kalder chambara-film for chanbara? Anyone?

Det har med romanisering å gjøre. Når man skriver japansk med
vestlige tegn er det bare en tilnærming av den opprinnelige
ordlyden, ikke en 100% presis omskriving. Dette kalles romanisering,
og det finnes flere forskjellige romaniseringsformer, som er
individuelt forskjellige. Dermed kan man ikke si at en skrivemåte
er riktig og en annen feil - så lenge man er konsekvent og holder
seg til en romaniseringsform. Den antagelig mest utbredte
romaniseringsformen er Hepburnformen.

--
Geir Friestad || geir@portman.org || www.portman.org
"Every hour wounds, the last one kills."

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-09-02 11:42

> Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor Bey Logan i artikler og omtaler
> kalder chambara-film for chanbara? Anyone? Måske en kinesisk variation.

Det er et spørgsmål om transkriberingen. Chambara el. chanbara oprinder i et
onomatopoietikon, altså et ord, der beskriver lyden af to sværd, der slås
sammen (chan-chan, bara-bara).

Der er to gyldige metoder at transkribere japansk til et vestligt alfabet
på. Den ene er tekstnær, den anden tager også hensyn til udtalen. Bogstavet
m eksisterer ikke på japansk, men kombinationen af n og b forandrer n'et
henad en m-lignende lyd.

Forskellen er altså, at chanbara er en direkte oversættelse af de japanske
tegn. Chambara er mere henad, hvordan det egentligt udtales. Begge er
korrekte.

Et lignende tilfælde er ordet for avis, der kan transkriberes både som
shinbun og shimbun.

MVH
Jens

Fra : Henrik Rytter

Dato : 11-09-02 16:18

In article <3d7f1d0f$0$132$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Jens
> [...]

> korrekte.
>
> Et lignende tilfælde er ordet for avis, der kan transkriberes både som

Wooww. Mange tak til både Geir og Jens. Jeg har længe spekuleret på
dette, når Bey Logan nu har brugt det så konsekvent med n og andre
analytikere som fx. Donald Richie og Alain Silver har brugt det med m.
Og så kunne jeg bare have spurgt her

Tak for hjælpen drenge

mvh
Henrik

Fra : Tenzel Kim

Dato : 11-09-02 16:12

Henrik Rytter wrote:

> Hvorfor nu bruge bandeord? Er det ikke lidt primitivt, hvis du ønsker
> at lave et opråb?

Fordi jeg mente at det var fuldstændig upassende at formode at bare
fordi han ikke syntes at den var godt instrueret så var der noget han
ikke forstod. Det kan godt være du syntes instruktionen var genial men
det er ikke ensbetydende med at han nødvendigvis tager fejl.

Er bare en smule træt af den der med at hvis ikke man syntes om det ene
eller det andet så må det nødvendigvis være fordi man har misforstået noget.

Det kan godt være at jeg kunne ha modereret mit sprog en smule men jeg
mener nu engang stadig at du ved at formode at formode at bare fordi han
ikke var enig med dig så måtte han ha misforstået noget prøver at
nedgøre ham og selv fremstå som "bedrevidende".

> Hvis du havde læst diskussionen ordentlig igennem ville du vide, at det
> faktisk ikke handler om, hvorvidt Ichi er en god film eller ej.

Det havde jeg nu egentlig godt forstået, men jeg var bare at den
opfattelse at det at han syntes at filmen var dårligt instrueret var med
til at gøre den en dårlig film. Jeg burde nok ha skrevet "Bare fordi han
mener at Ichii er en dårligt instrueret film behøver det ikke at betyde
at der er noget ved den eller dens håndværk han ikke forstår." istedet
for "Bare fordi han mener at Ichii er en dårligt film behøver det ikke
at betyde at der er noget ved den eller dens håndværk han ikke forstår."
men mit kritikpunkt er nu engang det samme.

> [...]
> denne påstand. Mener du selv, at grunden til, at du ikke kan lide en
> given film er, at den er håbløst instrueret? Think not!

Det afhænger nu helt af filmen. Nogle film ville nok kunne falde ind i
denne kategori. Personligt kan jeg dog ikke sige om det lige var
instruktionen der gjorde at jeg blev ufatteligt skuffet over Ichi. Jeg
ved bare at jeg havde glædet mig utrolig meget til at se den da jeg
syntes Miike har en spændende fortælleteknik og de første ti minutters
tid eller deromkring syntes jeg også det lod til at kunne blive en
interessant film men så syntes jeg den begyndte at flakke lidt for meget
rundt og den gik over og blev lidt for meget splatter mv. og lidt for
lidt substans. Det kan såmen være fint nok men jeg havde bare håbet at
den havde mere at byde på, da den som humoristisk splatter egentlig
forekom mig en smule kedelig.

> [...]
> diskussionsgrupperne på. Eftersom det var mit indlæg, der direkte blev
> kommenteret følte jeg mig også berettiget til at give svar på tiltale.

Det er da også helt i orden. Jeg syntes bare det var en ufin og
nedgørende måde du gjorde det på.

> Hvis du synes ovenstående er tågesnak vil jeg befinde mig aldeles
> fortrinligt i dit kill-filter.

Syntes såmen ikke at noget af det du sagde var tågesnak og det var
heller ikke det jeg kommentrede.

Hvilket nok vil glæde nogle :)

Tenz.

Fra : Henrik Rytter

Dato : 11-09-02 22:43

In article <3D7F5D56.1080201@hotmail.com>, Tenzel Kim
> [...]

> ikke forstod. Det kan godt være du syntes instruktionen var genial men
> det er ikke ensbetydende med at han nødvendigvis tager fejl.

Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt, at han har taget fejl. Blot
konkluderet, at jeg synes det modsatte og var interesseret i at høre
hvorfor han synes instruktionen var så dårlig.

> [...]
> ikke var enig med dig så måtte han ha misforstået noget prøver at
> nedgøre ham og selv fremstå som "bedrevidende".

Se ovenstående. Det er dig der har læst mig forkert. Igen: Jeg prøver
blot at få nogle argumenter frem der ville kunne underbygge en påstand.
Ingen har ret, men derfor kan vi vel godt diskutere vore modsatrrettede
synspunkter.

> [...]
> at betyde at der er noget ved den eller dens håndværk han ikke forstår."
> men mit kritikpunkt er nu engang det samme.

Næh ... jeg var da fuldt ud klar over at han godt vidste hvad
håndværket indebærer. Han nævner jo netop selv, at det ikke er ment som
om at Miike er en dårlig instruktør, men at Ichi er dårlig instrueret.
Right! Og det er det jeg tillader mig at stille spørgsmålstegn ved.

> [...]
> lidt substans. Det kan såmen være fint nok men jeg havde bare håbet at
> den havde mere at byde på, da den som humoristisk splatter egentlig

Jeg forstår fint hvorfor du ikke virker helt så begejstret for filmen.
Dine iagttagelser er nok egentlig ret typiske for dem som står af
filmen. En del af dem jeg har snakket med har enten forventet sig en
mere håndfast gangsterfilm eller en ekstrem voldssplatterfiln og begge
parter må siges ikke helt at kunne få opfyldt deres forventninger.
Filmen er primært humoristisk og parodierende i forhold til
traditionelle yakuza-film og det er klart man skal kunne acceptere den
absurde og flakkende fortælleform for at kunne lide filmen. Den
flakkende fortællestil du selv nævner er faktisk en af filmens
fascinationspunkter for mig. Jeg synes det er rart engang imellem at se
noget der er ligeglad med det konventionelle og for hvem intet tabu er
helligt (den indledende credit-sekvens kunne være et eksempel derpå).
Med en Miike-film har man som regel ingen anelse om hvor den næste
scene vil bære os hen. Uforudsigeligeheden betyder meget for mig og er
vel også et af Miikes generelle kendetegn. Ikke alene kan plottrådene i
hans film være ret hysteriske, men blandingen af genrer og variationen
af dem gør ham til en ret utraditionel auteur. Og så har jeg det altså
fint med at se Shinya Tsukamoto og Sabu vælte rundt. Der skal ikke så
meget til at more mig

> Det er da også helt i orden. Jeg syntes bare det var en ufin og
> nedgørende måde du gjorde det på.

Jeg synes mere den måde han svarede på mit oprindelige indlæg var
nedgørende.

> Syntes såmen ikke at noget af det du sagde var tågesnak og det var
> heller ikke det jeg kommentrede.

Nåh men så har vi da en mere til den fælles diskussion

> Hvilket nok vil glæde nogle :)

Især mig

> Tenz.

Vi snakkes

mvh
Henrik

Fra : Tenzel Kim

Dato : 12-09-02 13:59

Henrik Rytter wrote:

> Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt, at han har taget fejl. Blot
> konkluderet, at jeg synes det modsatte og var interesseret i at høre
> hvorfor han synes instruktionen var så dårlig.

Du sagde: "Hvad er det i håndværket du ikke forstår? Er det filmens
tempo (som er ret typisk for japansk film), er det klipningen du ikke
kan finde hale i, er det historien du ikke helt kan gennemskue eller
hvad er problemet?"

Ved at sige at der er noget han ikke forstår bare fordi han siger at han
syntes den er dårligt instrueret siger du da at han tager fejl. Enten
det eller også prøver du at sige at han er for dum til at forstå den.
Ellers havde du skrevet "Hvad er det i håndværket du du mener der gør
filmen er dårligt instrueret? Er det filmens tempo, er det
klipningen..." osv.

> [...]
> blot at få nogle argumenter frem der ville kunne underbygge en påstand.
> Ingen har ret, men derfor kan vi vel godt diskutere vore modsatrrettede

Som sagt, hvis du bare er intresseret i at diskutere dine og hans
meninger hvorfor så sige "er det klipningen du ikke kan finde hale i, er
det historien du ikke helt kan gennemskue" mv. Indikerer det ikke at du
mener at for at syntes at filmen er dårligt instrueret så må han ha
teget fejl eller misforstået filmen på en eller anden måde?

> [...]
> noget der er ligeglad med det konventionelle og for hvem intet tabu er
> helligt (den indledende credit-sekvens kunne være et eksempel derpå).

Personligt syntes jeg at indledningssekvensen fungerede rigtigt godt og
jeg har såmen heller intet problem med film der er humoristiske og
parodierende i forhold til traditionelle yakuza-film. Jeg havde ikke
forventet en traditionel film, men jeg syntes den led utrolig meget af
stilforvirring og at den havde svært ved at finde ud af hvad den
egentlig ville. Jo der var nogle sjove og interessante ideer i filmen
men historien endte for mig med at blive ligegyldig, intetsigende og
overfladisk uden noget egentligt bid og når jeg tænker på hvad han kan
præstere blev jeg sku noget skuffet. Når jeg siger flakkende mener jeg
at filmen i mine øjne væltede rundt og ikke rigtigt kunne finde ud af
hvad den ville.

> [...]
> hans film være ret hysteriske, men blandingen af genrer og variationen
> af dem gør ham til en ret utraditionel auteur.

Problemet er bare at selv om du blander forskellige genrer så skal du
også gerne havde en historie der fungerer i sig selv og det syntes jeg
bare ikke Ichi gjorde. Uforudsigeligheden var med til at gøre at den
egentlig var ganske intressant langt hen af vejen men da man så nåede
hen mod slutningen syntes jeg bare man sad med en klam, tør og plat
fornemmelse i munden.

> Jeg synes mere den måde han svarede på mit oprindelige indlæg var
> nedgørende.

Det kan der måske være noget om men hans indlæg som jeg læste det var
skrevet med et glimt i øjet og ikke i samme seriøse stil som dit hvilket
nok gjorde at jeg ikke tog så meget notits af det.

Tenz.

Fra : Henrik Rytter

Dato : 12-09-02 15:46

Ja Kim!

Du har ret. Jeg var totalt nedladende i mit svar og mente han var for
dum til at forstå filmen som er fantastisk instrueret. Folk der siger
andet kan bare ikke have ret. Man bør i øvrigt også have en klar og en
tydelig historie i en film, så folk kan finde ud af hvad der foregår.
Alt andet er noget miskmask.

Inori!

mvh
Henrik

Fra : Tenzel Kim

Dato : 12-09-02 18:11

Henrik Rytter wrote:

> [...]
> andet kan bare ikke have ret. Man bør i øvrigt også have en klar og en
> tydelig historie i en film, så folk kan finde ud af hvad der foregår.

Hvis det var ment som ironi så ville det nok ha været meget mart at
smide en lille smiley efter udtalelsen. Det er ikke altid satans nemt at
høre hvornår folk er ironiske når al kommunikation foregår på skrift :)

Nå men lad nu det ligge. Sålænge vi bare kan være enige om at Ichi er
noget bras så ingen grund til at diskutere smådetaljer :D

Tenz.

Fra : Henrik Rytter

Dato : 13-09-02 08:17

In article <3D80CABD.3020500@hotmail.com>, Tenzel Kim
> [...]

> Nå men lad nu det ligge. Sålænge vi bare kan være enige om at Ichi er
> noget bras så ingen grund til at diskutere smådetaljer :D

Det var nemlig lige præcis pointen. Folk kan tillade sig at sige hvad
som helst, hvis de bare efterlader en smiley i røven af det hele. Det
er så herligt uforpligtende at kunne kritisere andre, fordi man dels
kan være skarp i kritikken og samtidig sige, at man ikke mente det helt
så hårdt.

Anyway .. vi er enige om, at du tror, at vi synes Ichii er noget bras.

Så lad os stoppe her

mvh
henrik

Fra : Tenzel Kim

Dato : 13-09-02 15:30

Henrik Rytter wrote:

> Anyway .. vi er enige om, at du tror, at vi synes Ichii er noget bras.
>
> Så lad os stoppe her

Nej da. Jeg vil gerne høre HVORFOR I syntes at Ichi er noget bras

Tenz.

Fra : Henrik Rytter

Dato : 13-09-02 15:53

In article <3D81F65F.5010709@hotmail.com>, Tenzel Kim
<tenzel_kim@hotmail.com> wrote:

> Nej da. Jeg vil gerne høre HVORFOR I syntes at Ichi er noget bras
>
> Tenz.

Nu mente jeg os, da jeg sagde vi. Så det må du selv kunne svare på

mvh
Henrik

Fra : Mikkel Winther

Dato : 05-09-02 23:29

Henrik Rytter wrote:
> [...]
> filmcensurs) sakse. Den sygeligt perverterede, groteske og til tider
> ret splattede humor er ret grænsesøgende.

Pyha! Jeg var lige ved at købe den på r3 nede i Axel Music i dag. Jeg var
slet ikke klar over at den var censureret.

m.
--
"I don't know why people expect art to make sense. They accept the fact
that life doesn't make sense."