sele...
Fra : Gitte J. Lock

Dato : 05-09-02 09:38

Hejsa
Nu har det at lufte kat i sele været nævnt en del i en tidligere tråd i
forb. med en større diskussion, som jeg bare ikke orkede deltage i. Dog,
ang. det at lufte mis i sele, synes jeg nu alligevel at jeg har lidt at
sige.

Mine to nøjes med at komme ud i sele - hver dag, stort set - fordi vi endnu
ikke har råd til at bygge løbegården (er netop flyttet). Vi har lavet to
separate løbeliner til dem, således at de kan løbe fra terassedøren over til
carporten og tilbage igen. Det fungerer på den måde (pr kat) at der er
udspændt en snor langs jordoverfladen, mellem to teltpløkke, og på denne
snor glider en metalring så afsted, alt efter i hvilken retning katten
bevæger sig. Til metalringen er kattens snor så fastgjort, og denne snor er
så ca. 2-3 m lang. Det giver et rimelig stort areal som katten kan bevæge
sig på, og kattens bevægelsesfrihed er altså ikke hæmmet på anden måde end,
at den ikke kan løbe længere end snoren tillader det. Kattene lader sig ikke
mærke med snoren, og nyder bare at komme ud og snuse, se og mærke alt det
der udenfor. Samba fanger sommerfugle i luften uden problemer, begge katte
kan frit bevæge sig indenfor hvis de vil og har både adgang til skygge og
sol.
No doubt: de elsker at komme ud, men ofte går de ind igen efter 10 minutter,
fordi der er for varmt eller blæsende ude.
Vi går ikke "tur" med dem, men de kan være på terassen sammen med os (vi
holder dem altid under opsyn - også fordi andre jo nogle gange lader deres
dyr løbe omkring). Ingen, der kan se dem derude, ville være i tvivl om, at
de har det godt... Så, sådan kan det faktisk fungere med en sele, og det er
vel næppe mere unaturligt end når hunden må nøjes med at gå tur i snor.
-Gitte

Fra : Helle Nielsen

Dato : 05-09-02 10:08

"Gitte J. Lock" <gjl@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
er
> vel næppe mere unaturligt end når hunden må nøjes med at gå tur i snor.

Hejsa.
Jeg giver dig fuldstændig ret - det er en kanon ide I har fundet der. Man
kan tydeligt se på kattene om de trives. Vi har haft 3 katte - de to af dem
blev kørt ned på landevejen og derfor er jeg nu begynt at lufte vores nye
kat i snor - han elsker det og bliver totalt krudtet af at komme ud. Han har
en lang snor så han kan rende rundt ude på græsset mens jeg er med. Men
egentlig vil han helst bare ligge og nyde solen eller skrabe i græsset. Så
ja, det er ikke en dyt anderledes end når hunden SKAL gå perfekt i snor. Dét
synes jeg er synd...den har ingen mulighed for at snuse. Men det er jo en
helt anden sag

/Helle

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 05-09-02 14:56

"Helle Nielsen" <helle@jirty.dk> wrote in message
<snip en del, hvor vi bare er 100% enige>
> [...]
snor. Dét
> synes jeg er synd...den har ingen mulighed for at snuse. Men det er jo en

Du mener nok at det netop ER anderledes, eftersom ingen hele tiden rykker i
kattens snor og fortæller den at den skal gå pænt *g*!
Og ja... utrolig meget af tiden bruger de virkelig bare på at sidde stille
og snuse, observere osv. Uha... jeg ville gerne tilbringe blot en times tid
bag mine kattes hornhinder... bare for at prøve at se verden med deres øjne.
-Gitte

Fra : Bobo

Dato : 05-09-02 17:17

Hej Gitte...
Kunne hellere ikke være mere enig....
Alle de katte vi nogensinde har haft har gået i sele (dem vi havde da jeg
boede hjemme)...
Mine nuværende katte kommer også ud i snor....mine katte gider ikke
løbegård, for der kan de ikke snuse til ret meget i haven.....
Og lukke dem ud....det vil jeg sq ikke....bor lige ud til A9 (Hovedevejen
mellem Svendborg og Odense) samt lige ud til Svendborgs mest traffikeret
vej.....skal ikke nyde noget med at skulle ud og finde min kat død ude ved
vejen.....slet ikke i samme tilstand som den jeg så på A9....den var stort
set en integreret del af asfalten (Følte for den lille fyr :õ( )....
Mener ikke det er synd at katte går i sele.....mener derimod det er synd at
lukke dem ud hvis man bor tæt på en stor vej.....
Mine lider squtte nød *SS*
Knuz Jinnie