MS Windows
briani 27239
En fil jeg ikke kan slette i XP
Fra : Henning Lund

Dato : 05-09-02 05:06

Jeg har en mappe på mit D drev hvor jeg har haft nogle billeder
liggende, nu hvor jeg ville slette mappen, blev et billede liggende
tilbage og jeg får meddelelsen: Mappen familiebilleder kan ikke slettes,
syntaksen i filenavnet /mappen eller disken er forkert.
Billedet er et jpg billede og jeg har prøvet at slette via fejlsikker
tilstand, er der kun format D tilbage?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Edmund

Dato : 05-09-02 10:15

Henning Lund skrev:

> [...]
> slettes, syntaksen i filenavnet /mappen eller disken er forkert.
> Billedet er et jpg billede og jeg har prøvet at slette via fejlsikker

har du ikke set indlæget fra igår "sletning af fil"

Hvis du kører med ntfs drev kan du prøve del eller delete i
Genoprettelseskonsol
skriv help når du kommer derind. skriv så f.eks del /? for at se
egenskaber for de enkelte komandoer.

Adgangen til Genoprettelseskonsol er forskellig fra XP home til PRO
Men du kan i begge tilfælde indstallere den på dit c-drev ved at gå i
start /kør skriv
D:\i386\winnt32.exe /cmdcons

Din XP cd skal så være i d-drev
--
Mvh Edmund

Fra : Henning Lund

Dato : 05-09-02 15:18

Edmund skrev:

> har du ikke set indlæget fra igår "sletning af fil"

Desværre ikke, jeg gik sq hen og ryddede lidt for meget op i
nyhedsgrupperne inden jeg havde set indlægene.

> Hvis du kører med ntfs drev kan du prøve del eller delete i
> Genoprettelseskonsol
> skriv help når du kommer derind. skriv så f.eks del /? for at se
> egenskaber for de enkelte komandoer.

Eh hva det forstår jeg ikke en meter af, men drevet er ntfs.

> Adgangen til Genoprettelseskonsol er forskellig fra XP home til PRO

Det er en pro version jeg bruger.

> Men du kan i begge tilfælde indstallere den på dit c-drev ved at gå i
> start /kør skriv
> D:\i386\winnt32.exe /cmdcons

Instalere hvad, jeg er ikke lige med på den?

> Din XP cd skal så være i d-drev

Se det kan jeg finde ud af.

Fra : Edmund

Dato : 05-09-02 16:45

Henning Lund skrev:

> Eh hva det forstår jeg ikke en meter af, men drevet er ntfs.

Genoprettelseskonsol hedder Recovery Console på engelsk.
Prøv at læst lidt om det her, vend så tilbage hvis du har spørgsmål
http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm
http://www.svein.dk/Windows2000/Opstart/Windows2000_Genoprettelses_Konso
l.asp

> Instalere hvad, jeg er ikke lige med på den?

Du installerer Genoprettelseskonsol på dit c-drev så får man meget
hurtigere adgang til den, end man gør ved at boote på XP cd.

Kør en scandisk først, og vælg ret filsystem automatisk, den vil så
genstarte og skanne dine filer.

Prøv så lige om du ikke kan slette den fra en komandopromt. skriv del
filnavn.jpg

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 05-09-02 16:48
Fra : Henning Lund

Dato : 05-09-02 18:33

Edmund skrev:

> Prøv så lige om du ikke kan slette den fra en komandopromt. skriv del
> filnavn.jpg

Den skriver bare at filen ikke blev fundet?

Fra : Henning Lund

Dato : 05-09-02 18:51

Henning Lund skrev:

> Den skriver bare at filen ikke blev fundet?

Har det noget at sige at den ligger i en mappe som hedder
familiebilleder som ligger i "blandet" mappen på mit D drev? Skal man
evt skrive >del blandet familiebilleder og så filens navn for at slette?

Fra : Edmund

Dato : 05-09-02 20:51

Henning Lund skrev:

> [...]
> familiebilleder som ligger i "blandet" mappen på mit D drev? Skal man
> evt skrive >del blandet familiebilleder og så filens navn for at

Når du går ind i dospromt står der sikket c:\Documents an d Settings \
bruger>
så skrive du d: enter
cd blandet enter
cd familiebilleder enter
del filnavn.jpg enter

http://home20.inet.tele.dk/edworks/del.gif

Som du kan se på de sidste linjer skifter man mappe ved at skrive cd..

--
Mvh Edmund

Fra : Henning Lund

Dato : 06-09-02 05:09

Edmund skrev:

> Når du går ind i dospromt står der sikket c:\Documents an d Settings \
> bruger>
> så skrive du d: enter
> cd blandet enter
> cd familiebilleder enter
> del filnavn.jpg enter

Tak for svaret, den kan ski stadig ikke finde den.

Fra : Edmund

Dato : 06-09-02 09:23

Henning Lund skrev:

> Tak for svaret, den kan ski stadig ikke finde den.

Når du er i dospromten og har fundet den rigtige mappe
Jeg går ud fra den ser sådan her ud, ret mig lige hvis jeg tar fejl.

d:\blandet / familiebilleder>
Prøv så at skrive dir så får du en oversigt af filerne i mappen.

Måske den er skjult og skrivebeskyttet, højeklik på den i stifinder og
fravælg disse egenskaber hvis du kan, prøv også at se hvad navnet er på
filen derinde, måske det er anderledes end det du kan se i stifinder
normalt.

I dospromt kan man fjerne skrivebeskytte og skjulte filer
prøv nogle af disse. _ betyder mellemrum

del billed.jpg_/f_/a
del billed.jpg_a_r_h
del billed.jpg_/f_/a_

prøv selv at se mulighedderne med at skrive del /?

Hvis du ikke har andre billeder på dit d-drev der hedder det samme kan
du skrive
d:\
del billed.jpg /s
er den skrivebeskyttet skriver du
del billed.jpg_/s_/f_/a

Har du kørt den scandisk hvor du bliver bedt om at genstarte

du kunne også prøve et program Windows Commander

Genoprettelseskonsolen fyler 7-8MB hvis du installerer den

Mvh Edmund

Fra : Hennning Præstegaard

Dato : 06-09-02 10:53

Edmund wrote:
> I dospromt kan man fjerne skrivebeskytte og skjulte filer
> prøv nogle af disse. _ betyder mellemrum
>
> del billed.jpg_/f_/a
> del billed.jpg_a_r_h
> del billed.jpg_/f_/a_

Den var ny. Jeg mener først at man skal bruge kommandoen
attrib /a /r /h

mvh
Henning

Fra : Edmund

Dato : 06-09-02 11:42

Hennning Præstegaard skrev:

> Den var ny. Jeg mener først at man skal bruge kommandoen
> attrib /a /r /h

nej det skal man ikke, prøv selv at lave en del /?
attrib hedder nu også attrib a- h -r

Prøv selv at lave en skrivebestyttet og skjult fil, det virker
ihvertfald i XP

Men han kunne jo prøve
attrib /s a -r -h -s

og så skrive dir

eller hvis han ønsker at slette alle filer i mappen blandet kan han
skrive
del blandet /f /a

--
Mvh Edmund

Fra : Henning Lund

Dato : 06-09-02 11:41

Edmund skrev:

> d:\blandet / familiebilleder>
> Prøv så at skrive dir så får du en oversigt af filerne i mappen.

Ok

Kan man ikke bare slette mappen FAMILIEBILLEDER? (jeg råber ikke)

> Har du kørt den scandisk hvor du bliver bedt om at genstarte

Jow

> du kunne også prøve et program Windows Commander

Den bruger jeg meget og den kan heller ikke få has på bæstet

Fra : JJ

Dato : 06-09-02 12:27

> Edmund skrev:

Hvis jeg lige må blande mig - hvorfor tror du at filen kan slettes fra en
dos-prompt, hvis den ikke kan fra Windows?
Jeg spørger kun af nysgerrighed, fordi jeg før har set forslaget i tilfælde
hvor folk ikke har kunnet slettet en bestemt fil.

Min erfaring siger mig at det er flintrende ligegyldigt hvilket program du
bruger til at prøve at slette en fil (Win2k og nyere). Jeg mener det er på
samme niveau man forsøger at tilgå filen, blot via forskellige interfaces.
Altså giver det ingen mening at prøve at slette den via kommandoer eller
programmer.
Eller?

Hvis filen skal dø, skal du have fat i en low-level disk utlity, som kan
overskrive sektorerne, men det er vist også overkill her.

Årsagen til fejlen ligger højst sandsynlig enten i en fejl i filsystemet
eller i en fejl i disken.
Jeg har desværre ikke fulgt tråden fra start, men hvad kører Henning af
filsystem: FAT eller NTFS?
Sidstnævnte udelukker fejl i filsystemet, hvorfor scandisk m.v. ikke kan
bruges.

Hvad hedder filen?
Er fejlen (når du prøver at slette) at "filen er i brug"?

Håber jeg kan hjælpe...

mvh
///JJ

Fra : Edmund

Dato : 06-09-02 12:44

JJ skrev:

> [...]
> forskellige interfaces. Altså giver det ingen mening at prøve at
> slette den via kommandoer eller programmer.

Jeg har prøvet et par gange, at slet i stifinder siger at filen er i
brug, men hvor Windows Commander godt kan gøre det.

> Hvad hedder filen?
> Er fejlen (når du prøver at slette) at "filen er i brug"?

> Håber jeg kan hjælpe...

´Tag lige og læs det første indlæg
--
Mvh Edmund

Fra : JJ

Dato : 06-09-02 13:08

"Edmund" <edm@os.dk> wrote in message

> ´Tag lige og læs det første indlæg
> --
> Mvh Edmund

Som du så belejligt har klippet væk i dit svar, skrev jeg at jeg ikke har
fulgt tråden fra start. Hermed mente jeg at jeg (indforstået) redegjorde for
at jeg ikke havde muligheden herfor.

mvh
///JJ

Fra : Edmund

Dato : 06-09-02 15:53

JJ skrev:
> Som du så belejligt har klippet væk i dit svar, skrev jeg at jeg ikke
> har fulgt tråden fra start. Hermed mente jeg at jeg (indforstået)
> redegjorde for at jeg ikke havde muligheden herfor.

Det var da med i mit førse svar, som var:

Fra : Henning Lund

Dato : 06-09-02 16:03

?

Fra : Edmund

Dato : 06-09-02 16:48

Henning Lund skrev:

> ?

Dit cd drev er nok E: så skal der stå

E:\i386\winnt32.exe /cmdcons

Gå ind i startmenuen og vælg kør
Der skiver du E:\i386\winnt32.exe /cmdcons efterfulgt af return

Genoprettelseskonsol er en slags komandopromt, den bliver tilføjet i en
startmenu når du starter din pc
Der kan man så vælge om man vil starte windowsXP eller om man vil starte
Genoprettelseskonsol.

Genoprettelseskonsol har den fordel at filerne ikke bliver overvåget af
windowsXP og derfor er der måske en lille chance for at slette filen.

Du skal bruge din administratorkode i konsollen, hvis du ingen kode har,
trykker du bare return når du bliver spurgt.

Har du prøvet at lave en anden fil der heder billed.jpg på dit c drev
f.eks.
Prøv at kopiere den nye fil over i familiebilleder, og se hvad den siger
til det. Altså prøve at overskrive den gamle.

--
Mvh Edmund

Fra : Henning Lund

Dato : 06-09-02 13:44

JJ skrev:

> Hvis jeg lige må blande mig - hvorfor tror du at filen kan slettes
> fra en dos-prompt, hvis den ikke kan fra Windows?

Gør ingen ting fra min side.

> [...]

> forskellige interfaces. Altså giver det ingen mening at prøve at
> slette den via kommandoer eller programmer.

Aha

> Jeg har desværre ikke fulgt tråden fra start, men hvad kører Henning
> af filsystem: FAT eller NTFS?

NTFS

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-09-02 16:28

Ofte vil deltree.exe (i modsætning til del) kunne slette en besværlig
fil selvom de almindelige måder ikke virker og i nogle tilfælde er
filen låst af Windows og kræver derfor at man gør det fra DOS.

Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 14:59

JJ skrev:

> Min erfaring siger mig at det er flintrende ligegyldigt hvilket
> program du bruger til at prøve at slette en fil (Win2k og nyere).

Det er så ikke min oplevelse, men hvis fejlen er at der er fejl i
filsystemet så er det selvfølgelig, men det er tidligere sket at jeg
ikke har kunnet slette filer imens Windows kører, men det har jeg så
altid kunnet fra fejlsikret tilstand med kommandoprompt eller fra
genoprettelseskonsollen. Årsagen er vel at Windows ikke har kontrol
over filen i fejlsikret tilstand eller i genoprettelseskonsollen.

Er det en fejl på disken så burde en chkdsk /f kunne klare det.
(evt. kombineret med /r)

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 06-09-02 16:04

Madsen skrev:

> [...]
> over filen i fejlsikret tilstand eller i genoprettelseskonsollen.
>
> Er det en fejl på disken så burde en chkdsk /f kunne klare det.
Hmmmm ikke lige i det her tilfælde ;o(

Fra : JJ

Dato : 06-09-02 17:24

> [...]
> genoprettelseskonsollen. Årsagen er vel at Windows ikke har kontrol
> over filen i fejlsikret tilstand eller i genoprettelseskonsollen.

Ok.
Duhar helt ret i at man sommetider kan starte i fejlsikret tilstand og have
held med at gøre ting som man normalt ikke kan i "normal" Wndows.
Jeg læser Henningssvar (nedenunder) som at han har prøvet dette.

Jeg har endnu ikke læst om nogen der har foreslået Henning at kigge på
filens ejerskab+rettigheder.
Henning (hvis du er med :-] ), prøv følgende:

Højreklik på filen med problemet og vælg "Properties/Egenskaber" (jeg
formoder du kører dk version af XP, siden Edmund lægger op til dette i hans
indlæg?)
Klik på fanen "Sikkerhed" (NB - dette kan kun gøres på NTFS-drev - hvis
fanen ikke er der, kører du fat-xx).
Check lige at den bruger du er logget ind som på maskinen (muligvis
"administrator") har fuld rettigheder over filen (krydser i alle
check-bokse).
Tryk herefter "Avanceret" og vælg fanen "Ejer" (?) (Owner). Tag ejerskabet
af filen ved at markere brugeren du er logget ind som og tryk ok.
Tryk ok - indtil du er tilbage i dit explorer-vindue.
Prøv så at slette filen.

mvh
///JJ

Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 16:45

Jens Peter Karlsen skrev:

> Ofte vil deltree.exe (i modsætning til del) kunne slette en besværlig
> fil selvom de almindelige måder ikke virker og i nogle tilfælde er
> filen låst af Windows og kræver derfor at man gør det fra DOS.

Deltree findes slet ikke i Win2000 og XP, men den kan man måske
installeres? Jeg synes tit jeg mangler den, men hver gang jeg kører
den så får jeg: 'deltree' blev ikke genkendt som en intern eller
ekstern kommando, et program eller en batchfil.'

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 06-09-02 16:54

Madsen skrev:

> [...]
> den så får jeg: 'deltree' blev ikke genkendt som en intern eller
> ekstern kommando, et program eller en batchfil.

Tag deltree fra win98 det virker ihvertfald på fat32
jeg har ingen ntfs at afprøve det på.
Jeg kan da maile den så du kan teste det.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 17:02

Edmund skrev:

> Tag deltree fra win98 det virker ihvertfald på fat32
> jeg har ingen ntfs at afprøve det på.
> Jeg kan da maile den så du kan teste det.

Tak for tilbuddet, men jeg har en Win98SE liggende som jeg kan hente
den fra. Det skal da lige prøves engang ved lejlighed.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 06-09-02 17:04

Madsen skrev:
> Tak for tilbuddet, men jeg har en Win98SE liggende som jeg kan hente
> den fra. Det skal da lige prøves engang ved lejlighed.

Det virker også på ntfs

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 19:39

JJ skrev:

> Klik på fanen "Sikkerhed" (NB - dette kan kun gøres på NTFS-drev -
> hvis fanen ikke er der, kører du fat-xx).

Om som standard har du ikke Sikkerheds-fanebladet i WinXP. Du skal
først have slået 'Simpel fildeling' fra. Om Henning så har gjort det
ved jeg ikke.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 19:41