Hvornår er en person nymfoman/satyr ?
Fra : CeeJay

Dato : 04-09-02 22:42

Er der en grænse hvor man (sådan cirka) kan sige om personen lider/nyder
godt af, at være nymfoman/satyr ?

Et eksempel :

Hvis .. en person .. f.eks har haft regulært samleje 20 gange på en uge ,
havde lyst til mindst det dobbelte , havde ind imellem samlejerne haft andre
former for sex og var desuden nødt til at ornanere imellem alt det for at få
nok ..

Kan man så tale om en nymfoman / satyr ?

Et rent hypotetisk spørgsmål.
... Mmmmnnn.

Mvh
CeeJay

Fra : Clark Kent

Dato : 04-09-02 22:49

"CeeJay" <usenet2002-2@ceejay.cjb REMOVEthisSPAMfilterTOreply .net> skrev i
en meddelelse news:3d767e04$0$177$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

> nok ..
>
> Kan man så tale om en nymfoman / satyr ?

Hvad i alverden skal du bruge svaret til?

Fra : Bo Warming

Dato : 05-09-02 06:04

> [...]

> nok ..
>
> Kan man så tale om en nymfoman / satyr ?

"Mani" betyder sygdom.
Svaret er at læger er løgnere, og det vil de ustraffet kunne blive ved at
være, og derfor undlader de at gøre diagnoser veldefinerede. ALT ER EN
SMAGSSAG

Når den danske producent af porn, som fik din gangbang happening forpurret
af autonome, får arrangeret at hundred mænd - nu ikke i Odense - betaler 150
kr og filmes mens de elsker med samme kvinde, en ad gangen, måske det hele
på en time, så er hun ikke nymfoman. Hun er betalt glædespige og tænker nok
på andet end sex imens.

NymfoMANI skal være noget sygeligt, hvor man ikke kan holde sig fra
fristelsen - ligesom alkoholisme kræver at man generes af sit splittede
sing - fx fordi man får skrumpelever eller får sine børn tvangsfjernet -
men alligevel ikke kan holde sig fra flasken. Det er ikke et spørgsmål om at
drikke over ti eller tyve genstande om dagen.

Grundtvigianske læger, der forgudede deres popstar, og derfor fandt hans
såkaldte "sindsyge" pinlig, kaldte ham syg af "satyriosis", da Grundtvig som
83 årig holdt en 6 timers prædiken, hvor han kyssede den gamle enkedronning
på første række i kirken og sagde at nu ville hun blive gravid og føde en
Holger Danske og han var meget inspireret og guddommelig og så liderlig ud i
sit skægudstrålende dovregubbe-ansigt.

Fra : Elros

Dato : 05-09-02 13:34

CeeJay wrote:
> Er der en grænse hvor man (sådan cirka) kan sige om personen lider/nyder
> godt af, at være nymfoman/satyr ?

Nymfomani er en sygdom... D.v.s. man er ikke nymfoman bare fordi man er
vild med sex.

Jeg har (heldigvis) mødt flere piger der havde et endog meget stor behov
for sex, men så længe de selv kan styre det er det ikke nymfomani.

Hvis det derimod bliver noget du ikke kan styre og det påvirker den
hverdag på skadelig måde, så må det betragtes som en psykisk lidelse (
en mani).

F.eks. hvis du bliver fyret fra arbejde fordi du i en længere periode
trods utallige advarsler har brugt hovedparten af arbejdstiden på at
onanere på toilette. - Så må man nok sige at ens seksual-drif er ude af
kontrol.

Fra : Bo Warming

Dato : 05-09-02 14:54

> Jeg har (heldigvis) mødt flere piger der havde et endog meget stor behov
> for sex, men så længe de selv kan styre det er det ikke nymfomani.

Det er vist svært at præcisere hvornår man kan STYRE noget - er det ens egen
smag, der gælder, eller andres?

> Hvis det derimod bliver noget du ikke kan styre og det påvirker den
> hverdag på skadelig måde, så må det betragtes som en psykisk lidelse (
> en mani).

Psykisk lidelse = sindsyge kan vist opdeles i psykose, neurose og psykopati
og bør vel defineres som at man søger lægehjælp eller tvangsbehandles fx pga
vold eller har en bevislig hjernedefekt.

> [...]
> trods utallige advarsler har brugt hovedparten af arbejdstiden på at
> onanere på toilette. - Så må man nok sige at ens seksual-drif er ude af

Hvis en person onanerer på firmatoilettet længere tid end kollegerne drikker
kaffe, så er det nok fordi han ØNSKER AT BLIVE FYRET.

Så jeg mener at læger har vist sig fra deres værste side, da de fandt på at
kalde unormal stor erotikhyppighed for "sygdommen nymfomani". hhv "sygdommen
satyriosis".

Man kunne lige så godt sige at medlemskab af et parti fx SF eller DF , er en
sygdom. hvis man bliver fyret pga denne afvigelse.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 05-09-02 15:31

Hej Christian

> [...]
> samlejerne haft andre former for sex og var desuden nødt til at
> ornanere imellem alt det for at få nok ..
>
> Kan man så tale om en nymfoman / satyr ?

Ja, det vil jeg nok mene.

Det jeg selv lægger i ordet nymphoman, er når personen dyrker meget sex uden
at få seksuel tilfredsstillelse.

Det typiske eksempel er en kvinde, der ikke kan få pik nok, der vader fra
den til den anden eller er sammen med ti mænd efter tur uden dog selv at
føle nogen for forløsning. En evig jagt på et behov, man ikke kan få dækket.
Meget kvantitet, men intet kvalitet=orgasme/udløsning for det seksuelle
behov.

Er man *bare* glad for sex flere gange om dagen, syv dage om ugen *og* får
seksuelt klimaks har man bare en stærk libido/sexdrift.

Mark
Har du en mening om sex og samliv? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Nette

Dato : 05-09-02 16:47

"CeeJay" wrote
> Er der en grænse hvor man (sådan cirka) kan sige om personen lider/nyder
> godt af, at være nymfoman/satyr ?

Aner det ikke, måske skal du spørge en læge. Men de vurdere vel i den enkles
tilfælde...

> [...]

> nok ..
>
> Kan man så tale om en nymfoman / satyr ?

Mani betyder i følge Dansk retskrivnings- og betydningsordbog følgende:

1. overdreven lyst el. interesse for noget, fiks idé
2. tilstand, hvor man er unormalt opstemt, modsat "depression".

Nymfo betyder kvinde. Dvs. det er KUN kvinder der kan blive nymfomaner. Jeg
har ikke helt styr på historien omkring ordet, da det er længe siden jeg ha
rhørt den. Men ordet "nymfoman" stammer fra gammel tid, hvor der fandtes
kvinder der kunne LIDE sex...... og som tillod sig at sige, at de gerne
ville have noget mere.

Jeg vil mene, at det eksempel, du kommer med, er overdreven og at kvinden
vil være unormalt opstemt, så ja, jeg vil mene det er en mani, og da det
handler om sex, nymfomani.

Fordi man selv kan holde sig i skindet og har svært ved at forestille sig
andet, kan der være andre, der virkelig har problemer med det.
Man kan sagtens have en mani med foreksempel at onanere så meget på
toilettet, så man bliver fyret af det.
Så tro endelig ikke på den der med at det er fordi man ønsker at blive
fyret. Det ønsker man i sådan et tilfælde lige så sjældent som en
alkoholiker ønsker sine børn tvangsfjernet.
Faktisk kendte jeg engang en repræsentant der blev fyret, fordi han, hver
gang han var ude hos nogle kunder, bare var NØD TIL at låne deres toilet,
for at onanere. Kunderne fandt det indiskret, og manden kunne ikke stoppe
det uden hjælp.

Nette

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 05-09-02 21:53

Hej Nette

> Aner det ikke, måske skal du spørge en læge. Men de vurdere vel i den
> enkles tilfælde...

Der er jo altid det store spørgsmål: er det en sygelig sexdrift?

> Mani betyder i følge Dansk retskrivnings- og betydningsordbog
> følgende:
>
> 1. overdreven lyst el. interesse for noget, fiks idé
> 2. tilstand, hvor man er unormalt opstemt, modsat "depression".

Det er jo helt rigtigt.

> [...]
> gammel tid, hvor der fandtes kvinder der kunne LIDE sex...... og som
> tillod sig at sige, at de gerne ville have noget mere.

Hmm, nymphe betyder brud eller ung kvinde og gynaikos betyder kvinde, hvoraf
ordet gynækolog udspringer. Jeg har ikke indtryk af at der findes en
egentlig baggrundshistorie for ordet, andet end at det dukkede op i
victorietiden, der sådan set bare opførte sig som de fleste mænd har gjort
altid, sådn rent seksuelt.

Der er en mandligt modstykke til nymfomani, nemlig satyriasis. Meget stærk
og som jeg opfatter det, sygelig, sexdrift hos mænd. Sygelig i betydningen
ukontrollabel.

> Jeg vil mene, at det eksempel, du kommer med, er overdreven og at
> kvinden vil være unormalt opstemt, så ja, jeg vil mene det er en
> mani, og da det handler om sex, nymfomani.

Overdreven seksuel omgang, ja. Men det er ikke sikkert det kan betegens som
> [...]

> sig andet, kan der være andre, der virkelig har problemer med det.
> Man kan sagtens have en mani med foreksempel at onanere så meget på

Så er man ude af kontrol, ja.

> [...]
> hver gang han var ude hos nogle kunder, bare var NØD TIL at låne
> deres toilet, for at onanere. Kunderne fandt det indiskret, og manden

Han lyder som en lidt plaget fyr. Hvordan opdagede kunderne det? Han kunne
jo lige så godt være ude og slå en streg.

Fra : Nette

Dato : 05-09-02 23:29

"Mark Thomas Gazel" wrote

> Der er jo altid det store spørgsmål: er det en sygelig sexdrift?

Ind imellem er man bar enød til at stole på eksperters bedømmelse

> Hmm, nymphe betyder brud eller ung kvinde og gynaikos betyder kvinde,
hvoraf
> ordet gynækolog udspringer.

Og, sorry, jeg glemte UNG foran kvinde

>Jeg har ikke indtryk af at der findes en
> egentlig baggrundshistorie for ordet,

Det gør der...jeg har hørt den for et par år siden....

>andet end at det dukkede op i victorietiden, der sådan set bare opførte sig
som de fleste >mænd har gjort altid, sådn rent seksuelt.

Nemlig

> Overdreven seksuel omgang, ja. Men det er ikke sikkert det kan betegens
som
> nymfomani.

Da jeg ikek går uud fra at kvinden døgnets 24 timer er omringet af
mænd/kvinder der ikek laver andet end at ophidse hende, mener jeg det er at
være unormalt opstemt...og da det samtidig er ovrdrevent, synes jeg det
dækker retskrivningsordbogens forklaring på "mani" ret godt. Derfor min
holdning

> Han lyder som en lidt plaget fyr. Hvordan opdagede kunderne det? Han kunne
> jo lige så godt være ude og slå en streg.

Tjaa, det kunne han da vel.....Men flere gange samme dag? I min. 15 min.
hver gang og med en salig stønnen og tre gange sæd på brættet, som han ved
en fejl glemte at fjerne????
Jeg vil ikke uddybe det nærmere, er der ingen grund til. Sagen er afsluttet
og manden har fået den hjælp han indrømte han havde brug for....

Nette

Fra : Bo Warming

Dato : 06-09-02 04:41

> Tjaa, det kunne han da vel.....Men flere gange samme dag? I min. 15 min.
> hver gang og med en salig stønnen og tre gange sæd på brættet, som han ved
> en fejl glemte at fjerne????

Hvis der er gnist af sandhed i denne historie, så peger det mod en
grænsesøgende exhibitionist, der ville provokere og sikre sig at blive fyret
som værende solo-sex-afviger og extremt sær.

Det lyder som en ulykkesfugl - der bevidst eller ubevidst stiler mod
ulykken.

Det lyder atypisk og peger ikke mod at nogen sygdom eksisterer, som kan
kaldes nymfo eller satyr - det hele er opstået i sensationsmageres
overspændte hjerner (eller kyniske opfindere i medierne incl de
lægevidenskabelige).

Denne aldrig sikkert påviste afvigelse, ""nymfomani"", kan sammenlignes med
hvis jeg var læge og kaldte et brev i en Z-eksklusions-sag om kropslugt fra
mig for bevis på, at man kan blive tændt på urenlighed.
Men sandheden som jeg oplyste Ekstrabladet er, at ved ligegyldige 2-3 mands
møder i et meget dødt og uvæsentligt parti, var jeg undertiden for _doven_
til at tage bad og nyvasket tøj på lige før, sådan som jeg ellers altid gør
.. Og som mange mænd har jeg genetisk en ret stærk kropslugt og er modstander
af deodorant (udover når jeg mødes med folk, jeg ikke har mødt før). Da så
en korrupt Z-hovedbestyrelse skulle finde en grund til at ekskludere
korruptionsafslørende mig, og intet bedre kunne fås op at stå, så fik man en
person med sart næse, der var irriteret på mig til at skrive brev om
kropslugt. Men er det bevist på en perversitet om snavs? - nej.
Sundhed er ikke at være som flertallet
Tilsvarende er snak om sygdom vedr unormal stor trang til eller vane med
erotik, noget latterligt og uvidenskabeligt sludder.

Er det sygdom at stjæle af firmaets frimærkekasse og sørge for at det sker,
så alle kan se, hvem der har gjort det? Det svarer til at onanere på brættet
på firmatoilettet igen og igen og ikke aftørre brættet.
Sygdom er når fejl i kropsvæv forårsager smerter eller funktionsnedsættelse.

Fra : Nette

Dato : 06-09-02 10:47

"Bo Warming" wrote

En hel masse som jeg ikke fatter en brik af og som jeg ikke kan kæde sammen
med emnet....

> Er det sygdom at stjæle af firmaets frimærkekasse og sørge for at det
sker,
> så alle kan se, hvem der har gjort det?

Det kunne være kleptomani....igen en mani.

>Det svarer til at onanere på brættet
> på firmatoilettet igen og igen og ikke aftørre brættet.

Det mener du altså at være den rette til at bedømme...

> Sygdom er når fejl i kropsvæv forårsager smerter eller
funktionsnedsættelse.

Læg venligst mærke til at min/ Dansk retskrivnings- og betydningsordbogs
defination på mani, som ikke henleder det til at være en disideret sygdom.
Du fordrejer min tekst.

Nette

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 06-09-02 13:53

Hej Nette

> Ind imellem er man bar enød til at stole på eksperters bedømmelse

Den slags gør jeg kun under tvang. Jeg hader læger

> Og, sorry, jeg glemte UNG foran kvinde

Det er da lidt vigtig. Lægen der undersøger dit underliv hedder jo ikke en
nymfolog.

> Det gør der...jeg har hørt den for et par år siden....

Personligt tror jeg bare, det er betegnelse nogle læger fandt på i
1700-tallet inden de åreladede den beståede nymfoman, for at helbrede hende.
Jeg tror ikke nymphoman(i) har en etymologi (ordoprindelse), der tager
udgangspunkt i en bestemt person eller historie, som fx onani, der jo
stammer fra en passage i biblen om Onan. Men jeg vil da prøve at slå det op
i en etymologisk ordbog, når jeg render på sådan én. Det er jo en skandale,
at jeg ikke har én, når jeg synes, sådan noget er interessant.

> [...]
> er at være unormalt opstemt...og da det samtidig er ovrdrevent, synes
> jeg det dækker retskrivningsordbogens forklaring på "mani" ret godt.

Retskrivningsordbogens beskrivelse er fin. Problemet er bare at -mani er
gledet ind i dagligsproget om stort set hvad som helst, uden der ikke menes,
det er sygeligt: Planlægningsmani, ordensmani, rengøringsmani, brætspilsmani
etc., find selv på flere. Det har ikke noget at gøre med de kliniske
betegnelse på sygdomme såsom kleptomani og ludomani.

> Tjaa, det kunne han da vel.....Men flere gange samme dag? I min. 15
> min. hver gang og med en salig stønnen og tre gange sæd på brættet,
> som han ved en fejl glemte at fjerne????

Ok, han har tydeligvis ikke været diskret.

> Jeg vil ikke uddybe det nærmere, er der ingen grund til. Sagen er
> afsluttet og manden har fået den hjælp han indrømte han havde brug
> for....

Det havde han vist, og det er da godt, han blev hjulpet.

Fra : Nette

Dato : 06-09-02 20:52

"Mark Thomas Gazel" wrote
> Den slags gør jeg kun under tvang. Jeg hader læger

Nååå, kender nu er par stykker der er ok. Og på et eller andet tidspunkt,
ender vi alle med at møde een af dem...

> Det er da lidt vigtig. Lægen der undersøger dit underliv hedder jo ikke en
> nymfolog.

Synes nu ikke det er så vigtigt for betydningen i dette tilfælde

> Personligt tror jeg bare, det er betegnelse nogle læger fandt på i
> 1700-tallet inden de åreladede den beståede nymfoman, for at helbrede
hende.

Så er der da også en historie bag ordet...En historie behøver ikke tage
udgangspunkt i etymologik

>Men jeg vil da prøve at slå det op
> i en etymologisk ordbog, når jeg render på sådan én. Det er jo en
skandale,
> at jeg ikke har én, når jeg synes, sådan noget er interessant.

Ja, faktisk..Kæresten skred med min

> [...]
> etc., find selv på flere. Det har ikke noget at gøre med de kliniske
> betegnelse på sygdomme såsom kleptomani og ludomani.

OK, jeg snupper mani for værende mani, uanset hvad fortegnelsen så er. Sådan
har jeg nemlig altid gjort. Hvis jeg siger, at en person er dum eller lider
af rengøringsmani, så er det ironisk, for det er begge lidelser, som der
skal eksperter til at vurdere.

>Har du en mening om sex og samliv? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Ja da, jeg har M A N G E

Nette

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 06-09-02 22:17

Hej Nette

> Nååå, kender nu er par stykker der er ok. Og på et eller andet
> tidspunkt, ender vi alle med at møde een af dem...

Ja, som jeg sagde: Under tvang *G*.

> Synes nu ikke det er så vigtigt for betydningen i dette tilfælde

Næh.

> Så er der da også en historie bag ordet...En historie behøver ikke
> tage udgangspunkt i etymologik

Næh, men ofte gør den.

> Ja, faktisk..Kæresten skred med min

Irriterende fyr

> [...]
> dum eller lider af rengøringsmani, så er det ironisk, for det er
> begge lidelser, som der skal eksperter til at vurdere.

De opdigtede manier er ofte ironisk ment. Hvis det er en psykisk lidelse, er
det svært at være i tvivl, synes jeg. Min bror er manio-depressiv, og når
han er manisk er han syg. Det tog eksperterne en rum tid at indrømme, synes
jeg. Men som udenforstående læge skal man nok være lidt forbeholdende og
give plads til tvivl, går jeg ud fra.

> Ja da, jeg har M A N G E

Jamen, så ved du, hvor du skal sende artiklerne hen.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-09-02 05:40

> Jamen, så ved du, hvor du skal sende artiklerne hen.

Her en artikel om et af de mest kendte og foragtede tilfælde af EROTOMANI,
som ordbøger sætter lig med nymfomani. Kleptomani, er det skadeligt.
Ludomani forebygger måske selvmord - uden spænding og spil, bliver livet alt
for trist for nogle. Mani med sex er noget, der opstår hos folk, der har
succes med sex, og det gør andre misundelige. Især småborgerlige,
konformitetssøgende snerper ønsker at kalde det "sygdom", at nogen er gode
til, hvad de selv er dårlige til. Her et kendt eksempel på at snerper
dræber - og kalder "manien" for noget sygt og asocialt:
-----------------------
Jane Horney - dræbt som stikker.

Under illegal sejlads Sverige-Danmark en måned før befrielsen 1945 skød en
modstandsmand den smukke, unge, dansk-svenske Jane Horney og kaldte det "
stikkerdrab".

Frihedsrådets Frode Jakobsen bakkede op om mordet, men efterhånden er der
kommet meget frem som giver et helt andet billede.

Hun var kæreste-aktiv til mange sider og har måske fortalt nogle
hemmeligheder, som de liderlige hanhunde i modstandsbevægelsen havde pralet
med.

Hun kan kaldes dobbelt-agent, men vidste selvfølgelig, at tyskerne var ved
at tabe og har måske kun plejet tyske forbindelser for at kunne hjælpe
danske og svenske venner (og sig selv - alle er egoister - og tyskerne havde
let adgang til sortbørsvarer.).

Intet sandsynliggør, at hun har gjort nogen skade, men mange har været
forelsket i hende, og følt sig svigtet, når hun viste sig ikke at være til
troskab.

Jalousi har nok været vigtigste årsag til mordet . Der er desværre få af de
andre 500 såkaldte "stikker-likvideringer", der er bevist at være mere
velbegrundede.

En film om mordet har lige været vist på DK4 TV - en gammel film i den
tidlige sejrherrehistorieskrivnings ånd.:
" Hun er pengebegærlig og skyld i, at en frihedskæmper bliver skudt under en
aktion"! At hun har flere elskere gøres til, at hun er et "erotomant"
untermensch"....

Ved de ganske få såkaldte stikkerlikvideringer, hvor der var reel mistanke
om, at personen havde lækket oplysninger til tyskerne, var det sjældent
indlysende, at henrettelse var forebyggede skade på modstandsbevægelsen.
Mistanken burde snarere have ført til, at man holdt afstand til den
måske-farlige person, så ikke denne fik oplysinger, der kunne misbruges.

Også fordi alle vidste, at krigen var lige ved at være slut, var det
meningsløst at udføre hævndrab.

Tyskernes interesse i at jagte modstandsfolk var i de sidste måneder , havde
karakter af selvforsvar. Kun ved, at det rygtedes i modstands-miljøet, at
tyskerne var hensynsløse og effektive modstandere, kunne de hindre, at
skydegale danskere myrdede tilfældige tyskere.Lysten til at bruge de mange
nyligt opnåede skydevåben(faldskærmsnedkastninger, transport fra Sverige)
blev derved udskudt til "glade maj 1945" hvor danskere dræbte danskere i
hundredvis.

Faktisk taler meget for, at helt tilbage til jøde-udrejsen okt 43 og måske
før, arbejdede tysk ledelse målrettet på, at opnå et godt forhold mellem de
to nationer efter krigen, idet man vidste, at krigen var tabt.