Netværks problemer
Fra : Michael M Nielsen

Dato : 04-09-02 21:44

Hej

Jeg har to pc'ere i et netværk - som ikke vil kommunikere

Den ene kører xp og den anden kører 98. Den er forbundet via en hub. Jeg har
testet begge netkort, begge kabler og hub'en hver for sig og alt virker
perfekt.

Hvorfor kan de to computere så ikke se hinanden eller pinge hinanden?

På forhånd tak

Michael

Fra : Thomas

Dato : 04-09-02 22:22

Du har prøvet at dele mappe på hver af computerne? det har du sikkert, men
det kunne være du havde gæemt det!
Jeg formoder at når du mener se hinanden, så er det i et standard
arbejdsgruppe f.eks. MSHOME ellers vær sikker på at de begge er indstillet
til samme arbejdsgruppe.

MVH
Thomas

Fra : Michael M Nielsen

Dato : 04-09-02 23:30

Thomas wrote:
> [...]
> Jeg formoder at når du mener se hinanden, så er det i et standard
> arbejdsgruppe f.eks. MSHOME ellers vær sikker på at de begge er

Nytter det at dele mapper? Hvis ikke de kan pinge hinanden, så er der vel
ikke hul igennem

-Michael

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 06-09-02 13:25

> Nytter det at dele mapper? Hvis ikke de kan pinge hinanden, så er der vel
> ikke hul igennem

Netbeui? Ipx/spx?

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 05-09-02 07:33

> Hvorfor kan de to computere så ikke se hinanden eller pinge hinanden?

Du er sikker på at begge computere har en fælles protokol installeret ?
Hvis det er TCP/IP du bruger til det, har de så en ipadresse i samme subnet
?
Er hubben også tilsluttet et TDC adsl modem med DHCP ?

Prøv at give den ene 192.168.0.2 og den anden 192.168.0.3 som ip'er..

Vh
Andreas Jeppesen

Fra : **Mingo**

Dato : 05-09-02 08:15

"> > Hvorfor kan de to computere så ikke se hinanden eller pinge hinanden?

installer netbeui på win 98...
så skulle det virke..

mvh. mingo

Fra : Madsen

Dato : 05-09-02 08:44

On Thu, 5 Sep 2002 09:14:52 +0200, "**Mingo**" <an@nym.dk> wrote:

>installer netbeui på win 98...
>så skulle det virke..

Hej

Jeg har 5 Win98 maskiner i et lille netværk. De får alle
tildelt addresser fra min Internet router og bruger så
NetBEUI til den indbyrdes kommunikation, men 1 af
maskinerne kan pludselig ikke længere se de andre 4.
De kan til gengæld godt se de drev som er sharede på
denne maskinen. Alle 5 maskiner har sharede drev, alle
bruger samme arbejdsgruppe og de plejer alle sammen
at kunne se hinanden.

Nogen forslag til hvad der er galt med den sidste PC ?

mvh Madsen

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 05-09-02 23:09

> Nogen forslag til hvad der er galt med den sidste PC ?

Prøv at skifte share navnet på computeren..

Efter en del lan-partys synes jeg altid at det er sådan at der er en eller 2
computere der ikke kan browse netværket, selvom alt burde være sat rigtigt
op.. Det er vel bare windows ?

Andreas Jeppesen

Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 06:01

On Fri, 6 Sep 2002 00:08:41 +0200, "Andreas Jeppesen"
<bundyBLAH@tabersvin.dk> wrote:

> [...]
>computere der ikke kan browse netværket, selvom alt burde være sat rigtigt

Det er desværre afprøvet uden held. De andre maskiner kan stadig
se den sidste PC, men den kan ikke se dem. :o\

mvh Madsen

Fra : Michael M Nielsen

Dato : 05-09-02 08:58

Andreas Jeppesen wrote:

> [...]
> Er hubben også tilsluttet et TDC adsl modem med DHCP ?
>
> Prøv at give den ene 192.168.0.2 og den anden 192.168.0.3 som ip'er..

Den ene henter automatisk en ip adresse af modemmet - den anden gør ikke

-Michael

Fra : Michael M Nielsen

Dato : 05-09-02 09:10

Michael M Nielsen wrote:

> Den ene henter automatisk en ip adresse af modemmet - den anden gør
> ikke
>
> -Michael

PS Det fungerede fint i den gamle lejlighed - med ADSL og en router

Fra : Per Bau

Dato : 05-09-02 09:18

> Den ene henter automatisk en ip adresse af modemmet - den anden gør ikke

Og du har ikke bestilt fast ip?

Hvad er det for en løsning du har?

/Per

Fra : Michael M Nielsen

Dato : 05-09-02 10:27

Per Bau wrote:
> "Michael M Nielsen" <michaelnielsen2002@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:al72p2$20f$1@sunsite.dk...

> Og du har ikke bestilt fast ip?
>
> Hvad er det for en løsning du har?
>
> /Per

Webspeed - internet via kabel tv

Fra : Per Bau

Dato : 05-09-02 10:33

> Webspeed - internet via kabel tv

Har du så bestilt ekstra ipadresse?

Der leveres så vidt jeg ved kun en adresse med.

Se klip fra http://www.oncable.dk/?UniversID=73

IP-adresser
Internetadgang etableres med én offentlig, dynamisk IP-adresse som
standard. Du kan som tillæg få én ekstra offentlig, dynamisk IP-adresse,
således at du har to i alt. Derved bliver det muligt at bruge to computere
sammen med kabelmodemet. Den ekstra adresse koster 10 kr. pr. md.

/Per

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 05-09-02 12:57

> [...]
> således at du har to i alt. Derved bliver det muligt at bruge to computere
> sammen med kabelmodemet. Den ekstra adresse koster 10 kr. pr. md.

Det er således enten ekstra ip-adresse eller routerløsning med fast
ipadresse. Den sidste løsning er naturligvis kun mulig, hvis OnCable uddeler
faster ip-adresser.

Fra : Michael M Nielsen

Dato : 05-09-02 14:15

Martin Sjøberg wrote:

> Det er således enten ekstra ip-adresse eller routerløsning med fast
> ipadresse. Den sidste løsning er naturligvis kun mulig, hvis OnCable
> uddeler faster ip-adresser.

Det kører nu, hvor jeg har to ip adresser.

Men de skulle vel kunne se hinanden, selv da jeg kun havde en ip adresse og
gav den anden en ip adresse selv ikke? Hvis jeg ind i mellem vil have den
bærbare på nettet for at dele filer med de andre computere, skal jeg vel
ikke have en tredje ip adresse

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 05-09-02 23:07

> [...]
> mellem vil have den bærbare på nettet for at dele filer med de andre
> computere, skal jeg vel ikke have en tredje ip adresse.

Egentlig jo, fordi for at windows kan se andre skal de ligge inde for det
samme subnet
( eks 192.168.0.*)

En løsning vil være at installere en til protokol ved siden af TCP/IP,
f.eks. IPX eller Netbeui

Andreas Jeppesen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-09-02 08:17

"Michael M Nielsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> perfekt.
>
> Hvorfor kan de to computere så ikke se hinanden eller pinge hinanden?

Er du sikker på at kablerne er "rigtige" (krydset/ikke krydset) ?

Prøv evt uplink porten, der så laver en krydsning !

--

Jan Vestergaard
jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Michael M Nielsen

Dato : 05-09-02 08:57

Jan Vestergaard wrote:
> Er du sikker på at kablerne er "rigtige" (krydset/ikke krydset) ?
>
> Prøv evt uplink porten, der så laver en krydsning !
>
> Jan Vestergaard

De to kabler jeg bruger fra min hub er ikke ikke krydsede. Jeg mener at der
er et krydset kabler fra modemmet til hub'en.

Og min upload port bruges jo af mit modem

Fra : Michael M Nielsen

Dato : 05-09-02 09:10