Ny grader på TI 92+ / TI VoyageT 200
Fra : Jesper Vels

Dato : 04-09-02 21:06

Hej

hvordan får jeg sådan en sag til at regne med nygrader... man kan sætte den
til rad / grader... men hvordan nygrader...? syndes ik jeg kan finde det i
manualen....

/Jesper Vels

Fra : Mads Jungersen

Dato : 04-09-02 22:44

"Jesper Vels" <jesper@vels.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> til rad / grader... men hvordan nygrader...? syndes ik jeg kan finde det i

Jeg har aldrig set ny grader på min Ti92+. Mit bedste bud vil være tag dine
grader... del dem med 360 og gang med 400 eller med andre ord (10/9)...
Nygrader er jo bare en fiks ide som nogle dekade-fanatikere har fået... De
skulle helere gå igang med tiden... og hvis de vil ændre graderne så gør det
ordentlig altså 1000 på en hel cirkel...

Fra : desilva

Dato : 05-09-02 07:36

> Jeg har aldrig set ny grader på min Ti92+. Mit bedste bud vil være tag
dine
> grader... del dem med 360 og gang med 400 eller med andre ord (10/9)...

Min oldgamle hp20s har nygrader. Er benævnt som "grd", og almindelige grader
er benævnt som "deg". Måske der er en ligende tekst på knapperne på ti92+ ?

> [...]
det
> ordentlig altså 1000 på en hel cirkel...

Hvorfor ikke 10000, eller 100 eller.. 1?

Fra : Torben Frandsen

Dato : 05-09-02 08:50

"desilva" <a@a.a> wrote

De
> det
>
> Hvorfor ikke 10000, eller 100 eller.. 1?

Måske fordi en dekadisk inddeling af kvartcirklen er praktisk med henblik på
trigonometrien?

Torben

Fra : Mads Jungersen

Dato : 05-09-02 09:17

"desilva" <a@a.a> skrev i en meddelelse
> [...]
grader
> er benævnt som "deg". Måske der er en ligende tekst på knapperne på ti92+

Jeg tjekkede den findes ikke under enhedes knappen der eller indeholder alt
fra lenght til temperatur og luminous intensity til Dynamic viskositet. Jeg
har ydere mere tjekket under mode man kan kun vælge mellem grader og radian.
Tilsidst har jeg gennemgået kataloget oversamtlige komandoer til TI92+ der
kunne jeg heller ikke finde en... Jeg synes faktisk at det er lidt mystisk,
når den nu har fx. omregningsfaktoren til tonne og amu... Men jeg tror altså
ikke at den har nygrader.

De

> Hvorfor ikke 10000, eller 100 eller.. 1?

Fordi en cirkel så vil være en kgrad... men 1 vil også være fint med mig men
så skal man til at vende sig til at sige mgrader. Systemet vil også fjerne
sekunder og minutter fra gradindellingen som jeg personligt synes er
kuriositet.

Fra : Jesper Vels

Dato : 05-09-02 16:04

Grund til jeg spørg... er nemlig fordi jeg er startet med at læse til
Landinspektør...(der bruger man åbenbart ny grader....)

Vores vejleder anbefalede nemlig en HP 20S eller 30S (mener de hedder
sådan )

Men det er jo ik feed, at bruge sådan en når vi har matematik sammen med
ingeniøren... og generelt ik at bruge en graf regner... Når man på htx er
flasket op med TI92

/Jesper Vels

Fra : Mads Jungersen

Dato : 05-09-02 16:27

> Men det er jo ik feed, at bruge sådan en når vi har matematik sammen med
> ingeniøren... og generelt ik at bruge en graf regner... Når man på htx er
> flasket op med TI92

Nej det har du helt ret i TI92 harværet mig til stor glæde indtil videre.
Man kunne sikert lave et FLASH program der kunne arbejde med nygrader...
Eller måske bare et simpelt program, men isåfald skal den virke for alle
grade operatorer...

Mvh Mads Jungersen

Fra : TR

Dato : 05-09-02 19:38

Hejsa - du kan i TI92+ selv difinerer enheden, hvordan du gør, kan du finde
www.ti.com under
http://education.ti.com/us/product/tech/92p/guide/92pguidedk.html - hvor der
ligger den store manual på dansk (ca 600 s) som fylder ca 5.7 mb - men den
kapitel du skal bruge (kap.4) - kan hentes samme sted på kun 107kb - jeg
håber du kan bruge svaret **SS*
Hilsen Torben Ruby

Fra : Jesper Vels

Dato : 05-09-02 20:35

hej

Jeg er nok bare en kegle... men jeg syndes kun jeg kan finde areal, kraft
osv... men ik noget om grader....

/Jesper Vels

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-09-02 09:02

"Jesper Vels" <jesper@vels.dk> wrote in message
> [...]
> Landinspektør...(der bruger man åbenbart ny grader....)
> Vores vejleder anbefalede nemlig en HP 20S eller 30S (mener de hedder

HP 20S, HP 32S og HP 48S/SX/G/GX

> Men det er jo ik feed, at bruge sådan en når vi har matematik sammen med
> ingeniøren... og generelt ik at bruge en graf regner... Når man på htx er
> flasket op med TI92

Har du først vænnet dig til en HP med RPN (Revers Polish Notation) - 32S,
32SII, 15C, 16C, 42S, 28S, 41C/CV, 48S/SX/G/GX - så kan du ikke bruge
andet...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen