Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er klippetest/kliptest
Fra : Karsten Jühne

Dato : 04-09-02 20:27

Hej.
Jeg har set at par fotolaboratorier tilbyder klip(pe)test.
Når jeg ikke ved, hvad det er, har jeg sikkert ikke brug for det, men
min nysgerrighed byder mig at spørge alligevel.

--
Mvh.
Karsten

Jura bøger, nu ned til halv pris: http://bogsalg.websajt.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-09-02 21:21

"Karsten Jühne" wrote:

> Hej.
> Jeg har set at par fotolaboratorier tilbyder klip(pe)test.
> Når jeg ikke ved, hvad det er, har jeg sikkert ikke brug for det, men
> min nysgerrighed byder mig at spørge alligevel.

Det er hvis man er tvivl om eksponeringen af en diafilm, det kan f.eks.
være vigtige optagelser, der er optaget under specielle eller exstreme
lysforhold. Så klipper man et lille stykke af (typisk en til to
billeder), og fremkalder dette stykke, og ud fra det bedømmer man om
resten af filmen evt. skal over- eller underfremkaldes.

Kliptest kan naturligvis ikke bruges på en amatørfilm, den består jo
typisk af 36 vidt forskellige optagelser, men proff. tager ofte både to
og tre diasfilm af den samme opgave, og den situation kan det være
aktuelt med en justering i fremkaldelsen.

Fra : Karsten Jühne

Dato : 05-09-02 21:04

On Wed, 04 Sep 2002 22:21:09 +0200, Niels Ebbesen wrote:

>Det er hvis man er tvivl om eksponeringen af en diafilm,

Tak for svaret, så lærte man også noget i dag.