Nye planter
Fra : PH

Dato : 04-09-02 18:49

Jeg har lige købt nogle fine planter til mit akvarium. Planterne er meget
flotte, men de har ikke meget rødder, enkelte af dem stort set ingen, og så
er det lige at jeg er i tvivl:

Skal man lade dem stå i potterne med rockwool, eller hvad det nu er de er
"plantet" i, eller skal man tage dem ud af planter og rockwool og håbe på at
de bliver "hængende"?

Pia

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 04-09-02 19:23

"PH" <news@(removethis)danacomp.dk> writes:

> [...]
> "plantet" i, eller skal man tage dem ud af planter og rockwool og håbe på at

De skal ud af rockwool'en. Forhåbentlig har du noget bundlag der kan
holde på dem... Men hvad er det for nogen planter ?

/Esben
--
Despite the cost of living, have you noticed how it remains so popular?

Fra : PH

Dato : 04-09-02 19:39

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message
> "PH" <news@(removethis)danacomp.dk> writes:
> De skal ud af rockwool'en. Forhåbentlig har du noget bundlag der kan
> holde på dem... Men hvad er det for nogen planter ?
>
> /Esben

Aner ikke hvad de hedder. Der er fire forskellige, og ham jeg købte dem af
sagde at de skulle være af en rigtig god kvalitet. (Jeg har ikke den store
forstand på akvarier og hvad der dertil hører)

Jeg har valgt at købe nye planter da de gamle (ca. 2 år) var i meget dårlig
trivsel (det er lidt flovt, men de rådnede simpelthen - jeg har nok været
for gavmild med foderet!), og ham jeg købte dem af sagde at mange planter
man køber hos dyrehandlere ofte bare er "stueplanter man har sat i vand" og
at de ofte dør efter et års tid, så jeg bad ham om at finde planter der
passer til mit lille 65l begynderakvarie.

Så nu har jeg renset bundgruset, skiftet vandet og sat nye planter, og
krydser så fingre for at det går bedre denne gang.

Jo forresten. Den ene plante er sådan en lille en med brede mørkegrønne
blade. Den skal efter sigende blomstre med hvide blomster hvis den har det
rigtigt godt. Denne plante har fine rødder, men de andre har næsten ingen.

og Jo, der er da ca. 3 cm grus (eller hvad de nu hedder de der brunlige
bundsmåsten man køber til akvarier?)i bunden. Hvis jeg putter meget mere i
så kommer det til at virke lidt voldsomt i så lille et akvarium.

Pia

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 04-09-02 20:46

"PH" <news@(removethis)danacomp.dk> wrote in message
Klip
> [...]
> rigtigt godt. Denne plante har fine rødder, men de andre har næsten ingen.

Hej Pia.
Den du omtaler her, er nok en anubias. Den tåler stort set det meste :) Men
den vil nok ikke lige berige dig med flotte hvide blomster, hvis den ikke
trives i dit akvarie. Men uanset, så er dette en god og flot plante :)
Lige en ting med denne planten som du skal have i mente. Den kan altså ikke
lide at få sine rødder for langt ned i bundlaget. Faktisk så vil den have
det aller bedst, hvis du er så sød at sætte den fast på en trærod eller en
sten. Den kan sættes fast med et elastik, eller noget fiskesnøre, indtil den
har groet rødderne fast på voksemediumet (kan godt tage lang tid).

Hilsen Ditte

Fra : PH

Dato : 04-09-02 20:56

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote in message

> [...]
den
> har groet rødderne fast på voksemediumet (kan godt tage lang tid).

Tak for oplysningerne. Æhhh, hvilket voksemedie? og hvor langt er ikke for
langt ned?

Og som sagt, så havde den rødder, men de andre planter var sådan set bare en
stængel der var stukket ned i rockwoolen?

Pia

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 04-09-02 21:36

> [...]
> den
>
> Tak for oplysningerne. Æhhh, hvilket voksemedie? og hvor langt er ikke for

Hej Pia.
En trærod eller f,eks en sten.
Kig ind om hjemmesiden til Tropica. Måske kan du finde dine planter der - og
der står der også lidt om hvad planterne helst skal have af forhold.
Hilsen Ditte

Fra : Simon Rasch

Dato : 04-09-02 22:54

Hej alle.

For at runde diskutionen om Anubias af, så tror jeg at I alle har lidt
ret...ihvertfald har PHs plante ligesom en tyk rodstængel (5-10mm tyk),
hvorfra der gerne skulle udløbe mindre rødder. Den tykke rodstængel må ikke
dækkes af bundlaget, så rådner den. De små rødder ca, 1 mm tykke, kan
sagtens dækkes, også af 10cm
bundlag.

Det ovenfor skrevne gælder også for de fleste andre planter, som har en tyk
rodstængel.

Hej med Jer alle.

/Simon

Det med de hvide blomster har jeg ikke selv oplevet, men det skulle efter
sigende være hvis den placeres delvist OVER vandoverfladen.

Fra : Morten Gulev

Dato : 04-09-02 20:19

> [...]
den
> har groet rødderne fast på voksemediumet (kan godt tage lang tid).

Det er formentlig en anubias, men jeg er uenig i hvad du siger om hvordan
den vokser. Jeg har læst i en akvarieplantebog at den fortrækker et bundlag
på 10-15 cm tykkelse og ikke noget om at den skal sættes på en trærod eller
på en sten. Det ville passe bedre på Microsorum pteropus.
De planter der ikke har rødder er formentlig "flydeplanter" og behøves
derfor ikke at blive plantet. Nogle vil endda dø af at blive plantet, da
den del der så er under gruset vil rådne. Ham du købte dem af må kunne sige
noget intelligent om hvordan han har behandlet planterne!

Fra : KatjaStrofen

Dato : 04-09-02 21:29

Morten Gulev <morteng@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d766a06$0$59330$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
bundlag
> på 10-15 cm tykkelse og ikke noget om at den skal sættes på en trærod

Uden at lyde alt for provokerende. - så synes jeg du skulle tage og læse en
anden akvarieplantebog!

Anubias'en.. foretrækker at have det meste af sine rødder over bundlaget -
og er derfor ideel til "opbindning" på sten og rødder!

KatjaStrofen!

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 04-09-02 21:35

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in message

> [...]
>
> Anubias'en.. foretrækker at have det meste af sine rødder over bundlaget -
> og er derfor ideel til "opbindning" på sten og rødder!

Her må jeg si mig enig med Katjastofen, for det er ikke værre end at tage en
kig på tropica hjemmeside, og der står der optimale vækstvilkår for flere af
de planter de produserer..
Hilsen Ditte

Fra : Morten Gulev

Dato : 04-09-02 22:38

> Uden at lyde alt for provokerende. - så synes jeg du skulle tage og læse
en
> anden akvarieplantebog!

Ok, men pas nu på blodtrykket!

Mine anubias vokser som besatte og har blomstret tre gange på tre år, så det
virker fint nok at sætte dem i grus.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 05-09-02 08:58

Morten Gulev <morteng@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d768a82$0$173$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> en
>
> Ok, men pas nu på blodtrykket!

Ja ja.. hehe .. det er under kontrol! *G*

> Mine anubias vokser som besatte og har blomstret tre gange på tre år, så
det
> virker fint nok at sætte dem i grus.

Hov.. det er der skam heller ikke nogle der har påstået! - mine har også
altid stået i grus! - dvs selve den lange rodting [ved altså ikke hvad den
hedder og gider ikke slå det op] Skal bare helst befinde sig over sandet!

og ja.. nu siger jeg sand.. fordi det mærkeligt nok er det jeg har! - men
det gælder nok også omkirng.. grus o.lign.

KAtja

Fra : Morten Gulev

Dato : 05-09-02 16:35

> [...]
>
> og ja.. nu siger jeg sand.. fordi det mærkeligt nok er det jeg har! - men
> det gælder nok også omkirng.. grus o.lign.

Den hedder en rodstængel (rhizome på engelsk). Jeg plantede den første gang
ned i gruset, men det ville den ikke være med til så den løftede sig
efterhånden selv ud igen. Imponerende!

Du har sand? Hvilke fisk har du?

Fra : KatjaStrofen

Dato : 05-09-02 20:47

Morten Gulev <morteng@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d778726$0$131$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
gang
> ned i gruset, men det ville den ikke være med til så den løftede sig

Rodstængel it is! :)

Har cichlider! - og har derfor sand.. da det er optimalt for de små pus
:) - dvs store voldsomme pus *GG*

katja

Fra : mylam

Dato : 08-09-02 21:47

On Wed, 4 Sep 2002 20:39:23 +0200, "PH" <news@(removethis)danacomp.dk>
wrote:

> [...]
>bundsmåsten man køber til akvarier?)i bunden. Hvis jeg putter meget mere i
>så kommer det til at virke lidt voldsomt i så lille et akvarium.

Ikke fordi jeg skal gører mig kloger end jer ander, men hvis den får
hvide blomster kan det også værer en Echinodorus martii.
Samtid kan jeg oplyse at min Anubias barteri er ca 2 1/2 gammel den
blev plandet i grus som alle mine andre planter men besluttet sig for
at gro op af en rod som står ved siden af den, den har blomsteret ( et
grønt blad med en hvid stængel op af) mange gange

Kim