ADSL router med indb. firewall
Fra : Max Andersen

Dato : 04-09-02 09:35

Hej gruppe,

Jeg overvejer at opgradere min ADSL med 1 fast ip-adresse til en ADSL med
4 faste ip-adresser (jeg har Pro@ccess)

Hvilke routere skal jeg kigge på, og som har de bedste
firewall-egenskaber?
Er der nogle som jeg skal holde mig langt væk fra, eller er der nogle
ting man SKAL have med.

Jeg har set annoncer for en ny D-Link DI-604 router. Den koster 449,- eks
moms og forsendelse, men er den god nok? TDC anbefaler en Cisco 806, men
den koster jo kr. 5-6.000,-, og er der stor forskel på dem?

Max

Fra : Bo Simonsen

Dato : 05-09-02 19:40

Max Andersen <Max@militant.dk> writes:

> Jeg overvejer at opgradere min ADSL med 1 fast ip-adresse til en ADSL med
> 4 faste ip-adresser (jeg har Pro@ccess)

Du er godt klar over at du reélt kun får en brugbar ip. Der går nemlig:

én ip til broadcast
én ip til network
én ip til router

og du har én fri.

> Hvilke routere skal jeg kigge på, og som har de bedste
> firewall-egenskaber?

Din router bør kun lave ipforwarding, jeg vil anbefale at du sætter
en firewall op på client maskinerne, hvis du vel og mærket har brug for
en firewall, læs evt. i oss'en.

/Bo

Fra : Max Andersen

Dato : 06-09-02 08:06

Den Thu, 05 Sep 2002 20:40:02 +0200, skrev Bo Simonsen:

> Du er godt klar over at du reélt kun får en brugbar ip. Der går
> nemlig:
>
> én ip til broadcast
> én ip til network
> én ip til router
>
> og du har én fri.

Ja, i teorien, men TDC sælger en løsning, hvor man får 4 eksterne
adresser, om de så reserverer 8 er mig ligegyldigt, men i teorien har du
ret. Jeg har jo 4 idag, hvis man regner det på den måde.

> Din router bør kun lave ipforwarding, jeg vil anbefale at du sætter en
> firewall op på client maskinerne, hvis du vel og mærket har brug for
> en firewall, læs evt. i oss'en.

Jeg kigger efter i oss'en.

> /Bo

Max