Hjemmenetværk mv.
Fra : Jan

Dato : 04-09-02 08:19

Jeg har et system der snart består af;

1 lidt ældre PC - Her vil jeg gerne køre noget Linux på, f.eks. Mandrake
   Den må også gerne fungerer som min adgang til nettet (som er via    mit
kabel TV (Arrownet)).
1 ny PC - Hvorpå der skal installeres Win XP Pro
Skærm, tastatur og mus - Har kun det ene sæt, hvorfor jeg køber en
TRENDnet switchbox, så jeg kan skifte mellem PC'erne (kabler          skulle
medfølge)
Printer - Som jeg gerne skulle kunne udskrive på fra begge PC'ere.

Det hele skulle gerne køre i et netværk, men hvordan får jeg det til at
fungere?
Har 2 stk. netkort (1 til hver PC), men skal jeg ikke bruge et til
netkort (1 til hver PC for forbindelsen mellem dem, plus 1 til mit
kabelmodem)?
Hvad mangler jeg af kabler?
Og hvad mangler jeg af evt. andre ting for at det kan fungere?

Som I jo nok kan se, så er jeg totalt ny og fuldstændig på bar bund, i
den her forbindelse.

Mvh. Jan

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-09-02 10:19

> [...]
> Og hvad mangler jeg af evt. andre ting for at det kan fungere?
>
> Som I jo nok kan se, så er jeg totalt ny og fuldstændig på bar bund, i

Mit forslag er som følger:
Sæt din gamle maskine op med 2 netkort i: 1 til internet og 1 til netværk.
tilslut din printer til denne maskine da det er den der skal køre mest.
Sæt din nye maskine op med 1 netkort og forbind den via et krydset kabel
eller en switch (giver mulighed for udvidelse af netværket). Drop din
switchbox og brug istedet et program i stil med PCanywhere eller VNC, hvis
du er meget vild efter at bruge pengene så køb en switch og en printer
server.
Hvilket program du skal bruge i din gamlemaskine for at få den til at
fungere som server ved jeg ikke da jeg aldrig har gjort det selv. Alle mine
maskine har forbindelse til Internettet via en switch og router.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 05-09-02 06:09

Thomas Nørgaard wrote:

> [...]
> eller en switch (giver mulighed for udvidelse af netværket). Drop din
> switchbox og brug istedet et program i stil med PCanywhere eller VNC,

Det lyder som en glimragende ide, og det her VNC virker umiddelbart ikke
så tosset, så det kan jeg vel godt finde ud af at sætte op
Bare lige en enkelt ting; Jeg har valgt at forbinde den nye computer via
en switch (ja, jeg håber på at få flere PC'ere sat op på et tidspunkt),
så behøver jeg ikke et krydset kabel direkte mellem de 2 PC'ere? VNC
fungerer også via switch'en?
Mange tak for dit forslag.

Mvh. Jan

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-09-02 11:22

<snip>
> [...]
> en switch (ja, jeg håber på at få flere PC'ere sat op på et tidspunkt),
> så behøver jeg ikke et krydset kabel direkte mellem de 2 PC'ere? VNC

Nej, når du forbinder dine maskiner til en switch skal der ikke bruges
krydsede kabler. VNC og ligende programmer fungerer fint via switch, jeg
bruger selv PC anuwhere til at betjene mine 2 servere som er sat op uden
keyboard, mus og skærm.
Der er dog lige en ting: Når du sætter en maskine op uden skræm osv. skal du
i BIOS'en sørge for at "Halt on error" er slået fra, ellers vil den
sandsynligvis ikke kunne starte op.

Fra : Gunder P. Jensen

Dato : 05-09-02 18:31

Hej i gruppen

Thomas!
Hvis jeg forstår dig ret vil jeg så kunne gøre det samme i flg. netværk.

Jeg har en NT-mainserver til mit firmas interne system, derudover har jeg en
NTworks som er sat op som firewall og endelig har jeg en Linux web og
postserver.
I firmaet er der 10 works (win98 - NT - w2k - XP)

Såfremt jeg har forstået dig ret, vil jeg kunne smidde skærm, tastatur og
must ud på mainserveren, firewall'n og webserveren, og styrre det hele fra
min egen works og derved være fri for at suse rundt og passe maskinerne - er
dette korrekt opfattet ?

MVH
Gunder

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-09-02 22:24

> [...]
> min egen works og derved være fri for at suse rundt og passe maskinerne -

Ja, såfremt der ikke er tekniske hindringer (firewalls og lign.) burde du
kunne styre en hvilken som helst maskine ved hjælp af PCanywhere eller lign.
programmer. Nogle maskiner kan man ikke sættes op til at køre uden keyboard,
det kommer an på mulighederne i BIOS'en. Men det problem kan løses ved at
have et keyboard tilsluttet og tage det fra når maskinen kører.
Hvordan det forholder sig med sikkerhed i f.eks. VNC ved jeg ikke, men i
Norton PCanywhere er der indbygget forskellige sikkerheds mekanismer. Jeg
bruger det også til at fjernstyre en server der er placeret hos en af mine
kunder, så jeg ved at PCanywhere også virker fint ovet internettet, dog kan
det kræve lidt opsætning af f.eks. routere.
Min erfaring er at VNC bruger mere båndbredde end PCanywhere uden at give
bedre resultat, men jeg har ikke nogle "videnskablige" målinger der beviser
min påstand. Til gengæld er VNC gratis, og det findes vist også til flere
platforme. Men det kan du sikkert læse mere om her:

http://www.uk.research.att.com/vnc/index.html

Fra : Gunder P. Jensen

Dato : 06-09-02 09:49

Takker!