Lille netværk
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 04-09-02 07:44

Hejsa

Jeg skal til at lave et lille netværk på vores lokale medborgerhus (i Them).
Inden jeg går i gang med at købe hub/switch, kabel og stik vil jeg lige høre
om der er nogle kommentare til min opsætning. I kan se min plan her --->
http://bo.yaboo.dk/netvaerk.jpg

Alle computere kører Win98se.
Skal jeg købe hub el. switch ?
Hvilken hub/switch ? (medborgerhuset har ikke mange penge)
Printeren sættes til en computer og deles herfra - ulempe:denne comp. skal
være tændt altid. Andre ulemper ?
Andet jeg bør tage højde for........

Mvh. Bo

Fra : HB

Dato : 04-09-02 08:54

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse

....snip...

> Alle computere kører Win98se.
> Skal jeg købe hub el. switch ?

Switch. Prisforskellen er så ringe at det du får mere ud af switchen er den
ekstra omkostning værd. Læs mere om switch/hub på < www.net-faq.dk >
> Hvilken hub/switch ? (medborgerhuset har ikke mange penge)

D-Link laver udmærkede produkter, til rimelige penge.

> Printeren sættes til en computer og deles herfra - ulempe:denne comp. skal
> være tændt altid. Andre ulemper ?

Køb en printerserver istedet. D-Link eller HP. Så kan du have to printere på
den, direkte på netværket. Kræver lidt mere opsætning og en smule
investering, men jeg tror du bliver gladere for det i længden.

HB

Fra : ea

Dato : 04-09-02 10:11

> [...]
>Hvilken hub/switch ? (medborgerhuset har ikke mange penge)
>Printeren sættes til en computer og deles herfra - ulempe:denne comp. skal

Jeg ville nok købe netkort til de 2 printere og en separat, evt.
gammel maskine til at være printserver. En switch er nok en god ide
til det sted der internetforbindelsen er, mens det andtet sted godt
kan nøjes med en hub. Jeg kan anbefale Netgear eller D-link.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-09-02 10:27

> [...]
> Hvilken hub/switch ? (medborgerhuset har ikke mange penge)
> Printeren sættes til en computer og deles herfra - ulempe:denne comp. skal

Efter at have set din tegning har jeg følgende spørgsmål: Hvad med IP
adresser, skal de være faste eller dynamiske? Hvis du sætter printerservere
op (kan varmt anbefales) skal de også have IP adresser så du ender med at
skulle bruge 8 IP adresser. Kan jeres internetudbyder levere det eller var
det måske en bedre ide med en router? Hvad med sikkerheden, skal der
firewalls i alle maskiner eller sætter du en central firewall op på internet
forbindelsen?
Personligt ville jeg vælge en switch og så trække 5-6 kabler til det andet
kontor istedet det øger båndbredden på netværket.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002