Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalt valget mellem Cannon, Minolta og ~
Fra : Bernhard Franzpötter

Dato : 04-09-02 07:11

Kære NG

Jeg jeg har tidligere spurgt om bemærkninger til mit valg mellem disse 2
digitale kameraer

* Canon S40 subsidiært Kodak Easy 4mp.
* Minolta Dimage S404.

Men et nyt er kommet ind i billedet, nemlig.

* Nikon Coolpix 4500

Den gang fik jeg jeg en tilbagemelding således:

"Nu skal jeg lige gøre det nemmere for dig.
Jeg synes du skulle prøve et Sony cyber-shot DSC-S50
Det kan også lave videoklip.
Og så har det en vendbar skærm....så man f.eks. kan tage billeder om hjørner
og uden at man dermed kan se sig selv i mørke ruder eller vinflasker
Ja man kan såmænd også tage billeder af sig selv og se på skærmen samtidig.
Et handy camera.
Ca. 7000 - 8000 kr. med ekstra 32 m. ram stik."

Men da Nikon nu indgår i vi valg, vil jeg høre NG's bemærkninger endnu
engang.

På forhånd tak for hjælpen.

Bernhard Franzpötter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-09-02 08:58

Bernhard Franzpötter skrev:

> * Canon S40 subsidiært Kodak Easy 4mp.
> * Minolta Dimage S404.
> * Nikon Coolpix 4500

Af de ovenstående ville jeg uden tvivl vælge Nikon-modellen - men
det er baseret ud fra tests, ikke personlige erfaringer (jeg er
selv på nippet til at købe et CP4500-kamera). Jeg har dog ikke set
så meget om Minoltaen - hvis den står til en mærkbar lavere pris
end Nikon-modellen er den måske heller ikke noget tosset valg.

> Den gang fik jeg jeg en tilbagemelding således:
>
> "Nu skal jeg lige gøre det nemmere for dig.
> Jeg synes du skulle prøve et Sony cyber-shot DSC-S50
> Det kan også lave videoklip.

Så kan jeg kaste endnu et kamera ind i dine overvejelser: Sonys
DSC-S85 - det er efter min mening mere en match til Nikons CP4500
(begge er 4MP-kameraer med glimrende billedkvalitet ifølge
www.dpreview.com .

DSC-S85 kan fås til lige over 6000,- herhjemme - lidt mindre end
Nikons CP4500. Til gengæld er tilbehøret (ekstra hukommelse) nok
lidt dyrere, fordi det er Sonys eget format - memorystick.

Skærmen på Sonyen kan ikke drejes, men den kan bestemt godt tage
videoklip - faktisk er længden kun begrænset af memorysticken, i
modsætning til de fleste andre kameraer.

Personligt er jeg stadig mest til CP4500 - bl.a. fordi det todelte
design giver mulighed for at fotografere i en del anderledes
positioner - kameraet over eller under hovedet fx.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Tor Eivind Ravndal

Dato : 04-09-02 10:16

"Bernhard Franzpötter"

[Klipp]

> Men et nyt er kommet ind i billedet, nemlig.
>
> * Nikon Coolpix 4500

I tillegg til Jens' kommentar kan det sies om CP4500 at den støtter IBM
MicroDrive. Jeg vurderer selv å kjøpe dette kamera bl.a p.g.a denne feature.

Klippet fra:
http://www.nikon-image.com/eng/news_release/2002/e4500_main.htm#spec

Media:CompactFlashT (CF) Card Type I and Type II (Compatible with 512MB/1GB
IBM MicrodriveT)

Tor Eivind Ravndal

Fra : KASO

Dato : 04-09-02 12:54

"Tor Eivind Ravndal" skrev d. 04-09-02 10:16 dette indlæg :
> [...]
> http://www.nikon-image.com/eng/news_release/2002/e4500_main.htm#spec
>
> Media:CompactFlashT (CF) Card Type I and Type II (Compatible with

S40 understøtter skam også Microdrive!

http://www.kandu.dk/

Fra : Tor Eivind Ravndal

Dato : 04-09-02 13:23

> KASO
> S40 understøtter skam også Microdrive!

Wow, det har jeg ikke fått med meg! Takker for opplysningen, jeg må nok se
nøyere på S40.

Tor Eivind

Fra : Trygve Hebnes

Dato : 04-09-02 17:21

> S40 understøtter skam også Microdrive!

Et alternativ til Microdrive er kortleser med innebygget harddisk. Se
omtale: http://www.dinside.no/page/artf/32092.shtml?f=katnav

Trygve

Fra : KASO

Dato : 04-09-02 10:25

"Bernhard Franzpötter" skrev d. 04-09-02 07:11 dette indlæg :
> [...]
>
> * Canon S40 subsidiært Kodak Easy 4mp.
> * Minolta Dimage S404.
>
> Men et nyt er kommet ind i billedet, nemlig.

Jeg selv stået i samme valgsituation mellem ovenstående. Mit valg
landede på S40 - bl.a. fordi jeg skulle bruge det før Nikon'en kom i
handlen. Ser man på testen hos www.dpreview.com, ser det dog umiddelbart
ud til at være et godt valg stadigvæk. Mine væsentlige parametre var:

Canon:
Fordele: Meget kompakt, lækker kvalitet/finish, fremragende
billedkvalitet, meget hurtig reaktionstid (fra udløser trykkes til
billedet tages).
Ulemper: Ingen ekstern blitz mulig, specialbatteri, "kun" 3x zoom

Minolta:
Fordele: Pris, standardbatterier (billige ved udskiftning eller ekstra),
god billedkvalitet, 4xzoom
Ulemper: Klodset, finish/kvalitet ikke helt på højde, svagheder (AF) i
dårligt lys (iflg. tests), ingen ekstern blitz mulig

Nikon:
Fordele:4xzoom, "split-body", mulighed (dog ikke særligt elegant) for
ekstern blitz
Ulemper: Objektiv ikke særligt lysstærkt, ikke så kompakt (som S40),
ikke så hurtig reaktion (fra udløser.....)

Jeg havde ingen specielle præferencer for Canon inden - jeg har Nikon
SLR - og har iøvrigt tidligere anvendt Olympus (både SLR og Digitalt).
Jeg købte mit hos Bingo - prisen blev presset til ca. 7100 kr. med et
256Mb ekstra kort. Jeg er særdeles tilfreds med kameraet, der fuldt
lever op til forventningerne. Driftstiden på en batteriopladning har
vist sig bedre end forventet - uden at jeg dog har målinger på det. På
256Mb kan man tage ca. 80 billeder i RAW - dvs. uden komprimering.
Justeringer som f.eks. skarphed, kontrast og hvidbalance kan derfor
foretages med medfølgende software på PC-en sammen med øvrig
redigering/beskæring før billedet evt. gemmes komprimeret som JPG.

Jeg har læst rygter om et S45 og S50 skulle være på vej - men jeg har
ikke kunnet finde yderligere oplysninger. S50 skulle angiveligt være et
5Mpix.

Skal dit kamera være meget lille, bør du overveje Olympus C40 eller
Pentax 430RS (Bemærk: RS-betegnelsen dækker over en forbedret version -
der er sikkert en del af de "gamle" kameraer i omløb endnu).

Held & lykke med valget!

http://www.kandu.dk/