er det klogt at få sim hunds kondi ned ?
Fra : Chokmah

Dato : 03-09-02 23:07

ja jeg ved godt det lyder som en sær emne linje - men sagen er den at
min hund en lille mexikans hårdløs på 5 kg - vi har længe haft det
sådan at hun var i snor det første stykke vej og når vi så nåede op i
prakern hvor der ikke er nogen biler så slap jeg hende og det gik også
meget godt de første 8 mdr - men efteer hun er færdig udvokset - så
har hun opbygget en kondi der gør at hun for det første løber
afsindigt stækt men også gerne meget - men før pljede hun at nlive så
jeg ku se/ høre hende men løber hun længer og længer væk og er ikke
til at kalde til mig - fir hun går fuldstændigt i selv sving - men
bare at løbe stærk rundt - hun har jo ingen hård så hun ser jo
medtaget ud når hun er løbet igenem når tjørn.

Nå men efter jeg i 5 dage har skulle stå og råbe efter hende så kom
slutningen - nu går vi i snort til et sted hvor jeg sætter mig også
løber hun rundt der omkring som det pljede at være - hun er smuttet et
par gang - ja ikke mere ind hun dukker op igen.

men her efter 14 dage op den måde så er det som hendes behov for at
løbe er faldet - menjeg kan ikke finde ud af om det er synd ??

MvH
Bo M Mogensen

Fra : VRI

Dato : 04-09-02 10:59

"Chokmah" <chokmah@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> men her efter 14 dage op den måde så er det som hendes behov for at
> løbe er faldet - menjeg kan ikke finde ud af om det er synd ??

Hej Bo.

Nej det mener jeg ikke det er. Der må have været noget der triggede hende
til at løbe så meget, når I gik rundt i parken. Måske hun ikke føler dette
behov mere. Hun har jo stadig den samme mulighed for løb nu, men føler ikke
behovet for det......

Et forslag til, hvordan du kan tilfredstille din hunds løbe behov: Cykling.
Vær dog opmærksom på, hvordan hunden har det under hele cykel turen, så hun
ikke pludselig bliver overophedet, udmattet og andet.

Held & Lykke
VRI

Fra : Chokmah

Dato : 04-09-02 18:00

On Wed, 4 Sep 2002 11:58:31 +0200, "VRI" <vri.k9@ofir.dk> wrote:
Hej Vri

> [...]
>behov mere. Hun har jo stadig den samme mulighed for løb nu, men føler ikke

jeg tror at det har noget at gøre med at jeg holder hende længer i
snor også for vi lige en snak om det indenjeg slipper hende - så hun
ved godt den ikke er helt go den der med at løbe så jeg ikke kan råbe
hende til mig

>Et forslag til, hvordan du kan tilfredstille din hunds løbe behov: Cykling.
>Vær dog opmærksom på, hvordan hunden har det under hele cykel turen, så hun
>ikke pludselig bliver overophedet, udmattet og andet.

en go ide .... men det er ikke så meget den måde hun løber på synes
jeg ? og dog hun ligner faktisk en grey hound når hun løber - men jeg
tror hendes glæde ved at løbe er forbundet med at hun løber efter *et
eller andet* hvad så end det er ? mere ind bare det at løbe.....

så jeg vil lige tænke de igenem fordi - hun ser ikke ud til at
vandtrives ved at gå det mere i snor..... men på den anden side så var
der ingen tvil om hun elskede bare at sætte af ud i det fri ?

beklager hvis mit indlæg virker rodet sider med 40 i feber og en led
flue og prøver at forstå hvad der forgår i hovedet på min hund - men
det optimale ville selvføligt være hvis jeg kan lære hende at komme
når jeg jeg kalder uanset hvad

her er racen :
http://www.canis-minor.dk/mexikansk_nogenhund.htm

MvH
Bo M Mogensen

Fra : Ann K.

Dato : 04-09-02 15:39

Hejsa.
Jeg tror nu ikke at din hunds ræsen, har noget som helst at gøre med
dens kondition...
Snarere at du og hunden har et kontaktproblem
Det her er lidt svært at forklare på skrift, så tilgiv evt mærkelige
formuleringer... eller spørg om uddyben
At din hund nu ikke længere styrter afsted laaangt væk fra dig skyldes
sikkert at den nu har fattet at _du_ altså bliver samme sted og at _den_
bliver ignoreret/overset... At ignorere en hund er faktisk det
allerbedste middel til at få den til at vende sin opmærksomhed på dig ;)
Hunden får ikke som tidligere lov til at udstikke grænserne (reglerne)
for at "gå luftetur"... og derfor bliver den også roligere... den har jo
fattet at det _er_ dig som bestemmer, hvad I skal lave lige nu (ja -
lidt lederskab er der også i det her ;)

Hvis du virkelig vil have dens fysiske kondition ned, så skal du bruge
nogle andre metoder - og en gradvis nedtrapning... det er ikke sundt for
hunden lige pludselig at nedsætte dens aktivitetsniveau voldsomt... det
kan også give adfærdsproblemer
(Vores lab-x fik en alvorlig skade i ryg og lår... hendes aktivitet gik
fra ca 25 timers træning/uge + et ukendt antal lufteturstimer til
absolut 0, i løbet af én dag! Tal lige om voldsomme problemer, da hunden
begyndt at få det bedre! Madfiksering er ikke ordet! Og det hænger
desværre stadig ved )

Og så er din hund jo også blevet teen-ager Jeg ved ikke hvad det er,
men det er som om alle hunde får en periode omkring først den fysiske
kønsmodning (og igen senere omkring den psykiske), hvor de lige
pludselig ikke kan noget som helst... det betyder også at din hund fx
lige pludselig ikke ved hvad et indkald er! Så dét må man til at
genindlære *suk* lige som man ellers troede at vovse havde fattet det

Hvis du mener at hunden stadig skal have mulighed for at holde sin
kondition... men ikke gider at have en hund som bare (mere eller mindre)
ukontrolleret rææææser rundt, så begynd at cykle med den... det er god
konditionstræning - men kan _ikke_ gøre det ud for en luftetur, hvor
hunden får lov til at løbe frit....
Efter min mening er lufteture, nemlig ikke bare noget man går for at
holde hunden i fysisk kondition... Lufteturen er IMO snarere til for
hundens mentale stimulans, idet der her er tid til at "læse aviser",
lege med andre hunde, møde nye mennesker osv osv...

Mvh Ann - der konditionstræner både mig selv og min sheltie, hver morgen
på en god cykeltur ned til lufteområdet, hvor hunden så kan rææææse
rundt sammen med "vennerne"