Vandregræshopper i Danmark??
Fra : Ivan Højlund

Dato : 03-09-02 22:13

I dag kan man læse i Aalborg Stiftstidende ("10 minutter) at biolog Morten
D.D. Hansen Nat. Mus. Århus fastslår at efter sigende èn vandregræshoppe
fundet af Dansk Ornitologisk Forening, skulle have taget turen helt herop
fra Nordafrika pga. den varme sommer.

Det kan nok ikke afvises at det kán lade sig gøre, men det der først faldt
mig for, var at den eller de eksemplarer af græshopper man evt. havde fundet
blot var undslupne "fanger" fra en dansk/tysk opdrætter af disse foderdyr
(som anvendes i stor stil til krybdyr, padder, fugle m.v.).

Hvordan kan man med stor sikkerhed vide om det er det ene eller det andet?
(jeg kan ikke umiddelbart forestille mig DNA undersøgelser eller andet i
dette tilfælde).

mvh Ivan

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 04-09-02 06:46

Ivan Højlund <ahs.krybdyr@get2net.dk> wrote:

> [...]
> blot var undslupne "fanger" fra en dansk/tysk opdrætter af disse foderdyr
> (som anvendes i stor stil til krybdyr, padder, fugle m.v.).

Enb tredie mulighed ville være at den har gjort turen i bil.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 04-09-02 07:49

In article <1fhz6tp.h22vpn10ikm2cN%serse@diku.dk>,
Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Enb tredie mulighed ville være at den har gjort turen i bil.

Det er nok særdeles sandsynligt. Jeg mener bestemt jeg lige læste
noget om det også, men kan ikke huske hvor. Det var en meget stor
græshoppe på ca. 8 cm's længde, så vidt jeg husker. Er der ikke
noget med at disse græshopper optræder i en meget stor
'vandreversion' i perioder, ligesom myrer? Og i så fald, har
nogen disse 'vandreversioner' i deres foderdyrs-opdræt?

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk