Harddiskrecording - software og interface
Fra : Kjers Kommunikation

Dato : 03-09-02 22:42

Ja, jeg sidder jo ude i Vestjylland, så jeg leder bare efter den bedste og
billigste løsning til lidt let HD-rec . på PC.

Venlig hilsen
Hans

Fra : Jacob E

Dato : 03-09-02 23:15

"Kjers Kommunikation" <kjer@kjers.com> skrev i en meddelelse
> Ja, jeg sidder jo ude i Vestjylland, så jeg leder bare efter den bedste og
> billigste løsning til lidt let HD-rec . på PC.

Bedste og billigste er i også denne forbindelse to forskellige ting. Den
bedste er et Digidesign Protools system til 150.000,- kr. Billigste er det
redigeringsprogram som du måske allerede har på cd-rommen, som fulgte med
dit lydkort, det har du jo allerede betalt.

Mit bedste råd er at besøge Tucows, som sikkert har en mængde shareware
eller freewareprogrammer, som kan dække dit behov. Også ude i
Vestjylland... Helt konkret kan jeg anbefale Cool Edit, som kan mange
ting, men er rimeligt nemt at gå til.

Go' jagt, med venlig hilsen

Jacob E.

Fra : Troels

Dato : 03-09-02 23:25

> [...]
> redigeringsprogram som du måske allerede har på cd-rommen, som fulgte med
> dit lydkort, det har du jo allerede betalt.

Evt. kan man jo lege lidt med gratis versionen af Protools, inden man
beslutter sig for at ofre de 150k

Så vidt jeg husker kører den kun under win98 (Desværre

http://www.digidesign.com/ptfree/

/Troels

Fra : Jacob E

Dato : 03-09-02 23:48

"Troels" <tllund@[SPAM=ARGH!!!]hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Evt. kan man jo lege lidt med gratis versionen af Protools, inden man
> beslutter sig for at ofre de 150k

Nåh ja, det er da osse rigtigt...

> Så vidt jeg husker kører den kun under win98 (Desværre

Osse rigtigt.

Mvh Jacob E.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-09-02 07:41

"Jacob E" <jacob-x@dk2netFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> "Troels" <tllund@[SPAM=ARGH!!!]hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Nåh ja, det er da osse rigtigt...

> Osse rigtigt.
>
> Mvh Jacob E.

Hvorfor Desværre kun Win 98 ??

Hilsen Benny

Fra : Troels

Dato : 04-09-02 10:38

> Hvorfor Desværre kun Win 98 ??

Fordi det kan man ikke bruge til så meget når man kører XP.

/Troels

Fra : Kjers Kommunikation

Dato : 06-09-02 08:51

OK

Jeg tror jeg snupper den til 1½ hektokilo, den lyder go' - hvor mange har du
på lager?

MEN:
Hvis jeg alligevel skulle beslutte mig for én af de billige/gratis, så får
jeg vel brug for ét eller andet, som kan flytte musikken fra min guitar og
mike og ind i lydkortet. Jeg kan ikke lide de små ministereojacks, der
siddder på mitl lydkort. Jeg har tidligere arbejdet med et interface, som
hed noget i retningen af Session8, hvor vi havde en rackplade med 8 solide
jack og 8 deslige xlr. Det hele kom vist nok ind i computeren via en seriel
port eller måske et idé-kort.
Det var noget billigt i den stil, jeg tænkte på, da jeg spurgte.

Venlig Hilsen

Hans

Fra : Jacob E.

Dato : 06-09-02 09:17

> [...]
seriel
> port eller måske et idé-kort.
> Det var noget billigt i den stil, jeg tænkte på, da jeg spurgte.

Ooookay...! Nu skal vi vist lige skille tingene ad.
Session8 fra Digidesign var (bruges sgu' ikke længere af de prof.) et
high-end redigeringssystem, som brugte eksterne digital konvertere. Det er
sikkert den "rackplade" du refererer til. Det var altså ikke beregnet til at
downloade i en cracket udgave og bruge sammen med sit SB-lydkort. Du kan
ikke få billige systemer med eksterne konvertere. Idag er systemer som
Session8 erstattet af f.eks ProTools, også fra Digidesign. Du kan faktisk
godt få en miniudgave af Protools, nemlig Protools Free, som var det som
blev omtalt tidligere. Men du slipper så ikke for at skulle smide din guitar
direkte ind i dit lydkort, medmindre du f.eks. køber en lille mixer. Men
hvis du gerne vil uden om at skulle bruge de små og skoddårlige
minjack-inputs på lydkortet, skulle du måske istedet overveje et nyt
lydkort? Nogle bruger SB Audigy, men lidt mere seriøse hjemmestudiefolk
ofrer gerne fra 2000,- og op på et professionelt kort som M-Audio Audiophile
Delta eller Echo MIA, for at nævne nogle af de billigere. De har ordentlige
ind- og udgange med enten 1/4" jack eller phono-stik, nogle endda
balanceret.
Har du først en ordentlig signalvej fra din mike eller guitar, er det mindre
væsentligt om du bruger Cool Edit, WaveLab eller Protools Free, ihvertfald t
il dit behov vil jeg tro.

Håber det hjalp. Har du yderligere spørgsmål, foreslår jeg at du fremover
stiller dem i dk.kultur.musik.produktion som er den helt rigtige gruppe til
dette emne.

Mvh Jacob Ekstrøm

Fra : Kjers Kommunikation

Dato : 06-09-02 19:30

> Håber det hjalp. Har du yderligere spørgsmål, foreslår jeg at du fremover
> stiller dem i dk.kultur.musik.produktion som er den helt rigtige gruppe
til
> dette emne.

Af Hjertet tak.

Venlig hilsen

Hans

Fra : Finn Holbek

Dato : 04-09-02 20:31

Hvad er "lidt let HD recording"? Kører du midi, audio eller begge dele?
Billigt er sandlig også et vidt begreb.....

Mvh. Finn

Kjers Kommunikation <kjer@kjers.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d752aef$0$182$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...