Kogepkt. bestemmelse
Fra : Jon Larsen

Dato : 03-09-02 16:42

Hejsa NG.. så er jeg her igen med et lille spørgsmål...

Vi har i dag gennemført en øvelse hvor vi skulle kogepunktsbestemme
eddikesyre-anhydrid.
Der stod endvidere i opgaven at vi skulle diskuterer hvorvidt det er
relevant at medtage forskellige givne korrektions faktorer, som i dette
tilfælde bestod i udstående kviksølvsøjle ( altså hvor mange grad-enheder
der var uden for kolben, som vi varmede vores væske i ) samt afvigende
lufttryk. Alt dette skulle gerne engang munde ud i at vi har nogle effektive
metoder til stofidentificering ( der er naturligvis andre øvelser der skal
underbygge alt dette ) når vi skal til at destillerer.

Ud fra denne øvelse så vi at lufttrykket havde en ret ringe indflydelse på
der korrigerede udregnede kogepunkt, mens udstående kviksøjle gav en hel del
til det endelige resultat.. nu er spørgmålet så om det over hovedet er
nødvendigt at have begge faktore med eller om man nemt og bekvemt kunne lade
den ene smutte... I får lige formlen som det er regnet ud efter...

Kp = T * (0,00016 *n*(T1-T2))+(0,04*(760-p))

hvor T er aflæst på hovedtermometer, n er udstående kviksølsøjle i grader
celcius.
T1 og T2 er aflæst tempereatur på henholdsvis hovedtermometer og
hjælpetermometer og p er det aktuelle målte tryk i [mmHg]

opstillingen er således som den vedhæftede tegning i dk.Binaer under samme
overskrift....

Hjælpetermometeret er til for at se hvilken påvirknng det omkringliggende
luft har på den udstående kviksølvsøjle i hovedtermometeret.

--
Jon Larsen
Gixxer 250