Bjarne er en helt
Fra : Søren Houlberg

Dato : 03-09-02 16:21

Hej Bjarne!

Du lyder virkeligt somom du ved hvad du taler om Både hvad angår adfærd og
fysik hvem er du?

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Mari

Dato : 03-09-02 20:21

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Bjarne!
>
> Du lyder virkeligt somom du ved hvad du taler om Både hvad angår adfærd og
> fysik hvem er du?

<citat fra et svar, som Bjarne giver nedenfor> "Gad vide hvem der
egentligt har ret, og er klogest, når alt kommer til alt ? "

Gad vide, om Bjarne selv ved, at at han "egentlig har ret, og er klogest,
når alt kommer til alt"
Altid en stor fornøjelse at læse Bjarnes indlæg............

Og du, Mette Sofie.......... vær sikker på, at Bjarne VED noget om det,
han udtaler sig om - i modsætning til visse andre, der blot gnækker med
på alt, der tikker ind på mailen.

Mari

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 04-09-02 00:20

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> wrote in message
> Hej Bjarne!
>
> Du lyder virkeligt somom du ved hvad du taler om Både hvad angår adfærd og
> fysik hvem er du?

Tak for de pæne ord, og jeg kan da godt skriv lidt om mig selv, blot vil jeg
nødig have at alle mine meninger og standpunkter automatisk skal blive taget
for den endegyldige sandhed, så bliver det da en kedelig diskussion.

Og en af de ting jeg har lær af at beskæftige mig professionelt med
hundeadfærd i mere en 20 år er at man kan så gruelig nemt tage fejl af
hunden.
Begreber, så som ulært og færdiguddannet er begreber man skal omgås med
ydmyghed når man taler om hundetræning, men det gælder vel alle fag.

Jeg har uddannet mig som landmand, klejnsmed, datamatiker og som
hundeførerinstruktør.
Civilt arbejder jeg nu som programmør.

Jeg er 50 år gammel og har de sidste 22 år været ledende
hundeførerinstruktør for hjemmeværnsdidtrikt Djursland.

Jeg fratrådte stillingen den 1/7.2002 og er nu kun tilknyttet som rådgiver
og faglærer på uge og weekend kurserne og som afløser på træningspladserne.

Som instruktør gjorde jeg hundepsykologi til mit speciale fag, men jeg er
udannet til at undervise i alle fag, herunder også hundens røgt og pleje
samt førstehjælp til hunde.

Det er et krav at skulle kunne dette for alle hundeførerinstruktører i
forsvaret.

Min instruktørjob har gjort at jeg hver år er på to efteruddannelser i
hundetjeneste. i disse efteruddannelser udveksler instruktørene erfarringer
med hinnanden og vi har næsten altid en gæstelærer med fra anfre enheder
eller det civile hunde miljø til at undervise os.

Ligeledes har jeg deltaget i utallige forsøg på nye indlærringsmetoder for
hunde. og det er ikke forfærdlige dyreforsøg men meget seriøse øvelser hvor
vi forsøger en ny indlæringsmetode på nogle hunde og sammenligner
ressultatet med tidligere metoder.

Når metoden er beskrevet og dokumenteret tilstrækkeligt og godkendet af
diverse myndigheder indstilles den til at indgå i pensum for
hundeføreruddannelsen.

En proces der nemt tager 10 år fra at vi begynder forsøgene og til de står i
lærebogen.

En af mine kæpheste er at jeg f.eks fik indført foder som motivationsmiddel
i indlærring af tjenestehunde og indskrevet denne metode i lærebogen i 1991

Nå men mit job som hundeførerinstruktør gør også at jeg via forsvaret altid
får opdateret min viden fra andre grene af hundetjenester i Nato og
indlærringsmetoder rundt om i verden.

Hver gang jeg støder på en ny metode der ser lovende ud har jeg indført den
på mine egne træningspladser hvor vores hovedtræningsplads er Flyvestation
Tirstrup, måske nu bedre kendt som Århus lufthavn.

To gange om året underviser jeg i ugekurser hvor der kommer hundefører fra
hele landet og her udveksler vi jo en masse viden, og jeg tror faktisk jeg
har rundet de 1000 elever nu, så jeg har hørt om de fleste hundeproblemer
mere en en gang.

Det gjorde faktisk at jeg i omkring 1992 satte mig for at afdække de 40 mest
nævnte problemer med hunde og herudfra lave en problemsløsnings manual.
Dette ressulterede i indførelsen af et helt nyt fag på kurserne der kaldtes
for problemløsning.

Er en stor succes og det har virkeligt lært mig noget om indlærring af hunde
at skulle stå med 40 elever af gangen som alle kun kom for at få løst deres
eget specielt problem.

Nå nok om det, det vigtigste i alle omgang med hunde er ikke en masse
læredom, man kan få meget ud af sin hund uden absolut at skulle studere
noget som helst.
Blot lær at holde af jeres dyr for det som det er, nemlig en klog kærlig og
altid tilgivende ven.

Uden den holdning til hunden nytter ingen uddannelse. og man kan få et
rigtig godt liv sammen med sin hund uden nogen side at åbne en bog eller
vise sig på nogen træningsplads, blot man holder af sin hund og behandler
den anstændigt.

Min gamle afdøde far lærte mig følgende.

Bjarne sagde han du skal behandle dyrene som du ønsker at din gud skal
behandle dig, for dyrene har ikke andre guder en os.

Nå det var altså lidt om min hundemæssige baggrund.
Og jeg ved godt at nogle af mine tanker omkring hundetræning kan virke
utradionelt og anderledes men jeg har prøvet hver eneste metode selv og på
mange hunde samt deres fører.

Jeg har et motto, alle metoder er tilladte når blot at både hund og fører
samt deres instruktøt har det sjovt under træningen. er der tvivl skal der
prioiteres nedefra.

Det er hunden der skal lære mest og arbejde hårdest, så det er også den der
skal have det sjovest.

F.eks kan vi godt lade alle hund løbe løs i en flok og så blot begynde at
eftersætte et spor med en hund samtidigt med at alle de andre 10-15 stk
stadig løber med omkring hunden der går spor både forand bagved og rundt om.

Vi leder aldrig efter egnet terræn vi kigger blot ned på fødderne og de står
altis lige oven på det terræn vi skal træne på.

Jomfrulig teræn er noget vrøvl i vores termonologi.

Det er skide skægt og både hundene, folkene og mig har de sjovt hver gang.

Metoderne har gjort at fra en gennemsnits tid i træning på 2 år for at
uddanne en hund til de færdigheder den skulle kunne til prøven da jeg
startede i jobbet og dengang gik kun 4 ud af 10 igennem, Så er vi nu nede på
en gennemsnitlig uddannelsestid for hunden på 9 måneder og de sidste 6 år
har jeg ikke haft en elev der ikke har kunnet bestå.

Måske er det pral, men det er også fakta, og det er ikke min skyld allene,
men derimmod de indlærringsmetoder vi har anvendt.

Så ja jeg tror på moderne indlærringsmetoder og jeg tor stadigvæk på at de
bliver bedere i takt med at vi lærer at forstå hundens psyke bedere og
bedere.

Man skal efter min mening aldrig fornægte at man ved at få mere at vide også
kan lære at blive bedere til sit fag, og det gælder bestemt i høj grad når
man taler om indlærring af hunde.

Min påstand er at kan hunde ikke lære noget eller har den lært noget forkert
skal man altid se på lærens fralæringsevne før man ser på hundens
indlæringsevne.
Det er næsten altid der problemet er.

Man skal også gør sig klart at blot fordi man ikke ved noget betyder det
ikke at man er dum, blot at man har nogle dumme omgivelser der ikke har
gidet lære en noget og ikke delt sin viden med os.

Dette bør også gælde for en hund, dens omgivelser er os mennesker, og så
længe vi vil påstå at vi er klogere end hunden er det også os der har
informations og fralæringspligten.

Så som udgangspunkt er alt det en hund ikke kan eller gør forkert, det som
vi ikke har lært den.

Ok jeg ved det godt, mine hundefører skælder mig også ud for altid at ta
hundens parti i en hver tvist. og ja det gør jeg, for det må vel være den
klogeste af et par der bør være problemløseren.

He he en gang immellem kan jeg sgu få mine hundefører til at tvivle på om de
nu er så meget klogere end deres hund, som de havde gået og troet, og så har
jeg lært dem meget, nemlig respekt for en anden arts måde at anskue tingene
på.

Mine største læremester ud i forståelsen af hundens adfærd er faktisk hunden
selv.

Prøv at ta en flok hunde med ud i en skov og lad dem løbe løs. sid så lige
så stille og iagttag dem, og tænk så samtidig på at alt det de foretager
sig, hver eneste adfærd har for hundene en betydning, også selv om den samme
adfærd ikke siger et menneske noget.

Efterlign så denne adfærd når du vil lære hunden noget.

Da mennesket er den mest inteligente i forholdet hund menneske, er der
urimeligt at forlange at hunden skal kunne lære vores sprog og adfærd, vil
vi tale eller kommunikere med hunden må vi tillægge os dens sprog.

Når først en hundefører har lært dette er han klar til en hvilken som helst
prøve i hundetræning man kan udtænke og der findes ingen øvelse eller ny
færdighed han ikke kan indlære i hunden på 10 minnutter.

Og det er faktisk en påstand jeg har måttet bevise en del gange for nye
elever.
Jeg har tjent en del øl i vædemål rundt omkring på denne påstand.

Nå men nu håber jeg da at jeg har besvaret spørgsmålet hvem er jeg.
Jeg har lært om hunde i hele mit liv tror jeg, og jeg har stadigvæk meget at
lære og forstå.

Men for pokker hvor er de nogle dejlige dyr at arbejde med.

Med venlig hilsen
Bjarne Østergård
som bare er bidt af hunde )

Fra : Holm

Dato : 04-09-02 06:02

Bjarne Østergård <boe@gigasoft.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d7543b8$0$27690$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
taget
> for den endegyldige sandhed, så bliver det da en kedelig diskussion.

Virkelig intelligent tænkt , bravo !

> Blot lær at holde af jeres dyr for det som det er, nemlig en klog kærlig
og
> altid tilgivende ven.

Lige mine egne tanker.....

> [...]
> vise sig på nogen træningsplads, blot man holder af sin hund og behandler

Ja , det handler om indlevelse og forståelse......gensidig respekt for hvert
væsens natur !

> Min gamle afdøde far lærte mig følgende.
>
> Bjarne sagde han du skal behandle dyrene som du ønsker at din gud skal
> behandle dig, for dyrene har ikke andre guder en os.

Klog far....
( min far sagde : Du har fået ben for at gå på dem !!! )..

> [...]
har
> jeg lært dem meget, nemlig respekt for en anden arts måde at anskue

Ha ha ha .......

> Men for pokker hvor er de nogle dejlige dyr at arbejde med.

Ja !!

Jeg har altså udskrevet dit indlæg Bjarne , og nu gemmer jeg det både i
hukommelsen og i min mappe om intelligente udtalelser !!!
Du skriver godt ,...

Mange respektfulde hilsener
Holm

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 04-09-02 08:32

boe@gigasoft.dk writes:
>Det gjorde faktisk at jeg i omkring 1992 satte mig for at afdække de 40
>mest
>nævnte problemer med hunde og herudfra lave en problemsløsnings manual.

Kan man få fat i den nogen steder?

>Bjarne sagde han du skal behandle dyrene som du ønsker at din gud skal
>behandle dig, for dyrene har ikke andre guder en os.

Den køber jeg, og bruger fremover.

> [...]
>prioiteres nedefra.
>
>Det er hunden der skal lære mest og arbejde hårdest, så det er også den

Den er også købt.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : x Vuf x

Dato : 04-09-02 20:51

Wed, 04 Sep 2002 09:32:11 +0200, Poul Erik Rise /SID wrote:

>Den køber jeg, og bruger fremover.

Den har han måske fra min sig? Og jeg har den fra en bog.
(Nej jeg husker ikke hvilken)

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 05-09-02 16:47

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> wrote in message

> Kan man få fat i den nogen steder?
Nej den bliver kun brugt på hundeførerkurserne.
Og en stor del af problemløsningen er specielt rettet mod tjenestehunde
uddannelsen. selv om meget af det de lærer, også er det samme som læres i
civile klubber.

Fri ved fod er jo fri ved fod, uanset hvilket tøj man har på.
Hvorimmod patruljevirksomhed med hunden jo nok ikke trænes i civile klubber.

Og en hund der trækker i lineførring er nok også samme problem osv osv i
alle grene af hundesport og opdragelse.

Men den er ikke udgivet til offentligt brug, og jeg er ikke sikker på at jeg
måtte gøre det, da noget af stoffet er klaseficeret til tjenestebrug,
hvilket er en fortroligheds og hemmeligholdelses klaseficering.
Det er ganske vist den laveste, men det må ikke udgives, og det skal ifølge
bestemmelserne vær under lås og brændes når materialet ikke mere anvendes.
Dvs. at jeg vil kunne straffes ved blot at smide den i skraldespanden.

Men metoderen vi bruger til problemløsning er ikke på nogen måde hemmelige,
men er altså ikke udgivet.

HM
Måske jeg skulle gøre det en dag jeg fik bedre tid.

Jeg begyndte engang på en hjemmeside med samme indhold men har aldrig haft
tid til at få den færdiggjort.
hm. minder mig om at jeg nu igen bruger for lang tid til at snakke hund, fy
Bjarne, arbejdet kalder.

Med venlig hilsen
Bjarne Østergård

MVH
Bjarne Østergård

Fra : Trine K.

Dato : 05-09-02 20:05

Kære Bjarne!

Lov mig at starte den hjemmeside du taler om, Har Rottweiler og schæfer og
kunne godt bruge de råd og erfaringer med dem alle. De bliver brugt i
tjenestebrug (er hundeføre i mit civileliv) men har problemmer med min
rottweiler da han og jeg ikke helt ser sagen fra samme side

Trine

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-09-02 15:47

Hej Bjarne!
>Du lyder virkeligt somom du ved hvad du taler om Både hvad angår adfærd og
>fysik hvem er du?
>Hilsen
>Mette Sofie

......Citat fra Helten Bjarne :

Og forresten stirer hunde ikke på hinnanden de har et så dårligt et
syn at
det ingen betydning har.>

Men måske Bjarne skulle lave et lille simpelt forsøg derhjemme , : sæt
dig på gulvet med et stykke flæskesteg i hånden ! Stirer hunden nu ?
holder den øje med hvor flæskestegen er henne ? fokuserer den med
øjene på flæskestegen ? tror du den vil lægge mærke til hvis du taber
den ? tager den længere væk eller tættere på ? smider den ? svinger
rundt med den ?

Hvis du går tur med din hund "de fleste racer" og en mand går forbi og
stirer din hund i øjene , kan din hund så se det ? vil den være på
vagt overfor ham ? og som en anden skrev hvorfor skulle hunde så vise
tænder når de står overfor hinanden , hvis de ikke kan se øjene så kan
de vel heller ikke se tænderne vel ?

Selvfølgelig kan en hund se hvis man stirer , det ved næsten alle da .
Jeg tror at du har stiret dig lidt blind i dine roger
abrantes/ulvebøger

????????? er det virkelig ham du kalder en helt ?? *LOL*

man må da ikke håbe at nye hundeejere kommer ind og tror på alt det
ævl .

Fra : Søren Houlberg

Dato : 04-09-02 16:36

Hej!

Det kan godt være - Punish - at der kommer noget ind imellem som det ikke er
muligt for én at være enig i, men det er ganske tydeligt for enhver, at der
er tale om én der ved et og andet om hunde.

Det indlæg Bjarne har under mit "helteindlæg" er netop det jeg mener med at
han er en helt.
Utroligt sagligt og velformuleret tydeligvis en mand der ved noget om hunde
(I indlægget om Dina der er/var syg ryster han lige alle norm. temp. ud af
ærmet - det kan de færreste) og i indlægget om en beagle der piller væggene
ned lidt efter lidt ja der foreslår Bjarne det eneste rigtige - at gøre
noget for din hund lad være med at ligge og prutte under dynen hvis din hund
har brug for en time eller to med aktivitet for at have det godt når du er
taget på arbejde.

Noget helt andet:
Tak Bjarne for dit svar som jeg også printer ud og gemmer til senere
inspiration og lejlighed og så er det ikke så mærkeligt at du er blevet klog
på hunde og interesseret i dem når din far siger noget så smukt og sandt som
han har sagt.
Jeg håber, at jeg møder dig in person engang når vi (Århus PH) er ude i
Tirstrup for at lege.

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Mari

Dato : 04-09-02 18:35

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> man må da ikke håbe at nye hundeejere kommer ind og tror på alt det
> ævl .

Rolig, rolig......... stop bare med at bekymre dig, på andres vegne.

Hvis vi kunne nøjes med bare en brøkdel af alt dit ævl, så var vi
nådigt sluppet.

Mh

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-09-02 15:00

On Wed, 4 Sep 2002 19:34:54 +0200, "Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrotd:

> [...]
>

>Rolig, rolig......... stop bare med at bekymre dig, på andres vegne.
>
>Hvis vi kunne nøjes med bare en brøkdel af alt dit ævl, så var vi

,,,,,,,,,,,jaja det er jo så nemt at sige at jeg kommer med ævl uden
at komme med konkrete eksempler ik , lidt ligesom børnene i børnehaven
der siger , du er dum : hvorfor , det er du bare ?? men ak ja nogle
bliver aldrig ældre *suk*