Tips til løbegård?
Fra : Steen Suder

Dato : 03-09-02 14:57

Hej,

Vi (min kone og jeg) er ved at være langt i vore overvejelser om at
anskaffe en eller to neutraliserede Norsk Skovkat-killinger.
Kattene skal holdes som inde/løbegårds-katte, da vi har fået at vide,
her i gruppen, at det er bedst for kattene.

Vi har ikke kontakt til nogle opdrættere endnu, men det kommer.

Vi vil i gang med at bygge deres løbegård og har spørgsmål til design i
den forbindelse.

Vi har udset os en vestsydvest-vendt murstensmur, bagsiden af vor
garage, til formålet. Vi forestiller os en løbegård på ca.7x2,5m med
1,8-2m til taget med langsiden opad muren ud imod resten af haven.

Den ene ende skal være lukket op imod et redskabsskur.
Der skal være en katteventil i muren ind i bryggers og videre ind i huset.
Den anden ende forsynes med en dør med en hængelås på.

1. Taget? Helt åbent, helt lukket, en kombination?
2. Vægge? Kyllinge/hønse/mink-net?
3. Netgravning af vægge? Skal der spærring for væsener der graver sig
ind eller ud?
4. Kasse/platform?
5. Indretning iøvrigt?
6. Materialer? Jeg forestiller mig imprægneret træ fra byggemarkedet,
trådnet og evt. plasttrapezplader til tag.

Forslag i andre kategorier modtages gerne.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 03-09-02 15:03

Hej

God ide med løbegård til misserne, vi har pt. 2 gårdere, den ene er ikke
helt så stor, men er fuldt overdækket og tråden er gravet ca. 30 cm ned, vi
har valgt volierertråd.

Den anden er stor og der har vi valgt noget der hedder delfinhegn med lidt
større masker, der er ikke tag på, men stadig gravet ned.

Den overdækket er indrettet med hylde til sove på samt klatretræ og hule,
mens den store mest er som en have men, vi er ved at finde ud af at indrette
den lidt bedre, men de har klatretr med platforme derude.

Du skal være velkommen til også at kigge på vores skovtrolde, der er en del
killinger lige nu.

VH
Gitte
Sacala´s Norske skovkatte
www.sitecenter.dk/sacala

Fra : Knud B. Jørgensen

Dato : 03-09-02 15:47

Tillykke med beslutningen om at få skovkatte - og med beslutningen om at
bygge løbegård til kattene.

Der er vist ikke nogen standardløsning for hvordan en løbegård
indrettes, men jeg da kort nævne hvordan vore er indrettet:
- din forventede plads og størrelse lyder fornuftig
- Materiale: Imprægneret træ, men godt afvasket for overskudsimprægnering
- Tråd: Volieretråd - ikke kyllinge- eller hønsenet, da det hurtigt
ødelægges
- Halvdelen af løbegården overdækkes for så kan I også opholde jer
derude i dårligt vejr - men husk endelig at overdække resten med
volieretråd også, for kattene er dygtige til både at klatre og springe
- Et passende antal hylder og klatrestativer - evt. birkestammer
- Nedgravning til ca. 30 cm vil måske være fornuftigt, men vi har ikke
gjort det
- Og endelig må der naturligvis gerne være en hule eller to, hvor
kattene kan ligge i ro og snue.

God arbejdslyst - og god fornøjelse med kattene

Med venlig hilsen

Knud

Jylland's Norske Skovkatte

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 04-09-02 09:24

Hej Steen

Har ikke din rigtige email adresse, jeg får bare mailen retur.
Kan du evt. kontakte mig.

VH
Gitte

Sacala´s Norske skovkatte