begynderfisk til 65l akvarie
Fra : Thomas

Dato : 03-09-02 13:31

Hej NG

Er der nogle der har nogle gode forslag til nogle begynder fisk til et 65
liter akvarie med mange planter og en stor elheim pumpe. Det skal helst være
nogle billige og hårdføre småfisk som stimer. P.t. har jeg hverken rigtigt
lys eller varmelegme til akvariet.

Thomas

Fra : Simon Rasch

Dato : 03-09-02 20:02

Du behøver ikke at vælge hårdføre fisk, hvis du husker nogle få regler:
1. skift vand jævnligt, 1/3 - 1/4 hver anden uge. (15-20 liter)
2. cirkulation i vandet (det har du)
3. giv ikke mere foder end fiskene spiser på få minutter (vigtigt)
4. evt fjern døde planterester (når ting rådner i vandet er det skidt for
fiskene)

Hvis du gerne vil have stimefisk, så spørg forhandleren. Meget populær er
selvfølgelig neon fisk.

Husk forøvrigt, at jo flere fisk du har, jo nemmere kan det gå
galt...(afføring der rådner). og så må vandet ikke være for koldt, helst
omkring 26-27 grader. (guldfisk og slørhaler behøver ikke varme).

Mht dine mange planter har jeg hørt en tommelfingerregel: Du kan have en cm
fisk for hver liter vand, uden at tilføre ilt (luft eller vha planter). I
dit tilfælde f.eks. 10 fisk på hver 6,5 cm, ialt 65 cm. Nu har du mange
planter og skal selvfølgelig ikke bekymre dig om det...

Held og lykke/god fornøjelse.

/Simon

Fra : Thomas

Dato : 03-09-02 22:34

Hej Simon

Tak for rådene.
Jeg har også kigget lidt på min vens plattyer som jeg syntes er rimelig
seje...hvilke egenskaber har de udover at de er farvestrålende og billige ?
Hvor mange neonfisk / plattyer vil du anslå jeg kan have i mit 65 liter
akvarie ? Jeg har allerede et par stk. men syntes de måske er lidt for små.
Min ven siger i øvrigt at der ikke må være for meget cirkulation i vandet ?
Er der en god "supplerende" fisk med vigtige egenskaber som f.eks. at æde
alger osv. eller som bare er sej du kan anbefale som "tillæg"

Thomas

Fra : KatjaStrofen

Dato : 04-09-02 08:52

Thomas <asdsa@adsd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:al39s5$15ip$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Er der en god "supplerende" fisk med vigtige egenskaber som f.eks. at æde
> alger osv. eller som bare er sej du kan anbefale som "tillæg"

Du kan benytte dig af ancistrussugemallen! - jeg ved ikke om den er sej i
dine øjne - - da det jo er individuelt [personligt har jeg mange af dem...
men absolut ikke platyer]

Omkaring hvor mange fisk du kan have i dit akvarie - jeg vil sige maks 15
småfisk! - dvs platyer, guppyer [som du måske burde tjekke ud - der findes
utroligt mange flotte guppyer] og eventuelle stimefisk - problemet vil bare
nok være at få stimefisk til at svømme i stime, i så l ille et akvarie!.

Et godt råd til vandskift er - at skift ca et par liter om dagen - så
slipper du for det store ugentlige vandskift og vandet i dit akvarie vil
stort set altid være "rent"

Katja

Fra : Simon Rasch

Dato : 04-09-02 08:51

Hej Thomas

Jeg ved ikke en hel masse om platyen. De føder levende unger (uden hjælp fra
dig). Hannen har en gonopodium (lang tynd tissemand), hvor hunnerne har en
finne under bugen. De fåes i mange farvevarianter, så lad være med at købe
nogen der er kedelige bare fordi forhandleren ikke lige har flere pæne
tilbage.

Hvor mange fisk skal man have i akvariet, tja..det er vel en smagssag. Jeg
synes bedst om at starte med få fisk, og så købe lidt flere hen ad vejen.
For mange fisk ødelægger ballancen. Jeg mener, det kommer til at se for
rodet ud. Hvis du har få fisk, kan du få et lidt personligt forhold til dem,
hvorimod med mange fisk er det bare en i mængden. Så du må overveje, om du
vil se den enkelte fisk eller flokken som helhed.

Et gæt vil være, 10 neon og 6 platyer. Men prøv som sagt at starte med få,
og tilføj lidt ad gangen.

Det kan godt være at din ven har ret mht cikulation. Jeg har bare ikke hørt
om det...ved det ikke. Jeg har droppet selskabsfiskene (sådan nogen som
dine) og er begyndt med cichlider (Malawi). Det er vildt spændende og kan
anbefales, når du har lyst til det, og når dine fisk ikke dør pga forkert
pleje (sker for mange i starten). Malawi cichliderne skal have meget
cirkulation (ihvertfald dem jeg har).

Håber at alt mit sludder kan være til nogen hjælp. Jeg ved godt, at der er
mange meninger om, hvordan det er bedst at gøre tingene.

Prøv evt at læse Politikens Akvariebog. Den synes jeg godt om.

Fra : Niels Porsbøl Jacobs~

Dato : 04-09-02 10:50

Thomas <asdsa@adsd.dk> skrev

8<
> Jeg har også kigget lidt på min vens plattyer som jeg syntes er rimelig
> seje...hvilke egenskaber har de udover at de er farvestrålende og billige
?

Platyer, gubbier og sværddragere føder allesammen levende unger og er meget
lette at få til at yngle, så hvis du syntes det er sjovt at følge med i om
der er kommet yngel og den slags er de et hit.

> Min ven siger i øvrigt at der ikke må være for meget cirkulation i vandet
?

Du skal nok ikke installere den gamle brandsprøjte med et tryk på 8 bar, men
har du en almindelig filterpumpe der er afpasset størrelsen af dit akvarie
er der ingen problemer. Hvis du syntes den er for kraftig kan du som regel
smide en stump ekstra filter ind i pumpen (en halv grydesvamp eller en lille
klud), så skulle det være løst.

> Er der en god "supplerende" fisk med vigtige egenskaber som f.eks. at æde
> alger osv. eller som bare er sej du kan anbefale som "tillæg"

Jeg har lige købt to sugemaller mere, og jeg tror nok de hedder Ancistrus
temmincki... Det er den brune med hvide pletter og et udseende der får en
bassethund til at ligne Naomi Campbell.... De er rimelig aktive så snart de
har fået lidt tid til at føle sig hjemme - og jeg har fået den tredje (som
jeg har haft i 1½ år) til at spise af hånden. De skal bare have et par
rødder eller nogle sten og planter at gemme sig under - så er de glade.

Prøv i øvrigt også at skaffe nogel snegle til dit akvarium - hvis du kan
holde ud at se på dem er de et hit til at holde alger nede!

M.v.h.

Niels

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 05-09-02 11:56

"Niels Porsbøl Jacobsen" <mail@porsboel.com> writes:

> [...]
> jeg har haft i 1½ år) til at spise af hånden. De skal bare have et par
> rødder eller nogle sten og planter at gemme sig under - så er de glade.

Ok. Hvordan "opdrager" man sine Ancistrus maller til at spise fra
hånden ?? Det gad jeg da godt at kunne :)

> Prøv i øvrigt også at skaffe nogel snegle til dit akvarium - hvis du kan
> holde ud at se på dem er de et hit til at holde alger nede!

Og samtidig en god indikator for overfodring, hvilket jo er ganske
nyttigt.

/Esben
--
This message was sent to you via email in much the same way bricks aren't.

Fra : Niels Porsbøl Jacobs~

Dato : 04-09-02 22:47

Esben Haabendal Soerensen <esben@haabendal.dk> skrev

> Ok. Hvordan "opdrager" man sine Ancistrus maller til at spise fra
> hånden ?? Det gad jeg da godt at kunne :)

Det startede ved et tilfælde med at der sad lidt foder fast i vandkanten i
hjørnet af akvariet, det opdagede mallen - og den begyndte at kigge godt
efter om der var lidt lækkerier i hjørnet hver gang jeg fodrede. Så gik den
over til også at spise det der sad over vandet. Så gik jeg over til at sætte
lidt foder over vandkanten med en blyant - så vænnede den sig til, at når
der blev rodet med en blyant var der lækkerier.... Så er der ikke langt til
at sætte foderet på blyanten og lade den tygge på det.

Et grusomt eksempel på hvad der sker når man kombinerer en lystfisker med et
akvarie...

Ikke desto mindre skal den genoptrænes efter at mit akvarie er blevet passet
en måned i sommeren.

M.v.h.

Niels
(Der overvejer om man kan få piratfisk til at spise af hånden....)

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 06-09-02 02:26

> M.v.h.
>
> Niels
> (Der overvejer om man kan få piratfisk til at spise af hånden....)

LOL

Det kunne ende med at gøre ondt.....

Lasse
www.cichlids.dk

Fra : Simon...

Dato : 06-09-02 12:19

> Det kunne ende med at gøre ondt.....
absolut ikke jeg er blevet bidt engang (den var ikke så stor en ~5 cm tror
jeg) de har så spidse tænder at der bare bløder...
den bed noget hud af en finger mens jeg rensede akvarie, jeg blev godt nok
lidt forskrækket men det var det...
en større piratfisk ville nok have taget fingeren.... det havde muligvis
gjort ondt :)

men apropro håndfodring har jeg pt. et par "golden spec" de er vidst malawi
tror jeg, de spiser gerne hvis jeg tager en stor flage og holder imellem to
fingre i vandoverfladen (sådan at flagen lige rammer lidt)...

jeg har også haft "Oskars" ved ikke hvad de hedder rigtigt, de er store
sorte og med flotte orange tegninger (har også set albino udgaver). De var
MEGET villige til at spise alt også direkte fra hånden, og fingre suttede de
også på et par gange før de opdagede de ikke kom med ned :)

det nuværende projekt er at få min koi karpe til at spise fra min hånd, men
den er godt nok ikke meet for det :/

mvh.Simon