Hornfisk - er de kommet?
Fra : Lars

Dato : 03-09-02 13:13

En fiskehandler fortalte mig i går at de hornfisk han solgte var friske og
fanget i kattegat!

Han sagde også at det er en "bedre" fisk her på retur rejsen fra østersøen.

Kan det passe?

Er hornfisken allerede på retur fra østersøen?

MVH
Lars

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 03-09-02 13:57

Lars skrev i meddelelsen <3d74a734$0$169$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>fanget i kattegat!
>
>Han sagde også at det er en "bedre" fisk her på retur rejsen fra østersøen.

Første udsagn: Hornfiskene kan sagtens være fanget i Kattegat.

Andet udsagn: Ja, der er nogle rigtig kraftige fisk imellem dem der går ud, fra 500 g og opefter. De kan endda gi' lidt modstand i stangen. Dog dukker der også nogle tynde fisk op engang imellem.

>Er hornfisken allerede på retur fra østersøen?

Der er begyndt at gå stimer op igennem Øresund, ihvertfalds. Nogle gange kan man ligefrem se dem hoppe ud af vandet.

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-09-02 14:41

"Mads P. R. Jorgensen" <mprj@image.dk> skrev i en meddelelse

> Der er begyndt at gå stimer op igennem Øresund, ihvertfalds. Nogle gange
kan man ligefrem se dem hoppe ud af vandet.

Det kan godt være den ekstreme varme vi har haft i år spiller en rolle, men
ifølge tidspunktet burde det være bagtroppen der går gennem Øresund nu.
Min erfaring fra tidligere år siger, at fortroppen når de jyske kyster medio
august, og de sidste forsvinder medio september.

vh
Alex Linaa

Fra : Preben Kvist

Dato : 03-09-02 15:03

Fanger man dem de samme steder på nu, som når de kommer i maj ? Hvor vil det
være bedst at prøve lykken i Københavns-området. Er det tippen, dragør og
avedøre holme/sjællandsbroen ?

Jeg plejer at fiske fra havnene nord for byen, men er nu flyttet til Kbh SV,
så jeg mangler lidt tips igen.

På forhånd tak

Preben Kvist

Fra : Miracoolix

Dato : 07-09-02 02:36

Preben Kvist wrote:
> [...]
> tippen, dragør og avedøre holme/sjællandsbroen ?
>
> Jeg plejer at fiske fra havnene nord for byen, men er nu flyttet til

Hej Preben....
Der er masser af hornfisk ved Sjællandsbroen.
Har været derude 3 dage i træk, og har set folk hale en hulens masse fisk
op.
Selv har jeg kun fanget 1, og min kæreste ( som heldigvis er vild med at
fiske) har taget 2.
Men generelt tager folk altså 10-12 stykker på en eftermiddag.
Det er også behageligt tæt på dig, hvis du bor i SV.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Henric

Dato : 07-09-02 03:49

Metar (tex med kastdobb och en halv till en meter tafs) du med en bit
horngädda kan du få massvis.
/H

Fra : HenrikH

Dato : 09-09-02 14:11

Hej,

Hvor ved sjællandsbroen fisker man efter hornfisk (og hvad tid), ud mod
køgebugt, eller under broen ?
er lidt udfisket, har brugt 3 dage ude ved holmen med et eneste bid fra en
hornfisk, ikke meget,
og alle de andre som var der ude fanget heller ikke noget som helst, så nu
er jeg varm på et nyt sted :)

på forhånd mange tak

Hilsen

Henrik

Fra : Miracoolix

Dato : 09-09-02 23:11

HenrikH wrote:
> [...]
> fra en hornfisk, ikke meget,
> og alle de andre som var der ude fanget heller ikke noget som helst,

Når du kører forbi derude, kan du ikke undgå at se hvor folk står. Nemlig
lige neden for Ericsson-bygningen.
Den gamle bro over kanalen er blevet restaureret og er blevet mægtig fin at
fiske fra.
Jeg har stået der klokken 02.00 om natten og fanget fisk...så mon ikke de er
der hele døgnet?
De fleste tror jeg dog bliver taget i dagtimerne....sådan lige omkring
fyraftenstid...
Venlig hilsen

Morten

Fra : Henrik Hansen

Dato : 10-09-02 02:34

Fandt det, men var ikke en af de heldige (som der var en del af), men kl. er 04.30
og jeg har lige klar gjort mit grej og er på vej der ud igen hehe, takker for informationen.

Hilens Henrik

Fra : Henrik Hansen

Dato : 10-09-02 15:17

Hej,
Der er fisk til alle :) jeg tog 12 flotte hornfisk ved sjællandsbroen idag, de første 4 gik
meget sløvt, ind til en smart fyr kom og sagde: brug dog frisk fanget rejer,
så gik det ellers stærkt 8 stk på 1½ time, der går kæmpe store stimer der ude :))

tak for tippet

Henrik

Fra : Miracoolix

Dato : 12-09-02 12:34

Henrik Hansen wrote:
> [...]
> brug dog frisk fanget rejer, så gik det ellers stærkt 8 stk på 1½
> time, der går kæmpe store stimer der ude :))

Selv tak.

Jeg tog også 5 horn igår eftermiddags, men det var godt nok ikke på
Sjællandsbroen, men derimod oppe i Helsingør havn.
Min kæreste og jeg var derude og vi hev da 7 med hjem.
Efter et stykke tid blev Line sulten og ville hjem, så desværre blev det kun
til 7.
Vi kunne nok godt have taget mange flere.....men det er jo spørgsmålet om
man gider, for de skal jo også renses.....hehe

Venlig hilsen
Morten

Fra : hansi.christiansen

Dato : 03-09-02 15:07

"Lars" skrev d. 03-09-02 13:13 dette indlæg :
> [...]
>
> MVH
> Lars
>
> Hornfisken er kommet retur, den er nu færdig med at gyde, og har nu
koncentreret sig om at spise istedet for at formere sig, derfor er de
generelt større end i foråret, men de skal hovedsaligt fanges på dybere
vand!

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Nielsen

Dato : 03-09-02 15:37

Hornfiskene på retur nu, er en langt mere smagsfuld fisk. Mange mener at den
er for tør i kødet om foråret og derfor synes bedre om den i efteråret, da
den bliver betydeligt federe i kødet. På Fyn fanges fisken bedst på dybere
vand og størrelsen er gennemsnitligt noget større. Mine fangster ved DT på
Nordfyn har givet flere fisk over kiloet og tæt på en meters penge. Jeg
synes personligt de er lang sjovere af fange om efteråret. Fangsterne topper
i starten af september og ebber hurtigt ud.

/Martin

"hansi.christiansen" <hansi.christiansen.news@kandu.dk> skrev i en
meddelelse news:8e3d9.50408$ww6.3605261@news010.worldonline.dk...

Fra : EV0L

Dato : 03-09-02 16:11

"Lars" <lars_lemming(clear)@hotmail.com> wrote in message
> [...]
østersøen.

> Kan det passe?
>
> Er hornfisken allerede på retur fra østersøen?

Der var massere af hornbasser i Øresund der vi sejlede lidt rund mellem kbh
havn og fort et eller andet... De sprang for vildt og bed på hele tiden! Men
det er da snart en uge eller to siden, så jeg ved ikke lige om de er der
endnu, men det er de jo sikkert...

-e.

Fra : Simon...

Dato : 03-09-02 18:42

jeg var ude fra helsingør med sværd her i søndags, der blev fanget RIGTIGT
mange hornfisk, de lå fra ca 5-600gr op til 8-900 for de største... men
flest i omkring 5-600g klassen...

der var desværre for meget strøm til at fange fladfisk :/
mvh.Simon