Kradsen på dør
Fra : Maja

Dato : 03-09-02 07:35

Hej alle

I.f.m. flytning har vi p.g.a. allergi bestemt, at vores 2 maine coon katte
(4 år) ikke længere må komme ind i vores soveværelse, hvilket de i den gamle
lejlighed gerne måtte.

Det kan de jo selvfølgelig ikke helt forstå, og vi var forberedte på mijav
og kradsen om natten. Men kattene kradser ret kraftigt på soveværelsesdøren
og piver hele natten. Vi har prøvet en del for at få dem til at lade være,
men selvfølgelig kan de ikke forså, at de lige pludselig ikke må være hos os
om natten. Og vi flyttede først ind i lørdags, så det hele er ganske nyt for
dem.

Er der nogle derude der har nogle gode råd? Skal vi bare være mere stædige
end kattene
Findes der et middel der lugter man kan spraye på døren - eller er det synd
for kattene? Erfaringer savnes, så jeg hører meget gerne fra jer.

Mvh Maja

Fra : Line Wolff

Dato : 03-09-02 08:08

Hej Maja

I skal være stædigere end kattene! Når det er 2 katte burde de sagtens kunne
vænne sig til at være alene (med hinanden) om natten. Min kæreste og jeg var
samme tur igennem med vores to Russian Blue katte for et halvt års tid
siden. Vi besluttede, som Jer, at lukke døren til soveværelset om natten.
Jeg kan ikke huske om det var 3-4 dage eller helt op til en uge, men de
stoppede altså med deres jamren tilsidst og idag er der ingen problemer.
Om aftenen inden vi sover, ligger de og hygger i sengen med os, og når vi så
skal sove tager vi dem bare stille og roligt og sætter dem udenfor døren. De
prøver ikke at løbe tilbage ind i soveværelset, men går bare ind i stuen og
lægger sig.

Som med mange katterutiner er det et spørgsmål om -vane-.

Held og lykke med projektet

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 03-09-02 11:49

Man kan sætte støvsugeren hen foran døren hver aften, når man går i seng
(den skal naturligvis stå på kattenes side af døren) ... så kradser de ikke
længere på døren. Vi har brugt dette engang imellem, når vi skulle holde
døren lukket (fx pga. maling) og det virkede hver gang.
-Gitte

Fra : Kirstine

Dato : 03-09-02 17:14

In article <3d745b6d$0$138$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
majamaja2@ofir.dk says...

> [...]
> Findes der et middel der lugter man kan spraye på døren - eller er det synd
> for kattene? Erfaringer savnes, så jeg hører meget gerne fra jer.

Uha - dén kender jeg alt for godt. Vi bor i lejlighed, og om sommeren kan
vi tørre vasketøjet nede i gården. Om vinteren derimod kan vi kun hænge
det indenfor i lejligheden. Både Tabasco og Julius er overbeviste om, at
sådan et tørrestativ er en avanceret form for kattelegetøj, hvilket
resulterer i, at det rene vasketøj spredes over det hele, og stativet
ligger væltet på gulvet. Derfro er de forment adgang til soveværelset om
vinteren.

Og det er min erfaring, at end ikke udholdenhed kan løse problemet med
piven og kradsen. Desværre er det jo en "no-win" situation, for katten
kradser kun, når man er derinde med døren lukket - og man bliver nødt til
at komme ud på et eller andet tidspunkt. Så vores har desværre efter 2 år
ikke lært, at de ikke kommer ind...de bliver stædigt ved - kun afbrudt af
et fræs eller to - lige til vi står op om morgenen.

Beklager, at jeg ikke kan give et bedre råd
--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Camilla Scharff

Dato : 03-09-02 17:24

"Kirstine" <minipip@paradis.dk> skrev...
> [...]
> resulterer i, at det rene vasketøj spredes over det hele, og stativet
> ligger væltet på gulvet. Derfro er de forment adgang til soveværelset om

Lige i den situation *må* det altså også være ret forvirrende for kattene...
sommer = soveværelse, vinter = nix soveværelse! Det kan kattehjerner altså
ikke rigtig fatte.
Så I burde nok håndhæve forbudet hele året eller købe en pose klemmer

Mvh. Camilla

Fra : CC

Dato : 03-09-02 20:33

Hej,
Vores kat havde også en dårlig vane med at krasse på, mere eller mindre alle
dørkarme i vort nye hus, hvilket vi ikke var ubetinget begejstrede for -
dels er det ikke så kønt og dels er det ret træls at male døre og vinduer.
Hun gjorde det selvfølgelig blot for at gøre opmærksom på, at nu ville hun
gerne ud eller ind af den dør, som hun sad nærmest ved, i stedet for at gå
hele vejen rundt om huset for at anvende kattelemmen (eller kradsetræet).
Problemet er stort set blevet løst ved at vi i en periode satte alufolie
(til madvarer) op på alle vores dørkarme, så var det lige pludselig ikke
særlig sjovt at sætte kløerne i længere. Jeg havde en ide om at ligge på lur
med en vandpistol og give hende et pjask når hun satte kløerne i dørkarmen,
men jeg anskaffede nu ikke en vandpistol, da det med at ligge på lur på en
kat på et eller andet niveau ikke helt virker den kom altid hen og
kiggede på mig med et udtryk som sagde, hvad laver du!!!

Mijaveriet ved jeg ikke om det vil ophører med tiden.

hilsen
Claus

Fra : Kirstine

Dato : 03-09-02 21:23

In article <al2nvt$ch9$1@news.cybercity.dk>, camischa@jubiimail.dk
says...
> [...]
> ikke rigtig fatte.
> Så I burde nok håndhæve forbudet hele året eller købe en pose klemmer

*G* Klemmer er ikke nok - Tabasco kan sagtens hive tøjet ned alligevel.

Og du har helt ret...vi burde være mere hårde. Det er bare svært, for om
sommeren er det jo hyggeligt, at de kommer ind til os. Nu har vi flyttet
om her i foråret, og jeg håber på, at vi kan finde en bedre løsning på
vasketøjet, når (hvis) sommeren slutter for i år.

Fra : AEK

Dato : 03-09-02 20:44

"Maja" <majamaja2@ofir.dk> skrev i en meddelelse > Hej alle
> Findes der et middel der lugter man kan spraye på døren - eller er det
synd
> for kattene? Erfaringer savnes, så jeg hører meget gerne fra jer.

Hej Maja !

Da Oscar var bette, mente han også, at soveværelset skulle være åbent for
ham om natten.
Han hylede og kradsede på døren. Vi tog en vandforstøver med ind i
soveværelset.
Hver gang han startede op, åbnede vi fluks døren og han fik vand lige i
snotten.
Han kunne gøre det flere gange efter hinanden - og HVER gang fik han vand.
Efter en lille uge, hvor vi var igennem samme tur hver aften - gav han op.

Da vi fik Tildemusen, hvade hun samme ide. Døren var åbnet om dagen , lukket
om natten - det var hun heller IKKE tilfreds med.
Det var vi ret ligeglade med, for vi bor her også !
Hun fik akkurat samme tur som Oscar. Efter 2 aftener, gav hun op - hun synes
ikke, at det var sjovt med al den vand i hovedet !

Det er sådan nu, at de kommer med ind om aftenen , hvor vi putter, leger
m.m.
Når manden så kommer daffende, bærer han dem ud og ind i stuen.

Det klarer de til UG - ingen prob. Vi hører dem aldrig, når døren er blevet
lukket.
Dog kan Tilde holde sin egen private operakoncert i weekenderne om morgenen,
hvis hun synes, at NU skal hendes morgenmad serveres!!!!!

Ved ikke, om det du kan bruge det til noget - men om ikke andet er det da
forsøget værd.

/ Anya.