Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder fra Festfyrværkeri i Aabenraa
Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 02-09-02 21:36

Hej

http://home19.inet.tele.dk/nytliv/ ligger der nogle billeder taget i
fredags på Sønderstrand i Aabenraa.
De første er taget med en lukketid på 8 sek. og blænde 2.0 mens resten er
taget med en lukketid på ca. 1-2 sek og en blænde på 2.0.

Fortæl min om Jeres mening og hvad jeg evt. kunne have gjort bedre, på
forhånd tak.

Mvh
Henrik

Fra : henrikla

Dato : 02-09-02 23:09

Nu er jeg i hvert fald en smule inspireret til nytårsaften, som kommer
tættere på, for jeg synes det er nogle flotte farver og mønstre du har fået
på nogle af billederne.

Det eneste hvor man kan se mennesker på, som jeg synes du har været heldig
med, er nummer 070 (og delvis 040). Man skal åbenbart være hurtig for at
fange motivet, medens røgen endnu ikke har lagt sig.

> De første er taget med en lukketid på 8 sek. og blænde 2.0 mens resten er
> taget med en lukketid på ca. 1-2 sek og en blænde på 2.0.

Hvorfor så lange lukkertider? Kan det ikke gøres med 1/60? Det ville jo være
rart at undgå at skulle have stativ med ud til nytår...

Venlig hilsen

Henrik Lindegaard

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 02-09-02 23:29

"henrikla" <nospam@nspm.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er jeg i hvert fald en smule inspireret til nytårsaften, som kommer
> tættere på, for jeg synes det er nogle flotte farver og mønstre du har
fået
> på nogle af billederne.

Jeg prøvede sidste nytår og det gik slet ikke. men dengang viste jeg ikke en
skid og at fotografere nu ved jeg lidt

> Det eneste hvor man kan se mennesker på, som jeg synes du har været heldig
> med, er nummer 070 (og delvis 040). Man skal åbenbart være hurtig for at
> fange motivet, medens røgen endnu ikke har lagt sig.

Jeg tror det er meget forskelligt hvad man kan lide, jeg er f.eks mest til
032 og 074.

> Hvorfor så lange lukkertider? Kan det ikke gøres med 1/60? Det ville jo
være
> rart at undgå at skulle have stativ med ud til nytår...

Jeg tror du har helt ret, men pga. meget få svar i en tråd den 30-08-2002
17:03 havde jeg ikke ret meget at forholde mig til. Jeg startede med 8 sek.
men fandt hurtigt ud af at det var alt for få billeder jeg kunne nå af tage
derfor gik jeg ned på 1-2 sek.

Sådan som jeg har forstået det får man mindre lys ind ved at bruge en
kortere lukketid så derfor må det jo være et spørgsmål hvor meget blænden
kan give og så justere lukketid ud fra dette, eller?

Under alle omstændigheder tror jeg det er bedst at bruge stativ.

Mvh
Henrik

Fra : Joergen Bech

Dato : 03-09-02 08:31

> [...]
> kan give og så justere lukketid ud fra dette, eller?
>
> Under alle omstændigheder tror jeg det er bedst at bruge stativ.

Ja, 0,5-2 sekunder (eller mere) er et must - og dermed er et stativ også
nødvendigt. Og selv om stativet er nok så stabilt bør man overveje
at benytte kabeludløser, så man slet ikke skal røre kameraet for at
fyre det af (jeg bruger selv fjernbetjening, men det skyldes, at man
ikke kan tilslutte en kabeludløser til mit kamera).

Links? Tips? Foretag en Goggle-søgning efter "how to shoot fireworks".
Så skulle der være læsestof til en hel aften.

F.eks. http://www.nyip.com/tips/topic_firewk698.html

Mvh

JB

Fra : Joergen Bech