Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital zoom ?
Fra : Torben

Dato : 02-09-02 21:08

Hej gruppe,

er der ikke en venlig sjæl der kan forklare mig hvad "digitalt zoom" er. Jeg
er ikke den store fotograf, men er dog meget glad for mit Ixus v2.

Men hvad er digitalt zoom, og hvor kan jeg med fordel anvende det ?

På forhånd tak !

/Torben

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-09-02 21:54

Torben wrote:

> Men hvad er digitalt zoom, og hvor kan jeg med fordel anvende det ?

Digital zoom svarer til at du kun bruger et udsnit af billedet, så du
får en væssenlig mindre opløsning, og dermed begrænser du også hvor
stort et print der kan laves af billedet.

I nogle tilfælde hvor man bare ikke kan komme tættere på motivet, så er
digital zoom en mulig løsning, men husk blot på, at digital zoom svarer
til at man efterfølgende laver en beskæring af billedet i PhotoShop.

Hvis det primært handler om billeder til skærmvisning, så kan man
tillade sig at gå længre ned i opløsning, end hvis billedet skal kunne
printes med et godt resultat.

Jeg har lavet en test af optisk og digital zoom med mit eget digicam, du
kan finde den på flg. URL:
http://www.photo-gallery.dk/zoom_&_panorama/zoom_&_panorama_1of1.html
klik på de små billeder for at få en stor version, der er oplysninger og
data under hvert billede.

Fra : Dan Andersen

Dato : 06-09-02 15:51

> [...]
> data under hvert billede.
>
> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |

Fedt nok med billederne, men hvilke er optisk og hvilke er digitalt zoom??
Mvh. Dan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-09-02 16:28

Dan Andersen wrote:

> Fedt nok med billederne, men hvilke er optisk og hvilke er
> digitalt zoom??

Hvis du klikker på de små billeder, så får du et stort billede, og under
dette står alle relvante data, både på dansk og engelsk.

Fra : Aksel

Dato : 02-09-02 21:58

"Torben" <usenet_mail@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er ikke den store fotograf, men er dog meget glad for mit Ixus v2.
>
> Men hvad er digitalt zoom, og hvor kan jeg med fordel anvende det ?

Digital zoom svarer stort set til at du laver et udsnit af et billede på din
compiter, kan absolut ikke sammenlignes med optisk zoom hvad kvalitet angår.
Digital Zoom er dog i praksis lidt bedre end udsnit fordi man i kamerate
laver udsnittet i et ukomprimeret billede, på computeren er billedet
allerede komprimeret, derfor forstørrer man JPG komprimeringens firkanter.

Hilsen Aksel