Suffixes i kabelstandarder
Fra : Martin Sjøberg

Dato : 02-09-02 19:04

Der findes jo forskellige netkabler, med forskellige standarder. Hvis jeg
har forstået det rigtigt (og det håber jeg ) bliver de typisk beskrevet
som:

[hastighed]base[suffix]

fx. 100baseTX, 10base2, 10baseT, 1000baseST

Er der nogen, der har en liste over de forskellige kabler? Jeg har søgt
forgæves på net-faq.dk

Hvad står suffixet for?

På forhånd tak,

Martin Sjøberg

Fra : KF

Dato : 02-09-02 19:51

"Martin Sjøberg" <martin@sjoeberg.dk> wrote:

> Er der nogen, der har en liste over de forskellige kabler? Jeg har søgt
> forgæves på net-faq.dk

1000BASE-T
100BASE-T
10BASE-2
10BASE-36
10BASE-5
10BASE-F
10BASE-T
10BASE2
10BASE36
10BASE5
10BASEF
10BASET

sakset fra linket nedenfor

> Hvad står suffixet for?

kablet

Læs mere her:

http://whatis.techtarget.com/definitionsAlpha/0,289930,sid9_alp9,00.html

Mvh Klaus

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 02-09-02 22:48

> 1000BASE-T
> [...]

AHA! Takker meget...

Fra : SoftMan Brian

Dato : 04-09-02 12:46

"KF" <nospam@bf-cph.dk> wrote in message
> 1000BASE-T
> 100BASE-T
> 10BASE-2
> 10BASE-36
> 10BASE-5
> 10BASE-F
> 10BASE-T
> 10BASE2
> 10BASE36
> 10BASE5
> 10BASEF
> 10BASET
>
> sakset fra linket nedenfor
>
> http://whatis.techtarget.com/definitionsAlpha/0,289930,sid9_alp9,00.html

Dog ikke homplet liste. Hvis man f.eks går ind på nr. 2 (100BASE-T) har den
100BASE-T4, 100BASE-TX og 100BASE-FX.

Det er dog normalt 100BASE-T4 der bruges af kabler, selvom at de fleste
100Mbit netkort kører 100BASE-TX.

Fra : Arne Keller

Dato : 02-09-02 20:59

On Mon, 2 Sep 2002 20:04:25 +0200, "Martin Sjøberg"
<martin@sjoeberg.dk> wrote:

>Der findes jo forskellige netkabler, med forskellige standarder. Hvis jeg
>har forstået det rigtigt (og det håber jeg ) bliver de typisk beskrevet
>som:
>
> [hastighed]base[suffix]

Jeg er ked af at nmeddele at du har misforstået det

>fx. 100baseTX, 10base2, 10baseT, 1000baseST

Er alle applikations standarder som beskriver hvordan og på hvilke
medier disse kan fungere.
Standardiseres normalt af IEEE

>Er der nogen, der har en liste over de forskellige kabler? Jeg har søgt
>forgæves på net-faq.dk

Der findes:
Kobber:
Cat5E/Class D
Cat6/Class E
Cat7/Class F (Ikke i USA)

Fiber
OM1, multimode normalt 62,5 micron
OM2, multimode normalt 50 micron
OM3, LaserOptimizedMultimodeModeFiber 50 micron
OS1, singlemode

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : _ ct

Dato : 03-09-02 05:50

Hej Arne!

Følgende er sakset fra net-faq:

***
Der arbejdes på en ny standard for Cat 6/Class E (200Mhz) den forventes
frigivet i 2001. Da standardiseringsarbejdet er næsten færdigt kan der
allerede købes færdige systemer på markedet.
***

Måske skulle siden opdateres...:
Er Cat 6 frigivet ?
Eller hvornår forventes den frigivet?

I elektronik-butikker plejer man mest at kunne købe Cat 5e, men hvad ville
fordelen være
ved Cat 6? Hastighed eller længde eller???

Hvor langt er man fremme med Cat7 og hvorfor ikke i USA?

> OM1, multimode normalt 62,5 micron
> OM2, multimode normalt 50 micron
> OM3, LaserOptimizedMultimodeModeFiber 50 micron
> OS1, singlemode

Arne, kunne du evt. beskrive forskellen på OM1, OM2, OM3 etc. på
siden
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=fiber
???

Tak for dine altid gode kablingssvar!

--
Hilsen / Best regards
Carsten

cajuth(remove_all_this_in_the_brackets)@tiscali.dk
cajuth(fjern-dette-i-parantes)@tiscali.dk

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 03-09-02 09:37

> I elektronik-butikker plejer man mest at kunne købe Cat 5e, men hvad ville
> fordelen være
> ved Cat 6? Hastighed eller længde eller???

Cat6 er vist ved at vinde kraftigt frem i butikkerne. Zitech har dem, så
vidt jeg husker, i deres katolog.

Fra : Arne Keller

Dato : 04-09-02 10:14

On Tue, 3 Sep 2002 06:50:00 +0200, "_ ct"
<cajuth@(remove_all_this_in_the_brackets)tiscali.dk> wrote:

> [...]
>frigivet i 2001. Da standardiseringsarbejdet er næsten færdigt kan der
>allerede købes færdige systemer på markedet.

Ja det er noget som jeg har lovet at se på, men det kniber lidt med
tiden.

>Er Cat 6 frigivet ?

Ja TIA har frigivet Cat 6 standarden i USA i juni.

>Eller hvornår forventes den frigivet?

Den internationale ISO/IEC 11801 standard er stemt hjem og ISOs
sekretariat har lovet at den skal være tilgængelig senest d 15 i denne
måned.

>I elektronik-butikker plejer man mest at kunne købe Cat 5e, men hvad ville
>fordelen være
>ved Cat 6? Hastighed eller længde eller???

Hastighed.
Kabling standarderne er bygget til en horisontal kabellængde på op til
100 meter.
Cat 6 er en 250Mhz kabelstandard som forventes at understøtte 2G
Ethernet og muligvis 4 og 10G.

>Hvor langt er man fremme med Cat7 og hvorfor ikke i USA?

Den er med i ISO/IEC 11801 som kommer senere i denne måned.
Grunden til at den ikke er kommet i USA er at den promoveres af
Tyskland med hjælp fra Frankrig, Østrig, Schweiz og Norge, du kan selv
tænke dig til hvor stor markedsandel det giver og hvor meget lyst en
switch/NIC producent har til at lave produkter til det.

>Arne, kunne du evt. beskrive forskellen på OM1, OM2, OM3 etc. på
>siden
>http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=fiber
>???

Ja, men igen har jeg et lille tidsproblem som skal løses først
Jeg er ved at pløje mig igennem en større stabel standarder og
kommentarer inden afgang til næste ISO/IEC WG3 møde sidst i denne
måned, selvfølgelig ved siden af mit normale arbejde .

Det korte svar er at OM1 og OM2 er stendøde rent teknisk, og bør alene
installeres hvis den applikation som skal anvendes idag kan
tilbagebetale investeringen. Hvis man forventer at kunne opgradere til
en eller anden kommende applikation er OM3 den løsning man bør vælge.
OM3 supporterer alle dagens multimode applikationer op til 300 meter
samt de kommende 10 og muligvis 40G Ethernet.
Alle fiberkabler over 300 meter bør være Single mode.

>Tak for dine altid gode kablingssvar!

Selv tak, jeg nyder selv godt af alle de andre svar på usenet, så er
det kun rimeligt at give lidt tilbage.